Gnissel från bakhjul vid ledningsfart.

Insk

New member
Jag har fått ett gnissel från bakhjulet när jag leder hojen, eller snurrar hjulet väldigt långsamt.
Så fort farten ökar försvinner det.
Jag ska prova ikväll att skölja rent bromsok och belägg, och smörja kedjan men jag tror inte felet ligger där.
Vad tror ni, måste jag ha av hjulet och smörja på andra ställen? Detta kommer jag ha svårt att göra själv, måste nog till gubben för att få hjälp med det och dit är det en bit att köra. Kan det vara farligt att köra med? Det "känns" inte som ett farligt ljud men det fattar jag ju att man inte kan förlita sig på...
Det ska inte vara något fel på lagret. Den har precis varit på service och fått alla lager kollade, och jag kan själv inte känna något glapp hur jag än rycker.

I.
 
Last edited:

gundj

New member
Håll bromspedalen nedtryckt väldigt lätt och snurra på hjulet så märker du om det kommer från bromsbackarna mot skivan.
 

Insk

New member
Problemet med det är att gnisslet bara är där när hjulet snurrat myyyycket långsamt och försiktigt. Om jag då lägger an bromsen bara minsta lilla så stannar hjulet. Om jag har så pass mycket fart att hjulet snurrar även med lite broms, så har ljudet redan försvunnit för längesedan.
 

gundj

New member
Plocka ur beläggen, snurra, lyssna, sätt i beläggen igen, men byt plats på dem, snurra, lyssna.
Jag är rätt övertygad om att du har ljudet från beläggen.
Jag förutsätter att du har kollat all frigång, mot innerskärm, bromsledning, ev sladda osv.
 

jan-olovj

Active member
Plocka ur beläggen, snurra, lyssna, sätt i beläggen igen, men byt plats på dem, snurra, lyssna.
Jag är rätt övertygad om att du har ljudet från beläggen.
Jag förutsätter att du har kollat all frigång, mot innerskärm, bromsledning, ev sladda osv.

Låter rimligt.
 
Top