OH-
Member
Hej!
Såg på hemsidan att VTI skall utvärdera gult strålkastarljus. SMC är tydligen med på ett hörn.
Om man bara undersöker synbarhet så missar en inte helt oviktig aspekt på strålkastarljuset - man behöver det för att se i mörker också! Vi är alla olika men mina erfarenheter av gult ljus är dels att det lyser upp sämre (inte så konstigt eftersom man får fram färgen genom att filtrera bort en del av ljuset), dels att på småvägar med en massa grönsaker kring och på vägen blir allt väldigt konstigt eftersom saker som normalt är mörka blir ljusa och vice versa. Generellt är korrekt färgåtergivning viktigt för att hjärnan skall kunna tolka vad den ser.
Min åsikt är alltså att separata varselljus gärna får ha gult sken men lampor för körning i mörker skall ha så nära dagsljusfärg som möjligt.
Såg på hemsidan att VTI skall utvärdera gult strålkastarljus. SMC är tydligen med på ett hörn.
Om man bara undersöker synbarhet så missar en inte helt oviktig aspekt på strålkastarljuset - man behöver det för att se i mörker också! Vi är alla olika men mina erfarenheter av gult ljus är dels att det lyser upp sämre (inte så konstigt eftersom man får fram färgen genom att filtrera bort en del av ljuset), dels att på småvägar med en massa grönsaker kring och på vägen blir allt väldigt konstigt eftersom saker som normalt är mörka blir ljusa och vice versa. Generellt är korrekt färgåtergivning viktigt för att hjärnan skall kunna tolka vad den ser.
Min åsikt är alltså att separata varselljus gärna får ha gult sken men lampor för körning i mörker skall ha så nära dagsljusfärg som möjligt.