Gul varselväst eller inte

Smedis

New member
De flesta som använder varselväst upplever ökad synbarhet från bilister.
De som inte använder vill gärna hävda motsatsen.
 

janric

New member
Varselväst eller omdöme

Jag tror på aktivt, medvetet uppträdande i trafiken. Jag tror att förarens agerande i varje situation har större betydelse än någon säkerhetsutrustning -var jag placerar hojen i körfältet, i förhållande till andra trafikanter, hur jag väljer hastighet i förhållande till sikt och möjligheter att bedöma avstånd, bromsberedskap etc., etc.

Jag tror också att ett överlåtande av säkerheten på den utrustning man bär skapar falsk säkerhet. Därmed inte sagt att den är onödig, men saknas medvetenhet och omdöme är även den bästa säkerhetsdetalj värdelös.

Varselklädsel är för övrigt föreskrivet för alla som arbetar på väg. Finns risken för att "skogen skyms av alla trän".:confused:
 

P-O Noren

New member
Normalt sett så är orange en färg som vägarbetspersonal skall ha.

Gul färg är avsett för oss andra.

Vägverket valde orange efter långa diskussioner om det eller asfaltsblå skulle vara bäst färg. :eek:
 

Titania

New member
Jag har en diskussion med min man, som inte kör hoj, om väst eller inte. Han vill att jag ska använda väst, som ett extra skydd. Jag vill inte.

Vi har varit ute och åkt bil rätt mycket på senaste tiden och till och med han har kommit till insikt att västar KAN synas bra men bara om de sitter på hojåkare med en lätt bakåtlutad körställning. På sporthojsåkare och vanliga touringhojar syns varselvästen på föraren inte förrän det faktiskt är (skulle vara) för sent. De som syns bäst är de som kör med helljuset på i dagsljus.

Så varselväst skapar, enligt mig, en falsk säkerhet om att vara mer synlig.

Jag kör utan väst och kör istället med inställningen att ingen annan trafikant ser mig.

En empirisk men självfallet inte alls säker undersökning då underlaget är alldeles för litet, två personer. :D Men den är giltig i min värld.
 

Ducatista

New member
Jag håller med Titania om att gul väst kan ge en falsk säkerhet.

Själv använder jag en neongul jacka när jag kör i regn eller kvällstid. Annars är jag beklagligt nog svartklädd och på en svart hoj. Men det anser jag inte vara ett så stort problem eftersom jag är ganskal liten och praktiken är det enda som syns av mig och min hoj framifrån just ljuslyktan. Hojen är kåplös så det har ju också en negativ inverkan vad gäller synbaheten.

Precis som Titania får jag istället satsa på min körinställning, dvs köra som om jag är osynlig. Peppar, peppar har det hjälp så här långt. Och i ärlighetens namn har jag inte varit befirad från incidenter så jag vet att körinställningen funkar. Men det är ingen 100%-ig garanti för att man klarar sig fullt ut.

För den krassa verkligenheten är att oavsett om man kör med varselväst, helljus, ljus mc och färgglad hjälm finns det alltid någon blind medtrafikant.
 

Snusmumrik

New member
Jag har en diskussion med min man, som inte kör hoj, om väst eller inte. Han vill att jag ska använda väst, som ett extra skydd. Jag vill inte.

Vi har varit ute och åkt bil rätt mycket på senaste tiden och till och med han har kommit till insikt att västar KAN synas bra men bara om de sitter på hojåkare med en lätt bakåtlutad körställning. På sporthojsåkare och vanliga touringhojar syns varselvästen på föraren inte förrän det faktiskt är (skulle vara) för sent. De som syns bäst är de som kör med helljuset på i dagsljus.

Så varselväst skapar, enligt mig, en falsk säkerhet om att vara mer synlig.

Jag kör utan väst och kör istället med inställningen att ingen annan trafikant ser mig.

En empirisk men självfallet inte alls säker undersökning då underlaget är alldeles för litet, två personer. :D Men den är giltig i min värld.

Jag håller med dig. Dock tror jag att ett en rätt använd helljusblink kan vara nyttigare än både varselvästar och konstant helljus.

I samband med att jag närmar mig korsningar så placerar jag alltid vänster tumme på helljusblinken och om jag inte upplever en viss ögonkontakt med eventuella bilister så duttar jag till med helljusblinken.

Då jag åker ute på ren landsbygd så ser jag ofta vid utfarter från gårdar en stor spegel som ska göra det möjligt för de som bor där att säkert köra ut på vägen. I de fallen ger jag alltid en helljusblink oavsett förhållanden.
 

Rubbe

New member
De flesta som använder varselväst upplever ökad synbarhet från bilister.
De som inte använder vill gärna hävda motsatsen.

I början av tråden ser du en länk till en undersökning av fluorescerande tejp, vilket nog får anses ligga ganska nära en varselväst i synlighet, och där kom man fram till att det upplevdes som högre synbarhet men i verkligheten var det inte det.

Jag gör som Titania och kör med helljus och inställnigen att alla bilister är idioter.

I övrigt kan jag tillägga att helvetet har frusit den dagen jag tar på mig något annat än svart läder när jag kör hoj. Nån måtta på stilen får det vara ...
cig.gif

(Om nån vill idiotförklara mig pga det så kan ni ju först klura ut hur mycket jag bryr mig... ;))
 

Titania

New member
I början av tråden ser du en länk till en undersökning av fluorescerande tejp, vilket nog får anses ligga ganska nära en varselväst i synlighet, och där kom man fram till att det upplevdes som högre synbarhet men i verkligheten var det inte det.

Jag gör som Titania och kör med helljus och inställnigen att alla bilister är idioter.

I övrigt kan jag tillägga att helvetet har frusit den dagen jag tar på mig något annat än svart läder när jag kör hoj. Nån måtta på stilen får det vara ...
cig.gif

(Om nån vill idiotförklara mig pga det så kan ni ju först klura ut hur mycket jag bryr mig... ;))

Det kvittar vad du har för ställ, syns inte en flourocerande väst på långt håll så kan du köra i vad som helst. Det som däremot _kan_ synas är hjälmen... särskilt om den är vit! :D Då kan nog även bilisterna se den. Så jag har bytt min mattsvarta hjälm mot en med ljusgrå bottenfärg. Kanske syns jag lite bättre? Inte vet jag men jag förutsätter inte det.
 

P-O Noren

New member
Alla kan nog enas om att vi borde synas bättre, men tydligen finns det erbarmeligt lite forskning på just MC och synbarhet.

Om inte en gul väst syns bättre, känns det rimligt att anta att även hjälmens färg spelar mindre roll. Men jag är tveksam till hur mycket man får anta att fluoroserande färgtejp har gemensamt med en hel väst.

Det har kommit röda lampor som kallas för motovision:
Undrar hur tanken går där? Syns man bättre med röd lampa?

Nåväl, till alla som är väldigt konservativa till förändring; ytterst är det ett personligt val. Själv är jag inte så brydd om hur jag ser ut eller vilken framtoning detta ger, men jag förstår samtidigt att det är viktigt för en del andra.
 

Titania

New member
Alla kan nog enas om att vi borde synas bättre, men tydligen finns det erbarmeligt lite forskning på just MC och synbarhet.

Om inte en gul väst syns bättre, känns det rimligt att anta att även hjälmens färg spelar mindre roll. Men jag är tveksam till hur mycket man får anta att fluoroserande färgtejp har gemensamt med en hel väst.

Det har kommit röda lampor som kallas för motovision:
Undrar hur tanken går där? Syns man bättre med röd lampa?

Nåväl, till alla som är väldigt konservativa till förändring; ytterst är det ett personligt val. Själv är jag inte så brydd om hur jag ser ut eller vilken framtoning detta ger, men jag förstår samtidigt att det är viktigt för en del andra.

Jag kanske ska förtydliga mitt resonemang om osynlig väst - synlig hjälm. Överkroppen på många hojförare är dold bakom en ruta eller så är körställningen mer liggande. Hjälmen däremot sticker upp och blir på så sätt sylig. Alla kör med saftblandare på hjälmen? [avd. Vansinnigt förslag] :D
 

PeterH

New member
Varselväst och omdöme

Jag tror även med efter många tusen mil med både mc, bil som långtradare på aktivt, medvetet uppträdande i trafiken men även på att använda tex gul varselväst i kombination och om detta har jag för egen del som mångårig yrkeschaufför bara kunnat konstatera att synbarheten klart ökar över lag med dessa varselvästar och även uteslutande fått positiv utlåtanden från övriga trafikanter, att det är argument nog för egen del att själv dra på sig en sådan och för egen del känns det även som viss säkerhets höjande då man i bland hjälper behövande ute i trafiken på sina hojturer.

Så detta är och får väl var och en avgöra vad man vill hänga på sig! Själv kör och kommer jag fortsättningsvis med att fortsätta köra som att alla övriga trafikanter är stolpskott och varför skulle det då vara fel att inte ha sådan väst på sig med? Tror heller vidare inte på den risken att "skogen skyms av alla trän" syndromet heller.

Men visst, att med tex sporthojar som vissa touringmaskiner med höga mörka kåpglas ger dessa västar sämre effekt, men i stadsmiljö spelar detta en mindre roll, men för som egen del med en offroadare så syns i princip hela framsidan och då kan vi snacka synbart framifrån,,,

Så slutligen är och kommer smaken alltid att vara delad så även i detta ämne,,, men så fortsätt kör med insidan, oavsett varelväst eller ej,, :)
 

Maddog

New member
Eget val och egen erfarenhet...

Jag kör numera med gul reflexväst, och jag är nöjd om en annan med(mot)trafikant mer ser mig, för det kan vara den som just skulle köra på mig, på grund av att han/hon inte såg mig...

Dessutom är det praktiskt när man är några stycken bågar som kör en längre sträcka och man kommer i från varandra, för det är då lättare att hitta varandra igen, och det är en erfarenhet från förra årets touring till Tjeckien på Autobahn...

Men som sagt, upp till var och en, och jag behåller västen på, ocoolt eller ej! :cool:
 
Top