Hög sadelhöjd är inget negativt

badpitt

New member
När jag läste testet av Triumphs speed triple i senaste numret av MC-folket blev jag åter igen irriterad på betygssättningen. Hur kan man ge minus för att sadeln är för hög?
Reporter (Petra) är väldigt kort, hur kan hon utgå från sig själv om en hoj är ”lagom” stor?
Varför inte skriva ”jag är 155 cm lång jag når inte ner med fötterna” det hade varit konsumentupplysning, att sätta ett minus i betyg är själviskt, hon tänker enbart på sin egen situation.

Själv är jag 195 cm lång och har problem åt andra hållet, det finns många hojar jag inte kan ha pga att det känns som om man sitter på en lite moppe, man ser ut som en jätte på hojen.
Jag älskar tex en KTM 990 Adventure, det är en hoj som jag inte behöver se förväxt ut på.
Det är väl bra att det finns olika storlekar på hojar? Ingen person kan väl begära att alla hojar skulle passa just mig? Själv kör jag en KTM 690 enduro (sadelhöjd 91 cm) jag har varit tvungen att sänka fotpinnarna (ca 4 cm) och höja styret (ca 7 cm) för att få en bekväm körställning.

Ett förslag är att MC-folket har tre personer med olika längd får provköra och ge sina synpunkter på körställningen, tex 160, 180 och 195 cm.
Att ha justerbar sitthöjd tycker jag självklart är något positivt, sådant bör ge plus

Edit:
Meddellängd är enligt SCB
män: 179,4 cm, kvinnor 165,5 cm
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____149797.aspx
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:) 177 cm Ove håller också med. :)

"Låg och bekväm" hör man ofta (?) Vaddå. En låg sittställning på en MC pajar min rygg efter en väldigt kort bit och sitter dessutom fotpinnarna långt fram så måste ryggen ta emot smällar från alla gupp på vägen för det går bara inte att resa sig och glida över. Det går ju inte heller att justera höjden och vinkeln på sadeln på de flesta hojarna utan man får se till att köpa rätt från början. Här är ett område som man från designerhåll borde lägga lite krut på istället för att bara grubbla på utsende. :mad:

:rolleyes: Bekvämast vore om hojen sjönk ihop och lade fotpinnarna på backen när man stannar. :p:rolleyes::D
 

tersan

New member
Bästa inlägget idag! Skulle också vilja ha mer konsumentupplysning om hur hojar är för OLIKA förare.

Själv är jag också 195 cm, så det där med hög sitthöjd förstår jag inte... :)
 

Petra

Super Moderator
Hej, ja det här med sadelhöjd, sittställning, långa och korta förare är en återkommande fråga. I bilar kan man justera sin sittställning efter längd, men på en hoj är det ofta bara att gilla läget.

Beträffande Speed Triplen, jag skriver i artikeln att det känns lite onödigt att en sådan hoj som denna har så hög sitthöjd eftersom den för övrigt är perfekt avvägd för kortare förare. Att en 990 Adventure har hög sadelhöjd rimmar ju bättre eftersom den för övrigt är anpassad till långa förare.

Den här frågan är dock ganska svår eftersom vissa långa tycker att de sitter hur bra som helst på en liten custom medan vissa korta hellre kör offroad/äventyrshojar och gärna tar problemet med att kana ner på sidan. Smaken är som baken, men generellt borde väl sadelhöjd rimma med övrig sittställning på en hoj, eller?
 

Spiff

New member
Är det då inte bättre att bara redovisa sittställningens mått utan värdering?
Vissa biltidningar har ju skisser på hur förare och passagerare sitter med mått. Då kan var och en fundera på hur hojen passar den egna kroppen och smaken.

Jag tycker det är rätt kass att man har så lite möjligheter att justera sittställningen på hojarna. Vill man kunna ändra fotpinnarnas placering lite så får man lita till tillbehörsmarknaden och då är det mest för sporthojarna det finns grejer.
 

badpitt

New member
Är man 195 cm som jag kan man inte ens välja vilken bil man vill. Ex Mazda Miata går gränsen någon stans vid 180 cm har jag för mig. Det är en hel del bilar som jag inte kan sitta i pga låg takhöjd.
I biltidningar kommenteras ofta baksätesplatsen tex "benutrymmet bak är inget för vuxna persiner", det är konsumentupplysning men ger inget minus i bedömningen.

Jag tycker det är bra med olika storlekar på bilar och hojar eftersom vi är olika långa.
Man kan inte ge ett minus för att en hoj är för stor för en viss reporter tycker jag.

Att tex stå vifd en låg bänkskiva i köket hemma är plågsamt för en i min längd men normen verkar alltid gå efter de som är kortast.
 

Spiff

New member
Att tex stå vifd en låg bänkskiva i köket hemma är plågsamt för en i min längd men normen verkar alltid gå efter de som är kortast.

Det är kanske att överdriva lite? 195 är ju dessutom inte så extremt idag. Vi blir ju hela tiden längre pga fri tillgång till bra mat.

Bänkskiva hemma ansvarar du ju själv för, det går ju att bygga om så att du får en vettig arbetsställning antingen permanent eller med hjälp av en bänkhöjare.
 

Avarage

New member
När jag läste testet av Triumphs speed triple i senaste numret av MC-folket blev jag åter igen irriterad på betygssättningen. Hur kan man ge minus för att sadeln är för hög?
Reporter (Petra) är väldigt kort, hur kan hon utgå från sig själv om en hoj är ”lagom” stor?
Varför inte skriva ”jag är 155 cm lång jag når inte ner med fötterna” det hade varit konsumentupplysning, att sätta ett minus i betyg är själviskt, hon tänker enbart på sin egen situation.

Själv är jag 195 cm lång och har problem åt andra hållet, det finns många hojar jag inte kan ha pga att det känns som om man sitter på en lite moppe, man ser ut som en jätte på hojen.
Jag älskar tex en KTM 990 Adventure, det är en hoj som jag inte behöver se förväxt ut på.
Det är väl bra att det finns olika storlekar på hojar? Ingen person kan väl begära att alla hojar skulle passa just mig? Själv kör jag en KTM 690 enduro (sadelhöjd 91 cm) jag har varit tvungen att sänka fotpinnarna (ca 4 cm) och höja styret (ca 7 cm) för att få en bekväm körställning.

Ett förslag är att MC-folket har tre personer med olika längd får provköra och ge sina synpunkter på körställningen, tex 160, 180 och 195 cm.
Att ha justerbar sitthöjd tycker jag självklart är något positivt, sådant bör ge plus

Edit:
Meddellängd är enligt SCB
män: 179,4 cm, kvinnor 165,5 cm
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____149797.aspx

Tycker personligen man skall sätta ribban högt och att alla de finesser/egenskaper som för körningen är positiv gällande för resp. hojtyp skall vara norm när man testar! Orsak: Då sätter man press, i den mån tester över huvud taget påverkar tillverkarna, att plocka fram den för tillfället ultimata hojen för resp. kategori. Så görs tex. tester av kameror så varför inte hojar?

Jag skulle med andra ord vilja se, justerbar sadelhöjd, justerbara fotpinnar, justerbara styrhalvor (som finns men bara på vissa hojar) som norm. Finns det inte anser jag, precis som Petra, att det är negativt!

Sittställningen, rent generellt, påverkas ju som vi alla vet av så mycket mer än bara höjden mellan sadel och mark så en hoj som har llåg/hög sitthöjd kan ju vara bekväm/bra för en lång/kort förare i alla fall!

Mvh!
// Niklas
 

Ove 60+

Active member
:confused: Det där med att hitta rätt hoj är inte lätt. En del har långa ben och kort kropp medan andra har "normal" kropp och korta ben. Sen finns det även en grupp som år propotionerligt byggda, några t.o.m. i "normallängd". :confused:

Tyvärr begränsar det hojvalet ordentligt för de allra flesta. Sitthöjden gör t.ex. att kortbenta tjejer inte kan hitta en vuxen offroad vilket kanske motsvarar behovet och därmed måste välja nåt som bara duger på asfalt.

I andra ändan har vi turbulens kring kåpglas som kan vara hopplöst att komma tillrätta med. Det finns några maskiner som har elmanövrerad ruta som kan finjusteras farten.

Konsumentupplysning med mått? Var mäter man sitt höjden? Från mitten av sadeln till den punkt där foten hamnar är en möjlighet. Skall hojen då vara belastad med "normalförare" eller ej?
Det enklaste är naturligtvis att ställa hojen rakt och mäta sadeln men det måttet är inte heller rätt. Min DR är åt skogen för hög obelastad men när jag sitter på den är den lagom. Det är klättra upp som är problemet :eek:

Sen att mäta sadel - fotpinne är lätt, liksom var pinnen sitter i f.h. till sadeln.

Bra att Petra redovisar sin känsla för hur hojen är för en person i hennes längd, men som sagt - vi är alla olika och har olika idéer.
 

badpitt

New member
Tycker personligen man skall sätta ribban högt och att alla de finesser/egenskaper som för körningen är positiv gällande för resp. hojtyp skall vara norm när man testar! Orsak: Då sätter man press, i den mån tester över huvud taget påverkar tillverkarna, att plocka fram den för tillfället ultimata hojen för resp. kategori. Så görs tex. tester av kameror så varför inte hojar?

Mvh!
// Niklas

Jag håller med dig i det du skriver. Det jag vände mig emot var att i testet jag refererade till fick hojen kritik för att sadelhöjden var för hög, det står i summeringen.
Det tolkas nog av de flesta som en generell kritik, jag misstänker det är en personlig åsikt från en kortväxt testförare eller?
Förmodligen hade jag själv haft en helt annan syn på sitthöjden.

Som jag skrev i förra inlägget, jag upplever att alla normer sätts av de som är korta, typ "stackar dig som är så kort", det är ingen som säger så om de som är långa, vi har andra problem, flygplansstolar, bussäten mm som är alldeles för trånga.
Jag har aldrig sett ett test där en bil eller Mc fått kritik för att vara för liten.
 

badpitt

New member
Det är kanske att överdriva lite? 195 är ju dessutom inte så extremt idag. Vi blir ju hela tiden längre pga fri tillgång till bra mat.

Bänkskiva hemma ansvarar du ju själv för, det går ju att bygga om så att du får en vettig arbetsställning antingen permanent eller med hjälp av en bänkhöjare.

Du har helt rätt så extremt är inte 195 cm, särskillt bland yngre är det väldigt vanligt. Det gör mig ännu mer irreterad.

Nej jag överdriver inte, det finns normer inom bygg, normen idag är en bänkhöjd på 90 cm, den gamla normen är 85 cm mao 85 cm är fortfarande OK.
Själv monterade jag in 95 cm hög bänk när jag bytte kök, det var inte utan problem, att få tag på en diskmaskin med så högt justerbara ben var inte lätt, jag fick leta länge innan jag hittade, den var inte gratis...

Personer på över 170 cm uppskattar min högre bänkskiva.
 
Last edited:

Petra

Super Moderator
Ett förslag är att MC-folket har tre personer med olika längd får provköra och ge sina synpunkter på körställningen, tex 160, 180 och 195 cm.
Att ha justerbar sitthöjd tycker jag självklart är något positivt, sådant bör ge plus
spx[/url]

Visst vore det ultimat att låta tre personer i olika längd testa samma hoj. Vi gör så när vi gör flerhojstester. Men det funkar tyvärr sällan i singeltester.
När vi körde touringhojar i våras var vi förare i olika längder. Vi redovisar där hur man sitter på de olika hojarna. te.x Goldwing får kritik av den längre testföraren Mathias för att vara för liten och trång för långa förare.

Jag försöker ofta att kolla med långa killar hur de sitter på hojarna. På Kawa GTR-testet i senaste numret snackade jag med en lång kille, spanjor (tror jag det var) om hur han satt och framförallt sikten i backspeglarna, vilket modellen tidigare fått kritik för.

Man kan inte ge ett minus för att en hoj är för stor för en viss reporter tycker jag.
.

Det håller jag med dej om.
Jag ger minus för att hojen har hög sadelhöjd och det är relaterat till att den för övrigt är väl anpassad till korta förare. I plus/minus rutan skriver vi inte långa haranger med motiveringar, de går att läsa klart och tydligt i brödtexten.


Badpitt skriver: ...jag upplever att alla normer sätts av de som är korta, typ "stackar dig som är så kort", det är ingen som säger så om de som är långa, vi har andra problem, flygplansstolar, bussäten mm som är alldeles för trånga. Jag har aldrig sett ett test där en bil eller Mc fått kritik för att vara för liten.

... Jodå, jag tycker ofta synd om långa, både när det gäller flygresor, att veckla ihop sig på en liten, trång sporthoj eller att knö ihop sig i ett bussäte. Och jodå, både vi och andra tidningar skriver om hojar som är så små att man inte sitter bekvämt på dem om man är lång.

Jag lovar att vi inte kommer att sluta skriva om det.
 

Chopperbyggarn

New member
Själv bygger jag mina egna hojar från grunden och anpassar allt efter den körställning och sadelhöjd jag gillar. Till min fru som bara är 155cm och inte speciellt muskulös har jag byggt en Trike med Sportster motor och kompakt körställning anpassad till henne så att hon kan köra en "stor motorcykel" (hon gillar inte små motorcyklar) utan några som helst problem att hantera denna.

Våra svenska regler för Amatörbyggda/Ombyggda mc ger med europeiska mått mätt suveräna möjligheter att specialbygga motorcyklar för personer som inte hittar någon mc på marknaden som dom känner att dom kan hantera eller gillar!! detta gäller i synnerhet för personer med handikapp!:)

Anders.J
 

Spiff

New member
Själv monterade jag in 95 cm hög bänk när jag bytte kök, det var inte utan problem, att få tag på en diskmaskin med så högt justerbara ben var inte lätt, jag fick leta länge innan jag hittade, den var inte gratis...

Klart att det finns normer men har man möjligheten så går det ju faktiskt att bygga ett kök som passar bättre, dessutom behöver inte en diskmaskin stå direkt på golvet, ett bra tips är att göra som mina föräldrar när de renoverade köket. Ställ diskmaskinen på en sockel som är så hög att du bekvämt kan fylla den dvs på en sockel som kanske är 40 cm hög. Nackdelen är att den inte kan stå under diskbänken utan måste vara i ett högskåp.
 

jan-olovj

New member
Det där med höjden på hojen, många tycker ju att det inte gör något om den är hög. Vist det går nog att lära sig att hantera den men hur gör jag om jag skall ha någon bakpå om jag inte kan stabilicera med bägge benen vid på och avstigning?
 

Avarage

New member
Det där med höjden på hojen, många tycker ju att det inte gör något om den är hög. Vist det går nog att lära sig att hantera den men hur gör jag om jag skall ha någon bakpå om jag inte kan stabilicera med bägge benen vid på och avstigning?

Det är ett problem så till vida man tycker det är ok att alltid parkera på ett sådant sätt att man kan nå ner till en upphöjnad (ex. trotoarkant) och alltid be passageraren kliva upp på just den sidan!

ELLER så gör man som en av våra medlemmar i SMC Väst som tyvärr inte är med oss längre specialbeställer ett par vibramsulor som smidigt spänns fast likt ett par gamla skridskor på kängor förr i tiden, utanpå mc-stövlarna. Hans extrasulor var säkerligen 5-10cm höga vilket funkade på den GS 1100 han bla. körde. Min gissning är dock att han bara använde dessa på GS:en och inte på någon av de andra hojarna han hade! Där han nådde ner utan extrasulor!

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Det här med tester är inte lätt för det finns få saker som är så mycket fråga om tycke och smak och hur man som förare upplever en hoj som just en mc.

Skall teterna vara 100% objektiva får ju inga personliga åsikter finnas med vilket så gott som gör det omöjligt att utvärdera köregenskaperna eftersom de baseras på just upplevelser.

För övrigt upplevs ju en hoj väldigt olika om man som förare är stel som en pinne eller fullständigt avslappnad och väl förankrad för att inte snacka om hur en och samma hoj kan upplevas fullständigt olika beroende på fjädringsinställning, ringtryck och val av däck! Skall man göra detta så rättvist som möjligt skall man, kan jag tycka, dels köra på de däck som tillverkaren rekommenderar, däcken skall vara nya eller näst intill nya, och det ringtryck som däcktillverkaren rekommenderar. Och sist men inte minst skall hänget fram/bak (dynamiskt sag) mätas in och retur/kompressionsdämpning ställas så likt som std. inst. som möjligt! Därefter är det upp till föraren att klara av att köra hojen med så liten negativ inverkan på hojens köregenskaper som möjligt!

Hur många testförare justerar ex. in statiskt/dynamiskt häng innan testkörning varje gång de byter hoj och i efterföljande artikel skall kommentera köregenskaperna? Vissa, gissar jag, men knappast alla! Hur vet vi som konsumenter vilka som gjort vad och inte? Det vet vi inte! Och that´s life! :-D

Till sist och syvens gäller en helt egen testkörning innan man själv väljer nästa favoritbåge! För DÄR spelar vi som förare mindre roll, vi känner det vi känner och kan vi vara mer avslappnad på en hoj men inte på en annan kommer vi uppleva den hoj där vi kände störst förtroende som "rätt hoj"!

Mvh!
// Niklas
 

Triumph int

New member
Att man köper en hoj som man inte har "rätt"
storlek till kan väl verka lite underligt.

Jag måste först och främst sitta bra annars
spelar inte nått annat nån som helst roll.

Att utifrån tester kunna säga att man har den
bästa hojen är helt fel.

Den bästa hojen är den som fungerar bäst för dig.
 

Avarage

New member
Att man köper en hoj som man inte har "rätt"
storlek till kan väl verka lite underligt.

Både ja och nej! I de flesta fall ja men vid vissa extremare fall där man exempelvis är väldigt kortväxt men ändå vill köra enduro eller varför inte Paris Dakar ser jag väldigt få andra alternativ. Jag är övertygad om att det inte bara är Annie Seel som har vårt att nå ner på Dakar-monstrena men ändå kräver/behöver deras markfrigång och enormt långa fjädringsväg för att över huvud taget kunna delta på ett bra sätt!

De flesta av oss har dock inga sådana extrema böjelser som tur är ;). Men det kan finnas andra situationer ex. där man vill köra med mycket last och bekvämligheten som en GW ger men pga. den relativt breda sadeln har svårt att nå ner!

Åt andra hållet om man är väldigt långbent och vill köra racing gäller det att välja bort 125R och 250R-hojarna till förmån för 1000cc som ändå måste byggas om för att ha tillräcklig markfrigång när väl fotpinnar mm är flyttade. Men kan Anders Petjo Lilja som inte direkt är en liten grabb så kan nog de flesta skulle jag gissa!? :p För att inte prata om Feddert, den enorma Dansken som jonglerade med Peter Lindén som en pingisboll! ;)

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:
Top