Grusvägar?

kkj

New member
Är det inte så att det någonstans på denna hemsida finns en tråd där man tipsar om bra grus- och andra småvägar.
Var hittar jag den? (Om den finns?)
Närmast tänkte jag på Sörmland.

kkj

New member
Förstår, den tråden finns inte, synd eftersom jag personligen har en del förslag som jag tänkte att det skulle gå att byta med andra som också känner till vägar.

Martin Eves

New member
Finns massor bara ut och leta men en bra början är att skaffa en GPS och kartprogram och sen är inte verkligheten alltid det man läser.

kkj

New member
Det är letandet/utforskandet som är kul.

Som jag sert.... :)

Se ovan

Men jag efterlyser inte tips från där jag själv bor utan andra ställen som är som är okända.
Betänk följande ide: Några hojåkare som bor inom en 5 mils radie kommer överens om att åka en sväng och var och en kommer med sitt förslag som man binder ihop till en längre tur i skog och mark och mindre asfaltvägar. Med naturligtvis lämplig fikapaus på lämplig ort.

Per W

New member
Har man begränsat med minne på sin egen hårddisk är sparade GPS-rutter guld värda. :victorious: Kan bara avundas er som memorerar rutterna och hittar tillbaks till alla 80 grusmilen man körde på helgen.

Det är klart att det ligger många års letande och rekande innan man får ihop de längre pärlorna. Men som alltid är det lite svårt att dela grusrutter publikt då de har en tendens att korsa en eller flera bommar och sladda förbi någon stig som kanske inte är "en körbar" traktorväg mm.

Men det går alltid bra att PM'a om man vill ha tips på govägar runt Götet, i Värmland eller i Dalsland - eller södra Spanien för den delen också.

Annars tycker jag Mannes länk är utmärkt - speciellt i kombination med ett GPS-program där man ställer in "minsta väg" som preferens. Det går nästan inte att misslyckas. Vill man sedan förfina sitt vägval kan man gå in på Google Earth och zooma in på hela rutten. Jag har hittat många fina rutter på det sättet både i Sverige och i Spanien utan att rekat en enda meter.

Skall man bygga ett grusnätverk tror jag det får bli mer privat än i forumform för att fungera riktigt bra. Det är ju de hemliga pärlorna alla vill åt och de kan man i regel inte överutnyttja utan att reta upp schyssta markägare som har överinseende med att det passerar ett par hojar i månaden.

Men i liten skala skulle det fungera utmärkt - utan att väcka den björn som sover.

Mitt förslag är att lägga en blänkare här på tråden om ni har lokala gruspärlor ni är villiga att dela om någon passerar eller planerar en grusresa i er hemtrakt.

Jag har en handfull.

Om inte: Sladda brett och ha kul!

Last edited:

Ove 60+

Active member
Se ovan

Men jag efterlyser inte tips från där jag själv bor utan andra ställen som är som är okända.
Betänk följande ide: Några hojåkare som bor inom en 5 mils radie kommer överens om att åka en sväng och var och en kommer med sitt förslag som man binder ihop till en längre tur i skog och mark och mindre asfaltvägar. Med naturligtvis lämplig fikapaus på lämplig ort.

:tummenupp Påminner väldigt mycket om min egen inställning. Hoppas bara att det finns nåra med 5-milaradier som kan knyta ihop så kanske vi träffas.

kkj

New member
Per W
Jag har hittat många fina rutter på det sättet både i Sverige och i Spanien utan att rekat en enda meter.

OK förstår GPS-fördelen.
Nu är det så att jag tycker det är kul att reka. Sedan då det kommer någon åksugen på besök har jag filat ihop en super-fiffig runda....förhoppningsvis!

Per W

New member
Per W

OK förstår GPS-fördelen.
Nu är det så att jag tycker det är kul att reka. Sedan då det kommer någon åksugen på besök har jag filat ihop en super-fiffig runda....förhoppningsvis!

Min point var inte direkt hur man hittar fina grusvägar, utan att samla folk som gillar grusvägar och kan dela med sig till likasinnade i en tråd, som tex har det passande namnet "Grusvägar?", när man passerar området eller vill åka där.

Om man hittar vägarna med GPS eller joggingskor spelar ingen roll - men ett nätverk med folk med kunskap om grus i en radie på 5 eller 50 mil har ett värde.

I min värld borde det vara plats för det här, men kanske vi grusbusbusar skall fortsätta fokusera på SOE eller Adventureriders.se.

Hampe

Skriver massor!
Nu är det så att jag tycker det är kul att reka.

Jag med!
Man får se så mycket nya vägar, och

wpid-20130122_143042.jpg

Bilden nallad från: http://busmakargatan.wordpress.com/2013/01/22/varning-for-arg-bonde/

träffa massa nya människor... :slagen:

Nej, jag skojar. Jag har aldrig problem i skogen - tvärt om, jag brukar stanna, ta av hjälmen och kliva ut på åkern för att fråga efter slingor som går att binda ihop. De finaste rutterna får man ihop på det viset.

Men jag skulle aldrig i helvete dela med mig av rutter till någon okänd via internet! Bjuder gärna på mina pärlor i goda vänners lag och kör dem tillsammans, men icke sade Nicke att jag bränner en bondes förtroende genom att bredsprida en rutt till kreti och pleti. Sån ae jau! *tiffanypärsson*

Hampe

Last edited:

Per W

New member
Det var en effektiv tråddräpare, Hampe!

Visst finns det många publika vägar man kan dela med folk som aktivt tar kontakt och som är nya på gruset. Dina pärlor kan du behålla, men visst skall vi hjälpas åt och dela gruserfarenheter med de som vill besöka nya trakter. Att göra grusåkningen till en hemlighet för några få utvalda tror jag inte är ett konstruktivt sätt att dela vår glädje. Det finns massor av publika vägar som folk inte känner till - de privata och "mindre legala" går givetvis inte att dela. Men de flesta som är nya på gruset vill bara veta var det finns en grusväg i området som är trevlig att köra.

Väldigt få av oss har problem i skogen. Vi är trevliga och kommer bra överens med markägare även om vi ibland trampar någon på tårna på en udda omväg. Vi har jävligt kul, och det är klart vi skall hjälpa folk att upptäcka glädjen i det vi gör. Sedan är det upp till var och en hur långt ut i lingonriset man vill bege sig.

Det här är kanske helt fel forum, men jag tycker varje tråd på varje forum som kan hjälpa nya som gamla grusbusare att hitta varandra och ny vägar är ett steg i rätt riktning.

Tommi

New member
För de grusåkare som inte hittat till forumet på SOE så är adressen http://www.soe.se där finns det mycket matnyttigt för oss grusomaner.

Vad det gäller delning håller jag med Per W.

/ Tommi

Hampe

Skriver massor!
Det var en effektiv tråddräpare, Hampe!

Inte då! Jag kan värre!
monty_python_foot.png

Det jag är less på "jag hittar aldrig några bra grusvägar"-snacket.

*Bor man i en stad och ritar med passarspetsen en eller kanske två mil ut så finns det inga grusvägar.

*Tre mil ut finns det grusvägar - och problem. Eftersom alldeles för många kör där, och dom som bor där är utflyttade sta'bor utan pejling på vad lantliv egentligen betyder.

*Fyra mil ut - funkar

*Fem mil ut - folk är glada att det kommer någon och hälsar på.

Korrigeringsfaktor: Riktig storstad = dubblera talen, och för Knäckebrödhult = halvera talen.

Det är min övertygelse att den som är så lam att han eller hon frågar efter grusvägar inte skall ha några "spår" eller "rutter" att köra längs. Denna någon behöver istället en mentor som tar med sig rookien i släptåg ut på grusvägar och lär denna hur man hittar vägar - men framför hur man uppför sig ute på bôggda. Det hjälper jag gärna till med!

Hampe

kkj

New member
Jag har aldrig problem i skogen - tvärt om, jag brukar stanna, ta av hjälmen och kliva ut på åkern för att fråga efter slingor som går att binda ihop. De finaste rutterna får man ihop på det viset.

Men jag skulle aldrig i helvete dela med mig av rutter till någon okänd via internet! Bjuder gärna på mina pärlor i goda vänners lag och kör dem tillsammans, men icke sade Nicke att jag bränner en bondes förtroende genom att bredsprida en rutt till kreti och pleti. Sån ae jau! *tiffanypärsson*

Hampe

Visst, häromdagen kom jag helt oförhappandes in på en tomt ute i skogen. En lite vovve kom hoppende. Jag var tvungen att stanna och förklara mig, men husägaren sa bara - inga problem. Det händer ungefär varje sommar att någon förirrar sig hit.

För övrigt ar det skillnad på vägar och vägar. Allmänna vägar är en sak och privata sträckor med gräs i mitten bakom bommar en annan.
Det finns faktisk en hel del som både bomfritt och allmänt. Det var lite grann det som jag hade i åtanke. Om man är ett gäng kanske inte alla har en Husaberg och är redo att kasta sig ut i våt myr, utan vill helst vara vertikala och torrskodda.