Gul varselväst eller inte

P-O Noren

New member
Många gånger så framförs åsikten att bilisterna efter ett tag skulle bli vana gula varselvästar och sedan vänja sig vid dom.

Finns det något vetenskapligt stöd för detta?

För jag kan mena att om det är det starkaste argumentet att inte använda väst, då borde väl fler använda väst?

(om vi bortser från dom som är så koketta av sig att färgvalet är jätteviktigt...)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Här på www.svmc.se - direktlänk, finns en studie som SMC har initierad.

Även om det inte direkt är Gula västar - är det inte så långt ifrån.
Resultatet, är kanske inte som man sku tro...

det finns en ansökning till Skyltfonden, om forskning och test med Gula Västar till motorcyklister (SMC, är såklart med på ett hörn oxå)
 

OH-

Member
............
(om vi bortser från dom som är så koketta av sig att färgvalet är jätteviktigt...)

Alltså, jag är ju knappast känd som nåt modelejon eller så. Kan mycket väl tänka mig att köra Kawa i blått ställ, ha röd hjälm till gröna stövlar osv osv.

Ändå kan jag inte svälja att ett mått av estetiskt illamående vid tanken på en neongiftgulgrön väst skulle vara ett tecken på att man är "kokett".

Alla motorcyklister behöver inte ha alla säkerhetsatiraljer i alla lägen vid alla tidpunkter. Man kanske hellre väljer en mix av riskreducerande åtgärder som inte innehåller den här gräsligheten.
 
P

Pingo

Guest
Här på www.svmc.se - direktlänk, finns en studie som SMC har initierad.

Även om det inte direkt är Gula västar - är det inte så långt ifrån.
Resultatet, är kanske inte som man sku tro...

det finns en ansökning till Skyltfonden, om forskning och test med Gula Västar till motorcyklister (SMC, är såklart med på ett hörn oxå)

Konklusionen i rapporten var verkligen intressant. Speciellt att avsnittet om att dyker det upp en maskin med ett visst mönster så ska de veta att det är en MC och inget annat.

Vi har redan detta men bilisterna känner inte till det. Motorcyklar ligger alltid mitt i körfältet medan mopeder ligger till höger. En upplysningskampanj kanske är på sin plats eller ...

En motorcykel ligger mitt i körfältet eller till vänster i körfältet om det är en rygg mellan hjulspåren. I de fall en motorcykel ska svänga höger lägger han sig förståss till höger i körfältet och saktar av vilket gör att en bilist kan korsa körfältet.

MVH Gunnar
 
Last edited:

jan-olovj

Active member
Om jag kommer på en landsväg med lyset tänt och iklädd en gul reflexväst så det första en bilist ser är inte västen utan mitt lyse. Däremot i stadstrafik där farten är lägre kan den nog göra nyttan. Jag har vid många tillfällen sett att västen inte syns förän mötande mcn är väldigt nära mig och då kan det kvitta. Jag tror inte att den, för det mesta, inte betyder ett dugg.

Jan-Olov
 

P-O Noren

New member
Intressant

Intressant rapport, men den kan nog följas upp med en mer ingående studie.

Personligen är jag inte helt övertygad om slutsatsen att de flesta olyckor har orsak i brister för det perifiera seendet. Snarare perceptions-psykologin och mönsterigenkänning. Upplägget på denna studie kändes väldigt inriktad mot det perifiera seendet, då blir det totalt egalt med färger eftersom du inte kan uppfatta färger i det perifiera synfältet.

Många olyckor sker i vänstersväng, och mötande motorcyklar måste ha varit i centrum på synfältet, trots detta så missar bilföraren att det är en motorcykel.
Då kan man ibland undra om bilföraren sett motorcykeln men inte uppfattat densamma? Om detta är fallet så är orsaken rent kognitivt att perceptionen har sållat bort informationen.

Jag kan lite fundersamt undra om det inte kan vara så att hastigheten även påverkar bilisternas förmåga att hinna se oss.
Isåfall så är tankarna på att: jag kör lite fortare än hastighetsbegränsningarn, för då är jag en aktiv förare...
Snarast att jämföra med självmordstankar.

För att förtydliga detta så bidrar hög hastighet och snabb acceleration till att bilförare inte ser oss. Detta är vi själva ansvariga för, det kan vi inte klandra bilförarna för.
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Intressant rapport, men den kan nog följas upp med en mer ingående studie...

Jag vett att det finns en ansöken hos Skyltfonden om forskning om MC och Gul Väst (kanske SMC igen är med på ett hörn - vem vett)

..Jag kan lite fundersamt undra om det inte kan vara så att hastigheten även påverkar bilisternas förmåga att hinna se oss.
...

Vi har lyssnad lite på forskare om saken i fråga.

Vi har två ögon - för då kan hjärnen få bättra data underlag för att göra en 3-Dimensionell kalkyl om avstånd, hastighet, kollision, etc..

Ser vi ett punkt (MC m. ljus) som rör sig är kalkylen känslig för att ha exakt dataunderlag, dvs beräkna f. ex. avstånd.

Ser vi på två samhörande punkter (bil m. ljus) som rör sig, har datorn under håret, bättra dataunderlag och då räknas mera exakt.

Detta kan vara en forklaring på att flera motorcyklister anser att bilisterna ser dom bättra med f. ex. triangel ljuse monterad.


Det forskas mycket i detta och MC producenterna investerar större summor i att lösa problematikken.
 

Sun King

New member
Här på www.svmc.se - direktlänk, finns en studie som SMC har initierad.

Jag ögnade igenom studien/rapporten och hittar ingen frågeställning...

Så slutsatsen som dras är, vad då i förhållande till vilken fråga?

Om SMC pyntar pengar för en rapport kan den i alla fall vara uppbyggd så att den argumenterar för en sak eller faktiskt visar på fakta.

På en högskola hade den blivit underkänd. Tyvärr.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag ögnade igenom studien/rapporten och hittar ingen frågeställning...

Så slutsatsen som dras är, vad då i förhållande till vilken fråga?

Om SMC pyntar pengar för en rapport kan den i alla fall vara uppbyggd så att den argumenterar för en sak eller faktiskt visar på fakta.

På en högskola hade den blivit underkänd. Tyvärr.

Rapporten gjordes någon gång på 90-talet, tyvärr står inget datum på den. Syftet står i den; att undersöka om motorcyklister syns bättre med tejp/Varselljus. SMC betalade inte för den men medverkade. Och, resultatet blev att varken tejp eller varselljus ökade synbarheten.
 

Maru

New member
Jag kan lite fundersamt undra om det inte kan vara så att hastigheten även påverkar bilisternas förmåga att hinna se oss.
Isåfall så är tankarna på att: jag kör lite fortare än hastighetsbegränsningarn, för då är jag en aktiv förare...
Snarast att jämföra med självmordstankar.

För att förtydliga detta så bidrar hög hastighet och snabb acceleration till att bilförare inte ser oss. Detta är vi själva ansvariga för, det kan vi inte klandra bilförarna för.

Självmordstankar tycker jag är att gå för långt, spänningssökare är ett bättre ord. De dras ju inte med tankar att döda sig själva utan snarare att leta efter spänningsmoment utöver det vanliga.

Så där tror jag mer på utbildning....

http://www.vv.se/templates/page3____11474.aspx

Västen kommer aldrig en spänningsökare ta på sig....
 

Surikaten

New member
Vänd på steken

Vore inte det ideala om man kunde kombinera två världar? Jag menar på ena flanken har vi säkerhetstänkare som överväger neongula västar, och på andra flanken har vi balla grabbers med sina tröjor utanpå skinnstället. Kunde inte dessa världar mötas om man istället tillverkade neonfärgade tröjor och med reflexer. För en tröskel är att komma över det präktiga att ta på sig en väst. Samtidigt drar dessa grabbar på sig en tröja utanpå skinnstället och många andra undrar varför, men att hålla värmen är en av hypoteserna. Istället för att lagstifta eller annat borde man utnyttja den naturliga viljan som redan finns att dra på sig en tröja. Men det kräver att det kliver in riktiga tröjdesigners. Gör en produktutvecklingsgrupp bestående av en projektledare, fem präktiga västförespråkare, och fem tröjgrabbers och låt dem ha ett tretimmars möte om saken. Det skulle kunna ge nåt. Jag är nyfiken på resultatet.
 

LC4ever

New member
Vore inte det ideala om man kunde kombinera två världar? Jag menar på ena flanken har vi säkerhetstänkare som överväger neongula västar, och på andra flanken har vi balla grabbers med sina tröjor utanpå skinnstället. Kunde inte dessa världar mötas om man istället tillverkade neonfärgade tröjor och med reflexer. För en tröskel är att komma över det präktiga att ta på sig en väst. Samtidigt drar dessa grabbar på sig en tröja utanpå skinnstället och många andra undrar varför, men att hålla värmen är en av hypoteserna. Istället för att lagstifta eller annat borde man utnyttja den naturliga viljan som redan finns att dra på sig en tröja. Men det kräver att det kliver in riktiga tröjdesigners. Gör en produktutvecklingsgrupp bestående av en projektledare, fem präktiga västförespråkare, och fem tröjgrabbers och låt dem ha ett tretimmars möte om saken. Det skulle kunna ge nåt. Jag är nyfiken på resultatet.

Jag är en av dessa som drar en tröja över skinnstället och jag kan förklara varför JAG gör det.
För det första är det mycket enklare att tvätta en tröja från flugor och annan skit som smutsar ner än att tvätta skinnstället.
För det andra har jag tyvärr upptäckt av egen erfarenhet att en crosströja över skinnstället sparar stället vid en vurpa, tröjan får ta värsta skrapet.

Annars tycker jag att trenden på just race-skinnställ är att man använder mer ljusa färger som vitt, orange, rött, silver och guld. Samtidigt som de svarta inslagen blir mindre. Varför då dra på en gul väst över detta?
Varför tar inte fler tillverkare fram utrustning som syns?
Varför måste alla customåkare köra i svart?
 

Surikaten

New member
För det första är det mycket enklare att tvätta en tröja från flugor och annan skit som smutsar ner än att tvätta skinnstället.
För det andra har jag tyvärr upptäckt av egen erfarenhet att en crosströja över skinnstället sparar stället vid en vurpa, tröjan får ta värsta skrapet. ... Varför tar inte fler tillverkare fram utrustning som syns?

Men det betyder väl att om du LC4ever skulle ha ett ställ så synligt som jackan nedan, så skulle du dra en tröja utanpå det för flugor och skraps skull iallafall...
 

LC4ever

New member
Men det betyder väl att om du LC4ever skulle ha ett ställ så synligt som jackan nedan, så skulle du dra en tröja utanpå det för flugor och skraps skull iallafall...

Exakt, och till på köpet drar jag på en orange troja.
Dock, enligt tidigare inlägg, vill man inte använda tröja eller väst så kanske det vore bättre att kläderna är som den jackan du hittat.

Det har dock förekommit förslag på att lagstifta om denna gula väst, vilket jag tycker är knas.
Lobba då i stället för att ta fram skyddsutrustning som den på bilden samt öka intresset för "färgglada" MC-kläder.
 

Harrysson

New member
Vore inte det ideala om man kunde kombinera två världar? Jag menar på ena flanken har vi säkerhetstänkare som överväger neongula västar, och på andra flanken har vi balla grabbers med sina tröjor utanpå skinnstället.

Det märks en skillnad att bilisterna är mer uppmärksamma. Om det sen är färgen eller polisnoja är svårt att säg. Själv brukar jag i alla fall dra på mig en sån här hood jacka. Man e ju ball grabber. :rolleyes:
 

Marie

Banned
En annan sida av saken....

Igår var jag glad att jag hade reflexvästen på.

Jag upptäckte att nån träskalle spillt en bra skvätt dieselbrännolja i en cirkulationsplats (fulltankat och glömt tanklocket?). Jag ringde 'farbror blå' som skickade brandkåren, och i väntan på dem ställde jag mig vid cirkulationsplatsen och försökte varna andra hojförare.

Då var det inte helt fel att ha reflexväst.....
 

Janne Yamaha

New member
Varselväst???

Jag är en sådan, som har varselväst på mig när jag åker till jobbet. Åker i princip varje dag från 15/3 till 15/11 (beror på frosten). Den dagen jag fick en gul varselväst från frugan så upplevde jag "eureka!!!" från andra trafikanter. Helt plötsligt ökar graden från 20% till 70% av de bilister som ser mig!!! Fortfarande är det 30 % som inte ser mig, men det är jävlar i min låda mycket bättre än att det är 80 % som inte såg mig innan, eller hur?

Fick sällskap häromdagen av en "periodare" som kom på sin HD. Han kom körandes med helljuset på, för då "syntes han bättre???" Visst, det gjorde han, han bländade mina backspeglar!!! Men det hade variit bättre med väst!

Mitt motto är:" Åker du ensam ha väst. Åker du två eller fler, syns du ändå" och det har jag lärt mig den hårda vägen! Så BÄR VÄST om du åker ensam, för DU SYNS MER!
 

britt-mari

New member
Jag är en sådan, som har varselväst på mig när jag åker till jobbet. Åker i princip varje dag från 15/3 till 15/11 (beror på frosten). Den dagen jag fick en gul varselväst från frugan så upplevde jag "eureka!!!" från andra trafikanter. Helt plötsligt ökar graden från 20% till 70% av de bilister som ser mig!!! Fortfarande är det 30 % som inte ser mig, men det är jävlar i min låda mycket bättre än att det är 80 % som inte såg mig innan, eller hur?

Fick sällskap häromdagen av en "periodare" som kom på sin HD. Han kom körandes med helljuset på, för då "syntes han bättre???" Visst, det gjorde han, han bländade mina backspeglar!!! Men det hade variit bättre med väst!

Mitt motto är:" Åker du ensam ha väst. Åker du två eller fler, syns du ändå" och det har jag lärt mig den hårda vägen! Så BÄR VÄST om du åker ensam, för DU SYNS MER!

Hej!
Håller med dig! Jag kör alltid med varselväst - och ser fler och fler som också gör det! Jag har inte råd att tycka att bilisterna "ska lära sig" att se mig. Mitt liv är värt mer än så och jag har förhoppningsvis många hoj-år kvar!
mvh
Britt-Mari
 
Top