Gotland

He rik

New member
Hej å hå.

Nu har jag kört med SMC på gotland,Väst,och undrar om man inte får köra i sitt eget
tempo om man är snabbare än vad instruktörerna tycker om?

Blev aktivt motarbetatad dag 2 och kände för att åka hem,
trodde kurserna var till för alla och inte bara för de som var långsammare än de flesta instruktörer.

Om mitt tempo inte passar er så får NI väl helt enkelt placera er efter banan
för att kolla vad jag håller på med,Inte aktivt försöka dra ner Mitt tempo!

Kör jag vårdslöst eller på gränsen accepterar jag ert beslut men om
jag enbart håller ett högt tempo tycker jag det är Ert problem om ni tycker det går för fort!

Jag måste väl få hålla ett tempo som känns bra för mig?

Har inget emot regler eller övningar men att aktivt motarbeta tempo bara för att det inte passar
gör mig förbannad,tempot är bara ett problem för en deltagare om han ligger på max,ligger man på 80-85%
tycker jag det måste vara OK och hinner ni inte med är det inte deltagarens problem,eller?

Är det inte Min dag på banan?

Trodde det när jag pyntat nästan dubbelt mot en allmän bandag,betalar det gärna om jag får ut något av dagen men
ska jag bara betala för att köra så Ni tycker det är Ok så kan det kvitta.

Förstår nu det rykte ni har bland de unga "tuffa" killarna,tråkmånsar och paragrafryttare!

Ska Ni locka dom killar/tjejerna som behöver gå kurserna för att inte ladda fullt på
vägarna som projektet var ämnat för från början så måste ni ge lite friare tyglar för de som
börjar bli snabba med,inte bara fånga upp de som inget kan och lära dom bli snabbare!

Jag känner mig inte kränkt eller är "ledsen i ögat"efter helgen men nästa gång någon
instruktör går ut och aktivt försöker dra ner det tempo där jag känner mig mer än trygg i(som jag kör SMC-körningar i)
så kommer jag studsa in på framhjulet in i nästa böj och ge fullständigt fan i att ta någon hänsyn
till den omkörningen!
Deltagarna kommer jag fortsättningsvis repektera men om gulvästarna aktivt motarbetar mig
kommer jag skita i hur dom tar en omkörning och göra vad som krävs för att komma förbi!

Gillar SMCkörningarna i allmänhet,inte för försäkringen för den skiter jag fullständigt i,utan
att det är bra arrat och fin ordning i depån och på banan.

Men,ska det vara skillnad på folk och folk så kommer jag och vi andra som gillar konceptet hitta
andra arrangörer att åka med istället för Er trots att vi gillar det,vilka vänder nig er till egentligen?

Ska inte jag få åka med er längre,"nä,tyvärr är du för snabb"?
Är målet att fånga upp halvhyfsade förare och göra dom snabba för att sen neka dom tillträde till era kurser?

Det tempo jag idag håller är helt och fullt erat eget ansvar,är det för snabbt så är det erat eget fel!
Har lärt mig allt genom Er.

Detta är första gången jag upplevt detta men är det erat mål kan ni ange det på hemsidan,maxtempo(x,xxx)sen kan alla
som är snabbare än den tiden söka sig någon annanstans!

Henrik
 

janric

New member
SMC-kurs

Hejsan!

Antar att du deltagit i en av de kursdagar SMC Väst anordnat på Gotland. Kurser som syftar till att ge mc-förare bättre kompetens att köra sina hojar inte att ge träning åt sådana som redan besitter full banåkningskompetens. Läs grunderna för AK-kurserna - "Det är en kurs som verkligen kan förbättra din körteknik och ökar dina säkerhetsmarginaler."

Svar på dina egna funderingar antar jag att du kommer att få av de som svarar för utbildningen. Jag har bara några funderingar kring det du skriver:

- Lärde du dig något eller ansåg du själv att du var färdiglärd och nyttjade denna kursdag för egen träning?
- Hur tror du själv att övriga kursdeltagare upplever att du håller ett så högt tempo att instruktörerna måste sakta ner dig?
- Vilka säkerhetsmarginaler anser du själv att du haft till övriga?
- Ponera att du som instruktör har ett antal elever som håller ungefär samma tempo och någon ett betydligt högre, eller lägre, hur skulle du själv upplevt att det finns sådana "ytterskott" som inte kan kontrolleras eller instrueras på banan? Skulle du vilja få ned, resp. upp tempot, på vederbörande (alt flytta till annan grupp)?

Jag har själv gått tre BKK-kurser och har största respekt för kursledningen och de instruktörer som deltar. Att dessa personer dessutom gör detta på sin fritid ger jag ytterligare pluspoäng för. Den som missuppfattar regler och instruktioner kring och under dessa kurser anser jag nära nog väljer missuppfattning.

Jag tror att om du sätter dina hot om respektlösa omkörningar i verket vid kommande kurs kommer du plockas av banan och skickas hem.

Vidare hoppas jag att dessa kurser kan fortleva och utvecklas tillförmån för trafiksäkerheten bland oss som gillar att köra mc oavsett hojtyp. Jag hoppas också att berörda myndigheter så småningom inser fördelarna med aktiv fortlöpande förarutbildning. En grundförutsättning för detta är nog att deltagarna visar gott omdöme på bana och väg.
 

Bengt Allevad

New member
Jag förstår lätt att du är jätteduktig; snabb, säker och åtskilligt bättre på att hantera hojen än många av oss SMC-instruktörer. Det är det åtskilliga som är.

Vad jag däremot inte förstår är, att du inte i stället för att välja SMC:s arrangemang tar licens och i stället kör med typ Actionpics och då i deras Race/Licens-grupper.
För säkerheten på banan, är det viktigt att de som kör i en grupp har en hastighet så att det blir någorlunda farthomogent inom gruppen. Jag var inte alls med på Gotland men jag kan se det som tänkbart, att instruktörerna som hade ansvar för passet, dämpade din fart på grund av det.
 

dlgvrg

New member
Själv upplevde jag en fantastisk repsekt från de snabbare förarna vid omkörningar (endast en del av de långsammare gjorde dåliga bedömningar om vad som var lämpliga omkörningar.) De enda gångerna säkerheten brast på banan för min del var pga instruktörer med dåliga placeringar och brist i kommunikation kring vilken övning som gällde - specifikt köra utan broms hela passet men sedan använda broms och köra alldeles för högt tempo med dåliga omkörningar under passet (elever och instruktörer!).

Att en instruktör som vill sänka tempot på en snabbare elev lägger sig framför tycker jag suger - om instruktören inte gillar tempot, gå i depå, begär svartflagg, och ta ett samtal om det i depå för att hitta en fungerande lösning. Att försöka agera polis eller buse på banan är fel.

Just att använda svartflagg för att snacka med en elev har jag upplevt som mycket positivt på gelleråsen.

Jag hade en toppenhelg och tyckte nästan allt fungerade perfekt, endast dag tre upplevde jag att det var lite sämre ordning och reda (var det pga oerfaren HI i gruppen, depåchefen, eller att alla var stekta efter tre dagar i solen vet jag inte.)

Mvh
Jonas
 
Last edited:

He rik

New member
Hejsan!

Antar att du deltagit i en av de kursdagar SMC Väst anordnat på Gotland. Kurser som syftar till att ge mc-förare bättre kompetens att köra sina hojar inte att ge träning åt sådana som redan besitter full banåkningskompetens. Läs grunderna för AK-kurserna - "Det är en kurs som verkligen kan förbättra din körteknik och ökar dina säkerhetsmarginaler."

Svar på dina egna funderingar antar jag att du kommer att få av de som svarar för utbildningen. Jag har bara några funderingar kring det du skriver:

- Lärde du dig något eller ansåg du själv att du var färdiglärd och nyttjade denna kursdag för egen träning?
- Hur tror du själv att övriga kursdeltagare upplever att du håller ett så högt tempo att instruktörerna måste sakta ner dig?
- Vilka säkerhetsmarginaler anser du själv att du haft till övriga?
- Ponera att du som instruktör har ett antal elever som håller ungefär samma tempo och någon ett betydligt högre, eller lägre, hur skulle du själv upplevt att det finns sådana "ytterskott" som inte kan kontrolleras eller instrueras på banan? Skulle du vilja få ned, resp. upp tempot, på vederbörande (alt flytta till annan grupp)?

Jag har själv gått tre BKK-kurser och har största respekt för kursledningen och de instruktörer som deltar. Att dessa personer dessutom gör detta på sin fritid ger jag ytterligare pluspoäng för. Den som missuppfattar regler och instruktioner kring och under dessa kurser anser jag nära nog väljer missuppfattning.

Jag tror att om du sätter dina hot om respektlösa omkörningar i verket vid kommande kurs kommer du plockas av banan och skickas hem.

Vidare hoppas jag att dessa kurser kan fortleva och utvecklas tillförmån för trafiksäkerheten bland oss som gillar att köra mc oavsett hojtyp. Jag hoppas också att berörda myndigheter så småningom inser fördelarna med aktiv fortlöpande förarutbildning. En grundförutsättning för detta är nog att deltagarna visar gott omdöme på bana och väg.

Jag lär mig oftast något på de dagar jag kör och känner mig definitivt inte färdig,då hade jag börjat tävla,vad jag lär mig beror ju självklart på vilken instruktör man får men i princip alla har något att lära mig.

Jag är inte snabbare än instruktörerna men uppenbarligen var det för snabbt just denna dag och jag är definitivt inte snabbast av deltagarna heller så vad det var som gjorde att mitt tempo skulle ner denna gång vet jag inte men det var inget jag gillade.

Mina säkerhetsmarginaler är mycket goda när jag kör med smc,vill jag bomba kör jag med någon annan arrangör istället,smc kör jag med när jag vill ha lite lugnare tempo och samtidigt få hjälp att bli bättre och kunna öva på det instruktörerna vill jag ska testa.

Många instruktörer brukar ju tjata om att även tävlingsförare skulle tjäna på att gå kurserna för att kunna bli snabbare,både irl och på nätet,då måste väl jag som knappt kör sådana tider att jag skulle kvala innanför tidsgränsen verkligen tjäna på kurserna.

Har kört många kurser men detta är första gången jag blivit tight(med smc-mått mätt)omkörd av instruktörer som sen aktivt motarbetat mina möjligheter att ta mig förbi genom att göra sig breda över banan och gasa satan på rakan,det är inte OK enligt mig.
Är det något jag gör som är fel ta då ut mig i depån och säg till mig istället.

Det tempo jag höll var mitt "tryggtempo"där jag känner mig säker men samtidigt aktiverad,går det långsammare känner jag mig inte motiverad och går det snabbare känner jag mig inte säker på vad jag gör och har svårt att testa och öva på det instruktören kommit fram till att jag ska göra.

Vad gäller fula omkörningar jag nämde i första inlägget så var jag dels sur och irriterad när jag skrev det men det är ju ingen skillnad om jag åker hem för att jag blir motarbetad av instruktörerna eller om jag åker hem för att jag körde om den instruktör som försöker vara ivägen på ett fult sätt och inte får köra vidare,hem åker jag iaf.

Jag tycker det är synd att mitt starkaste bestående minne av dessa 2 i övrigt riktigt bra dagar på en kul bana ska vara ett pass där jag nästan kände mig mobbad och passen efter det var det inte lika kul att köra längre.

Jag tänkte åka hem efter det passet men bestämde mig för att säga till min instuktör vad "kul" jag hade,passet efter var det helt plötsligt inga problem längre men den sköna känslan och bra inställningen var ju redan borta.

Henrik
 

haffa

New member
Så himla trist att du upplevt din kurs på det sättet. Jag vågar mig på att påstå att det nog inte gäller alla instruktörer(hoppas jag). Ingen deltagare ska behöva känna sig "mobbad".
Som någon skrev här att instruktörerna(vissa) gjorde fula omkörningar kan jag inte skriva under på men jag såg såklart inte allt.
Däremot är det alltid så att det finns deltagare som har övertro på sig själv och gör många fula omkörningar. Jag har tröttnat på att "gnälla" på andra för det och ser det istället som en mognadsfråga.
Det är alltid intressant att stå och lyssna på deltagare när de pratar om sin körning. Väldigt många "tror" att de är bättre förare än de i själva verket är och de brukar också visa sig att det är just DE som står för de "fula" omkörningarna senare.
Om jag hade varit i dina kläder hade jag nog börjat med att prata med instruktören(gjorde du säkert) och sen prata med HI.
Att SMC drar ned tempot som du upplever tycker inte jag är så himla konstigt. Som någon skrev är dessa kurser till för att göra dig till bättre och säkrare mc förare. Vi får nog alla erkänna att hög hastighet INTE gör oss till säkrare förare även om det är kul att köra fort.
Vid förarmötet pratades det just om att detta inte var en kurs för tidsträning.
Det klart att säkerhetsmarginalerna minskar ju mer vi vrider på rullen och det gäller att ha marginalerna på sin sida eftersom det inte finns utrymme för misstag när hastigheten ökar.
När jag läser ditt inlägg får jag en känsla av att du menar att du är en bättre förare om du får hålla högre hastighet vilket såklart är rätt motsägelsefullt. Enligt vetenskapen så sätter vi större press på hjärnan när vi ska göra flera moment i ett högre tempo och misstagen riskerar att öka.
Hoppas du inte missförstår mig,jag är säker på att du är jätteduktig och kör säkert men jag tror ändå att SMC´s instruktörer gör bedömningen utifrån erfarenhet och säkerhetsaspekten.
 

Avarage

New member
Hej Henrik!
Eftersom jag, som SMC-Instruktör, var inblandad i situationerna som ledde fram till våra uppmaningar till dig den dagen som du skriver om gör jag MIN röst hörd.

Vid 2 tillfällen på samma varv försöker du köra om mig EFTER att jag styrt in (ena gången i hårnålen (kurva #4) andra gången i snabbvänstern (kurva #7)) med resultatet att du var mindre än 1 decimeter (10cm) från mitt bakdäck när våra linjer/spår korsade varandra. Allt enl. Dan som var den 2:a instruktören inblandad i beslutet att be dig dämpa dig en aning, och som låg alldeles bakom dig och såg båda situationerna.
Dan körde då om dig och mig (efter att du kört om mig och den deltagaren jag låg och observerade) och bad dig dämpa dig en aning.
Eftersom JAG då låg en hoj bakom dig såg jag din reaktion och hur du kraftigt förändrade din körning där du stundtals på ett olämpligt sätt började köra HELT annorlunda än tidigare och då menar jag inte att du bara dämpat hastigheten utan körde med 1 hand på styret genom flera kurvor (i vilket syfte, ditt svar just den frågan när jag i depån ställde den till dig blev "för att sänka tyngdpunkten"!!!???). Dessutom, ut ur hårnålen, avbröt du din acceleration, för att skapa lucka till dem framför dig, och accelererade sedan kraftigt upp mot kurva #6. Din avbrutna acceleration vid detta tillfället skapade problem för min deltagare! Din körning var med andra ord helt plötligt farlig TROTS att du sänkt din varvtid.

Man får köra hur fort som helt på våra kurser, vi har ingen hastighetsbegräsning eller begränsning i hur låga varvtider man får köra på. MEN käre Henrik farligt beteende är INGET vi tillåter därför ombads du att dämpa dig en aning av Dan (helt rätt beslut som jag själv också hade tagit om jag sett hur nära du var mig eller någon av våra andra deltagare)!

Köra fort med säkra omkörningar är inga problem, inte ens på våra kurser. Att råka göra ett misstag/missbedömning är heller inget problem. Men om man själv inte är medveten om sitt misstag (dvs. upprepar dem) och det är farligt för andra är det våran skyldightet att ta tag i det som instr. vilket vi gjorde med dig!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

New member
Pratade du med instruktören i fråga på plats?

Jo, jag påkallade Henriks uppmärksamhet ute på banan och vi stannade i depån (efter att passet var avflaggat) och pratade om situationerna som föranledde att Dan bad honom dämpa sig. Även Dan pratade med Henrik kort efteråt.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

New member
Har kört många kurser men detta är första gången jag blivit tight(med smc-mått mätt)omkörd av instruktörer som sen aktivt motarbetat mina möjligheter att ta mig förbi genom att göra sig breda över banan och gasa satan på rakan,det är inte OK enligt mig.
Är det något jag gör som är fel ta då ut mig i depån och säg till mig istället.

Vad gäller fula omkörningar jag nämde i första inlägget så var jag dels sur och irriterad när jag skrev det men det är ju ingen skillnad om jag åker hem för att jag blir motarbetad av instruktörerna eller om jag åker hem för att jag körde om den instruktör som försöker vara ivägen på ett fult sätt och inte får köra vidare,hem åker jag iaf.

Vet inte om det är mig du åsyftar när du skriver "att göra sig breda över banan". Jag skulle styrde in i kurvorna där du försökte bromsa dig förbi på tok för sent. Om det är dessa situationer du åsyftar kanske du och jag skall ta ett snack när vi träffas nästa gång och åter igen reda ut vad som är förutsägbart (du lyssnade väl när jag som HI i blå grupp denna dagen gick igenom just omkörningar och att de skall ske när den man vill köra om är förutsägbar!???).

Gasar den deltagaren man observerar på rakan gasar också instruktören i syfte att hänga med så vi kan ge er deltagare vettig feedback efter körpasset. Det är naturligt och det är också vad ni betalat för!

Det finns andra anledningar till varför en instruktör kan gasa på en raksträck så som att gasa ikapp en av sina deltagare i syfte att åter igen kunna bservera för att kunna ge feedback!


Pratade du med den/de instruktörer som gjorde fula omkörningar på dig vid eller i anslutning till kursdagen?

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Ricken

Member
Jo, jag påkallade Henriks uppmärksamhet ute på banan och vi stannade i depån (efter att passet var avflaggat) och pratade om situationerna som föranledde att Dan bad honom dämpa sig. Även Dan pratade med Henrik kort efteråt.

Mvh!
// Niklas
Dåså, då ser inte jag problemet.
 

He rik

New member
Hej Henrik!
Eftersom jag, som SMC-Instruktör, var inblandad i situationerna som ledde fram till våra uppmaningar till dig den dagen som du skriver om gör jag MIN röst hörd.

Vid 2 tillfällen på samma varv försöker du köra om mig EFTER att jag styrt in (ena gången i hårnålen (kurva #4) andra gången i snabbvänstern (kurva #7)) med resultatet att du var mindre än 1 decimeter (10cm) från mitt bakdäck när våra linjer/spår korsade varandra. Allt enl. Dan som var den 2:a instruktören inblandad i beslutet att be dig dämpa dig en aning, och som låg alldeles bakom dig och såg båda situationerna.
Dan körde då om dig och mig (efter att du kört om mig och den deltagaren jag låg och observerade) och bad dig dämpa dig en aning.
Eftersom JAG då låg en hoj bakom dig såg jag din reaktion och hur du kraftigt förändrade din körning där du stundtals på ett olämpligt sätt började köra HELT annorlunda än tidigare och då menar jag inte att du bara dämpat hastigheten utan körde med 1 hand på styret genom flera kurvor (i vilket syfte, ditt svar just den frågan när jag i depån ställde den till dig blev "för att sänka tyngdpunkten"!!!???). Dessutom, ut ur hårnålen, avbröt du din acceleration, för att skapa lucka till dem framför dig, och accelererade sedan kraftigt upp mot kurva #6. Din avbrutna acceleration vid detta tillfället skapade problem för min deltagare! Din körning var med andra ord helt plötligt farlig TROTS att du sänkt din varvtid.

Man får köra hur fort som helt på våra kurser, vi har ingen hastighetsbegräsning eller begränsning i hur låga varvtider man får köra på. MEN käre Henrik farligt beteende är INGET vi tillåter därför ombads du att dämpa dig en aning av Dan (helt rätt beslut som jag själv också hade tagit om jag sett hur nära du var mig eller någon av våra andra deltagare)!

Köra fort med säkra omkörningar är inga problem, inte ens på våra kurser. Att råka göra ett misstag/missbedömning är heller inget problem. Men om man själv inte är medveten om sitt misstag (dvs. upprepar dem) och det är farligt för andra är det våran skyldightet att ta tag i det som instr. vilket vi gjorde med dig!

Mvh!
// Niklas


Inget av detta känner jag igen,antingen är mitt minne selektivt eller så har du tagit fel på person,kör med en hand gör jag när jag ska ut i depån eller när det är påkallat av instruktören som övning och en så jäkla dum kommentar till anledningen att köra med en hand skulle du aldrig få höra från mig.

Dagen det gäller är lördagen,första passet efter lunch i blå grupp,det nedkortade 15min.passet
De inblandade instruktörerna vet vad jag talar om för det var övertydligt vad målet var.

Jag har inte talat med de berörda instruktörerna däremot tog jag upp det med min instruktör för dagen,därefter var det som vanligt igen.

Detta var enda gången det direkt visades vad jag skulle göra,sänk farten,ingen gång tidigare eller senare var hastigheten uppe för diskussion,ingen gång nämdes att jag körde vårdslöst eller på gränsen heller.

Jag har fått skriva av mig lite och släpper det nu,tycker fortfarande inte det var snyggt men inget att hänga läpp för,hoppas bara jag slipper sådant i fortsättningen om jag kommer tillbaka.
Det funkar bättre att tala med mig,ha bra argument så lyssnar jag.

Henrik
 

Avarage

New member
Vem var din instruktör? Minns du inte utseendet kan du antingen beskriva hans utseende alt. vilken hoj han körde!
När kritiken du framför är så skarp i tonen och dessutom framförs på ett publikt forum i stället för att framföras till berörda instruktörer finns god anledning att gå till botten med det! Om inte annat för att lära!
Mvh!
Niklas
 

He rik

New member
Vem var din instruktör? Minns du inte utseendet kan du antingen beskriva hans utseende alt. vilken hoj han körde!
När kritiken du framför är så skarp i tonen och dessutom framförs på ett publikt forum i stället för att framföras till berörda instruktörer finns god anledning att gå till botten med det! Om inte annat för att lära!
Mvh!
Niklas

Du har pm.

Öppet forum för jag tyckte det var värt just en öppen debatt.

Själv tycker jag att jag nästan alltid både lär mig något och framför allt har kul på kurserna men jag tror att vissa anser att man inget har där att göra när man passerat en viss nivå trots att den nivån har uppnåtts just genom era kurser.

Henrik
 

Avarage

New member
En debatt där man som du i första inlägget hårt kritiserar ett beslut som nästan alltid enbart används av säkerhetsskäl utan att berörda instruktörer har möjlighet att motivera sitt beslut och agerande ger läsarna av detta forum endast bilden från en av parterna (din). Jag kan tycka att det inte är mer än rätt att vi då slutför debatten när vi rätt ut båda parters versioner så att läsarna får en så bred bild som möjligt!

// Niklas
 

Avarage

New member
Har nu pratat med den instruktör du hade på lördagen som säger att han INTE bett dig dämpa hastigheten! Ni diskuterade missade/konstiga apex (långt från banans innerkant) och han bad er, hela gruppen om 3 man, att försöka tänka på att träffa bättre enär ni, som grupp, gjorde så 3 gånger av 4.
Situationerna du skriver om i första inlägget härör inte från lördagen med den instruktör som du nämner i PM:et! Återstår bara situationerna som jag beskrev på söndagen för där pratade du o jag samt Dan om omkörningar och bad dig dämpa dig en aning!
// Niklas
 

PeterK

New member
Var du där på söndagen Henke?
Mig veterligen packade du och L ihop efter lördagens sista pass och tog båten hem. Det verkar som att de tar dig för någon annan som var där på söndagen. Det måste ha varit ett riktigt svin som betett sig så och gett sådana ironiska ursäkter till svar som Niklas säger. Tror mig ha hört den instruktör som tillrättavisade personen i fråga då denne fullkomligt skrek på deltagaren inne i depå och undrade vad det var som var fel.

Söndagens körning fortsatte i ungefär samma anda som lördagens där det även då praktiserades fula omkörningar och temposänkningar.
 

He rik

New member
Som PeterK så riktigt påpekar här ovan(hej förresten :) )så lämnade jag ön redan på lördag så söndagsincidenten har jag inget med att göra.

Och,helt korrekt,min instruktör bad mig inte att dämpa mig och hade ingen aktiv del i detta.

Henrik
 

Avarage

New member
Ironiskt sammanträffande att Patrik, som försökte coacha dig på lördagen, vilket är incidenten du hänvisar till, och att jag på söndagen pratade med samma deltagare (svart cbr, skägg) som jag pratade med (inte skrek) i depån passet innan lunch.
 

chicken

New member
Själv upplevde jag en fantastisk repsekt från de snabbare förarna vid omkörningar (endast en del av de långsammare gjorde dåliga bedömningar om vad som var lämpliga omkörningar.) De enda gångerna säkerheten brast på banan för min del var pga instruktörer med dåliga placeringar och brist i kommunikation kring vilken övning som gällde - specifikt köra utan broms hela passet men sedan använda broms och köra alldeles för högt tempo med dåliga omkörningar under passet (elever och instruktörer!).

Att en instruktör som vill sänka tempot på en snabbare elev lägger sig framför tycker jag suger - om instruktören inte gillar tempot, gå i depå, begär svartflagg, och ta ett samtal om det i depå för att hitta en fungerande lösning. Att försöka agera polis eller buse på banan är fel.

Just att använda svartflagg för att snacka med en elev har jag upplevt som mycket positivt på gelleråsen.

Jag hade en toppenhelg och tyckte nästan allt fungerade perfekt, endast dag tre upplevde jag att det var lite sämre ordning och reda (var det pga oerfaren HI i gruppen, depåchefen, eller att alla var stekta efter tre dagar i solen vet jag inte.)

Mvh
Jonas
antar att du körde i gul grupp på söndag. den oerfarne HI"n var isf jag. ja,det blev en del strul,bla för att vi fick flytta runt deltagare just för att försöka få ett jämnare tempo i hela gruppen. en av mina deltagare fick även vänta in sin hoj,som var ute i passet innan,vilket gjorde att vi ofta rullade ut lite sent. det borde dock inte stört nån annan. vet inte vad du upplevde som "rörigt och oorganiserat" men var det pga oklara riktlinjer från mig får du gärna förtydliga,så tar jag det till mig,o försöker förbättra mig. hoppas på en konstruktiv utvärdering från dig;) sen finns det saker vi instruktörer inte rår över..bla annat att deltagare missar info pga att dom är frånvarande av olika anledningar. betalar man massa pengar för en utbildning borde det ligga i ens intresse att vara med på genomgångar,feedback mm. att försöka ge deltagare feedback efter varje pass är inte alltid lätt när dom istället för att leta upp sin instr efter passet försvinner iväg åt alla håll för att snacka me polarn,greja me däckvärmare mm. nu säger jag inte att du gjort det,men vill bara ge en bild av hur vi ibland får lägga tid på att leta upp folk,o se till att dom vet vad gäller,istället för att ge hela gruppen mera tid:( vi försöker ge deltagare så mkt vi bara kan,även "utanför schemat",vilket väl bevisas av att vi hjälper till att byta däck,skruva på hojar,lånar ut grejer,fixar bensin mm,för att ni ska få köra o ha kul. tack alla som var där för tre underbara dagar:D
 
Top