Hala gator p g a dammbindning - något för SMC?

TMax500

Member
Under våren gör vissa kommuner åtgärder för att minska dammet på torra vårvägar. Se t ex här http://www.goteborg.se/wps/portal/!...art_N800_MH_MiljoniGoteborg_Luft_Dammbindning Idag såg jag en XJR 1300 som gått på näsan på Skånegatan i Göteborg. Han hade fått hjullåsning på den raka gatan och gått omkull. (Ev körde han på en framförvarande bil?) Klockan var 10 på förmiddagen, det var strålande sol och en temperatur på +10. Inget grus. Ingen diesel, vad vi kunde se.

Däremot var vägbanan "småfuktig" och jäkligt hal, medan andra gator var torra och fina. Jag testade med stöveln och kunde nästan åka skridskor på asfalten. (Ok, överdriver liite, men det var riktigt halt.) Det luktar m a o dammbindning lång väg. Medlet för dammbindning är verkligen halt. Jag har själv fått bakhjulssläpp med min scooter när man spritt dammbindningsmedel (man får normalt inte hjulspinn på asfalt med 40 hästar och automatlåda...).

Det känns inte rimligt att Gatukontoret och Trafikverket skall sprida hal sörja så att motorcyklar kör omkull. Vad jag har förstått så görs detta även i Stockholm. Och kanske i fler städer?
Måste någon köra ihjäl sig innan de slutar med sådana dumheter?
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Anmäl till väghållaren, d v s Göteborgs kommun eller Trafikverket. Var det inte skyltat med varning för hal vägbana bör MC:n som gick omkull ha rätt till skadestånd, motsvarande självrisken. Även du som upplevt halkan bör anmäla detta, även om ingen olycka skedde.
Anmälan till Trafikverket ligger på vår startsida: http://www20.vv.se/arenden/SkapaNyArendeMeny.aspx?VVseId=IGID005056930747oZteRw5yoVOgQgAA
Hur man ansöker om skadestånd: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Anmalan_vid_skador_pa_vag/
 

sark

New member
... Var det inte skyltat med varning för hal vägbana bör MC:n som gick omkull ha rätt till skadestånd, motsvarande självrisken. ...

Nu känns det som att jag är ute på hal asfalt här, försäkringsfrågor är verkligen inte mitt område, men om en myndighet bara ersätter självrisken och låter försäkringsbolaget stå för den "verkliga" kostnaden - borde inte det påverka min (och alla mina hojkamraters) premie väldigt negativt?

Borde inte berörd myndighet stå för hela kalaset när det är så uppenbart onödigt slarv?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Du har helt rätt sark. MEN, försäkringsbolagen väljer ytterst sällan att regressa mot väghållaren. Så, i slutändan är det du och jag som betalar brister i vägmiljön, både genom skattsedeln och genom försäkringspremien.

En liknande fråga: Flera försäkringsbolag har drivit frågan om räckesreparationer, frågan hamnade till sist i HD. Kontentan blev att försäkringsbolagen ska ersätta väghållaren för räckesreparationer. Detta har SMC och MC-Folket skrivit om tidigare.
 
Det var jag som drabbades av detta spännande tillbud
Blev en rejält tillbucklad Acrapovic ljuddämpare, avbrutet kopplingshandtag, krossade instrumenthus, tillbucklad tank och lite andra skador. Har haft MC kort sen jag var 18år och är 34år nu och har aldrig varit i backen på asfalt tidigare. Det var minst sagt otäckt när greppet bara släppte när jag skulle bromsa ner bågen för stanna bakom några bilar vid ett rödljus. Bågen och jag träffade dessvärre bilen framför med lite skador på den. Bågen var dessvärre bara halvförsäkrad så detta blev ett dyrt tillbud. Många sköna tusenlappar flög sin kos ur min plånbok vid detta tillfälle...! Är i kontakt med Göteborgsstad om detta och se om jag kan få ersättning från dem.

Min nya Apple MacBOOK Pro har även fått sig en buckla då den låg i min ryggsäck när jag var omkull.
NEJ jag körde verkligen inte som en idiot höll definitivt hastighetsgränsen och körde mjukt på väg till jobbet

Så mina vänner, vid blöt asfalt i Göteborg - KÖR ENORMT FÖRSIKTIGT- DET KAN VARA STAN SOM LAGT UT DAMMBINDNINGMEDLET OCH DET UTAN ATT SKYLTA OM DET
 

namn

New member
View attachment 4535

Så här kan det se ut, Har inte kommit en droppe regn utan det är den där förb-nande tankbilen som precis passerat med kranarna på vid gavel, Inte en skylt som varnar utan man ska gissa sig till att det är +14 grader och snorhalt, första släppet hade jag i nedfarten till tingstadstunneln, det gick bra den gången men det här som dom lägger ut på vägen är rena vansinnet !
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
NU har jag störtdykt i alla olika regelverk som gäller i Göteborg för att hjälpa Carl-Johan att ansöka om skadestånd från Göteborgs stad. Är det fler SMC-medlemmar som råkat ut för samma sak, be dem kontakta mig så får de underlaget. Återstår att se vad beslutet blir!
 

TMax500

Member
Maria, jag har en e-postkonversation med Trafikverket där de jämför friktionen på "dammbindningsgator" med friktionen vid regn. Har du intresse av att se vad de skriver? I så fall mailar jag dig!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
TMax500: självklart är det av intresse - kan jämföra med utlåtandet vi köpte av VTI avseende friktion i samband med Vagnhärad-olyckan. Tack !
 

janric

New member
Ska man sträcka sig så långt att för de Göteborska hojåkarnas vällevnad önska ett litet regnväder?:rolleyes:
 

nordicbiker

New member
Bara en tanke till: utan j... dubbdäck skulle inte behövas dammbindingsmedel. När kommer äntligen förbud i storstäder?
 

Bansaie

New member
Bara en tanke till: utan j... dubbdäck skulle inte behövas dammbindingsmedel. När kommer äntligen förbud i storstäder?
Tror inte du kommer undan ändå, för då måste de sanda och salta mer och det skapar också damm. Mycket av dammet på vårvägarna är saltdamm.
Det du möjligen vinner på att ta bort dubbdäcken är mängden mikropartiklar som anses vara farliga, men och andra sidan så ökar antalet dieselbilar som också släpper ut mikropartiklar så det kommer inte att märkas i städerna ändå.
 

Hampe

Skriver massor!
Bara en tanke till: utan j... dubbdäck skulle inte behövas dammbindingsmedel. När kommer äntligen förbud i storstäder?

App-app-app! Dubbdäck i stan är ett måste - när man kör hoj på vintern.
Det är ett ödets ironi att det är just förutvarande "Bike-street" man satt dubbdäcksförbud på. Jädrar vad jag hade satt saker o ting på sin spets om handlarna legat kvar på Friggagatan och man hade förbjudit mig att köra till verkstad... *evil grin*

Men då är då och nu är nu:
Det som pågår nu är en slags inverterad halkbekämpning - man kämpar för att göra gatorna halare. Jävligt märkligt beteende.

Lägg där till att magnesiumklorid är frätande och ger sig på polerad aluminium på samma sätt som vägsaltet ingen hojåkare vill utsätta sin pärla för, samt den mer okända komplikationen att denna frätande lösning även äter på sömmarna i det som egentligen skulle vara våra skyddskläder så ser man att detta är ännu en av de åtgärder som skapar säkerhet eller bekvämlighet åt andra trafikanter och medborgare
på motorcyklisternas bekostad.

Det får vara slut med det!



Hampe
 
Last edited:
Ja ni vänner, jag fick nyligen besked från den konsultfirma som Göteborgsstad har använt sig av.
Beskedet var avslag på mitt ärende....

Tydligen så politiken fungerar, men än är inte kampen över!

Det jag hade behövt just nu är att vittnena som såg tillbudet ställer sig till förfogande.
Vänligen skicka ett meddelande till mig eller ring mig så kan vi kanske lösa detta.

Om någon önskar så kan ni få det inscannade avslaget från konsultfirman.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Carl-Johan, maila gärna avslaget upp till Maria..

Kan inte lova vi kan hjälpa dig. Men, vi ska göra det bästa vi kan!
Jag har haft saken uppe runt detta "dammbildningsmedel" på Trafikverket, vid flera tillfällen - det är fullkomligt livsfarligt - och man hävder att friktionen fortfarande ska vara bra! (kanske för en bil)..
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Göteborgs stad grundar beslutet på en rapport från VTI men glömmer att det faktiskt står i den att dammbindningsmedlet kan finnas kvar på gatan upp till 20 dygn utanför hjulspåren....Självklart kämpar vi vidare!
 
Ja mina vänner, arbetet med att få stopp på användandet av dammbindningsmedlet går vidare.
Visade sig efter ett telefonsamtal med SVEVIA att det inte var okänt utan fler av oss motorcyklister hade drabbats...

Låt oss hoppas att de nu kommer till insikt att det inte skall användas, detta innan någon skadas eller dör pga detta trams!
 
Last edited:
Top