Gungande Suzuki Vl 800 Intruder 2001

Monsterdiggaren

New member
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager
är kollade. Lösning?

Det är ju stötdämparna som ska förhindra sådant. Är hojen som den brukar för övrigt eller finns det fler symtom?

Har du någon uppfattning om huruvida det gungar mer fram eller bak? Läcker gafflarna ut olja så att det blir fuktigt på innerbenens blanka yta? Med för lite olja i gaffelbenen tappar framgaffeln sin förmåga att dämpa ut fjäderrörelserna och då gungar det. Kanske finns det någon liten oscillation i hastighetsområdet du nämner som gör att det gungar mer då.
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager
är kollade. Lösning?

Är det inte centraldämpare på hojen i så fall spänn fjädern som sitter utanpå stötdämparen. Det bör finnas en haknyckel i verktygslådan på hojen. Detta är i alla fall vad jag tror.
 

Leif Wedberg

New member
Tack för tipsen. Jag hittar inga andra symptom. Det gungar mer
när vi åker 2 pers.och har jämn fart och slät asfalt. Det finns inga
oljeläckage. Hojen är nyinköpt gått 3000 mil har 3 månaders garanti.
Hojen är på MC-verkstad varit där i en vecka. Där vet man inte vad man ska gå vidare med.
Jag ska förmedla era förslag.
Tack
Leif
 

jan-olovj

Active member
Spänna fjädern bör du klara själv, se instruktionsboken, förutsatt att det nu är det jag tror.
 

mudder

Member
Gungar det på alla asfaltvägar? Jag har också känt så ibland och det beror då på att asfalten är vågig. Det känns tydligast i just 50 - 70 km/tim när avståndet i "vägvågorna" och hojens axelavstånd är lika långt.
Testa hojen på en betongväg om du har möjlighet.
 

Monsterdiggaren

New member
Tack för tipsen. Jag hittar inga andra symptom. Det gungar mer
när vi åker 2 pers.och har jämn fart och slät asfalt. Det finns inga
oljeläckage. Hojen är nyinköpt gått 3000 mil har 3 månaders garanti.
Hojen är på MC-verkstad varit där i en vecka. Där vet man inte vad man ska gå vidare med.
Jag ska förmedla era förslag.
Tack
Leif

Ok så du har nyss köpt den. Vad hade du för motorcykel innan då? Det en förare upplever som svajigt och gungigt kanske en annan upplever som normalt och behagligt, beroende på vana och preferens. Eller är det tveklöst så att det är fel på den?
 

Leif Wedberg

New member
Svar till Mudder : Alla asfaltsvägar som inte är lappade och lagade.
Är de bara jämna så börjar det. Spelar ingen roll om motorn arbetar
eller friläget är inkopplat. Hojen är körd i testbänk (om det nu heter så).
Framhjulet låst och bakhjulet på rulle. Hojen gungar.
 

gladiatorn

New member
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager
är kollade. Lösning?

Hej!
Du har kollat hjulen, men kedja o drev, är de OK?
Är de mycket slitet kan cykeln uppträda lite konstigt och bör så klart bytas.
Är de nya så bör du ändå kontrollera dem.
Kolla kedjan så alla rullar är hela och roterar.
Dreven ska centrera, d.v.s. kolla att både drevtopparna och framförallt att dalgångarna har samma avstånd till hjulaxelns centrum.
Detta fel är kanske inte det mest troliga men har dykt upp på både slitna och nya (fel vid tillverkningen) drev, så du får ta det som ett tipps när ideerna sinar och det är trots allt lätta att gör kontrollen.
 

Monsterdiggaren

New member
Hej!
Du har kollat hjulen, men kedja o drev, är de OK?
Är de mycket slitet kan cykeln uppträda lite konstigt och bör så klart bytas.
Är de nya så bör du ändå kontrollera dem.
Kolla kedjan så alla rullar är hela och roterar.
Dreven ska centrera, d.v.s. kolla att både drevtopparna och framförallt att dalgångarna har samma avstånd till hjulaxelns centrum.
Detta fel är kanske inte det mest troliga men har dykt upp på både slitna och nya (fel vid tillverkningen) drev, så du får ta det som ett tipps när ideerna sinar och det är trots allt lätta att gör kontrollen.

Så tänkte jag också när han beskrev hur den gick till och med i bromsbänken, men sen kollade jag och det är kardandrift på den där hojmodellen.
 

Kawasaki

New member
Hej.

En tanke i allafall,kolla rundheten på hjulena genom att ställa den på centralstödet om du har det eller palla upp den på ett stadigt sätt på ett plant golv.
och sätt en vanlig vinkelhake så den räcker till centrum på hjulet och upp mot däcket och kolla om det är runt genom att snurra hjulet/hjulen och se om det ser ut samma avstånd hela vägen runt.
 

Leif Wedberg

New member
Hej
Kawasaki.
Detta har jag kollat. Jag har en bra mc-lyft. Det skiljer ca 2mm. Men
det lär vara inom marginalerna enl proffsen.
// Leif
 

jan-olovj

Active member
Svar till Mudder : Alla asfaltsvägar som inte är lappade och lagade.
Är de bara jämna så börjar det. Spelar ingen roll om motorn arbetar
eller friläget är inkopplat. Hojen är körd i testbänk (om det nu heter så).
Framhjulet låst och bakhjulet på rulle. Hojen gungar.

Har jag fattat rätt gungar den även när växellådan är i neutral? Är det så så bör ju felet ligga före kopplingen, i så fall är det obalans i själva motorn eller nån form av självsvängning.
 
Last edited:

mudder

Member
Hojen gungar i höjdled vid 50 till 70 km. Däck, fälgar och lager är kollade. Lösning?
Jag skrev det tidigare och nu skriver jag det igen. Det är vägen det beror på.
Denna diskussion har jag haft med polare för flera år sen och alla sa att asfalten är vågig ibland. Gungandet känns tydligast med en customhoj, efterom de är långa och har en annan gaffelvinkel. De är säkert lite mjuka i ramen också.
 

Leif Wedberg

New member
Till Mudder
Kanske är det så. Men då måste alla jämna asfaltsvägar var vågiga.
Om jag beskriver gungadet så här. Kör ex i 90 mot en vägkorsning.
Frikopplar och låter den rulla fram mot korsningen.
Hojen rullar utan att gunga vid 90. Vid 70 börjar den gunga lite. Max gungning vid 55-60. Och gungningen borta under 50.
Om jag expl-vis accelererar (från 0) och lägger mig 55 kommer gungningen först smygande för att nå max gungning efter ca:5 sekunder.
I kvällsolen då skuggorna är långa ser jag tydligt i skuggan hur hojen
gungar. Jag har kört andra costumhojar Hd Honda osv. inga problem. Talat med andra ägare till Intruder, och de säger att deras hojar går jämt i alla hastigheter. Problemet kanske sitter där man minst anar det.
//Leif
 

Jåke

New member
Du har fått tips på byte av fjäder och kollat en massa olika saker. För mig ligger det nära till hands att koppla ihop det med den relativt dåliga stötdämpare som sitter bak. Att ändra förspänningen gör bara hojen lite högre bak, problemet med gungning kan sitta i att fjädringen saknar dämpning som stoppar rörelsen. Eftersom det blir värre med last/passagerare är ju även fjädern för svag.

En mc har alltid ett visst mått av självsvängning, chassi och fjädring dimensioneras dock oftast för att hantera detta inom mc:n tänkta hastighetsområde, tyvärr är sällan fjädring särskilt påkostad på customhojar.

Slutsats om allt annat kollats, inklusive att inget i drivlinan är ojämnt slitet, och hjulet inte är ovalt: Byt till en bra, justerbar dämpare.
 
Last edited:

phastas

New member
1. Bakre stötdämpare har gjort sitt i detta jordeliv.

2. Punkt 1 räcker inte för att det ska börja gunga. Gungningen kommer av att något i drivlinan är knas. Lager, drivaxel, kronhjul och/eller pinjong. Eller en skev bakre bromskiva.
Något ligger och bromsar lite på varje ställe när hjulet går runt, och skapar en liten liten hisseffekt. Detta i lag med en kass dämpare kommer skapa en självgungning i vissa hastigheter. Över eller under dessa hastigheter så är frekvensen för hisseffekten fel och en självsvängning sker inte.

Kanske inte skulle märkas på andra hojar, men Intrudern lämnar mycket att önska när det gäller chassiegenskaper...

My guess anyway ;)

Edit: Ser nu att det är bromstrumma och en annan intruder än järnsängsramen VS intruder...spelar inte nån större roll, min diagnos ändras inte :) Kass dämpare och något som ligger emot intermittent.
 
Last edited:

STP-69

New member
Till Mudder
Kanske är det så. Men då måste alla jämna asfaltsvägar var vågiga.
Om jag beskriver gungadet så här. Kör ex i 90 mot en vägkorsning.
Frikopplar och låter den rulla fram mot korsningen.
Hojen rullar utan att gunga vid 90. Vid 70 börjar den gunga lite. Max gungning vid 55-60. Och gungningen borta under 50.
Om jag expl-vis accelererar (från 0) och lägger mig 55 kommer gungningen först smygande för att nå max gungning efter ca:5 sekunder.
I kvällsolen då skuggorna är långa ser jag tydligt i skuggan hur hojen
gungar. Jag har kört andra costumhojar Hd Honda osv. inga problem. Talat med andra ägare till Intruder, och de säger att deras hojar går jämt i alla hastigheter. Problemet kanske sitter där man minst anar det.
//Leif

Jag skulle kolla bakhjulet på obalans eller att däcket separerat innan jag byter en massa dyra grejor. Jag menar: Ta av gummit och kolla noga på insidan om det verkar skadat. Du har ju kollat däcket, men jag förmodar att det inte roterat lika fort då.
 
Last edited:
Top