Gotland

dlgvrg

New member
antar att du körde i gul grupp på söndag. den oerfarne HI"n var isf jag. ja,det blev en del strul,bla för att vi fick flytta runt deltagare just för att försöka få ett jämnare tempo i hela gruppen. en av mina deltagare fick även vänta in sin hoj,som var ute i passet innan,vilket gjorde att vi ofta rullade ut lite sent. det borde dock inte stört nån annan. vet inte vad du upplevde som "rörigt och oorganiserat" men var det pga oklara riktlinjer från mig får du gärna förtydliga,så tar jag det till mig,o försöker förbättra mig. hoppas på en konstruktiv utvärdering från dig;) sen finns det saker vi instruktörer inte rår över..bla annat att deltagare missar info pga att dom är frånvarande av olika anledningar. betalar man massa pengar för en utbildning borde det ligga i ens intresse att vara med på genomgångar,feedback mm. att försöka ge deltagare feedback efter varje pass är inte alltid lätt när dom istället för att leta upp sin instr efter passet försvinner iväg åt alla håll för att snacka me polarn,greja me däckvärmare mm. nu säger jag inte att du gjort det,men vill bara ge en bild av hur vi ibland får lägga tid på att leta upp folk,o se till att dom vet vad gäller,istället för att ge hela gruppen mera tid:( vi försöker ge deltagare så mkt vi bara kan,även "utanför schemat",vilket väl bevisas av att vi hjälper till att byta däck,skruva på hojar,lånar ut grejer,fixar bensin mm,för att ni ska få köra o ha kul. tack alla som var där för tre underbara dagar:D

Mycket riktigt gul grupp dag tre som var den som inte fungerade lika bra som de övriga dagarna.

Först passet var sagt körning utan broms - detta efterlevdes inte. Kanske borde man som på tidigare kurser jag varit på upprepat detta för varje deltagare och instruktör innan utsläppet? Detta var det som orsakade fara och antagligen borde en instruktör gått i depå och begärt rödflagg för passet. Nu skedde ju ingen olycka men gav en väldigt dålig start på dagen.

Just utsläpp ur depå skedde dessutom så att grupper delades, detta har hänt på ett flertal kurser jag varit på, men på vissa kurser sköts det väldigt bra och ger en bättre start på passen och möjlighet att köra i rätt tempo och med de planerade övningarna inringad av instruktörer som är införstådda och förberedda på övningar som ska utföras. Det var alltså inte katastrof på denna punkt, men fanns utrymme för förbättring.

All mina tre instruktörer har jag utvärderat och lämnat kommentarer till, och 2 av 3 fick toppbetyg!

Tack igen för en bra helg - och hoppas att jag får köra med Henrik många fler gånger då han alltid varit en klippa på och vid sidan av banan (lugn, sansad och hjälpsam dessutom).
 

Thundercat

New member
Mycket riktigt gul grupp dag tre som var den som inte fungerade lika bra som de övriga dagarna.

Först passet var sagt körning utan broms - detta efterlevdes inte. Kanske borde man som på tidigare kurser jag varit på upprepat detta för varje deltagare och instruktör innan utsläppet? Detta var det som orsakade fara och antagligen borde en instruktör gått i depå och begärt rödflagg för passet. Nu skedde ju ingen olycka men gav en väldigt dålig start på dagen.

Just utsläpp ur depå skedde dessutom så att grupper delades, detta har hänt på ett flertal kurser jag varit på, men på vissa kurser sköts det väldigt bra och ger en bättre start på passen och möjlighet att köra i rätt tempo och med de planerade övningarna inringad av instruktörer som är införstådda och förberedda på övningar som ska utföras. Det var alltså inte katastrof på denna punkt, men fanns utrymme för förbättring.

All mina tre instruktörer har jag utvärderat och lämnat kommentarer till, och 2 av 3 fick toppbetyg!

Tack igen för en bra helg - och hoppas att jag får köra med Henrik många fler gånger då han alltid varit en klippa på och vid sidan av banan (lugn, sansad och hjälpsam dessutom).

Vi har analyserat och pratat om det där första passet den dagen. Information om hur det skulle genomföras togs dels på instruktörsmöte dagen innan, jag sa det även i förarmötet som vi hade i gruppen. Dock verkar det som att de flesta deltagare och även instruktörer var lite trötta i mössan och inte lyssnade fullt ut (ni deltagare är inte ensamma om att inte ha lagt det på minnet, även instruktörer kom på det i efterhand när vi pratat om det). Man körde helt enkelt på i rutin från dagen innan. Jag tog upp det i min lilla grupp innan vi gick ut och när vi kom in gjorde mina deltagare samma observation som du gjorde.
Det är ju svårt att ändra på såhär i efterhand och vi nämnde det i förarmötet, dock så måste vi bli tydligare efter ett antal dagar så ingen missförstår. Vi tar definitivt med oss detta till nästa kurs och hoppas då att vi kommit upp med en lösning. Alla skall ju som sagt känna sig säkra på banan.

Det är ju sådanhär feedback vi behöver, så vi kan utveckla och förbättra.

Mvh
Mikael
 

rsv_ante

New member
Utsläpp

Just utsläpp ur depå skedde dessutom så att grupper delades, detta har hänt på ett flertal kurser jag varit på, men på vissa kurser sköts det väldigt bra och ger en bättre start på passen och möjlighet att köra i rätt tempo och med de planerade övningarna inringad av instruktörer som är införstådda och förberedda på övningar som ska utföras. Det var alltså inte katastrof på denna punkt, men fanns utrymme för förbättring.

Hej!

Det var jag som stod vid utsläppet på söndagen. Jag släppte ut när tiden var inne, om gruppen släpptes utspridd vill jag påstå att det beror mer på att gruppen inte ställer sej ihop än på själva flaggningen. Jag kan ju inte gärna vänta några minuter in i passet med att släppa ut grupperna bara för att alla inte är uppställda vid start. Jag upplevde att grupperna blev mer utspridda ju längre dagen gick, vad det beror på kan jag inte sia i.

/Andreas
 

PeterK

New member
Förändrat körsätt

Hej Henrik!
Eftersom jag, som SMC-Instruktör, var inblandad i situationerna som ledde fram till våra uppmaningar till dig den dagen som du skriver om gör jag MIN röst hörd.

Vid 2 tillfällen på samma varv försöker du köra om mig EFTER att jag styrt in (ena gången i hårnålen (kurva #4) andra gången i snabbvänstern (kurva #7)) med resultatet att du var mindre än 1 decimeter (10cm) från mitt bakdäck när våra linjer/spår korsade varandra. Allt enl. Dan som var den 2:a instruktören inblandad i beslutet att be dig dämpa dig en aning, och som låg alldeles bakom dig och såg båda situationerna.
Dan körde då om dig och mig (efter att du kört om mig och den deltagaren jag låg och observerade) och bad dig dämpa dig en aning.
Eftersom JAG då låg en hoj bakom dig såg jag din reaktion och hur du kraftigt förändrade din körning där du stundtals på ett olämpligt sätt började köra HELT annorlunda än tidigare och då menar jag inte att du bara dämpat hastigheten utan körde med 1 hand på styret genom flera kurvor (i vilket syfte, ditt svar just den frågan när jag i depån ställde den till dig blev "för att sänka tyngdpunkten"!!!???). Dessutom, ut ur hårnålen, avbröt du din acceleration, för att skapa lucka till dem framför dig, och accelererade sedan kraftigt upp mot kurva #6. Din avbrutna acceleration vid detta tillfället skapade problem för min deltagare! Din körning var med andra ord helt plötligt farlig TROTS att du sänkt din varvtid.

Man får köra hur fort som helt på våra kurser, vi har ingen hastighetsbegräsning eller begränsning i hur låga varvtider man får köra på. MEN käre Henrik farligt beteende är INGET vi tillåter därför ombads du att dämpa dig en aning av Dan (helt rätt beslut som jag själv också hade tagit om jag sett hur nära du var mig eller någon av våra andra deltagare)!

Köra fort med säkra omkörningar är inga problem, inte ens på våra kurser. Att råka göra ett misstag/missbedömning är heller inget problem. Men om man själv inte är medveten om sitt misstag (dvs. upprepar dem) och det är farligt för andra är det våran skyldightet att ta tag i det som instr. vilket vi gjorde med dig!

Mvh!
// Niklas

Kan det vara denna person du menar?? Se länk:

http://www.snusk.se/ktm/SMC Gotland Ring/content/JOF_8005_large.html

Hur var det nu med flaggorna?
Först ska man göra ingenting sedan ingenting och därefter såhär...?
 

Avarage

New member

Nej, jag & Dan vet att det var Henrik och som startade denna tråden. Och det vet han också, fler behöver inte vara 100% säkra!

Hur var det nu med flaggorna?
Först ska man göra ingenting sedan ingenting och därefter såhär...?

Rätt, först gör man ingenting, sedan ingenting för att sedan succesivt dra ner på tempot för att inte någon bakom som ev. missat flaggsignalen skall bli överaskad av den snabba förändringen i körtempo.

Vad personen på bilden gör får han själv svara på!
 
Top