Så det jag stör mig mest på är att garmin och deras ÅF "lurat" folk att köpa kartor på förladdade minneskort istället för på DVD som man själv för över till minneskort..
/ Tommi
Lurat och lurat, för egen del anser jag att
uppdateringar i sig är det som är mest lurendrejeri av allt.
Den dag Garmin talar om VAD som uppdaterats, då kan vi börja snacka, men tills vidare kör jag vidare med kartor från 2003.
Funkar till 99,5%, och de där sista 0,5%:en försvinner i den mängd medvetna och omedvetna felkörningar jag hela tiden ägnar mig åt, så inga problem.
Minneskort har en liiiiiiten fördel som jag ser det:
En DVD knyter du så vitt jag vet till
en GPS, men ett förladdat minneskortet kan du låna ut till släkten, ta med i båten eller vad du nu vill.
Plus att du inte behöver krångla med upplåsning och annat strul om du har förladdat minneskort.
Men det kanske har ändrat sig, har inte köpt kartor på DVD, bara fått med det till en begagnad GPS, så någon annan vet säkert mera om just den saken.
Nej, jag lever trygg i förvissningen att mina kartor funkar bra, och den dag jag kör vilse på Polska landsbygden för att den nya motorvägen inte finns med i mina gamla kartor, då hojjar jag glatt vidare tills jag hittar rätt. Precis som jag gjorde även innan GPS.
För *överraskning* GPS är ingen
garanti för att inte köra vilse.
100% uppdaterade kartor är ju i dagsläget en utopi, så varför betala för att Garmin lagt in en ny vägsnutt i Portugal, en ny motorväg i Polen, eller missat att kommunen byggt en rondell för 5(!!) år sedan i kommunen där jag jobbar?
Jag kör ju ändå mest mellan Knäckebrohult och Degdala, och den dag jag inte hittar rätt där, då ska jag nog inte köra alls...
Den stora fördelen med GPS på långturer (Ironbutt) är ju alla intressanta (och egentligen helt meningslösa) data man kan få reda på. Snitthastighet och annat spännande är kanske inte meningen med livet, men precis som med många andra tekniska nymodigheter så sätter det lite guldkant på tillvaron.
Men å andra sidan, vad vet jag, jag har ju bara kört lite knappt 2000 mil på hoj i 9 länder i år.
Och gissa vad: Jag kom hem ändå, TROTS kartor från 2003.
Nej, Garmin har inte uppdateringar till min enhet heller, men vet ni vad: Det tänker inte jag få magsår av.
Hojja lugnt .
/B