Håll till höger, dansk kampanj

Ginnies

New member
Oj, oj, oj vad jag drog på smilbanden att detta kom från just Danmark. Är själv en ganska flitig Europa resenär på MC och har upplevt de flesta länders trafikbeteende. Min upplevelse är att ingenstans kör man på detta sett som filmen visar...... förutom i Danmark. Om man kör på en raksträcka på 3 km, och längst bort kör en långtradare. Då lägger sig bilen som ska köra om (10 min senare) i vänster fil för att påbörja sin omkörning. Till följd att en lång radda bilar ligger i en lång kö i vänster fil för att köra om framförvarande lastbil. Ingen bil i höger körfält & alla i vänster. Varför gör di på detta viset ????? (citat från skogstrollen i Ronja Rövardotter)
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Ginnies,
jag är ledsen - men, du kan inte har rätt!
Danskerna, kan inte vara bäst på att hålla till höger, eftersom det inte är någon logisk vetenskaplig förklaring på detta!
Att danskarna jobbar med frågan och kör kampanjer på TV och i övrig media, samt politiet har fokus på detta ute i trafikken - kan enligt svensk trafiksäkerhets försoning inte räcke som logisk förklaring, idet att svenska trafiksäkerhets experter char slagit fast att kampanjer fungerar inte!!

(Om jag är ironisk, eller sarkastisk - tjat!! Jag är inte överens med trafiksäkerhets Sverige om att trafiksäkerhets kampanjer INTE har effekt)
Heja Danmark...
 

Ginnies

New member
Det är ingen kritik från min sida på Danskarnas vilja att köra i vänster körfält, det är mera en reflektion. Men om man tar fram en reklamkampanj, i Danmnark, att hålla till höger borde det ligga nåt uns till sanning i detta.
Jag och mina MC kompisar brukar säga på skoj när vi kommer in i Köpenhamn via Öresundsbron..... "Det går allafall fort att passera Danmark för vi har ju höger körfält för oss själva" ;-)
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Av filmsnutten att döma verkar det vara en jädra uppförsbacke att lära danskar höger och vänster...



H
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Av filmsnutten att döma verkar det vara en jädra uppförsbacke att lära danskar höger och vänster...
H

Ja, jag blev kuggad till körkorts provet, fast i USA - mixtrade runt med höjre, venstre, sutsko, right,links, styrbord och bagbord.. Så jag svängde åt fel håll - bye, bye körkort.. (Kostade mig närmare 10 dollars eller nått sånt då.. Vi danske har ofta stora utmaningar här i livet..
 
Top