Gult är fult

OH-

Member
Hej!

Såg på hemsidan att VTI skall utvärdera gult strålkastarljus. SMC är tydligen med på ett hörn.

Om man bara undersöker synbarhet så missar en inte helt oviktig aspekt på strålkastarljuset - man behöver det för att se i mörker också! Vi är alla olika men mina erfarenheter av gult ljus är dels att det lyser upp sämre (inte så konstigt eftersom man får fram färgen genom att filtrera bort en del av ljuset), dels att på småvägar med en massa grönsaker kring och på vägen blir allt väldigt konstigt eftersom saker som normalt är mörka blir ljusa och vice versa. Generellt är korrekt färgåtergivning viktigt för att hjärnan skall kunna tolka vad den ser.
Min åsikt är alltså att separata varselljus gärna får ha gult sken men lampor för körning i mörker skall ha så nära dagsljusfärg som möjligt.
 

Bob Sweden

New member
Hej!

Såg på hemsidan att VTI skall utvärdera gult strålkastarljus. SMC är tydligen med på ett hörn.

Om man bara undersöker synbarhet så missar en inte helt oviktig aspekt på strålkastarljuset - man behöver det för att se i mörker också! Vi är alla olika men mina erfarenheter av gult ljus är dels att det lyser upp sämre (inte så konstigt eftersom man får fram färgen genom att filtrera bort en del av ljuset), dels att på småvägar med en massa grönsaker kring och på vägen blir allt väldigt konstigt eftersom saker som normalt är mörka blir ljusa och vice versa. Generellt är korrekt färgåtergivning viktigt för att hjärnan skall kunna tolka vad den ser.
Min åsikt är alltså att separata varselljus gärna får ha gult sken men lampor för körning i mörker skall ha så nära dagsljusfärg som möjligt.

Jag körde under en stor del av förra säsongen med gult strålkastarskydd / ljusfilter (ljusbroms?) från svensk tillverkare.
I mörker fanns bara en lösning: Ta bort ljusbromsen...

Jag har förmånen att köra en hoj med bra ljus redan som standard, K1100LT har en STOR och DJUP reflektor, ljuset är bra redan i grundutförande.
För att ytterligare bättra på det hela kör jag med xenonsats (HID) så ljus finns det gott om.

Men med gult strålkastarglas i mörker... :confused:
Katastrof är ett starkt ord men ta mig tusan om jag inte väljer det ordvalet ändå. :(


Till just min modell fästs det gula glaset med kardborre så det är lätt att ta bort, tack och lov för det.
Om jag förstått rätt finns det vissa modeller där det krävs verktyg för att ta bort det gula skyddet... :mad:

Möjligen är gult bra för att SYNAS, det har jag inget att säga om, jag instämmer bara med TS om att gult ljus fungerar sämre när det gäller att SE.
Det är min erfarenhet iallafall.

Den här säsongen får det gula glaset ligga kvar på hyllan hemmavid.


Till SMC:
I samband med de tester som körs vore det troligen lämpligt att testa det här med ljusutbyte.
Även om det är ett subjektivt test som bara inofficiellt meddelas till VTI har det ett värde att påpeka att det finns två aspekter: Se och Synas. :tummenupp
 

Pricken

New member
Kommer aldrig montera sånt på min Viffer. Dels kommer det se vansinnigt fult ut men främst av skälen som anges här ovan. Gula strålkastar-lampor var relativt vanligt på bilar på 90-talet. Idag är det utomordentligt ovanligt.

Alla nya DRL-ljus på bilar är vita, man bör fundera över varför det är på det viset. Kraft bör kanske istället läggas vid att främja utvecklingen av nya LED-ljus på motorcyklar. Även sådana som kan eftermonteras på ett snyggt sätt.
 

Chopperbyggarn

New member
Att gult är fult när det gäller belysning håller jag med om! Jag har fått uppfattningen att man ser vad man tittar efter. Tittar man extra när man ser ett gult ljus? Om så, beror det då på att det nuförtiden är ovanligt och sticker ut eller syns det verkligen bättre?

Har kört i ett flertal länder där man kör helt utan belysning dagtid samt utan varsel färger på fordon o förare och jag är av uppfattningen efter dessa erfarenheter att det är precis lika lätt (eller svårt) att se/upptäcka andra fordon inklusive motorcyklar i dessa länder.



Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det gula glaset ska tas bort om man kör i mörker. Detta är ett test. Skulle det visa sig ha en god effekt får vi jobba vidare med Transportstyrelsen som ansvarar för regelverk kring belysning och MC-tillverkarna. I den perfekta framtiden, om gul strålkastare dagtid ger ökad synbarhet, har man en knapp på styret där man slår om från dag- till nattbelysning (min egen högst personliga reflektion).
 

Chopperbyggarn

New member
Om det visar sig att gult ljus syns bättre, betyder det då per automatik att den mänskliga hjärnan på sikt kommer att registrera fler motorcyklar i trafiken eller kommer eventuell positiv effekt att avta över tid när gult ljus blir vanligt och motorcyklar återigen kommer att sorteras bort som "ej hot" av det undermedvetna i hjärnan och därmed tillbaks till ruta ett igen?

Hur går man tillväga för att avgöra den verkliga trafiksäkerhets höjande effekten över tid i sådana här synbarhets höjande tester?

Anders.J
 

påK-en

New member
Jag har sett mc med gult ljus och definitivt uppmärksammat det. Min tro är att om enbart mc hade gult ljus (på dagtid) så skulle bilister tänka mc och inte moped. Om det ser fult ut spelar ingen roll om det kan anses göra skillnad för säkerheten, skall bli intressant att se vad man kommer fram till.
 

SGM

Moderator
Eller så slutar vi tramsa och tvingar folk ta lite eget ansvar?

Mycket skall man läsa...

Huruvida lyktan är gul, vit eller grisrosa spelar liten cykel när fokus är på helt annat håll än trafiken.

Vad är nästa grej? Sirener?
 

gundj

New member
Eller så slutar vi tramsa och tvingar folk ta lite eget ansvar?

Mycket skall man läsa...

Huruvida lyktan är gul, vit eller grisrosa spelar liten cykel när fokus är på helt annat håll än trafiken.

Vad är nästa grej? Sirener?

Driv igenom rejäla böter och körkortsindragningar för mobiltelefonhantering utan handsfree i fordon, letande efter nappen på golvet, rakning, sminkning mm som jag ser ofta i trafiken.
Är det en bil som vinglar ikring eller inte kommer iväg / stannar vid trafikljus så nog fan är det någon som sysslar med annat än att köra bil.
Är det något som skulle minska antalet olyckor så är det att hindra aktiviteter som inte har med körning att göra.
Och få folk att fatta att man kan vänta med att svara i telefon, eller vänta med att leta efter nappen några minuter.
Vi har handsfree i alla familjens bilar nu, det kostade inte många kronor extra och har man råd med bil så klarar man den kostnaden också.
När jag kör hoj är telefonen oåtkomlig och tro det eller ej, hittills har ingen lidit skada för att jag inte svarat direkt utan ringt tillbaka en timme senare.
 

plutten

New member
Det här ämnet börjar urarta. Det liknar i stort det resonemang en del förde när halvljuslagen skulle införas. KAN JAG INTE SE I DAGSLJUS SKALL JAG INTE KÖRA HELLER. Att det var ljus på för att synas gick helt förbi. Samma här. Det gula ljuset är till för att SYNAS. Kör själv K1200 LT så jag har bra ljus, men kan jag förbättra att jag syns bättre, så varför inte.
 

Hampe

Skriver massor!
images

BB har igen aning kring hur snygg han är. Hur bra han tar sig ut...?
Hur väl han syns, menar jag!
Han har kört med det... ...gula... ^^ ...filtret under 2013 och han syns förbannat bra!
Jag vet, för jag har kört ihop med honom och sett ljuset! Dagtid är det en tydlig signal att här kommer det något annorlunda.

Förövrigt minns jag första gången jag såg en MC med just dessa speciella ljusfilter - det var en HERREJÖSSES!upplevelse när en 1200 GSA kom ångande bakifrån i ett eleverat tempo. ALLA såg honom komma, alla vaknade ur farthållarkoman och alla svängde åt sidan.
Inget trams med helljusblink eller aggressivt gasande/bromsande. Folk såg och flyttade på sig.
Det räckte för att jag skulle hem och googla fram vad det var jag såg.

Visst - med 25% av landets hojar utrustade på detta vis så minskar väl uppmärksamhetsvärdet något, men det är fortfarande skyhögt över standardbelysning. Tänk inte "gult ljus" som ni sett tidigare med trötta H4or eller Biltemas "stenskottsfilm".
Ljuset transformeras i filtret till något jag skulle vilja kalla för larmgult.

...men helt kass på natten så klart. Måste kunna lyftas av enkelt och smidigt för säker mörkerkörning.

Denna plastskiva har ytterligare en fördel: när man kört en full dag mellan Myggenäs och nedre Dalälven så är det bara att rycka av plastskivan/filtret inför kvällen ha ett renpolerad strålkastarglas inför nattetappen utan äckelpäckelinsekter som biter sig fast och luktar fisk. Det är livskvalitet det, minsann!

Jag röstar för! "För" att den som vill använda det skall få göra det.




Hampe
 

Pricken

New member
Well, och utryckningsförare har en hel arsenal med anordningar att ta till men likt förbenat "syns" dom inte.

Visst jag förstår tanken, problemet blir bara att förarens beteende ändras. Man är så säker på att alla ser en så att man börjar köra därefter. Och så smäller det ändå.... När man utgår från att man är osynlig så ökar ens handlingsberedskap i motsvarande omfattning. Samma princip som med dubbdäcken, man utgår från att man har kanonfäste och så kör alla som om det vore sommarväglag....
 

Skye

Kör Mycket!
..och det funkar lika bra med 10W ledlampor i triangelform ihop med H4 lamporna. Jag syns, bilar håller till och med till höger för att underlätta omkörning. På natten då de egentligen skall stängas av bromsar bilar för de inte har en aning om vad som ligger bakom.. Det är skitkul...
 
Top