Grusvägar?

Martin Eves

New member
Allmänna vägar(kommun och staten sköter)är i varje fall runt mälardalen mer sällan grusvägar tyvärr. :(
Övriga vägar är de Enskilda vägarna (Gul skylt med svart text) är oftast grusvägar. :)

Så vill man köra grusväg blir man nog tvungen att köra på dessa.
En förbudsskylt eller bom är ett tecken på att mark/vägägaren inte vill ha trafik där av olika skäl.
Finns ingen skylt eller bom är det bara köra.

Att köra hoj i terrängen är en helt annan sak (Myrar, stigar, ej avsett för fordon) är ett brott mot terrängkörningslagen. http://forum.soe.se/showthread.php?31888-Terr%E4ngk%F6rning-och-terr%E4ngk%F6rningslagen/page14 läs bifogad länk i #132.

En god regel är förstås att respektera markägare och prata med dom, dom flesta människor är vettiga. Inte återkomma för ofta på samma väg och köra på vägar med få boende/hus på samt inte lämna djupa spår efter sig. Undvika jakttiderna då folk blir riktigt irriterade vilket man kan förstå samt att även undvika den värsta tjällossningen.

När det gäller GPS ser jag det som det viktigaste tillbehöret på hojen speciellt när man rekar.
Håller med om att jag aldrig skulle dela ut mina filer med vägar utan att känna folk.

kkj

New member
Ursäkta en okunnig men:
Kan GPS:n för att återskapa den rutt man åkt? Finns rutten i minnet och kan visas på en karta? Kan den informationen sedan föras över på datorn för eventuell bearbetning?

Var intresserad av att köpa en GPS häromåret till utlandstrippen men blev lite avskräckt av de dyra uppdateringarna.

Bob Sweden

New member
Ursäkta en okunnig men:
Kan GPS:n för att återskapa den rutt man åkt? Finns rutten i minnet och kan visas på en karta? Kan den informationen sedan föras över på datorn för eventuell bearbetning?

Var intresserad av att köpa en GPS häromåret till utlandstrippen men blev lite avskräckt av de dyra uppdateringarna.

Beroende på vilken GPS man tittar på så sparas rutten på lite olika sätt, eller inte alls.
I extremfallet kan du ställa in så att din position sparas varje sekund!

/B

Martin Eves

New member
Ursäkta en okunnig men:

Det går utmärkt med rätt GPS, när du har kört får du en aktuell spårlogg när du kopplat ihop PC/Mac med din GPS. Består av ett antal punkter med raka streck emellan som GPS reg (brukar vara ca 1s) som du kan se på din förinstallerade karta. Med denna kan skapa ny rutt/spår som du vill. Kartan heter friluftskartan och är ruttbar, dvs du kan dra en exakt linje på vägen du tänkt åka och skicka över till GPS som har samma karta,

Här ett ex på en spårlogg efter en rekning inkl vilse åkning :)

View attachment 6392

Last edited:

Per W

New member
Alla spår går att hitta i filen GPX/Arkiv, eller något liknande. Jag har ingen GPS med mig just nu och kan inte ge er exakt sökväg. Öppna bara GPS'ns filer i datorn och högerklicka så hittar ni alla hemligheter på 10 minuter - inklusive de senaste turerna ni kört så länge minnet på er GPS räcker.

Det kostar inget - du har spelat in det själv. Förutsatt att du kört sträckan med en GPS som varit påslagen.

Spåret kan sedan konverteras till en rutt och vise versa. Attans bra.

Privata vägar skall man självklart respektera, men många markägare får EU-bidrag för att underhålla sina grusvägar och går själva ut och sätter upp en bom. Det är inte lagligt. Kräver en del jobb om man vill hålla koll på det, men långa grusvägar förbi byggnader finansieras sällan utan EU-pengar - och där kan vi åka oavsett bommar. Förutsatt att EU har betalt.

Lagar som princip är inte så viktigt så länge man inte stör eller retar någon - tycker jag.

Fan vad snårigt detta blir. Kör med sunt förnuft och snacka med folk som tycker att ni kommit fel. Värre än så är det inte. Med GPS'n indtälld på "minsta väg" kommer govägarna med automatik. Vill ni ha tips; skicka ett PM så får vi de vad det leder till.

Nog snackat. Nu skall jag ut och köra grus!

Hampe

Skriver massor!
Per W idag 23:45 skrev:
Nog snackat. Nu skall jag ut och köra grus!

Nu? Friskt! Är det ett samarbete med Tok-Henke inför ett kommande Nightrider™ 2013...?
Jag är på! Låt hjälmlysena spela i mörkret! :)

Ämnet: Folk gör grusvägskörning vs lokalt boende till en alldeles för stor grej. Är man normalt funtad så är det aldrig några problem.

Ämnet II: Hänvisningar till .GPX-filer och sådär lär avse Garmin navigatorer. Dom kan man göra mycket skoj med.
Garmin erbjuder sedan länge tillbaka även "livstids kartuppdateringar" https://forums.garmin.com/showthread.php?43605-Lifetime-Maps-Updating-Zumo-660-amp-Mac-Basecamp att antingen köpa, eller som numer följer med apparaten man köper. Dessa kompletta navigatorer med kartuppdaterning brukar ha suffixet "LM" efter typbeteckningen.
Jag vet folk som rivit upp sin kartong, kåtsvettiga över att få igång grejerna och som bara kastat ett snabbt öga på den kreditkorts-stora kartuppdateringsnyckeln. "Äsch, någon jävla supportgrunka, skit den. Jag kan goggla om det är något."

Dom brukar prestera rätt snygga svanhopp ner i avfallsbingen när det går upp för dom vad dom dýngat iväg...

H

Tommi

New member
Till grusåka duger en enkel GPS som Garmin eTrex Legend HCx alldeles utmärkt.
Nu har väl just den tyvärr utgått, men det är en bra indikator på vilken utrustningsnivå som faktiskt behövs.

/ Tommi

Bandit-per

New member
Börja med att åka till Värmland 28-29/9, så får Ni åka på en del goa bitar. Kolla SMC Värmlands hemsida.

Martin Eves

New member
Aha, en ekonomiskt fråga alltså!

Några förslag på lämplig GPS-manick?
Ska man inte också titta på vad uppdateringarna kostar?

En bra fråga som är svår att svara på.
Ingen är bäst på allt.

Uppdateringarna på själva mjukvaran kostar inget. Garmin produkter som kartor kostar men vägkartor kan ibland ingå. Finns 2 typer av kartor, topografiska och vägkartor som kan installeras på PC/Mac resp GPS.

Jag använder GPS på MC dels som en co-driver men även som karta.

En bra MC GPS klarar.
-Importera en Rutt/Spår utan att räkna om den.
-Köra efter en rutt med körhänvisningar, tid vid ankomst etc
-Kunna snabbt hitta POI ( Intressanta platser som tex Bensin, Mat)
-Tåla vatten.
-Hanteras med handskar på.
-Visa vägar detaljerat på kartan även vid utzoomning (tex vid rekning)
-Kunna stänga av alla autofunktioner (Zoomning, omräkning av rutt, dag/natt, 3D osv).
-MC fäste.
-Tillräckligt stor skärm

De GPS som jag har erfarenhet av och äger är Zumo 660 och Montana 600.
Zumo 660 som klarar allt detta utom se detaljer vid utzoomning (>300m), den hanterar inte topokartan optimalt som eg är avsedd för outdoor navigatorerna.

Garmin Montana 600 som klarar allt utom att köra efter en importerad rutt.
Den hanterar topokartan snabbt och man ser detaljerna vi utzoomning (tom 1200m) och den klarar av att hantera ett importerat spår.

Därför har min Zumo har förpassats till bilen och Montanan sitter numera på hojen :D

Egentligen tror jag en Zumo GPS passar de allra flesta bäst.
Här finns erfarenhet från en mycket kunnig och initierad inom området http://www.mcgpsinfo.com/2013/03/ar-garmin-zumo-350lm-en-bra-mc-gps.html

Tyvärr kostar det en hel del pengar men är värt varje krona om man gillar söka nya vägar, speciellt om man kör offroad som jag gillar.

Last edited:

kkj

New member
Bra och informativ länk!
Så bra att man skulle kunna tro att det är en försäljare.

redigerat. Nu har jag tittat ännu mer: Superbra länk!!

Last edited: