Gaswire Jamaha XJ 600 -84

Motorn rusar vid fullt styrutslag åt höger. Mer styrutslag = högre varvtal.

Jag har förstått att detta är ganska vanligt på i allafall äldre mc.

Jag har ett antal gånger försökt att rätta till detta fel under årens lopp men utan att lyckas helt. Nu är det värre än på länge utan att jag rört wiren. Jag köpte hojen beg. för många år sen men har aldrig behövt byta wire hittills. Därför vet jag inte exakt hur wiren skall dras. Haynes mek.bok ger inget tips annat än att man skall kolla hur wiren är dragen innan man demonterar.
 

Kawasaki

New member
gaswire

gaswiren är för kort ,så då du vrider styret så spänner wire&hölje den så att den gasar.
skaffa en ny och dra den så nära styrhuvudet och bakåt så att den inte spänner då du vrider på styret det kan du fixa med lite tanke , hur har den gått genom besiktning med det felet? livsfarligt.
 

OH-

Member
Motorn rusar vid fullt styrutslag åt höger. Mer styrutslag = högre varvtal.

Jag har förstått att detta är ganska vanligt på i allafall äldre mc.

Jag har ett antal gånger försökt att rätta till detta fel under årens lopp men utan att lyckas helt. Nu är det värre än på länge utan att jag rört wiren. Jag köpte hojen beg. för många år sen men har aldrig behövt byta wire hittills. Därför vet jag inte exakt hur wiren skall dras. Haynes mek.bok ger inget tips annat än att man skall kolla hur wiren är dragen innan man demonterar.
Nytt försök! Igår skrev jag ett ganska långt svar som forumdatabasen käkade upp :mad:

Visst kan wiren vara för kort och då hjälper bara byte. Men det är inte alls säkert. Kolla:

Har nån virkat ihop wirar och kabelhärvor vid olika små mektillfällen genom åren - det kan låsa fast gaswiren.
Har nån klämt in flera olika grejer i nån "ögla" så att gaswiren inte kan röra sig som den skall?
Har nån "snyggat till" oredan kring styrhuvudet genom att sätta buntband och tejp som binder ihop fel saker?

Tålamod och lite finess brukar göra underverk med både wirefunktion och "ordning och reda". Prova, rensa, prova, tänk, prova igen.

Been there, got the t-shirt ;)
 
gaswiren är för kort ,så då du vrider styret så spänner wire&hölje den så att den gasar.
skaffa en ny och dra den så nära styrhuvudet och bakåt så att den inte spänner då du vrider på styret det kan du fixa med lite tanke , hur har den gått genom besiktning med det felet? livsfarligt.

Tack för tipset. Jag har misstänkt att det kan vara wiren som är för kort av någon anledning. Det kanske inte är originalwiren som sitter där.
På besiktningen har de aldrig vridit styret åt höger, därför har jag klarat mig hittills.
 
Nytt försök! Igår skrev jag ett ganska långt svar som forumdatabasen käkade upp :mad:

Visst kan wiren vara för kort och då hjälper bara byte. Men det är inte alls säkert. Kolla:

Har nån virkat ihop wirar och kabelhärvor vid olika små mektillfällen genom åren - det kan låsa fast gaswiren.
Har nån klämt in flera olika grejer i nån "ögla" så att gaswiren inte kan röra sig som den skall?
Har nån "snyggat till" oredan kring styrhuvudet genom att sätta buntband och tejp som binder ihop fel saker?

Tålamod och lite finess brukar göra underverk med både wirefunktion och "ordning och reda". Prova, rensa, prova, tänk, prova igen.

Been there, got the t-shirt ;)

Tack för tipset. Jag har kollat och "rensat" men det köser inte "hela" problemet. Det är alltid lite varvtalshöjning kvar.
 
Top