Hörselproppar

BMW R90s

New member
I senaste numret av MC-Folket var det ett reportage om hörselproppar.
Alpin Motosafe kostar hos Duells 295:-
De går att köpa hos www.earstore.se Artikel Nr: 60005020 för 189:-
Propparna är bra!
 

MiaSyrra

New member
Jo har provat dessa också ett par år. Sitter kvar bra, lätta att hålla rena. Dämpar lite mindre än skumgummiproppar, men tillräckligt för att vara bekväma en hel dag. Skulle gärna prova de dyrare Ear-Foon men priset avskräcker. Tappar man bort dem blir man ju helt förstörd. En kompis la dem på bordet, hunden såg dem och käkade upp dem. Inte bra.
 

Yxan

Member
För egen del kör jag med ett par formgjutna 'ER-proppar', där man kan byta till olika dämpningsfilter (själv har jag antingen en propp el 25db-filter). Fördelen med dessa är att man hör bra, ex:is på en Motörhead-konsert, folk kan i princip tala 'normalhögt' mot örat och du hör vad personen säger! Men framför allt hörs rock n' rollen 10 resor bättre ;-)
Väl under hjälmen märks de inte.

Nackdelen kanske.... gick loss på ca 2,5 lax!! och kan minst sagt bli ngt dyrt om man har hund... Man får se till o ha ordning på sina pryttlar. (använder dock mina mer el mindre dagligen, både under hojsäsong och icke-hojsäsong vid arrangemang inom Globen-arenorna där jag knegar extra)

Mer info på bellman.se
http://www.bellman.se/skydd/er/index.html

Mange
 

janric

New member
För egen del kör jag med ett par formgjutna 'ER-proppar', där man kan byta till olika dämpningsfilter (själv har jag antingen en propp el 25db-filter). Fördelen med dessa är att man hör bra, ex:is på en Motörhead-konsert, folk kan i princip tala 'normalhögt' mot örat och du hör vad personen säger! Men framför allt hörs rock n' rollen 10 resor bättre ;-)
Väl under hjälmen de inte.

Nackdelen kanske.... gick loss på ca 2,5 lax!! och kan minst sagt bli ngt dyrt om man har hund... Man får se till o ha ordning på sina pryttlar. (använder dock mina mer el mindre dagligen, både under hojsäsong och icke-hojsäsong vid arrangemang inom Globen-arenorna där jag knegar extra)

Mer info på bellman.se
http://www.bellman.se/skydd/er/index.html

Mange

Vah!! är väl egentiglen uttrycket men ..
Hörsel är kanske vårt känsligaste sinne och inget att skojja med.

Testade och beställde ett formgjutet par pluppar vid mässan i Göteborg senaste januari. Utmärkt dämpnivå, samtalsvänligt, lättapplicerat, hör vad jag vill etc. Kan vara lite svårplacerat men efter liter övning går det bra.

Och - man slipper slicka på det för att få det att glida på plats!!
 

nir_scorpio

New member
För egen del kör jag med ett par formgjutna 'ER-proppar', där man kan byta till olika dämpningsfilter (själv har jag antingen en propp el 25db-filter). Fördelen med dessa är att man hör bra

Jag kan bara instämma! Jag köpte själv ett par ER-proppar till förra säsongen och uppskattar dem verkligen - priset till trots.
Hörseln är ju svår att få tillbaka så priset kändes inte så högt ur det perspektivet.

Förutom att de är formgjutna och finns i en modell anpassad för att passa under en hjälm så kan de fås med egenskapen att inte påverka ljudet på annat sätt än en sänkt ljudnivå. Dvs, till skillnad från skumgummiproppar o.dl. så är det som att vrida ner volymen på stereon. Det låter likadant men svagare. Dämpningen kan dessutom ändras genom att man byter ett filter (kostar extra förutom det som följer med). För den som vill går det också att köpa "in-ear" hörlurar som passar i de formgjutna propparna.
Det finns också andra speciallösningar för t.ex. jakt/skytte med inbyggd kom-radio länk och automatisk 100% dämpning vid skott.

För egen del köpte jag ett extra filter med låg dämpning som gör att jag även kan använda propparna på konserter, på krogen, och liknande "bullriga" miljöer.
 

hanshultsfred

New member
Jag har nu använt Earfoones ganska dyra, ja, men otroligt bra. Perfekt passform och sitter bra, med hjälmen på är det inga problem. Om det är något man ska klaga på så har jag det mest dämpande filtret, det är svårt att höra när folk pratar, med det. Kanske skulle ha något mindre dämpande.
 

Baldec

New member
För egen del kör jag med ett par formgjutna 'ER-proppar', där man kan byta till olika dämpningsfilter (själv har jag antingen en propp el 25db-filter). Fördelen med dessa är att man hör bra, ex:is på en Motörhead-konsert, folk kan i princip tala 'normalhögt' mot örat och du hör vad personen säger! Men framför allt hörs rock n' rollen 10 resor bättre ;-)
Väl under hjälmen märks de inte.

Nackdelen kanske.... gick loss på ca 2,5 lax!! och kan minst sagt bli ngt dyrt om man har hund... Man får se till o ha ordning på sina pryttlar. (använder dock mina mer el mindre dagligen, både under hojsäsong och icke-hojsäsong vid arrangemang inom Globen-arenorna där jag knegar extra)

Mer info på bellman.se
http://www.bellman.se/skydd/er/index.html

Mange

Mange, har själv kollat på att gjuta ett par ER proppar och kollade upp med en återförsäljare här i Stockholm om de hade tankar/åsikter om dessa. Eller om de hade något bättre alternativ.

Det som de förespråkade var ett annat par proppar, också från Bellman, Elacin biopact (http://www.bellman.se/web/page.php?catid=141). Anledningen till att de förespråkade dessa var att de är mindre och inte sticker ut i choncan (ytterörat). Vilket skulle kunna göra att de skulle kunna sitta och trycka under hjälmen.

Min fråga till dig är alltså om du har upplevt något sådant med dina ER proppar? Vore ju lite snopet om man köpte ett par proppar för ~2.5K om man då skulle känna obehag under långkörningar på 8+ timmar.

Fördelen med ER propparna är ju onekligen att man kan själv byta filter på dem för att även använda dem på konserter med lite mindre dämpning.
 

Yxan

Member
Baldec - Nej, jag har aldrig haft ngt egentligt problem/'öronskav' pga av ER-propparna (och då har jag även gjort ett gäng långrepor med dagsetapper på +15 h)! Mestadels använder jag propparna under en David Speedster-hjälm = hjälmen trycker ej hårt mot örats 'choncanparti', men dels även under en KBC-hjälm (integral) som trycker/sluter ngt mer 'hermetiskt' hårdare mot mitt örat - men då framför allt mot det övre 'öronbrosket' (el det sk öronfladdret, hehe).

Den lilla lilla del som upplevs som utstickande, i ytterörat, vill jag nog påstå är högst marginell.

Davida = trycket når inte dit alls, propparna sitter i öronen helt obemärkta. (Kör med denna hjälm 90% av min tid.)
KBC = kan ev trycka ngt lätt mott propparna, men inget som jag upplever som uttröttande el obehagligt. (KBC:n anv jag på alla långrepor, dvs touring på mellan 5-15 dagar.)

Så.... beroende på hur hårt din hjälm trycker/ligger på just ditt (ytter)öra, får nog avgöra ditt beslut....
Som sagt, ngt svårt att 'testköra' propparna!

May the force be with you, Mange
ps. När jag tjackade EP-propparna, hade jag nog inte riktigt koll på Elacin-alternativet.... (som ev kan vara mariga att pilla ut fr örat, vad vet jag??)
 

nir_scorpio

New member
Det som de förespråkade var ett annat par proppar, också från Bellman, Elacin biopact (http://www.bellman.se/web/page.php?catid=141). Anledningen till att de förespråkade dessa var att de är mindre och inte sticker ut i choncan (ytterörat). Vilket skulle kunna göra att de skulle kunna sitta och trycka under hjälmen.

Min fråga till dig är alltså om du har upplevt något sådant med dina ER proppar? Vore ju lite snopet om man köpte ett par proppar för ~2.5K om man då skulle känna obehag under långkörningar på 8+ timmar.

Jag har ett par ER-proppar med utbytbara filter som är anpassade för bl.a. MC-åkning. Det var ingen särskild modell utan endast en kryssruta i beställningsblanketten till de vanliga "ER-9", "ER-15", etc. Om man ser efter på Etymotic Research ("ER"), de som tagit fram propparna, så verkar de numera kalla modellen "Musicians Earplugs" (http://www.etymotic.com/hp/erme.html). På sidan finns också en bild (en av de tre rullande bilderna t.v. på sidan) av hur de sitter i örat. För egen del känner jag inte av dem mer än annars när hjälmen väl är på, dvs nästan inte alls, men de kan kännas av lite precis när jag drar på hjälmen.
 

Minime

New member
Vi fick gjutna EARfoon Standard tidgare på jobbet som jag efter byte av tjänst inte använder. Tänkte då att de vore perfekta att ha i hjälmen, så jag testade.
Nope, kändes inte alls bra. De är stenhårda och gjorde ont att ha i öronen när hjälmen satt på. Måste bero på att örat "ändrar form" när hjälmen hamnar på plats....

Är materialet i Biker även det hårt, eller är det av någon mjukare sort?

Grymt nöjd med dom annars, känns inte i örat så länge hjälmen inte sitter på!
 

Marie

Banned
Vi fick gjutna EARfoon Standard tidgare på jobbet som jag efter byte av tjänst inte använder. Tänkte då att de vore perfekta att ha i hjälmen, så jag testade.
Nope, kändes inte alls bra. De är stenhårda och gjorde ont att ha i öronen när hjälmen satt på. Måste bero på att örat "ändrar form" när hjälmen hamnar på plats....

Är materialet i Biker även det hårt, eller är det av någon mjukare sort?

Grymt nöjd med dom annars, känns inte i örat så länge hjälmen inte sitter på!


Skillnaden är väl att standard sticker ut mera i ytterörat och är därigenom inte lämpade att ha under en mc-hjälm.
 

ShRTee

New member
Tackar för tipset med Alpin Motosafe, behöver nått nytt då jag har Cardo hf/intercom nu..
 

P LINDIS

New member
Det här med buller,,,, det har studerats mycket i detta ämnet från ett arbetsmiljö perspektiv.
Vi klarar måttligt buller 80-90 dB i cirka 1 timme per dag,,, sedan börjar det bli en risk
som kan betyda hörselned sättning allt med vad tiden lider.

Själv så brukar jag försöka hålla på detta när jag åker MC.

Huvudsaken är att man har något bullerskydd som man själv tycker om.

Köpte på Apoteket dom här mjuka gjorda av silicon som man formar själv
och trycker fast endast i ytterörat.

Funkar hur bra som helst :)

Fast jag är lite sugen att prova dom här individ formgjutna öronpropparna,,, dom kostar lite...
 
Last edited:
Top