Gemensam strategi för ökad MC- och mopedsäkerhet

Herr Fuggle

New member
Vad tror ni, bra eller anus?

Omdöme = aktiv säkerhet = bra!
Noll Vision = passiv säkerhet = anus

Tänk om Trafikverket började med Noll Vision på järnvägen eller flyget?
Vi måste låta våra lokförare/piloter göra fel utan att konsekvensen blir dödlig?
Skulle vi våga åka tåg eller flyga då?

Tyvärr är ju omdömet borta med Noll Vision och att vända går inte utan att de ansvariga försvinner och ersätts av personer som inte behöver erkänna att det blev fel! Sedan att lära en förlorad generation omdöme är också ett nästan oöverstigligt problem. Vi hade fri fart som missförstods, då som nu, att man fick köra hur fort som helst.:slagen:
Men det var föraren själv, som beroende på alla omgivande omständigheter, skulle bestämma vad som var en säker hastighet.

Fungerar fortfarande på Autobahn. Nu har jag inga nya siffror och det har säkert ändrats men inte markant, men 25% av trafikarbetet med 4% av dödsolyckorna visar att det inte är hastigheten som dödar!
Och när muren föll borde väl det blivit säkrare med massor med Trabbisar som körde 80?:confused:
 

powerglide

New member
Fanns det med ngn formulering om ökat förebyggande arbete inom RPS?

Tydligen ses det inte som ngn bra grej av vissa inom polismyndigheten :va

Följande är saxat från en tråd på SH

Jag har alltid varit emot polisens sätt att mäta sitt arbete med statistik. Man mäter på fel saker anser jag och det är inte rättssäkert och det drabbar allmänheten. Detta är ett krav från politiker men jag tycker att cheferna är flata som inte vågar stå upp för att man anser att det är fel och säga ifrån, om man nu tycker att det är fel...Men jag har faktiskt hört chefer som uttalat sig om dessa statistik siffror och de ondgör sig över detta och tycker att det är helt fel att man bland högre chefer och politiker enbart stirrar på fel siffror. Så vill man göra polisen glad så ska man gasa satan så att polisen får många fina siffror i sin statistik... För det är det enda som betyder något. Om man genom dialog och förebyggande arbete minskar antalet olyckor med dödade och skadade så få man skit av det av sina chefer :huvet

Här skriver ni saker om mig så att jag nästan blir rörd... :krama

Sedan till frågan om vart jag har tagit vägen och vad jag gör idag :banana

Ja det är helt rätt som Sportbike skriver, att jag är en helskön kille... Moahahaha... :rock Men resten stämmer också :)

Jag kom ihop mig med ett par chefer och omplacerades för att jag stod för min åsikt när något var fel (det hade inte med trafik att göra utan att de körde över mig vilket jag lät dem veta och sedan var det en chef som vägrade att ge mig rätt betalt för mitt arbete vilket jag heller inte var tyst om). Då ruttnade jag ur och lade av som mc-polis och trafikpolis och har inte jobbat ute på gatan sedan i januari/februari 2012.

Numera så jobbar jag fortfarande inom polisen men inne på ett kontor med personaladministration då det gäller bland annat utbildningar. Jag har bra jobbarkompisar och det är väldigt fritt jag har bra arbetstider, med andra ord så är det fritt under eget ansvar och jag ska självklart göra mitt jobb. Men det är inga utredningar eller förhör eller annan kontakt med allmänheten för mig längre. När jag fick denna tjänst så skrev jag till några på länstrafiken och gratulerade dem till att de nu blev av med mig eftersom jag vet vad de tycker om mig. Vad de tycker om om mig har de spytt ur sig både inom polisen och ute bland sina privata bekanta och vänner vilket sedan har nått mig. Men naturligtvis så är de för fega att säga det till mig för då flinar de upp sig... Med tanke på mitt nuvarande jobb på kontoret så ser jag mig inte längre som "polis" i ordet rätta bemärkelse även fast det krävs en polis på tjänsten som jag har.

Jag satsar numera en del på fotografering på fritiden och har en egen firma som fotograf. Jag har tagit över en fotoverksamhet med hemsida och grejer och fotograferar porträtt, familjebilder, bröllopsbilder, möhippor/svensexor och lite annat. Jag fotograferar även för en bildbyrå då jag fotar olika evenemang, presskonferenser samt även nyhetsbilder. Men i huvudsak så har jag ramlat in på konceptet "Modell för en dag" då kunden (man eller kvinna spelar ingen roll) blir sminkad och fotograferad gratis och sedan betalar man bara för de bilder som man vill ha. Så den största delen av min fotografering gör jag inne i en fotostudio i Stockholm city inte alls långt från donken. Men jag har en del andra fotofunderingar och idéer också..

Så ser ni mig ute på stan eller vid donken med en kamera så är det enbart för min egen skull/firma och jag fotograferar INTE för polisen. Så jag är ofarlig på gator torg :tungan

Kolla gärna min hemsida, den är i och för sig under ombyggnad och kommer förhoppningsvis under september att få ett helt nytt utseende än den gråa och gröna sida som det är nu. Sedan så kommer den att fyllas på undan för undan.

http://geronimoagency.com/
 
Last edited:

Bansaie

New member
Omdöme = aktiv säkerhet = bra!
Noll Vision = passiv säkerhet = anus
Jo, jag håller i princip med, men eftersom vi nu har styrande som har fastnad i noll vision så får man försöka skruva det så det blir så bra som möjligt.

Tänk om Trafikverket började med Noll Vision på järnvägen eller flyget?
Vi måste låta våra lokförare/piloter göra fel utan att konsekvensen blir dödlig?
Skulle vi våga åka tåg eller flyga då?
Ledsen och göra dig besviken men på järnvägen stavas noll vision ATC (Automatic Train Control) och snart ERTMS (European Train management System) och dessa system gör att lokföraren kan göra misstag utan att det får katastrofala följder.
Flyget har liknande system, bl.a. ILS (Instrument Landing System)

Den minnesstarke kanske kommer ihåg tågolyckan i Borlänge med gasvagnarna som välte. Lokföraren var onykter och ATC-systemet hade bromsat tåget automatiskt flera gånger ute på linjen, men när tåget kom in på Borlänge bangård som inte hade nåt ATC-system vid den tidpunkten drog lokföraren upp tåget i 70-80km/h genom en växlel som bara klarar 40km/h och olyckan var ett faktum.
Numera är ATC installerat på Borlänge bangård för att detta inte ska kunna upprepas. Noll vision?

Ser vi inte upp så kommer vi att få liknande system i våra bilar och hojar och det är inget som jag skulle vilja ha. Men tyvärr verkar det vara på G http://www.bytbil.com/nyheter/4vdwskyg
 

Herr Fuggle

New member
Jo, jag håller i princip med, men eftersom vi nu har styrande som har fastnad i noll vision så får man försöka skruva det så det blir så bra som möjligt.


Ledsen och göra dig besviken men på järnvägen stavas noll vision ATC (Automatic Train Control) och snart ERTMS (European Train management System) och dessa system gör att lokföraren kan göra misstag utan att det får katastrofala följder.
Flyget har liknande system, bl.a. ILS (Instrument Landing System)

Ser vi inte upp så kommer vi att få liknande system i våra bilar och hojar och det är inget som jag skulle vilja ha. Men tyvärr verkar det vara på G http://www.bytbil.com/nyheter/4vdwskyg

Först ett tack till alla vettiga poliser som tyvärr inte passar in i vårt nuvarande system med Noll Vision!:tummenupp

Men tyvärr Bansaie gör du mig inte besviken med varken ATC och ERTMS. Båda ska undvika att en olycka sker, inte minska konsekvenserna av en olycka.
AKTIV säkerhet således, olyckan ska inte hända! Noll Vision är PASSIV säkerhet så att olyckan får hända men att konsekvenserna inte ska bli döden!
Nu är ATC gammalt och fungerar, det gör däremot inte ERTMS, ännu ska man väl säga.

Flyget kan jag inget om men för både järnvägen och flyget gäller att det inte får hända en olycka, för konsekvenserna blir för stora.

Men du behöver inte vara ledsen, det är det vanligaste missförståndet med Noll Vision!
Dessutom har du en underbar hoj som är en njutning att köra!:tummenupp

Men ATC finns för landsvägen också... Stöd för hastighetsnpassning eftersom vi inte längre har eget omdöme...
http://www.trafikverket.se/Foretag/...Intelligent-stod-for-anpassning-av-hastighet/

Och det finns en tråd här där man frivilligt har GPS på hojen som loggar hastighet.

Först blir det frivilligt med lägre försäkringspremie. Sedan blir det blir en förlängning som nu med sporthoj som är dyrare, men utan GPS blir det som en sporthoj!

Sug på det ni som har Bilsport utan MC och tror ni har klarat er!


Jag kör sporthoj så jag är redan körd!:p
 
Top