Hampe
Skriver massor!
Ren lättja måste det vara.
Tror jag faktiskt inte.
En chaufför av ett tungt fordon idag är inte samma räddare av andras misstag som dom en gång var, tyvärr...
Åkare ligger under hård press från olika håll och försöker skära hörnen både bildligt och bokstavligt för att överleva - ibland kanske på andras bekostnad...
Lägg därtill ett mindre lyckat generationsskifte både på åkare- och chaufförsidan så ser man ett mönster tona fram där dom olika trafikslagen polariseras mot varandra iställer för att samspela.
...och ja - inströmmingen av utländska chaufförer, ibland i svenska bilar har haft betydelse för förbusningen av det allmänna trafikklimatet - även om det knappast spelat någon roll i just detta fallet.
Men framförallt handlar det om brist på fantasi!
Att inte kunna föreställa sig vad konsekvensen blir av att man chansar för att kapa några sekunder eller minuter.
Just den brist på fantasi som du själv exemplifierar genom att klistra en etikett med "lättja" på något du tyx ha begränsad insyn i, och ändå mindre vilja att lära dig något om.
Den allmänna uppfattningen i tråden om vad den aktuelle vänstersvängade timmerbilschauffören skulle ha gjort är intressant.
"Köra fram och vända" är så jädra enkelt att säga, men är det någon som förmår att sätta sig in i frågan hur långt man skall åka för att vända säkert?
Och, när bilen är tillbaka vid infarten så lär han behöva bägge körfälten lika förbannat för att kunna komma in på upplagsvägen!
Det blir lika illa hur han än gör - det korrekta är självklart att ställa från sig släpet på ett säkert ställe, gå in med bara bil, lasta, gå ut till vägen igen, krana över en stuv, in i skogen igen, lasta nytt, ut på vägen, krana: copy and repeat, copy and repeat till släp och bil är fulla och kan gå iväg.
Tidsåtgång?
Vem betalar när man kör på ton eller mätning?
Lägg där till att varje passage av vägen är en risk med eller utan släp.
Nej, jag försvarar inte det inträffade.
Självklart måste lastbilsföraren dömas till ansvar - allt annat riskerar att skapa total anarki i trafiken.
Ligger virket så det inte kan hämtas trafiksäkert så får det ligga - det är dit hän vi måste komma - men för att uppnå det måste vi se det bakomliggande där ekonomisk press får oss att fatta idiotiska beslut utan att ens reflektera över dom!
Inte schablonisera andra trafikantgrupper.
Hampe