GoPro tips

Chopperbyggarn

New member
Kan varmt rekomendera att köra med USB laddare direkt inkopplad från cigarettändar uttag så behöver man inte tänka på batteribyte förrän batteriet är förbrukat.

Har gjort ett uttag i kamerafodralet för USB sladden samt av locket till förpackningen tillverkat ett stöd som jag limmat med superlim för usb kontakten som gör att det sköra uttaget i kameran inte glappar sönder. Även vattenpasset som jag limmat på kameraskalet har hjälpt mycket för att få bilden horisontal.

Att jag endast kör med kamerorna kroppsmonterade är för att dessa kameror inte tål vibrationerna från mina hojar och resultatet blir att filmen "flyter" lite som böljande vatten.

Hoppas att tipset kan komma till nytta för GoPro användare (hade själv velat haft dessa tips innan Rysslands resan så att filmerna hade blivit bättre):)

Anders.J
 

Hansi

Skrivit för mycket
Böljande vatten-effekten skall gå att hantera med stabiliseringsfilter i t.ex. after effects. Har inte experimenterat med det så mycket själv, men sist jag lekte i after effects så fanns det filter med inställningar för att städa upp film med "open shutter" böljandet.
 

Chopperbyggarn

New member
Böljande vatten-effekten skall gå att hantera med stabiliseringsfilter i t.ex. after effects. Har inte experimenterat med det så mycket själv, men sist jag lekte i after effects så fanns det filter med inställningar för att städa upp film med "open shutter" böljandet.

Intressant! Finns detta i Sony Vegas Pro 11 redigeringsprogram? Om så är fallet så kan det vara intressant om det är lättanvänt för en amatör som mig.

Fungerar ett sådan program utan oönskade sidoeffekter liknande tex youtube´s stabiliseringsprogram som jag använt ett par gånger för gammal video8 film som gav bieffekten när filmen stabiliserades att dom lodräta sidokonturerna på filmen började röra sig störande mycket i sidled som en ål undgefär?

Anders.J
 

Niklasinorr

New member
Böljande vatten-effekten skall gå att hantera med stabiliseringsfilter i t.ex. after effects. Har inte experimenterat med det så mycket själv, men sist jag lekte i after effects så fanns det filter med inställningar för att städa upp film med "open shutter" böljandet.

Open shutter repair är gjort för handhållna kamerors skakningar och de artefakter som uppkommer på grund av dessa rörelser, jämfört med Chopperbyggarens skakningar...(ja hojen då, inte Chopperbyggaren om det inte är stora kaffedarren vi pratar om? :)
Finns inga filter i världen som hjälper mot hdskak... kameran måste monteras så den inte tar upp dessa vibrationer och chestmount är en bra lösning. Hjälmfästen är också bra.
Jag har haft en kamera monterad på en TL1000R och det blev väldigt saftiga problem när motorn kom upp i varvtal som interfererade med kamerans bildfrekvens och skakningarna i hojen. Det gick knappt att se vad det föreställde... :)
Efter open shutter repair och andra liknande filter så fick jag det att se ut om att bilden var gjord av vatten, lite coolt men totalt oanvändbart :)
 

AndersX

New member
Open shutter repair är gjort för handhållna kamerors skakningar och de artefakter som uppkommer på grund av dessa rörelser......

Njaäääää......Jag tror ni pratar om det som heter "rolling shutter" (rullande slutare) som är den effekt när bildrutorna inte är ögonblicksblider, utan scannade/avlästa horisontellt uppifrån och ned. då bildas "Rinnande vatten effekt". De filter för korrigera rolling shutter som finns i tex Adobe Premier och After Effects funkar bra när kameran står still och filmat ett föremål som rör sig, eller när kameran gör en stadig förflyttning och landskapet får en böljande effekt. Men det blir stökigt när kameran både skakar i sig, förflyttar sig, (åker med hojen) och filmar föremål som rör sig. Det krävs mycket kunskap och datorkraft för att fixa till sådana filmsekvenser, det finns tom en yrkestitel. "Tracking Artist"
Filter för stabilisering av kameraskakning löser inte problemet rolling shutter.
Ni är inne på rätt spår, att få kameran så still som möjligt. eliminera all former av vibrationer och skakningar. Undvik kameraskakningsfilter, de är till för att fixa små handskakningar, inte hojåkningsfilmer.
Har ni tillgång till redigering med "Rolling Shutter" filter exprimenter med inställningar i små steg och korta filsekvenser. Renderingen tar låååång tid, oftast är det egna tålamodet som tar slut innan man når optimalt resultat.

/ALj

Den här förklarar rätt bra
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Njaäääää......Jag tror ni pratar om det som heter "rolling shutter" (rullande slutare) som är den effekt när bildrutorna inte är ögonblicksblider, utan scannade/avlästa horisontellt uppifrån och ned. då bildas "Rinnande vatten effekt". De filter för korrigera rolling shutter som finns i tex Adobe Premier och After Effects funkar bra när kameran står still och filmat ett föremål som rör sig, eller när kameran gör en stadig förflyttning och landskapet får en böljande effekt. Men det blir stökigt när kameran både skakar i sig, förflyttar sig, (åker med hojen) och filmar föremål som rör sig. Det krävs mycket kunskap och datorkraft för att fixa till sådana filmsekvenser, det finns tom en yrkestitel. "Tracking Artist"
Filter för stabilisering av kameraskakning löser inte problemet rolling shutter.
Ni är inne på rätt spår, att få kameran så still som möjligt. eliminera all former av vibrationer och skakningar. Undvik kameraskakningsfilter, de är till för att fixa små handskakningar, inte hojåkningsfilmer.
Har ni tillgång till redigering med "Rolling Shutter" filter exprimenter med inställningar i små steg och korta filsekvenser. Renderingen tar låååång tid, oftast är det egna tålamodet som tar slut innan man når optimalt resultat.

/ALj

Den här förklarar rätt bra

Såklart, rolling shutter menade jag :)

Det filtret funkar ganska bra på en del problem som de du beskriver och sådana grejer som panonreringar med "sneda" stolpar i bakgrunden t ex.
Jag har suttit här ikväll och testat med rolling shutter filter i combo med stabiliseringsfilter. Det går att få till det hyggligt när man blandar dessa på film från gopro som sitter på en hoj. Det blir aldrig riktigt bra och inte ens i närheten av hur det ser ut med chestmount eller hjälmmontering.

Jag skall försöka få testa SONY:s nya actionkamera som är den första med inbyggd stabilisering som får det att se väldigt bra ut. Tveksamt om det fixar HD-skak dock....:lemon:

Såg din film nu, precis det jag menade... :)
 
Last edited:

AndersX

New member
Såklart, rolling shutter menade jag :)
...............
Jag har suttit här ikväll och testat med rolling shutter filter i combo med stabiliseringsfilter. Det går att få till det hyggligt när man blandar dessa på film från gopro som sitter på en hoj. Det blir aldrig riktigt bra och inte ens i närheten av hur det ser ut med chestmount eller hjälmmontering.........
.. :)

Jo det blir mycket testande på en specifik sekvens för att få till det.
Det går liksom inte att slänga på ett "universal-antiskak-filter" på 30min hojfilm och tro att det ska bli stabilt som i GoPros demorulle.
 

Niklasinorr

New member
Jo det blir mycket testande på en specifik sekvens för att få till det.
Det går liksom inte att slänga på ett "universal-antiskak-filter" på 30min hojfilm och tro att det ska bli stabilt som i GoPros demorulle.

Nej verkligen inte! :) Det är ju lite skoj att kolla på demofilmerna från GoPro, eller för den del Contours hemsida. Det är MYCKET fixande med dessa filmer... :)
Det var väl någon kameratillverkare som erkände att det var proffsfilmat i något sammanhang, det var inte ens en actionkamera som användes?
 

gundj

New member
Det var väl någon kameratillverkare som erkände att det var proffsfilmat i något sammanhang, det var inte ens en actionkamera som användes?

Det var Nokia som fick erkänna att det var fotat med proffsutrustning och inte mobilkameran.

Vi har använt några Contour på jobbet i vibrationsmiljö och det är helt oanvändbara filmer. Ingen filtrering i världen hade hjälpt.
 

wbr

New member
Kan nämna mina första filmförsök.
Tog en vanlig videokamera och satte på cykeln, en Virago 1100, 2-cylindrig. Allt såg bra ut, kameran satt fast bra och filmade helt ok då jag stod still. Så startade jag motorn på tomgång för att åka - då pajade hårddisken i kameran. Formaterade om den och provade igen - samma resultat. Japp, konstaterade att hårddisk kan man inte ha på cykeln.

Så det fick bli en ny GoPro, den fungerar fint på nuvarande 4-cylindriga cykel. Ett fäste bak och ett fram, så kan man växla lite under turerna. Det blir mycket att klippa bort sedan vid klippbordet (datorn) men det är bara kul att "forma" filmen.
 

gundj

New member
Tidningen Ljud och Bild testade actionkameror i senaste numret.
Kort sammanfattning utan pesonliga värderinga;

Jobo JIB4 3000:- +Mycket tillbehör, smart sökare. -Övermättade färger.

AEE MagiCam (Tidningen säger det är samma tillverkare som Jobo) 2500:- + Smart sökare, lättskött. - Inte så bra bild.

JVC GC-XA1, 3000:- Väderskyddat hus, bra bild, Wifi. - Inget UV-hus, Sökaren på sidan.

GOPro Hero 3 Silver 3500:- + Hög bildkvalitet, Wifi, Sökare kan eftermonteras. - En del brus, måste fästas i sporthuset, inget universalfäste. Särskilt rekommenderad.

Sony HDR-AS15 3000:- + Skarp bild, Wifi. - Aningen onaturlig skärpa, måste fästas i sporthuset. Bästa köp.

Contour +2. 4500:- + Tjusig Bild, GPS, App-styrning BT. - Tunt ljud. Bäst i test.

Jag såg att MediaMarkt hade en variant av Jobo-kameran också.
Tidningen Ljud och Bild brukar lägga ut testerna på nätet efter ett tag.
Någon enstaka testsida kanske jag kan göra en PDF av om någon önskar, men tidningen är på väg till återvinningen snart.
 
Tack för länken till testet!

Frågan som direkt infinner sig är varför de testade gopro silver, dvs 2an när Black edition finns sen länge.
 

DearHunter

New member
Ska nog montera dit en sådan kamera. Perfekt att ta fram ngn mysig film och minnas i glada bikers sällskap till nästa sega vår...

Hur många minuters inspelningstid har man per gigabyte i hd kvalitet?
 

Skye

Kör Mycket!
Finns inga siffror preciserade men ungefärligt ger ett 32GB minneskort, 4 timmar film i högsta kvalite
 
Top