Händerna domnar bort (i synnerhet gashanden)

nir_scorpio

New member
Nu har jag hunnit prova några av tipsen som hastigast på vägen till och från jobbet. Det jag försökt göra är att hålla mig upprätt genom att klämma med knäna runt tanken, och sitta rakare med hjälp av magen/ryggen. ... Jag ska försöka hinna med att gå till VC för en utredning kring karpaltunnelsyndrom också, gäller bara att få tummen ur...

Fundera på hur du har det med axlarna, skuldrorna och nacken. Om du av någon anledning sitter och spänner dig där så kan du klämma åt både blodådror och nerver som går till händer och underarmar. Med tanke på hur snabbt du får besvär så känns en kroppslig förklaring rimligare än en mekanisk dito för hojen. En sjukgymnast borde snabbt kunna avgöra om det är något galet där, t.ex. obalans mellan muskelgrupper som ger dålig hållning.
 

iceaway

New member
Tänkte att jag skulle skriva en liten uppdatering här. Nu har jag tränat mycket på min körställning, och märker att jag automatiskt börjar få en mycket bättre hållning (i sitsen) och håller mig i rätt position utan att aktivt behöva tänka på det hela tiden. Det har gjort en jättestor skillnad för mina domnande händer, nu är det inte alls samma problem längre. När dom domnar bort är det oftast för att jag råkat hamna i min gamla "potatissäcks"-sittställning igen.
 

Carnivore

New member
Tänkte att jag skulle skriva en liten uppdatering här. Nu har jag tränat mycket på min körställning, och märker att jag automatiskt börjar få en mycket bättre hållning (i sitsen) och håller mig i rätt position utan att aktivt behöva tänka på det hela tiden. Det har gjort en jättestor skillnad för mina domnande händer, nu är det inte alls samma problem längre. När dom domnar bort är det oftast för att jag råkat hamna i min gamla "potatissäcks"-sittställning igen.

Då är det bara Gröndal (eller annan kurs, typ Tuvängen, Rörken eller Storbana) kvar då då. ;)
Kan tyckas vara reklam men kommer du till någon av våra kurser och förklarar det här problemet så hoppas jag verkligen att instruktören du pratar med tittar extra mycket på hur du sitter och även pratar lite mer med dig kring det. :tummenupp
För visst kan man göra en hel del genom att prova själv men det brukar hjälpa rätt mycket när vi får titta och ljustera fram o tillbaka tills man finner det som funkar.
 

iceaway

New member
Då är det bara Gröndal (eller annan kurs, typ Tuvängen, Rörken eller Storbana) kvar då då. ;)
Kan tyckas vara reklam men kommer du till någon av våra kurser och förklarar det här problemet så hoppas jag verkligen att instruktören du pratar med tittar extra mycket på hur du sitter och även pratar lite mer med dig kring det. :tummenupp
För visst kan man göra en hel del genom att prova själv men det brukar hjälpa rätt mycket när vi får titta och ljustera fram o tillbaka tills man finner det som funkar.

Definitivt! Jag är otroligt sugen på att köra bana, men har tyvärr lite kort om både tid och pengar för tillfället. Men så fort det ges möjlighet ska jag komma iväg på någon bankörning! Det ser så jäkla kul ut :)
 

Carnivore

New member
Definitivt! Jag är otroligt sugen på att köra bana, men har tyvärr lite kort om både tid och pengar för tillfället. Men så fort det ges möjlighet ska jag komma iväg på någon bankörning! Det ser så jäkla kul ut :)

Då är ju KNIX utmärkt, tar en halvdag och kostar en spottstyver. ;)
 

HkanB

New member
Då är ju KNIX utmärkt, tar en halvdag och kostar en spottstyver. ;)

Inte dyrare än att det räcker med att hålla sig nykter en helg och knixa istället och t.o.m kunna gå lite plus!:p
För att inte tala om hur mycket bättre morgonen efter :very_drunk: känns.
 

Carnivore

New member
Var hittar jag mer information om KNIX? Misstänker att det inte är "KNIX-FM - 102-5 KNIX - New Country + All Time Favorites".

Inte riktigt samma sak. ;)

Här är för SMC Stockholm, som kör på Tuvängen i Södertälje.
http://www.svmc.se/Distrikt/stockholm/School/Fortbildning/Tuvis/

Här är för SMC Södermanland, som kör på Gröndal i Eskilstuna.
http://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/Fortbildning/Grondal/

Här är för SMC Uppsala, som kör på Rörken utanför Uppsala.
http://www.svmc.se/Distrikt/uppsala/School/Fortbildning/Rorken/

Och här är till sist för SMC Västmanland som kör på Sala Racing Park i Sala.
http://svmc.se/Distrikt/vastmanland/School/Fortbildning/Knix-korningar_2011/

Vad det handlar om är en komprimerad variant av de kurser vi kör på storbana fast detta sker då på gocartbana, oerhört uppskattat, nyttigt och vansinnigt skoj. :)
 

iceaway

New member
Kul! Kanske blir 17:e juni då :) Någon som har en uppfattning om hur tidigt man bör vara där för att få vara med?
 

anders r

Member
Grinden öppnas vid 08.00 så en liten stund innan kan var lämpligt. Låter kanske tidigt med tanke på att körningen börjar 10 men det finns skäl om du läser mer om knixkurser.
 

Carnivore

New member
Kul! Kanske blir 17:e juni då :) Någon som har en uppfattning om hur tidigt man bör vara där för att få vara med?

Sist tror jag kursen blev full ganska snabbt, när Ove var där och öppnade 07.15 satt det redan tre tappra deltagare där och väntade. :)
Men som Anders r skriver så en stund innan 8.00 är väl i alla fall rekommenderat.

Sen skall hojen besiktas, du skall skrivas in, det skall vara förargenomgång, det skall slinka ned en kopp kaffe och man skall prata ihop sig lite och sen skall det köras.
 
Top