Gruset på våra asfaltsvägar...

SGM

Moderator
Jag börjar ledsna ur något fruktat på att ha mer fokus på att leta rullgrus i varenda kurva, än övriga faror.

Vägverket har fått info om var det är problem, inget händer, kantgruset de envisas med att lägga ut ligger mer på vägen än i kanten (så man lär fråga sig meningen med det till att börja med) - och det vidriga sätt man lagar vägar med numera - snabelbilen - det påhittet borde premieras med prygling, offentligt.

Jag vet att SMC jobbat med det här, och att man funderar på bättre material att ersätta kantgruset med, men det lär nog jobbas mer aktivt.

För att sticka ut hakan - merparten av singelolyckor på mc, skulle jag vilja påstå är ett resultat av våra nedgrusade krokiga 70-vägar - det räcker med att se grus i fel tillfälle för en ovan, så kommer den där otäcka frysningen och man bromsar sig av, eller kör av för att man inte vågar svänga.

Ibland undrar man även om det pågår ett tyst krig mot motorcyklister på vissa vägavsnitt...
Vägen mellan Medåker - Fellingsbro Kyrka var grusig pga kantgrus första hälften i år, men andra hälften var fin (inget kantgrus utlagt...) - så man fick njuta lite av kurvorna på den ett par svängar.

...senast vi var ut på den hade snabelbilen "lagat" lite varstans på den fina hälften, och antingen fegat med bindmedel, eller skippat det helt - och det var grus strategiskt placerat i varenda kurva - och vad värre är, ingen skylt som varnar för stenskott, eller något annat för den delen.
Det intressanta är att den vägen var superfin, och det fanns inget att laga - så man börjar ju fundera? Eller är det galna husägare i faggorna?

Till saken bör läggas att ingen tok-buskörning rimligen kan ha pågått, det svänger såpass att man inte behöver/kan åka så fort...VV har fått info om denna väg, och man bemöts med tystnad.

Det finns fler liknande exempel, och jag är in i märgen trött på't - redan efter 2 säsonger på båge. :(

Skall mina skattepengar gå till sådan skit rent ut sagt?

/J
 

HåkanP

New member
Jag börjar ledsna ur något fruktat på att ha mer fokus på att leta rullgrus i varenda kurva, än övriga faror.

Vägverket har fått info om var det är problem, inget händer, kantgruset de envisas med att lägga ut ligger mer på vägen än i kanten (så man lär fråga sig meningen med det till att börja med) - och det vidriga sätt man lagar vägar med numera - snabelbilen - det påhittet borde premieras med prygling, offentligt.

Jag vet att SMC jobbat med det här, och att man funderar på bättre material att ersätta kantgruset med, men det lär nog jobbas mer aktivt.

För att sticka ut hakan - merparten av singelolyckor på mc, skulle jag vilja påstå är ett resultat av våra nedgrusade krokiga 70-vägar - det räcker med att se grus i fel tillfälle för en ovan, så kommer den där otäcka frysningen och man bromsar sig av, eller kör av för att man inte vågar svänga.

Ibland undrar man även om det pågår ett tyst krig mot motorcyklister på vissa vägavsnitt...
Vägen mellan Medåker - Fellingsbro Kyrka var grusig pga kantgrus första hälften i år, men andra hälften var fin (inget kantgrus utlagt...) - så man fick njuta lite av kurvorna på den ett par svängar.

...senast vi var ut på den hade snabelbilen "lagat" lite varstans på den fina hälften, och antingen fegat med bindmedel, eller skippat det helt - och det var grus strategiskt placerat i varenda kurva - och vad värre är, ingen skylt som varnar för stenskott, eller något annat för den delen.
Det intressanta är att den vägen var superfin, och det fanns inget att laga - så man börjar ju fundera? Eller är det galna husägare i faggorna?

Till saken bör läggas att ingen tok-buskörning rimligen kan ha pågått, det svänger såpass att man inte behöver/kan åka så fort...VV har fått info om denna väg, och man bemöts med tystnad.

Det finns fler liknande exempel, och jag är in i märgen trött på't - redan efter 2 säsonger på båge. :(

Skall mina skattepengar gå till sådan skit rent ut sagt?

/J

Är så fantastiskt enig. Har själv använt VV så fina synpunktstjänst där de själva vill att man skall anmäla problem och påpekat ett flertal gånger att det ligger rullgrus över en specifik motorvägspåfart till E6 som närmas är en 45 gradig sväng ut på motorvägen där påfart och motorväg sitter så att säga ihop, så om någon vurpar i den kurvan glider du rakt ut i motorvägen. Inte ett jvl skit händer!

Visst kanske jobbar smc med frågan, men gör vi tillräckligt eftersom inget händer? Det finns ingen debatt och negativ press på VV och de kan tillåta sig med fullständig nonchalans och tystnad i frågan? Vi (SMC) borde kanske som organsiation varje gång det rapporteras in MC singelolycka själva granska dokumentationen och se till att skapa publicitet omkring det. VV är totalt självgoda och det enda som verkar bita på dem är offentlighetens pinsamhet. Detta skulle ju våra journalister på MC-folket kunna ägna mer tid på istället för att åka till soliga ställen i världen och provåka allt möjligt som kommer ur fabrikerna...
 

P-O Noren

New member
Det kan ju vara så enkelt att pengarna inte räcker till att sopa vägarna i semestertider på sommaren. Vi vet ju alla vilken standard vi vill har på vägarna, men Transportstyrelsen har väl knappast fått mer pengar sedan de bytte namn?

Tror inte det måste vara illvilja eller ointresse. Som motorcyklist får man nog finna sig i att alltid leta efter grus på vägarna, har man inte kört en sträcka väldigt nyligt får man ju alltid leta efter grus.

Sedan hade jag en tanke på det där gruset de lägger ut över fogarna dom har lagat: Kan dom inte färga det gruset rött eller någon annan färg som syns bra? Vi måste nog inse att det skapas olägenheter då vägar skall lagas och underhållas.
 

HåkanP

New member
Det kan ju vara så enkelt att pengarna inte räcker till att sopa vägarna i semestertider på sommaren. Vi vet ju alla vilken standard vi vill har på vägarna, men Transportstyrelsen har väl knappast fått mer pengar sedan de bytte namn?

Tror inte det måste vara illvilja eller ointresse. Som motorcyklist får man nog finna sig i att alltid leta efter grus på vägarna, har man inte kört en sträcka väldigt nyligt får man ju alltid leta efter grus.

Sedan hade jag en tanke på det där gruset de lägger ut över fogarna dom har lagat: Kan dom inte färga det gruset rött eller någon annan färg som syns bra? Vi måste nog inse att det skapas olägenheter då vägar skall lagas och underhållas.

Har tjatat i ett års tid och till och med en gång fått ett "ok det skall vi fixa" Tror inte ett skvatt på kostnadsteorin. Den används alltför ofta som dålig ursäkt.

Gillar dock idén om röd färg i lagningar. Bodde i tyskland ett tag Osnabrück och där var alltid asfalten grön på 30 km sträckor. en annan bra grej som TS kanske har råd med...

vad som irriterar mig är att vi hela tiden kommer upp med goda idéer men att de alltid möts med fientlighet och tystnad. När genomfördes en idé från mc kollektivet av VV/TS??
 

jan-olovj

Active member
Det minsta vi kan begära är att de skyltar, om inte jag missminner mig så har dom skyldighet att tala om att det är lösgrus på vägen. Hemmomkring så är detta elände pålakt under den gångna veckan och inte en enda skylt som talar om detta.
 

P-O Noren

New member
Har tjatat i ett års tid och till och med en gång fått ett "ok det skall vi fixa" Tror inte ett skvatt på kostnadsteorin. Den används alltför ofta som dålig ursäkt.

Gillar dock idén om röd färg i lagningar. Bodde i tyskland ett tag Osnabrück och där var alltid asfalten grön på 30 km sträckor. en annan bra grej som TS kanske har råd med...

vad som irriterar mig är att vi hela tiden kommer upp med goda idéer men att de alltid möts med fientlighet och tystnad. När genomfördes en idé från mc kollektivet av VV/TS??

Jo, det kan jag hålla med om, om det är ett års tid. En sopning borde gå att fixa inom en 2 veckor iallafall kan man tycka. Ligger sand/rullgrus kvar mer än 2 månader är det lite nonchalant.

Men den dagen kommer nog inte då jag kan slappna av och inte kolla efter rullgrus på mindre småvägar. tyvärr
 

SGM

Moderator
Jo, det kan jag hålla med om, om det är ett års tid. En sopning borde gå att fixa inom en 2 veckor iallafall kan man tycka. Ligger sand/rullgrus kvar mer än 2 månader är det lite nonchalant.

Men den dagen kommer nog inte då jag kan slappna av och inte kolla efter rullgrus på mindre småvägar. tyvärr

Jag tror du missade min poäng lite - jag pekar på otyget att snabelgrusa utan varnande skyltar, eller kantgrus som till största delen befinner sig på vägen...jag är inte förbannad på grus i allmänhet, det kommer alltid finnas grus på vägarna.

Mängden grus som hamnar på vägarna tack vare (de motorcykelfientliga?) vännerna vi har som spakar över vägnätet är inte i nivån "lite rullgrus" - det är veritabla drivor med grus...och direkt farliga långt under lagstadgad maxhastighet (det räcker med en rookie som panikar och låser upp, eller inte vågar svänga genom gruset).


Jag är less på det, det här bör ju kanske vara en av de större frågorna som SMC driver, det är ju ett otyg som drabbar oss alla, överallt, och faktiskt ÄR farligt.


/J
 

Fragglen

New member
Har också sett mindre högar av kantgrus mitt på landsbygdsvägar i Blekingeskogarna som inte ser ut att ha hamnat där av misstag.
Något annat som stör mig är att vissa bönder asar ut en halv åker på vägen.
Är inte så kul o köra i dynga.
 

Gsxr-1100

New member
oskyltat

så här har det sett ut 2 år i rad efter saltviksvägen (hudiksvall) och det har ej skyltats vid dessa 2 tillfällen, jag förstår inte att dom inte bryr sig mer på vv.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC har föreslagit annan färg vid lagning. SMC har påtalat problemen med grus, både då det gäller stödremsorna och lagningar. Det pågår försök inom bägge dessa områden, som ska utvärderas i höst. Jag förutsätter att om försöken faller väl ut, kommer krav att ställas i Vägverkets Funktions- och standardbeskrivning som gäller för väghållaren. Men givetvis finns inga garantier.
Fortsätt anmäla på Vägverkets hemsida. Vi ska göra vad vi kan inom ramen för Nationell strategi och 9-punktsprogrammet.
 

Scarvern

New member
Fortsätt anmäla på Vägverkets hemsida. Vi ska göra vad vi kan inom ramen för Nationell strategi och 9-punktsprogrammet.


Gick in på Vägverketes hemsida för att anmäla mängder av grus på väg i Roslagen mellan Brottby och Riala.
Då fick jag upp att där jag prickade var enskild väg och jag kunde få tips om hur jag kontaktar markägaren.
Det är ju smart av Vägverket om de frånsäger sig ansvar för vissa vägar... om det inte är så att deras kartor är felaktiga... :confused:
(nu anmälde jag ändå genom att pricka lite längre bort) :eek:
 

SGM

Moderator
SMC har föreslagit annan färg vid lagning. SMC har påtalat problemen med grus, både då det gäller stödremsorna och lagningar. Det pågår försök inom bägge dessa områden, som ska utvärderas i höst. Jag förutsätter att om försöken faller väl ut, kommer krav att ställas i Vägverkets Funktions- och standardbeskrivning som gäller för väghållaren. Men givetvis finns inga garantier.
Fortsätt anmäla på Vägverkets hemsida. Vi ska göra vad vi kan inom ramen för Nationell strategi och 9-punktsprogrammet.

Gött att höra att ni jobbar på det. :) Det måste verkligen prioriteras, och faran med gruset måste förtydligas å det grövsta.

Frågan är om transportstyrelsen inser exakt hur farligt det verkligen är med grus i kurvor för oss på två hjul (speciellt dolda sådana, bakom krön)?

Återigen, jag pratar inte om det lilla "naturliga" grus som finns på vägarna, utan drivorna som uppstår som ett resultat av kantgrus och snabelbilar.

/J
 

Fragglen

New member
Man kan väl lugnt säga att det är skillnad på "naturligt grus" och den "singel" som används till kantfyllning och till vad jag kallar oljegrusbeläggningar som är populärt vid lagningar. Borde vara förbjudet. När det är problem att köra bil på så borde det vara ganska uppenbart. Jag är också singel men ligger inte på vägen för det.
 

-ah

New member
När väghållaren uppenbart skall tillse att det är skyltat på rätt sätt vid vägarbeten eller andra oförutsebara faror, och att densamma uppenbart bryter mot detta, borde det väl vara möjligt att göra en polisanmälan om brott mot någon förordning, alt utsättande av 3. person för fara - vad vet jag; någon jurist vet säkert bättre.
Om tillräckligt många under tilräckligt lång tid konsekvent anmälar lagbrotten till Polisen, måste väl ändå någon åklagare vakna till, när anmälningshögarna har vuxit tillräckligt?
Polisanmälan kan ju numera göras på nätet, så det behöver ju inte vara så förfärligt tidsödanade för den enskilda.
SMC kunde kanske till och med ta fram ett nerladdningsbart standardförfarande?
Jag menar, eftersom vi alla, krönade huvuden, landshövdingar och höginkomsttagare undantagna, är lika inför lagen...:rolleyes:
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
När väghållaren uppenbart skall tillse att det är skyltat på rätt sätt vid vägarbeten eller andra oförutsebara faror, och att densamma uppenbart bryter mot detta, borde det väl vara möjligt att göra en polisanmälan om brott mot någon förordning, alt utsättande av 3. person för fara - vad vet jag; någon jurist vet säkert bättre.
Om tillräckligt många under tilräckligt lång tid konsekvent anmälar lagbrotten till Polisen, måste väl ändå någon åklagare vakna till, när anmälningshögarna har vuxit tillräckligt?
Polisanmälan kan ju numera göras på nätet, så det behöver ju inte vara så förfärligt tidsödanade för den enskilda.
SMC kunde kanske till och med ta fram ett nerladdningsbart standardförfarande?
Jag menar, eftersom vi alla, krönade huvuden, landshövdingar och höginkomsttagare undantagna, är lika inför lagen...:rolleyes:

Det tål att fundera på. Har ett antal funderingar på vad man kan lägga upp på nätet. Tack för tips. I kombination med den kommande vägansvarslagen, som jag inte vet så mycket om ännu, finns all anledning att fundera vidare.
 

HåkanP

New member
Inte bara smart utan rätt oxå. Vägverket har ansvar huvudsakligen för riks- och länsvägarna. Kommunerna har hand om en massa gator och vägar.

Och så har vi alla privata samfällighetsföreningar som tillsammans har mängder av allmän väg under sin försorg.
 

JEPPA

New member
Sand/asfalt.

Det kan ju vara så enkelt att pengarna inte räcker till att sopa vägarna i semestertider på sommaren. Vi vet ju alla vilken standard vi vill har på vägarna, men Transportstyrelsen har väl knappast fått mer pengar sedan de bytte namn?

Tror inte det måste vara illvilja eller ointresse. Som motorcyklist får man nog finna sig i att alltid leta efter grus på vägarna, har man inte kört en sträcka väldigt nyligt får man ju alltid leta efter grus.

Sedan hade jag en tanke på det där gruset de lägger ut över fogarna dom har lagat: Kan dom inte färga det gruset rött eller någon annan färg som syns bra? Vi måste nog inse att det skapas olägenheter då vägar skall lagas och underhållas.

Namnbytet har inte varit gratis, var fanns dessa pengar, när de inte har så att
de kan skylta upp?
 
Top