Gruskurs i Branäs

Baggen

Member
Jeg er ny eier av GS og har lyst på grus-kurs.

Jeg vet det går et i Branäs i juni, men dette kan jeg ikke komme på.

Et sted har jeg lest at det skal gå et kurs til senere i sommer/høst,men jeg klarer ikke å finne noe informasjon om dette her på SMC-webben.

Er det noen som kan si noe om dette?:confused:
 

MaCa

New member
Hej där! Kan rekommendera att kika in mer på dina lokala sidor för kurser som ges inom länet! Riks har nog bara en gruskurs i år! Jämtland har en gruskurs i maj har jag för mig och Västmanland i juni!

Mattias

Sent from my ST18i using Tapatalk
 

JoHu

New member
Såg i utskicket ihop med tidningen och medlemskortet i brevlådan som dök upp nyligen. Där påstods det att Gruskurs i Branäs skulle ske även början på augusti, vilket skulle kunna passa mig som en vante.
 

Baggen

Member
Såg i utskicket ihop med tidningen och medlemskortet i brevlådan som dök upp nyligen. Där påstods det att Gruskurs i Branäs skulle ske även början på augusti, vilket skulle kunna passa mig som en vante.

Jeg visste jeg hadde sett det et sted!
 

TeddyTwoface

New member
Datumet i Augusti är ett reservdatum för Branäskursen utifall det skulle bli överbokat om jag förstått rätt, det senaste jag hörde om bokningsläget så är det nog inte aktuellt, men det är Patrik som sitter på det beslutet.
 

Baggen

Member

Jeg vet om Adventuredays i Säfsen og hadde veldig lyst på å dra dit. Men det var den helgen alt skulle hende og jeg måtte foreta beinhard prioritering. Den helgen anbefaler jeg Goodguysträffen i Årjäng, åpent for alle på MC!
http://www.goodguysmc.se/event/event_2012.jpg

Uddevalla 20. maj kan passe bra, må sjekke litt i kalender. Takk for tipset!
 
Last edited:

JoHu

New member
Jaha! Då blir det ingen gruskurs i år heller.

Adventure days har jag varit 2010 och 2011 och känner mig mätt på det, det är ingen riktig gruskurs i eventet för en som vill bättre och säkrare på grus/offroad utan ett event man träffar likasinnade och åker en sväng.

Branäs kursen i juni är jag uppbokad på annat (ej mc) för husfridens skull är det bäst att inte avboka.
Läser man innehållet i gruskrursen i Branäs så verkar det himla lovande.....jag kan vänta.
 

Hoke

New member
För dig som vill gå gruskurs, och där Branäs inte fungerar i år, finns det rätt många andra grusaktiviteter runt om i distrikten också. Surfa in på distriktens hemsidor och kolla!

I Sth/Uppsala har vi inte mindre än fem stycken gruskurser i Maj som det ser ut nu.
http://www.svmc.se/Distrikt/uppsala/School/Fortbildning/Gruskurser/

Saknar du en gruskurs? Testa med att dra igång en sådan själv i så fall -det är just så kurser har kommit till i många fall!:wink:
Man behöver ju inte vara instruktörsguru själv för att dra igång en kurs, man kan lika väl ragga fatt i instruktörer och andra för att skapa verksamheten.

Att vara med på gruskurser som t.ex. Branäs är ju dock ett väldigt bra sätt att få kött på benen för skapa egna grusaktiviteter.:D
 

Jukka

New member
Hej, vill bara tala om att gruskursen i Branäs 10-12/8 inte blir av. Det finns fortfarande plates till Branäs 1-3/6. och som Hoke säger så har många distrikt bra grusaktiviteter.
mvh
Jukka
0243 - 669 75
070-5849621
 

Tommi

New member
Är det så dåligt intresse för gruskurserna nu?
De har ju blivit fullbokade ruskigt snabbt förut.

/ Tommi
 

Hoke

New member
Distriktsgruskurserna blev fort fullbokade hos oss även i år, därför satte vi in tre gruskurser till -där det fortfarande finns lediga platser kvar i nuläget då. ;-)

Grusarrangemanget/kursen i Branäs är ju den första Riksgruskursen mig veterligen. ;-)
 

JoHu

New member
Jorå...hade nog gått på Distriktkurs om jag bodde i närheten av något AKTIVT distrikt med gruskurser, bor i det "hyper"-aktiva Kalmar län där man åker och käkar korv mest. :(
Känner inte för att åka 30 mil enkelresa för en heldagskurs, i mitt fall blir det i två övernattningar per kurstillfälle. .....om man inte ska åka trött med ögonen i kors, nej det går fetbort.

Har googlat och hittat några privata aktörer som håller kurser i tre heldagar vilket är mer intressant i mitt fall, så det blir nog modellen för mig iår.
 

JoHu

New member
Saknar du en gruskurs? Testa med att dra igång en sådan själv i så fall -det är just så kurser har kommit till i många fall!:wink:
Man behöver ju inte vara instruktörsguru själv för att dra igång en kurs, man kan lika väl ragga fatt i instruktörer och andra för att skapa verksamheten.

Har redan provat att försöka få igång en gruskurs men ingen respons/support och kommer inte tjata igen, vill ingen annan så gör jag något på egen hand.
 

Hoke

New member
I helgen fick vi redan på av Patrik(som håller i Riks-gruset) att det för närvarande är lite för få anmälda deltagare till Branäs för att det skall gå runt.

Så vet du någon som kanske skulle tycka att det vore kul att lära sig hantera en motorcykel på löst underlag, är detta ett gyllene tillfälle att ragga med dem. Förkunskapen behöver inte vara stor alls och är det en van grusförare kommer de säkert att få lära sig bli ännu bättre också -kursen är uppdelad på olika nivåer.
Nivå 1 går utmärkt att gå med landsvägsmotorcykel. På helgens grusinstruktörskurs var det två rena landsvägsmotorcyklar med, en XJR1200 och en GSX1400, och det gick utmärkt för dem. ;-)

Kursen kan ju vara en utmärkt förberedelse inför Adventure days tex.. ;-)

Här anmäler man sig https://www2.svmc.se/school?courseId=355

Här är en filmsnutt från "testkursen":
 

JoHu

New member
Jag hoppas på att gruskursen byter datum för då anmäler jag mig bums! :tummenupp
 
Top