Gemensam strategi för ökad MC- och mopedsäkerhet

powerglide

New member
Vad betyder det här?

SMC har intensifierat fortbildningen av så kall-lade ”sporthojsförare” i syfte att göra dem mer delaktiga i säkerhetsutvecklingen. De har börjat anpassa utbildningen till den nya kunskapen om vikten av ökad riskinsikt och minskad färdighetsträning.
Kommer det att köras mindre på BKK:erna? :va

Bromsmomentet har ju redan utgått trots att det är välbehövligt för att för många klotade på kurserna.

Vad kommer mer att försvinna?
 

Lotek

#82 Superbike
Apropå Powerglide`s inlägg..
Länk till dokumentet. Sid 9.

Mja, jag vet inte, men det kanske kommer att framgå i instruktioner vi kommer att få isf..Jag har varken sett eller hört något om att vi skall minska på färdighetsträningen. Däremot om att lyfta fram risker och tala mer om sådant.
Vågar nog påstå att jag gjort det innan med iofs(liksom mina kollegor).

Nu är det ju bara en liten del av dokumenten och jag tycker nog att i stort är det bra.
 
Last edited:

Cyborg

New member
Jag tycker det är fel att SMC ska börja jobba för beslagtagande av fordon vid extrema körbeteenden. Jag menar att det inte kommer minska dessa beteenden, det kommer snarare att öka då det kommer finnas ytterligare en anledning att smita ifrån polisen. Det är fel väg att gå och samtidigt nå denna grupp! Det blir som Street och stuntkvällarna som var i Stockholm som delvis skulle locka till sig folk som stuntar på gatan så står polisen både utanför och innanför och kollar hojarna extra noga, blir ingen bra kombination!
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Det är en svår fråga och balansgång. För någon vecka sedan dog en 11-årig flicka som gick på en trottoar i Lillhärdal. Hon blev påkörd av en 20-årig kille på crosshoj. Han hade inte MC-körkort. Han körde en MC som inte får framföras på väg. Polisen utreder misstänkt narkotikabrott. Det blev en väldig debatt i lokala media om denna olycka av en orsak: Alla visste om problemet med buskörning men ingen hade gjort något.
Veckan innan dog två personer i Helsingborg, en MC-förare och fotgängaren han körde på. MC-föraren lånade en hoj, saknade körkort och körde enligt vittnen extremt fort.
Detta var två tragiska olyckor där dessutom oskyldiga trafikanter drabbades. Samma förhållande finns givetvis bland bilister.
Självklart ska det inte handla om mindre förseelser, utan om grov och eventuellt uppredad vårdslöshet. Givetvis ska det handla om alla fordon, inte bara motorcyklar.
 

nlx567

New member
Hej alla o Maria

Jag tänkte på flera saker när jag läste igenom detta dokument.

Ett: Jag kanske missade något men inte någonstans gick att läsa om obiligatorisk psykoligisk utbildning/medvetande om brister i vår hjärna, när det gäller människor i trafikmiljön. Framför allt detta med att den mänskliga lillhjärnan gärna inte noterar sådant som inte utgör hot mot dig som människa och därför "ser" bilisten inte dig som MC-ist. Om alla blev medvetna (läs fick utbildning) om detta, bilister, lastbil-ister (?) så väl som MC-ister så tror jag alla skulle vara/bli extra vaksamma i tex situationer på landsvägar, jag antar att detta problem finns över landsgränserna. Jag vet att det finns kampanjer kring detta och så, men nu menar jag en utbildning i "så här fungarar hjärnan utbildning" inte bara ett ord eller två om detta under en lektion när alla är trötta o bara vill hem. utan ett avsatt avsnitt med riktig pedagogisk utbildning som framkommit av den forskning som ändå finns kring detta.

Två: Jag hoppas och tror att mer utbildning tex via SMC och deras systerorganissationer i norden ger mindre/färre olyckor, vilket i sin tur ger mindre belstning på de nordiska samhället. Borde då inte myndigheter i de nordiska länderna, som i Sverige kan heta tex NTF, V.V eller annan organissation, bidra med ekonomisk hjälp till SMC? Som sedan skulle kunna användas för tex hjälp till banhyra, vilket i sin tur sänker kostnaderna för kursanmälan och därmed fånga upp fler deltagare. Alt får banuthyraren ekonomisk ersättning om han/hon hyr ut till jusst SMC och dess nordiska systerorganissationer för utbildning.

Tre: Jag har "trasporterat" mig på MC sedan 1982, för ca 6-år sedan fick jag lära mig att aktivt "köra" mc, det har gjort mig till en helt annan (förhoppningsvis bättre) MC förare idag. Jag är nog inte ensam om den åsikten och känslan. Jag tycker därför att det borde undersökas om det kan bli obiligatoriskt att man måste ha gått minst en 2-dagars kurs på bana innan man får ta MC-kort, oavsett vilket klass. att gmf med tex halkbana för bil som ju är ett måste, och där man får lära sig framför allt inse sina egna brister.

Nå det var väl det viktigaste jag tänkte på.
(Jag är dyslektiker, så tagga ned innan ni börjar med påhopp, ni fattar i alla fall andemeningen med mina inlägg)

/NLX567
 

powerglide

New member
Varför finns den formuleringen med *minskad* färdighetsträning med över huvud taget?
Vad är tanken?
 

Lotek

#82 Superbike
Vad betyder det här?


Kommer det att köras mindre på BKK:erna? :va

Bromsmomentet har ju redan utgått trots att det är välbehövligt för att för många klotade på kurserna.

Vad kommer mer att försvinna?

Förövrigt...vilket bromsmoment har försvunnit?
När och var?
 

powerglide

New member
På SMC Skånes körningar har jag inte varit med om ett enda bromsövningsmoment de senaste två åren.
Varken på BKK eller KNIX.

När jag började med SMC-kurserna ingick alltid maxbromsning på kursdagarna.
Tyvärr blev det alltid mkt väntetid vid statitionerna, men jag behövde dem i alla fall då.
Och tyvärr var det nästan alltid ngn som klotade för att de låste framhjulet med snedbelastning.

De fanns kvar på avrostningen i Ljungbyhed för två år sedan dock.
 

SGM

Moderator
På SMC Skånes körningar har jag inte varit med om ett enda bromsövningsmoment de senaste två åren.
Varken på BKK eller KNIX.

När jag började med SMC-kurserna ingick alltid maxbromsning på kursdagarna.
Tyvärr blev det alltid mkt väntetid vid statitionerna, men jag behövde dem i alla fall då.
Och tyvärr var det nästan alltid ngn som klotade för att de låste framhjulet med snedbelastning.

De fanns kvar på avrostningen i Ljungbyhed för två år sedan dock.

Steg 1 på shk/bkk skall innehålla broms inför kurva...
 

Lotek

#82 Superbike
På SMC Skånes körningar har jag inte varit med om ett enda bromsövningsmoment de senaste två åren.
Varken på BKK eller KNIX.

När jag började med SMC-kurserna ingick alltid maxbromsning på kursdagarna.
Tyvärr blev det alltid mkt väntetid vid statitionerna, men jag behövde dem i alla fall då.
Och tyvärr var det nästan alltid ngn som klotade för att de låste framhjulet med snedbelastning.

De fanns kvar på avrostningen i Ljungbyhed för två år sedan dock.

Då får du väl komma och köra med oss andra då. Men visst, full fart till stillastående praktiseras inte alltid. Men det är egentligen ett avrostningsmoment.
Tas oftast på flerdagarskurser för att det finns mer tid då.
Men som SGM säger, skall ingå, åtminstone i steg 1(högfartsbroms, inte till stopp).
Sen gõr inte Skåne riktigt som resten av landet, men det får du ta upp med dom.
 

powerglide

New member
Men det är egentligen ett avrostningsmoment.
Tas oftast på flerdagarskurser för att det finns mer tid då.
Men som SGM säger, skall ingå, åtminstone i steg 1(högfartsbroms, inte till stopp).
Sen gõr inte Skåne riktigt som resten av landet, men det får du ta upp med dom.

Då är det likadant här.
Men vad menar du med annorulunda i Skåne? :va
 

HkanB

New member
30 + kan vara men är aldrig alltid extremt!

Med risk för upprepa mig och med ev. schmetterlingvarning men det är är en risk jag är beredd att ta, så måste man och då inkl. jag definitivt SMC som organisation i man, fundera på hur man skall på ett anpassningsbart relativt sätt kunna definiera ett beteende som extremt!

Vad som är extremt för mig kan mycket väl vara grå trist vardag för dig! Omvänt så vet jag att jag gjort mot betalning sådant som andra utifrån sina referensramar betraktar som extremt. Tänk: "prova inte det det här hemma!"

Med det sagt så, det är enligt min uppfattning alldeles för lätt att fastna vid siffror eller gränser som nu när det gäller hastigheten; när körkortslöshet inträder! Den gränsen verkar dessutom vara helt godtyckligt satt!

Ut mitt mitt tidigare inlägg i tråden "Extrema beteeenden i trafiken måste stoppas"
"Det verkar som om oroväckande många vill omdefiniera "Extremt beteende" eller i vilket fall utvidga det till att omfatta allt...-inkl. överstigande av de oftast helt godtyckligt satta hastighetsgränserna- som ens kan påminna om att vara politiskt kontroversiellt. Det förtar liksom värdet på hela begreppet! Extremt är relativt vill jag hävda, inte absolut. Det finns oroväckande många ute i trafiken som uppvisar vad som enligt min mening är "extrema beteenden" trots att de formellt rör sig inom lagens råmärken m.a.p både hastighet och vad annat lagen kräver."

Det är fortfarande påtagligt många som verkar går rakt i pk-fällan...

Det borde gå att åtminstone vad gäller hastighetsrelaterade "problem" räkna fram ett hyfsat vettigt mått på vad som är extremt och när det är det och på ett sätt som tar hänsyn till de faktiska rådande omständigheterna.
När det gäller avstånd till framförvarande så finns det ju redan...att ligga så nära att man omöjligen varken hinner eller kan stanna! Och detta avstånd är tydligt hastighetsberoende.

Som flera i denna och andra trådar varit inne på så känns ex. den nuvarande körkortslöshetsgränsen alltifrån helt OK på vissa ställen [läs daghem, villakvarter o likn.] till mycket svår motiverbar och hur tänkte de här?
Att mer eller mindre samma ribba då skall gälla för "extrem" är inte riktigt rätt.

Uppenbarligen är "extremt beteende" som begrepp inte tillräckligt väl analyserat då det tydligen kan tänkas inbegripa allt från t.ex ett högst tillfälligt överskridande av hastighetsgränsen under omkörning till självmedicinerad[knallfull+medicinerad+trött+?] via allmänna problem med impulsstörning/kontroll och omdöme.
Det område som täcks in av begreppet är i behov av akut insnävning!
SMC som organisation borde ha lite mer ryggrad! Eller åtminstone tydligt markera var någonstans kompromissutrymmet i gemensamma dokument och uttalanden tog slut.

Till sist:

Det är en svår fråga och balansgång. För någon vecka sedan dog en 11-årig flicka som gick på en trottoar i Lillhärdal. Hon blev påkörd av en 20-årig kille på crosshoj. Han hade inte MC-körkort. Han körde en MC som inte får framföras på väg. Polisen utreder misstänkt narkotikabrott. Det blev en väldig debatt i lokala media om denna olycka av en orsak: Alla visste om problemet med buskörning men ingen hade gjort något.
Veckan innan dog två personer i Helsingborg, en MC-förare och fotgängaren han körde på. MC-föraren lånade en hoj, saknade körkort och körde enligt vittnen extremt fort.
Detta var två tragiska olyckor där dessutom oskyldiga trafikanter drabbades. Samma förhållande finns givetvis bland bilister.
Självklart ska det inte handla om mindre förseelser, utan om grov och eventuellt uppredad vårdslöshet. Givetvis ska det handla om alla fordon, inte bara motorcyklar.

Det här är en situation där de mycket tragiska händelserna i trafiken är sekundära, tertiära eller ännu längre bort liggande effekter av att någon som uppenbarligen hör hemma i den väldigt mycket grundare änden av genpoolen inte hanterats på rätt sätt av både våra rättsvårdande, sociala o.s.v myndigheter och omgivning. Det har uppenbarligen brustit både m.a.p när och omfattning.

Det är bara ren och skär otur att det råkade bli ett tvåhjuligt tillhygge! Frågan var väl sannolikt inte om eller med vad utan när?

Sen har vi det här med civilkurage som du antyder, förmodligen helt korrekt också, att det råder brist på. Med tanke att ynglingen och hans närmaste omgivning förefaller mycket kunnigare och vanare vid hur vårt rättsystem faktiskt fungerar så skulle nog att försöka med ett envarsingripande för att få slut på eländet inte slutat särskilt bra för den som vore god/modig/dum/korkad/??? nog att försöka sig på att ingripa på egen hand.

Jodå, jag vet vad schmetterling betyder...här är en sån.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Du pekar på något intressant här Hkan B!!

Ju mer jag funderar på vad som är extremt beteende i negativ men även positiv bemärkelse och som dom allra flesta kan enas om desto mer frågetecken dyker det upp.:confused:

Inom motorcyklismen har det åtminstonne under hela efterkrigstiden funnits individer som har ansetts ha haft extremt beteende både i kategori negativ som kategori positiv. Gemensamt är att många individer som ansetts ha haft extremt beteende har blivit idoler och förebilder och med tiden även "Kult förklarade".

Vad finns att lära av historien här för att inte upprepa gamla misstag om målsättningen är att få stopp på detta??

Anders.J

Kan inte låta bli att lägga till denna bild!
View attachment 4977

Hur uppfattades denna kvinna av sin samtida omgivning tror ni? Kvinna med extremt beteende??
 
Last edited:

Herr Fuggle

New member
Med risk för upprepa mig och med ev. schmetterlingvarning... massa text...

Till sist:

Jodå, jag vet vad schmetterling betyder...här är en sån.

Schmetterling? :confused: Men... SMC handlar väl om motorcyklar och då heter det väl Messerschmitt? :confused:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Messerschmitt_Kabinenroller.jpg

Eller håller det på¨att bli som på Sporthoj där en majoritet inte kör sporthoj.:slagen:

Jag gillar fjärilar ska jag väl säga men jag har tyvärr dödat några med min motorcykel...:eek:
Och inte bara fjärilar och andra insekter utan även allehanda däggdjur också... Tvåbent och fyrbent, med och utan svans, flygande och springande, jag har nästan kört på en fisk också.:eek: En Skrattmås tappade den framför mig och jag missade den med en dm...

Men jag kör ju sporthoj och det vet ju alla att det är en dödsmaskin!!!:p
 

HkanB

New member
Båda kan/kunde flyga...

Schmetterling? :confused: Men... SMC handlar väl om motorcyklar och då heter det väl Messerschmitt? :confused:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ab/Messerschmitt_Kabinenroller.jpg

Eller håller det på¨att bli som på Sporthoj där en majoritet inte kör sporthoj.:slagen:

Jag gillar fjärilar ska jag väl säga men jag har tyvärr dödat några med min motorcykel...:eek:
Och inte bara fjärilar och andra insekter utan även allehanda däggdjur också... Tvåbent och fyrbent, med och utan svans, flygande och springande, jag har nästan kört på en fisk också.:eek: En Skrattmås tappade den framför mig och jag missade den med en dm...

Men jag kör ju sporthoj och det vet ju alla att det är en dödsmaskin!!!:p

Att använda (Willy) Messerschmitt som ersättning för allas vår populäre besserwisser räcker ibland inte riktigt ända fram. Jag har, tror jag nog, stött på folk som inte ens reagerar på att Messerschmitt skulle vara något endera ironiskt eller felsagt överhuvudtaget! Kan iofs vara att min observationsförmåga varit något reducerad av en eller annan anledning...
Du reagerade i alla fall på fjärilen! Och förstod vad det verkar till min glädje vad jag var ute efter....Kabinenroller eller inte.

Apropå sporthojen...så skulle många tydligen "köra ihjel sig direckt" om de skaffade en...tur att de insett sina begränsningar. :)

Mer lepidopterologi åt alla!
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Jag håller väldigt mycket med HkanB´s inlägg om det här med definitionen av "extremt beteende".

Jag stöder också helt nlx567 förslag Nr 3, dvs. att varje person som har klarat teori- och körprov, obligatoriskt ska deltaga i en kortare utbildning i syfte att lära sig hantera en MC. Gärna på en bana (inser givetvis att det blir väldigt svårt i t.ex. Norrbotten, men det kanske finns andra platser än en bana där utbildningen kan genomföras på?)

Obligatorisk återkommande synkontroll av samtliga personer som innehar förarbehörighet av något slag bör införas! Detta är enligt mig en självklarhet, och jag har ingen som helst förståelse för att detta 2012 inte är "i lag skrivet".

Något jag reagerade på i skrivelsen är ordet "trafikarbete". Motorcyklar i trafik arbetar väl knappast? Möjligen kan man tänka sig att MC-poliser, MC-bud och möjligen någon annan yrkesgrupp (brandkåren kanske) "arbetar" med sina MC i trafiken.

s. 8;
Första stycket; "Även i lagliga hastigheter blir konsekvenserna för motorcyklister stora vid en olycka."
Formuleringen utgår från att MC-förare generellt ständigt kör snabbare än maximal tillåten hastighet.
Rimligen kan texten omformuleras till; "Även i låga hastigheter blir .... ."

s. 11;
"Trafikverket ska etablera en rutin för att peka ut de vägprojekt som ska anses ha betydande MC-trafik."
Uppenbart syftningsfel - vägprojektet i sig "har inte" MC-trafik.
 

Herr Fuggle

New member
Att använda (Willy) Messerschmitt som ersättning vår allas vå populäre besserwisser räcker ibland inte riktigt ända fram. Jag har, tror jag nog, stött på folk som inte ens reagerar på att Messerschmitt skulle vara något endera ironiskt eller felsagt överhuvudtaget! Kan iofs vara att min observationsförmåga varit något reducerad av en eller annan anledning...
Du reagerade i alla fall på fjärilen! Och förstod vad det verkar till min glädje vad jag var ute efter....Kabinenroller eller inte.

Apropå sporthojen...så skulle många tydligen "köra ihjel sig direckt" om de skaffade en...tur att de insett sina begränsningar. :)

Mer lepidopterologi åt alla!

Ironin är tyvärr på väg bort.:( Den unga, digitala, generationen, (som jag inte tillhör eftersom jag haft körkort i över 30 år), tar det mesta bokstavligt och då blir det svårt att förklara att jag inte menar det jag just sa...

Men när det gäller sporthoj så är det inte helt ovanligt när man ska åka med okända människor att jag får höra att jag kanske inte kan åka så sakta med min plastraket. :confused: Då kan jag ibland inte låta bli att säga att jag har en speciell sak på min hoj! Pekar på gasrullen och säger att med denna kan jag reglera både hastighet och ljudvolym. :D Jag håller inte hastigheten, och då gissar de flesta att det går fortare naturligvis :slagen:, utan anpassar den efter omständigheterna.

Samma med idioter som skulle "tjöra ihjel sej DireCkT". Idioter kan köra ihjäl sig på/med vad som helst och tycker man sig behöva en inre styrka för att hålla igen så vill jag inte att man kör hoj utan klättrar i berg eller hängflyger eller något annat som inte förstör för min möjlighet att köra hoj. :slagen:

Men lepidopterologi ? Låter allvarligt, finns det fungerande behandling som fungerar så man kan bli symtomfri? :very_drunk:
 

Bansaie

New member
Nu har jag följt den här diskussionen och en liknande på Sporthoj och som många påpekar så är extremt beteende inte bara hastighet. Likaså anser de flesta att slanga utanför dagis är värre än att slanga på motorvägen, så varför har man fixerat sig för just 30+ km/h som ev gräns för extrem hastighet.

Att köra 30+ utanför dagis känns lite extremt för mig då man överskrider hastigheten med mer än 100% medan 30+ på en 100:a väg inte alls känns extremt. Jag tror de flesta kan hålla med i det resonemanget.

Politiker och andra beslutsfattare gillar tydliga gränser och sånt som är mätbart så om nu fokus ligger på hastighet, varför inte sätta en %-gräns istället?

Bara för detta räkneexempel så väljer jag +50%.
Det skulle innebära att kör du över 45km/h utanför dagis börjar det bli extremt men du kan köra 150km/h på motortrafikleden innan enbart farten anses extrem.
Därmed inte sagt att de övriga lagarna för vårdslöshet i trafik, indragning av körkort och att anpassa sig efter förhållandena ska sluta gälla. Bara ett förslag på hur man skulle kunna räkna när farten är den enda extremfaktorn.

Vad tror ni, bra eller anus?
 
Top