Hala gator p g a dammbindning - något för SMC?

janric

New member
Inte minst detta är ett typexempel på att vi måste få Sveriges kommuner och landsting, SKL, till förhandlingsbordet jämte Trafikverket.
Det flesta större vägar och gator inom Göteborgs storstadområde sköts av kommunen. Det samma gäller de felsta andra kommuner av någorlunda storlek.
 
Nu har jag sänt in mitt överklagande till Göteborgsstad.

Hoppas att det går lite snabbare denna gången.


Maria Nordqvist på SMC - Tack för all hjälp med att lämna in både det ursprungliga skadeståndsansökan samt överklagandet.

TMax500 - Tack för ditt vittnesmål och för att jag fick använda bilderna där du var med och visade hur blött det var och vad det orsakade i halka.

Låt oss hålla tummarna...!
 

TMax500

Member
Imponerande material, C-J och Maria. Har inte hunnit läsa allt (är på tjänsteresa) men nu har de fått något att bita i på kommunen.

Håller samtliga tummar, varenda en!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Med foton, vittnesuppgift från TMAX, uttalande från VTI och Svevia så hoppas jag på ändring av beslutet. Annars har vi ju Rättsfonden - vi har aldrig drivit någon fråga om halka vid dammbindning tidigare!
 
Tack Maria Nordqvist för att du tog upp mitt fall i MC Folket i en artikel på sidan 57 nere till höger.
Kommer det att bli en uppföljande artikel nu när vi har begärt ett överklagande av beslutet?
 

GS1000E

New member
”Experterna” spekulerar i hur många personer som teoretiskt avlider pga. av dammpartiklar, samtidigt som det finns fakta för att dubbdäcken räddar liv på våra vägar. Därför är det obegripligt att det fortfarande finns vuxna personer, som på fullt allvar tror att dammpartiklar och vägslitage enbart orsakas av dubbdäck. Tyskland har haft dubbdäcksförbud i mer än 30 år och vägarna uppvisar precis samma slitage som i Sverige och man uppmäter dessutom stora partikelmängder i samtliga städer. Därför är det dags att även de svenska ”experterna” tar sig en välbehövlig funderare över vad som är den faktiska orsaken. Både Tyskland och Sverige har dock en del gemensamt, nämligen att man använder vägsalt och att vägarna trafikeras av en mängd tunga fordon. Saltet binder partiklar, som sedan flyger runt med hjälp av trafiken och den tunga trafiken utövar dessutom ett enormt tryck på vägbeläggningen, som sliter upp ännu mer partiklar och givetvis blir det även en hal sörja av salt och finfördelad asfalt.
 

namn

New member
Vill bara tala om att nu är dom igång igen, dom "behandlade" vägarna i natt (23-04, 13-14/2)
Nu visste jag om det så jag körde därefter, men det blir halt som tusan av medlet, och halkan består betydligt mer än "någon timme"
Säsongen är väl inte igång för dom flesta, men även med fler hjul än 2 kan man bli överaskad av frånvaron av friktion...
 

Ove 60+

Active member
Vill bara tala om att nu är dom igång igen, dom "behandlade" vägarna i natt (23-04, 13-14/2)
Nu visste jag om det så jag körde därefter, men det blir halt som tusan av medlet, och halkan består betydligt mer än "någon timme"
Säsongen är väl inte igång för dom flesta, men även med fler hjul än 2 kan man bli överaskad av frånvaron av friktion...

Undrar om det inte är saltklet som du drabbats av den här gången. Verkar otroligt att man sprider dambindning vid den här årstiden. Skulle gissa på "halkbekämpning" som också kan vara såphal.
 

TMax500

Member
Namn har faktiskt rätt. Man kunde läsa en liten, liten notis i gårdagens upplaga av Göteborgs-Posten och på nätet finner man detta http://goteborg.se/wps/poc?urile=wc...410a-ab0f-6da585872e89&page=nyhetsarkiv.nyhet

(Dvs OM man går in på goteborg.se och söker på ordet dammbindning. Hur många har det som daglig rutin...?)

"Under ett par timmar efter spridningen kan den blöta vägbanan upplevas som hal eftersom friktionen minskar." Kan upplevas som hal? Om den upplevs som hal så kan man med fog säga att vägbanan ÄR hal.
 
Last edited:

Hagbard

New member
Ulla Hamilton (Borgarråd i Stockholm) var på TV i Januari och pratade om att det finns funderingar att börja med eländet "Dammbindning" även i Stockholm.
 

Ove 60+

Active member
"...kan den blöta vägbanan upplevas som hal eftersom friktionen minskar" Nämmenherrejävlar! Vad är det för en tok som har hittat på den texten? :confused:

Jodå det är salt som sprids: Magnesiumklorid blandat med vatten. Egentligen spelar det ingen roll vilket salt som sprids för de flesta salter gör att det blir ett halt klet i rätt koncentration, även det som används för "halkbekämpning".
 

97286

New member
Binda dammet?!
...för -spolade- man -bort- dammet.

...åter en poäng i favör till noll-säkerhets-visionen.
Undrar vad målet är med att göra körbanorna allt osäkrare och allt farligare...

Vi har åter drabbats av de vassa granitkantstenarna som Vägverket så ansträngde sig att få bort ur trafikmiljön från mitten/slutet av 70-talet - just på grund av de svåra skador denna typ av kantsten orsakar fotgängare, cyklister och ff.a. fordonstrafiken (exploderande däck, tappar herravälde över sitt fordon, osv)...
 

TMax500

Member
Bra jobb, Maria och SMC! Och grattis Carl-Johan! 20' täckte kanske inte dina kostnader, men är en bit på väg. Att veta att man har rätt, och att få kommunen att erkänna det måste kännas bra.
 
Top