Hörselskada

leifm

New member
Jag har fått konstaterat hörselskada på båda öronen och nyss begåvats med min första hörapparat, funkar med bluetooth och iPhone. Förstärker de högre toner som jag inte hör så bra.
Men frågan är hur det kommer att funka när jag kör mc. Jag har Schubert C3 hjälm med deras intercom headset med högtalare i hjälmen.
Finns någon som har erfarenhet av denna kombination?
Skulle helst vilja ha en kombo av hörselskydd, hörapparat, intecom och bra musiklyssning, men den drömmen kankse inte existerar?
 

choken

New member
Jag har hörapparater i båda öronen sedan flera år och min hörselskada är som din, värre på höga frekvenser.
Jag och min fru använder Interphone F5 som Intercom och det fungerar utmärkt.
Min hörsel är så nedsatt att jag inte förstår vikten av hörselskydd när jag tar ur hörapparaterna, men jag brukar ofta låta dom sitta kvar avstängda i öronen (in ear modell) så dämpar dom lite grann och kommunikationen fungerar bra.
Ljudet är inte bra nog i Intercomhögtalarna för att lyssna på musik njutbart, men jag kör Triumph så jag har skön musik att lyssna till i alla fall. Dessutom tycker jag att musiken tar bort koncentrationen från körningen.
 

IvarS

New member
Hej.
Ivar heter jag och är ny på forumet.
Bor i Stockholm men är från Norge så ni får leva med lite stavfel ibland☺️

Jag har en Shoei Neotech hjälm med Cardos Scala rider Sho 1 intercom system.
Det är även Cardo som lager intercomsystemet till Schulbert.
Jag lödade av högtalarne och ersatte dom med dessa http://www.clasohlson.com/se/Hörlurar-Koss-Porta-Pro/38-3849
Resultatet blir kanonbra ljud så det kan rekomanderas. Jag använder även dessa öronpluggar http://mcvaruhuset.jetshop.se/alpine-motosafe-p-1224-c-120.aspx och det är ingen problem för mig att prata i telefon, använda intercomen och lyssna på musik.
 

Inglesias

New member
Tänkte bara tillägga att jag köpte brorsan till dom öronpluggarna du länkar till, Alpine MotoSafe, som heter Alpine MusicSafe. Det är exakt samma filter i dom bara att det är lite annan färg, dom gröna är som dom silvriga och dom gula som dom guldiga, sen får man med ett par lågfiltrerande med MusicSafen. Jag mailade och frågade Alpine själva för jag har en musikaffär nära med dom MusicSafe propparna.
 
Top