Jag har en diskussion med min man, som inte kör hoj, om väst eller inte. Han vill att jag ska använda väst, som ett extra skydd. Jag vill inte.
Vi har varit ute och åkt bil rätt mycket på senaste tiden och till och med han har kommit till insikt att västar KAN synas bra men bara om de sitter på hojåkare med en lätt bakåtlutad körställning. På sporthojsåkare och vanliga touringhojar syns varselvästen på föraren inte förrän det faktiskt är (skulle vara) för sent. De som syns bäst är de som kör med helljuset på i dagsljus.
Så varselväst skapar, enligt mig, en falsk säkerhet om att vara mer synlig.
Jag kör utan väst och kör istället med inställningen att ingen annan trafikant ser mig.
En empirisk men självfallet inte alls säker undersökning då underlaget är alldeles för litet, två personer. Men den är giltig i min värld.
De flesta som använder varselväst upplever ökad synbarhet från bilister.
De som inte använder vill gärna hävda motsatsen.
I början av tråden ser du en länk till en undersökning av fluorescerande tejp, vilket nog får anses ligga ganska nära en varselväst i synlighet, och där kom man fram till att det upplevdes som högre synbarhet men i verkligheten var det inte det.
Jag gör som Titania och kör med helljus och inställnigen att alla bilister är idioter.
I övrigt kan jag tillägga att helvetet har frusit den dagen jag tar på mig något annat än svart läder när jag kör hoj. Nån måtta på stilen får det vara ...
(Om nån vill idiotförklara mig pga det så kan ni ju först klura ut hur mycket jag bryr mig... )
Alla kan nog enas om att vi borde synas bättre, men tydligen finns det erbarmeligt lite forskning på just MC och synbarhet.
Om inte en gul väst syns bättre, känns det rimligt att anta att även hjälmens färg spelar mindre roll. Men jag är tveksam till hur mycket man får anta att fluoroserande färgtejp har gemensamt med en hel väst.
Det har kommit röda lampor som kallas för motovision:
Undrar hur tanken går där? Syns man bättre med röd lampa?
Nåväl, till alla som är väldigt konservativa till förändring; ytterst är det ett personligt val. Själv är jag inte så brydd om hur jag ser ut eller vilken framtoning detta ger, men jag förstår samtidigt att det är viktigt för en del andra.