Hög sadelhöjd är inget negativt

LC4ever

New member
Att dömma en hoj som hög, stor eller tung är ju otroligt subjektivt. Allt utefter hur man UPPLEVER hojjen.
Gjorde ett test förra året.
Provkörde först en KTM 990 Adventure vilken jag tyckte var smidig och passade mig bra, kanske en aningen liten :D
Efter det provade jag en BMW R1200GS Adventure. Denna upplevdes att vara stor, tung, hög och klumpig :(
Om man nu studerar de fysiska siffrorna (mått och vikt) så visst är BMW'n lite tyngre, men inte så mycket, och KTM'en är faktiskt högre. :p
Men de upplevda skillnaderna var mycket större än de verkliga.
Så att dela ut plus och minus för en upplevd storlek är kanske inte så relevant.
 

badpitt

New member
Så att dela ut plus och minus för en upplevd storlek är kanske inte så relevant.

Precis, det var så jag menade.
Om alla MC journalister alltid satte minus för högre sadelhöjd borde det på sikt göra att hojarna blir lägre.
Ett mardrömsscenario, för oss lite större förare.
 

Avarage

New member
Precis, det var så jag menade.
Om alla MC journalister alltid satte minus för högre sadelhöjd borde det på sikt göra att hojarna blir lägre.
Ett mardrömsscenario, för oss lite större förare.

Vi var ju överens, de skall sätta minus om sadelhöjden inte är justerbar! ;)
 

Gunsan

New member
Det är kul att ni gnäller över att Petra upplever sitthöjden för hög.
Om ni också tänker på hur många gånger lååånga motorjournalister gnällt på att det är för trångt, man slår i osv.
Bäst var ändå Christer på Trafikmagasinet ;)

Vi är olika långa.
Alla fordon är inte byggda för alla utan istället för så många som möjligt.
Håller med Average att det vore kanonbra om det fanns större möjligheter att justera sittgeometrin på MC:n utan att förstöra den optimala styr och fjädringsgeometrin.

Gott slut och Gott Nytt År

/Maria
 

Maru

New member
Bäst var ändå Christer på Trafikmagasinet ;)

He he, ja han är ett bra exempel på att vi har god tillgång till mat...he he

Skämt å sido. Petra tyckte hojen var för hög och vi vet att hon är 3 äpplen hög. Jag tycket den hojen är perfekt för mina 5 äpplen. :)

God fortsättning.
 
Top