Händerna domnar bort (i synnerhet gashanden)

iceaway

New member
Jag har ett problem som jag inte lyckats komma till rätta med. Ganska snart efter att jag satt mig på hojen och kört iväg (~5-10 min räcker) så börjar mina händer, i synnerhet gashanden, domna bort. Först trodde jag att jag hade för tighta handskar och att de hindrade blodflödet, men efter att ha provat lite olika så har jag fortfarande samma problem. Jag försöker att inte krama handtaget för hårt, men det verkar inte heller hjälpa. Har ni några andra tips på vad man kan göra för att lindra/bli av med det här problemet? Det är så frustrerande att bara komma några kilometer innan man börjar tappa känseln och bli alldeles kall i händerna...
 

HkanB

New member
Flera möjligheter...

Jag har ett problem som jag inte lyckats komma till rätta med. Ganska snart efter att jag satt mig på hojen och kört iväg (~5-10 min räcker) så börjar mina händer, i synnerhet gashanden, domna bort. Först trodde jag att jag hade för tighta handskar och att de hindrade blodflödet, men efter att ha provat lite olika så har jag fortfarande samma problem. Jag försöker att inte krama handtaget för hårt, men det verkar inte heller hjälpa. Har ni några andra tips på vad man kan göra för att lindra/bli av med det här problemet? Det är så frustrerande att bara komma några kilometer innan man börjar tappa känseln och bli alldeles kall i händerna...

Flera av stegen kan göras mer eller mindre parallellt.

  1. Ta kontakt med din VC och be dem kolla/utreda dig m.a.p karpaltunnelsyndrom.
  2. Börja jobba på att sitta aktivt, inte bara sitta där...missförstå detta rätt nu. Tänk på hur du sitter. Det finns flera trådar i ämnet och en och annan instruktör som vet hur.
    1. Rygg
    2. Ben
    3. Fötter
    4. Armar
  3. Börja träna. Skaffa en ordentlig muskelkorsett
    1. Det här ger även en del andra bonuseffekter;)
  4. Börja rida!
    1. Gör under för hållningen(En bra neddragen skärmmössa ger ungefär samma resultat fast ser förstås ev. lite fånigt ut.).
    2. Och en nyttig introduktion till nyttan av att vara lätt på handen.
  5. Kolla efter vibrationer
    1. Kolla efterdragningen på motor och vad det nu kan vara som kan röra på sig.
    2. Grip-puppies...förutom att avlänka en del vibrationer så genom att de gör greppet större så påverkar de också vinklarna i hand och fingrar.
  6. Förmodligen något jag glömt?

Lycka till! Berätta gärna hur det går.
 
Last edited:

iceaway

New member
Tack för bra tips! Ridningen tror jag inte kommer att bli verklighet ;) men de andra sakerna ska jag kolla upp!

Gashjälpen hade jag på min förra hoj, dessvärre hjälpte den inte alls. På min nuvarande har jag en throttlemeister "farthållare" så att jag kan få lite avlastning på gashanden vid transportsträckor.
 

Bengt Allevad

New member
Vad är det för hoj?
Äldre radfyror brukar ha högfrekvensvibbar i fotpinnar, sadel och handtag.

Handtagsvärme kan hjälpa en del.
Se till att gasen går lätt. Gaswirar är färskvara! Kanske fem år.
Håll så löst du bara kan. Nästan bara tummen och pekfingret; lite tillspetsat men du förstår säkert.
Se till att sadeln passar din körställning så du inte får någon belastning på armar och händer. Mesta förankringen med knän om tanken och då är typ StompGrips eller likvärdigt en oerhört god hjälp.
Absolut ingen förankring i hojen via styret och händer. Förankring görs med hjälp av knän, magmuskler och fötter.
Bara vid styrimpuls behövs lite fastare grepp.

Kom gärna ner till Gröndal så kan vi både prata och visa lite körställning :)
http://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/Fortbildning/Grondal/Tider__Priser/
 
Last edited:

iceaway

New member
Vad är det för hoj?
Äldre radfyror brukar ha högfrekvensvibbar i fotpinnar, sadel och handtag.

Handtagsvärme kan hjälpa en del.
Se till att gasen går lätt. Gaswirar är färskvara! Kanske fem år.
Håll så löst du bara kan. Nästan bara tummen och pekfingret; lite tillspetsat men du förstår säkert.
Se till att sadeln passar din körställning så du inte får någon belastning på armar och händer. Mesta förankringen med knän om tanken och då är typ StompGrips eller likvärdigt en oerhört god hjälp.
Absolut inget "hållande" i hojen via styret och händer. Hållandet görs med hjälp av knän, magmuskler och fötter.

Kom gärna ner till Gröndal så kan vi både prata och visa lite körställning :)
http://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/Fortbildning/Grondal/Tider__Priser/

Det är en Yamaha FJR1300 '01. Fötterna eller rumpan upplever jag inga besvär med :) Misstänker att jag kanske har lite för mycket av det där "hållandet". Ska försöka att tänka mer aktivt på det när jag är ute och kör!

Ska absolut försöka pricka in ett besök på Gröndal!
 

Robbie

New member
Är det inte så att fjr har varit kända för att ha en rejäl returfjäder på gasrullen!?

Annars så är det inte okänt med högfrekventa vibrationer. Jag hade det på en tidigare hoj, en BMW k1300. Ibland fick jag stanna av pga domnande känsla i fingrarna. Jag tror att olika vikter i styrändarna kan påverka vibrationer av lite olika frekvenser.

Men som sagts innan, det vanligaste är nog att det hålls för hårt i handtagen. Det är nog särskilt så såhär på våren när man inte kanske har kunnat bli avslappnad i sin körning efter ev. vinteruppehåll.

/Robert
 

Cawwa

New member
Jag hade liknande problem innan jag lärde mig sitta riktigt, dvs att inte hänga i armarna alls utan förankra kroppen via knän, mage och rygg. För mig blev det en enorm skillnad. Biltemas handlovsgas använder jag regelbundet vid landsvägskörning då jag tycker att returfjädern är lite väl hård. I stan är den dock av mig bannlyst, den är bara i vägen och väldans lurig
 

lenlu11

New member
Lösningen heter farthållare. Ja, jag vet att det inte är lösningen på det verkliga problemet, och jag vet också att det inte anses fint att ha sådana saker monterade på hojen, men i alla fall.....
Om Du möjligtvis skulle må bättre av att kunna släppa ner handen 5 sek då och då, så vore ju lyckan gjord. Det kan Du göra om Du har farthållare. Finns att köpa för 10 kronor ! Man tar samma grej som annars sitter i garaget, eller förrådet, där man brukar hänga upp krattan eller spaden, En liten "pinne med krok" som passar perfekt runt gashandtaget. Pinnen kommer att vila mot handbromsen och var lagom trög för att hålla gaspådraget då Du släpper greppet en kort stund.
Hoppas det fungerar !
LL
 

V Saarela

New member
Mina domningar i modern tid(nyare hojar från 2000-talet) har berott på framdäcket. Men aldrig att jag fått domningar då redan efter tio minuters körning.

Utan att veta historiken om dig, dvs om detta är din andra hoj, eller om det är den trettioelfte.
Om detta nu råkar vara dp din andra Vill minnas att FJR:arna hade på dom första nåt tokigt med nån balansaxel som ledde till vibrationer. Det åtgärdades på garantin?
Så, om detta är din andra hoj så, provkör en nästan ny. Om detta är din trettioelfte hoj så, hoppa över min input.
 

Mathias

Active member
När servades gaffelbenen senast?? Bytade olja i mina och vibrationerna minskade ganska rejält.
 

bivius

New member
Har du funderat på om jackan klämmer åt upp vid axlarna, när du sitter i åk-ställning?
 

iceaway

New member
Lösningen heter farthållare. Ja, jag vet att det inte är lösningen på det verkliga problemet, och jag vet också att det inte anses fint att ha sådana saker monterade på hojen, men i alla fall.....
Om Du möjligtvis skulle må bättre av att kunna släppa ner handen 5 sek då och då, så vore ju lyckan gjord. Det kan Du göra om Du har farthållare. Finns att köpa för 10 kronor ! Man tar samma grej som annars sitter i garaget, eller förrådet, där man brukar hänga upp krattan eller spaden, En liten "pinne med krok" som passar perfekt runt gashandtaget. Pinnen kommer att vila mot handbromsen och var lagom trög för att hålla gaspådraget då Du släpper greppet en kort stund.
Hoppas det fungerar !
LL

Tack för tipset! Det blir mycket bättre när jag får vila handen en liten stund, men dessvärre återkommer problemet väldigt snart efter att jag börjar hålla i handtaget igen. Har som sagt en throttlemeister installerad, och den är guld värd när trafiken är så lugn att jag kan nyttja den.

Mina domningar i modern tid(nyare hojar från 2000-talet) har berott på framdäcket. Men aldrig att jag fått domningar då redan efter tio minuters körning.

Utan att veta historiken om dig, dvs om detta är din andra hoj, eller om det är den trettioelfte.
Om detta nu råkar vara dp din andra Vill minnas att FJR:arna hade på dom första nåt tokigt med nån balansaxel som ledde till vibrationer. Det åtgärdades på garantin?
Så, om detta är din andra hoj så, provkör en nästan ny. Om detta är din trettioelfte hoj så, hoppa över min input.
Det är min fjärde hoj, och har upplevt samma problem på alla mina tidigare (utom möjligen min första, den minns jag inte så mycket av).

När servades gaffelbenen senast?? Bytade olja i mina och vibrationerna minskade ganska rejält.
Har tyvärr ingen aning om detta. Jag vet att det byttes packboxar efter förra besiktningen, men jag vet inte om det gjordes något mer i samma veva. Men vibrationer är inte något som jag upplever som ett problem (inte kännbara sådana i alla fall).

Har du funderat på om jackan klämmer åt upp vid axlarna, när du sitter i åk-ställning?
Min jacka sitter ganska löst så jag tror inte att detta är något problem.
 

Ove 60+

Active member
Flera av stegen kan göras mer eller mindre parallellt.

  1. Ta kontakt med din VC och be dem kolla/utreda dig m.a.p karpaltunnelsyndrom.
  2. Börja jobba på att sitta aktivt, inte bara sitta där...missförstå detta rätt nu. Tänk på hur du sitter. Det finns flera trådar i ämnet och en och annan instruktör som vet hur.
    1. Rygg
    2. Ben
    3. Fötter
    4. Armar
  3. Börja träna. Skaffa en ordentlig muskelkorsett
    1. Det här ger även en del andra bonuseffekter;)
  4. Börja rida!
    1. Gör under för hållningen(En bra neddragen skärmmössa ger ungefär samma resultat fast ser förstås ev. lite fånigt ut.).
    2. Och en nyttig introduktion till nyttan av att vara lätt på handen.
  5. Kolla efter vibrationer
    1. Kolla efterdragningen på motor och vad det nu kan vara som kan röra på sig.
    2. Grip-puppies...förutom att avlänka en del vibrationer så genom att de gör greppet större så påverkar de också vinklarna i hand och fingrar.
  6. Förmodligen något jag glömt?

Lycka till! Berätta gärna hur det går.

:tummenupp Håller med till 100%. Den korta tiden tills problemen kommer tyder på carpaltunnelsyndrom och bör kollas upp före ombyggnad av hojen.

Gashjälpen för ett par tjugor är bra i vilket fall. Fordrar lite fininställning och tillvänjning för att undvika fenomenet full broms fram och full gas bak vilket är lätt hänt i början.
 

HkanB

New member
Vad är det för hoj?
Äldre radfyror brukar ha högfrekvensvibbar i fotpinnar, sadel och handtag.

Handtagsvärme kan hjälpa en del.
Se till att gasen går lätt. Gaswirar är färskvara! Kanske fem år.
Håll så löst du bara kan. Nästan bara tummen och pekfingret; lite tillspetsat men du förstår säkert.
Se till att sadeln passar din körställning så du inte får någon belastning på armar och händer. Mesta förankringen med knän om tanken och då är typ StompGrips eller likvärdigt en oerhört god hjälp.
Absolut ingen förankring i hojen via styret och händer. Förankring görs med hjälp av knän, magmuskler och fötter.
Bara vid styrimpuls behövs lite fastare grepp.

Kom gärna ner till Gröndal så kan vi både prata och visa lite körställning :)
http://www.svmc.se/Distrikt/sodermanland/School/Fortbildning/Grondal/Tider__Priser/

Det här med något vettigt för att få fäste runt tanken kan inte nog understrykas vikten av....
Jag borde nog nämnt det själv men Bengt fyllde snabbt i luckan.

Förutom StompGrips som nämndes ovan så finns det jag använder på alla hojarna nämligen
Techspec och den variant jag använder är Snake skin! De går dessutom att ta bort....och sätta tillbaka igen.
I vilket fall som helst något liknande är mer eller mindre nödvändigt för att få ett riktigt bra knäslut mot tanken.

Jag provade som det så fint heter under kontrollerade former förra veckan att från någonstans mellan ospec. 90-110 tag tag med hela handen i bromsen och få ABS:en att tugga så fint på ren fin och torr asfalt. Den smärtsensation som hade infunnit sig utan knägrepp på ett visst ställe -som Monty Python brukade säga helst inte skall nämnas-vore nog inte obetydlig.

Nog med sidospår för den här gången....fästet är inte bra bara för hållningen utan för att kunna bromsa på ett effektivt och vettigt sätt.

Förresten...ta Bengt på orden...åk till Gröndal. Näst efter sex och storbana förmodligen det roligaste man kan göra...förutom förstås då att det är lärorikt på flera plan.
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
När jag köpte ny hoj för 12 år sedan fick jag samma problem som dig! Jag letade fel men kunde inte hitta något gemensamt som varvtal, växel, temperatur förutom att det hände mest, men inte alltid, när det var raka,tråkiga vägar.

Lösningen fick jag, och detta är inte nödvändigtvis din, för över 10 år sedan på en bankurs med SMC. Avslappningsövning med en hand på styret ett helt pass. Kanske inte lämpligt i trafiken men "fågeldansa" med armarna med båda händerna på styret fungerar också. Man kan inte göra det utan att vara avslappnad.

Och även om det inte löser dina problem blir du en bättre förare om du är avslappnad!:tummenupp

Posta här när du hittat anledningen till dina besvär!:)
 

iceaway

New member
Nu har jag hunnit prova några av tipsen som hastigast på vägen till och från jobbet. Det jag försökt göra är att hålla mig upprätt genom att klämma med knäna runt tanken, och sitta rakare med hjälp av magen/ryggen. Det är svårt att tänka på det hela tiden när man susar omkring i hyffsat tät Stockholmstrafik, men jag gör mitt bästa. Hittills så tycker jag att det har varit lite bättre/annorlunda när jag medvetet tänkt på det. Händerna har pendlat mellan den bortdomnade känslan och känslan man får när en kroppsdel som somnat börjar "vakna" (sticket/pirret), vlket känns som att det är på rätt väg i alla fall. Jag ska försöka hinna med att gå till VC för en utredning kring karpaltunnelsyndrom också, gäller bara att få tummen ur...
 
Last edited:

Salvion

New member
Jag har ett problem som jag inte lyckats komma till rätta med. Ganska snart efter att jag satt mig på hojen och kört iväg (~5-10 min räcker) så börjar mina händer, i synnerhet gashanden, domna bort. Först trodde jag att jag hade för tighta handskar och att de hindrade blodflödet, men efter att ha provat lite olika så har jag fortfarande samma problem. Jag försöker att inte krama handtaget för hårt, men det verkar inte heller hjälpa. Har ni några andra tips på vad man kan göra för att lindra/bli av med det här problemet? Det är så frustrerande att bara komma några kilometer innan man börjar tappa känseln och bli alldeles kall i händerna...

Jag har (haft) ett som det låter liknande problem, jag är helt ny på hojåka och tog mitt körkort förra året, och redan under övningskörningen märkte jag att jag domnade bort i min högerhand, speciellt i tumme, pekfinger och långfinger.
Då jag kör BMW och är med i den klubben skrev jag på forumet där och fick genast flera bra svar precis som du fått här.

Det som visade sig vara rätt svar var Karpaltunnelsyndrom http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Karpaltunnelsyndrom/
Det är en förträngning i handleden av Medianusnerven som gör att den inte får tillräckligt med blod, det känns ungefär som att "få sockerdricka i foten" som man brukar säga när man suttit konstigt med ett ben.

För mig var detta en mindre katastrof då jag tagit mc kort, köpt en ny hoj och utrustning och nu inte kan köra mer än någon enstaka mil, det gör inte ont men är väldigt obehagligt.

Jag sitter idag nyopererad och är sååå sugen på att åka ut på en tur i solen, och om 1-2 veckor borde det vara dax.
OM man måste operera precis som jag så är det nästa 100% chans att man blir helt problemfri :)

OM ditt problem är likadant som mitt? så skall du inte lita på det förränn en läkare givit en riktig diagnos

Om du undrar något mer så fråga bara!
 

Baggen

Member
Jeg fikk samme problemet etter å ha kjørt Nord-Norge tur/retur på en Honda Shadow, der man sitter med hele fartsvinden rett på torsoen og nærmest henger etter armene i styret.

Min lege sa at det sannsynligvis dreide seg om Carpe Canalis, altså det dere her omtaler som karpaltunnell, og da er det operasjon som gjelder. Men han var ikke helt sikker, og sendte meg for sikkerhets skyld til en fysioterapeut.

Denne fysioterapeuten var også MC-kjører og ikke helt uten erfaring med problemet. Han mente at det var ryggvirvler som hadde "satt seg" etter NordNorge-turen, og påvirket nervetråder som går fra ryggmargen og ut i fingrene. Etter at han vrikket, svinget, dreide og "knakk" ryggsøylen (det tok ikke mer enn fem minutter) så forsvant plagene og jeg har ikke hatt dem siden. (Sikkert fordi jeg også har sluttet å kjøre custom-sykkel.)

Så før man legger seg under kniven for en carpe canalis-operasjon, kan det kanskje lønne seg å oppsøke en fysioterapeut for en second opinion.
 
Top