Leif Wedberg
New member
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager
är kollade. Lösning?
är kollade. Lösning?
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager
är kollade. Lösning?
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager
är kollade. Lösning?
Tack för tipsen. Jag hittar inga andra symptom. Det gungar mer
när vi åker 2 pers.och har jämn fart och slät asfalt. Det finns inga
oljeläckage. Hojen är nyinköpt gått 3000 mil har 3 månaders garanti.
Hojen är på MC-verkstad varit där i en vecka. Där vet man inte vad man ska gå vidare med.
Jag ska förmedla era förslag.
Tack
Leif
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager
är kollade. Lösning?
Hej!
Du har kollat hjulen, men kedja o drev, är de OK?
Är de mycket slitet kan cykeln uppträda lite konstigt och bör så klart bytas.
Är de nya så bör du ändå kontrollera dem.
Kolla kedjan så alla rullar är hela och roterar.
Dreven ska centrera, d.v.s. kolla att både drevtopparna och framförallt att dalgångarna har samma avstånd till hjulaxelns centrum.
Detta fel är kanske inte det mest troliga men har dykt upp på både slitna och nya (fel vid tillverkningen) drev, så du får ta det som ett tipps när ideerna sinar och det är trots allt lätta att gör kontrollen.
Svar till Mudder : Alla asfaltsvägar som inte är lappade och lagade.
Är de bara jämna så börjar det. Spelar ingen roll om motorn arbetar
eller friläget är inkopplat. Hojen är körd i testbänk (om det nu heter så).
Framhjulet låst och bakhjulet på rulle. Hojen gungar.
Jag skrev det tidigare och nu skriver jag det igen. Det är vägen det beror på.Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager är kollade. Lösning?
Du har fått tips på byte av fjäder och kollat en massa olika saker. För mig ligger det nära till hands att koppla ihop det med den relativt dåliga stötdämpare som sitter bak. Att ändra förspänningen gör bara hojen lite högre bak, problemet med gungning kan sitta i att fjädringen saknar dämpning som stoppar rörelsen. Eftersom det blir värre med last/passagerare är ju även fjädern för svag.Lösning?
Till Mudder
Kanske är det så. Men då måste alla jämna asfaltsvägar var vågiga.
Om jag beskriver gungadet så här. Kör ex i 90 mot en vägkorsning.
Frikopplar och låter den rulla fram mot korsningen.
Hojen rullar utan att gunga vid 90. Vid 70 börjar den gunga lite. Max gungning vid 55-60. Och gungningen borta under 50.
Om jag expl-vis accelererar (från 0) och lägger mig 55 kommer gungningen först smygande för att nå max gungning efter ca:5 sekunder.
I kvällsolen då skuggorna är långa ser jag tydligt i skuggan hur hojen
gungar. Jag har kört andra costumhojar Hd Honda osv. inga problem. Talat med andra ägare till Intruder, och de säger att deras hojar går jämt i alla hastigheter. Problemet kanske sitter där man minst anar det.
//Leif