Garmins uppdatering av kartor StreetPilot har upphört

Triumph int

New member
När man drar husvagn så tittar man lite bakåt också och
då var det bra att nån sa vart jag skulle köra.

Jag fick bra koll på annan trafik och diverse efter vägen
tack vare att jag inte behövde kolla på skyltar.

Jag ska prova utan röst nu i sommar, få se hur jag trivs med det.

Det är som du säger, planera på karta/gps och sen ut på
nya vägar.
 

BMW R90s

New member
Det går utmärkt att köra utan röststyrning, själv kör jag med en Garmin 60 Cx, den har inte röststyrning, den är väldigt vanlig i gruskretsar. Det blir som att köra efter en karta enda skillnaden är att kartan "rullar" och visar var du befinner dig.

Jag tycker det är tråkigt att så många inte har fattat vitsen med GPS, på MC är det en höjdare, du kan sitta hemma i soffan och planera alla spännande vägar du vill provköra, sedan ritar man upp en rutt som man överför till GPSen.
Det ger långa turer på små vägar som man annars inte skulle hitta/våga testa.
Skall man göra en motsvarande tur med karta måste man stanna många gånger för att kontrollera var man är, ändå blir det fel. Fel = man kommer ut på stora tråkiga vägar.
Jag är inte emot GPS. Men det är krånglet runt omkring.
Det ska laddas ner nya uppdateringar, rutter ska fixas i dator som sedan
ska in i GPS:n. För mig som är totalt ointresserad av dylika ting,
är det bara jobbigt, det ska bara fungera från det jag går från affären.
På BMw-klubbens forum handlar snart varje tråd om GPS.problem
av olika slag.:(
SMC kunde kanske hålla kurser för presumtiva GPS användare, INNAN
man köper sin GPS!
 

Triumph int

New member
Ja det är klart gps vet ju inte vart jag vill åka utan
jag måste tala om det.

Detta fixande kan ju vara enkelt eller svårt, jag har
ännu inte haft så stora problem att jag avstår gps.

Det är ju ett bök att ta på alla kläder och skydd när
man ska ut och åka men de flesta tar obehaget och
ger sig ut på mc.
 

ldjoha

New member
Krux och krux, antingen är man ärlig och köper kartor hos en Garmin ÅF eller så är man oseriös och lånar på internetbiblioteket.
Man kan tex, köpa City Navigator Europe NT direkt på www.garmin.com

/ Tommi

Har man en StreetPilot III så finns det ingenting att köpa där. Nä det är nog bara internetbokhandeln som gäller.
 

badpitt

New member
Jag är inte emot GPS. Men det är krånglet runt omkring.
Det ska laddas ner nya uppdateringar, rutter ska fixas i dator som sedan
ska in i GPS:n. För mig som är totalt ointresserad av dylika ting,
är det bara jobbigt, det ska bara fungera från det jag går från affären.
På BMw-klubbens forum handlar snart varje tråd om GPS.problem
av olika slag.:(
SMC kunde kanske hålla kurser för presumtiva GPS användare, INNAN
man köper sin GPS!

Visst är det krångel ibland, men det hör på något sätt till allt med data att göra tycker jag.
Samtidigt tar jag hellre krånglet i soffan hemma än att hålla på o krångla med kartor när man väl är ute o kör.
Nu för tiden gör jag tom alternativa genvägar hemmåt ifall det drar ut på tiden. När man trycker på "hem" på GPSen så går det rätt ut på en stor väg...
Det vill jag undvika.
 

Tommi

New member
Har man en StreetPilot III så finns det ingenting att köpa där. Nä det är nog bara internetbokhandeln som gäller.

Förstår inte varför du hänger upp dig på att det ska vara karta till SPIII, man behöver absolut inte modellanpassade kartor.
Köper man karta på DVD eller som nerladdning så får man en karta som går att föra över till alla garmins kartritande GPSer.
Det som är viktigt eller var viktigt att hålla reda på om huruvida ens GPS hanterade NT formatet men det problemet löser map reverse converter som jag skrev om tidigare i tråden.

/ Tommi
 

ldjoha

New member
Förstår inte varför du hänger upp dig på att det ska vara karta till SPIII, man behöver absolut inte modellanpassade kartor.
Köper man karta på DVD eller som nerladdning så får man en karta som går att föra över till alla garmins kartritande GPSer.
Det som är viktigt eller var viktigt att hålla reda på om huruvida ens GPS hanterade NT formatet men det problemet löser map reverse converter som jag skrev om tidigare i tråden.

/ Tommi

Jag vill absolut inte köpa en karta för 150 $ där ligger problemet. Varför kan inte Garmin köra med den lösning som du föreslår tex. Låta mig köpa uppdateringskartor till uppdateringspris.
 

Tommi

New member
Jag vill absolut inte köpa en karta för 150 $ där ligger problemet. Varför kan inte Garmin köra med den lösning som du föreslår tex. Låta mig köpa uppdateringskartor till uppdateringspris.

Säg det, de vill säkert kränga på oss nya GPSer de uslingarna.
Har man däremot en City Navigator DVD så ska man kunna köpa uppgraderingar till den för vettigare pengar.
Så det jag stör mig mest på är att garmin och deras ÅF "lurat" folk att köpa kartor på förladdade minneskort istället för på DVD som man själv för över till minneskort..


/ Tommi
 

Spiff

New member
Säg det, de vill säkert kränga på oss nya GPSer de uslingarna.
Har man däremot en City Navigator DVD så ska man kunna köpa uppgraderingar till den för vettigare pengar.
Så det jag stör mig mest på är att garmin och deras ÅF "lurat" folk att köpa kartor på förladdade minneskort istället för på DVD som man själv för över till minneskort..


/ Tommi

Håller med. Det var med ett ganska stort mått av skadeglädje jag såg Garmins aktiekurs rasa när navigationsprogrammen till iphone lanserades.
 

John Smith

New member
Nu tror jag att ni förivrar er. Garmin är inga idioter och de behöver inte heller lura er.

Produktens livslängd är lika med så länge din GPS fungerar.

Själv köpte jag för fyra år sen en StreetPilot 510c med Nordenkartor. Med 2 GB expansionskort (SD) rymdes hela Europa. Kanon.

För drygt ett år sen köpte jag en Mapnüvi lifetime kartuppdatering för ca 1200 kr, uppdatering upp till 4 ggr/år. (i praktiken ca 2). Men ändå klart bättre än en engångsuppdatering för ca hundringen mindre.

Men kartorna blir allt större informationsmässigt, så i höstas gick det inte längre. Jag fick ett mail från Garmin att det fanns uppdateringar att hämta, men inga syntes där jag skulle hämta dem.

Jag ringde Garmin support och fick beskedet att kartorna inte längre rymdes på min enhet. Shit pommfritt, tänkte jag, som har stor nytta av den fysiska formen på min GPS. Lätt att fästa på styret med kardborre. Vad gör vi nu?

Jag uppmanades skicka in min GPS och 3 dagar senare hade jag en StreetPilot 550c där kartorna rymdes. Och lifetimeabonnemanget bara rullar på…

Jag ser det som att Garmin tvärtom tar ansvar för det avtal vi ingått (lifetime-uppdateringarna) och det lär nog fortsätta till just detta exemplar går sönder eller självdör av någon anledning. Tyvärr inte vattentät.

Har någon av er fått annan vilseledande information av en ÅF, kontakta Garmin support direkt istället.

Och nej. Jag varken arbetar åt, eller säljer Garmin. Har ingen koppling alls dit. Jag är bara väldigt nöjd.
 

bosseman

New member
Kör med Garmin 660 och är helnöjd,använder inte ljudet. Och med livstids uppdateringarna så funkar det perfekt. Bästa investeringen ännu den får hänga med både på hojen och i bilen.
 

Bob Sweden

New member
Så det jag stör mig mest på är att garmin och deras ÅF "lurat" folk att köpa kartor på förladdade minneskort istället för på DVD som man själv för över till minneskort..
/ Tommi

Lurat och lurat, för egen del anser jag att uppdateringar i sig är det som är mest lurendrejeri av allt.
Den dag Garmin talar om VAD som uppdaterats, då kan vi börja snacka, men tills vidare kör jag vidare med kartor från 2003. :cool:
Funkar till 99,5%, och de där sista 0,5%:en försvinner i den mängd medvetna och omedvetna felkörningar jag hela tiden ägnar mig åt, så inga problem.

Minneskort har en liiiiiiten fördel som jag ser det:
En DVD knyter du så vitt jag vet till en GPS, men ett förladdat minneskortet kan du låna ut till släkten, ta med i båten eller vad du nu vill.
Plus att du inte behöver krångla med upplåsning och annat strul om du har förladdat minneskort.
Men det kanske har ändrat sig, har inte köpt kartor på DVD, bara fått med det till en begagnad GPS, så någon annan vet säkert mera om just den saken.

Nej, jag lever trygg i förvissningen att mina kartor funkar bra, och den dag jag kör vilse på Polska landsbygden för att den nya motorvägen inte finns med i mina gamla kartor, då hojjar jag glatt vidare tills jag hittar rätt. Precis som jag gjorde även innan GPS.
För *överraskning* GPS är ingen garanti för att inte köra vilse. :eek:

100% uppdaterade kartor är ju i dagsläget en utopi, så varför betala för att Garmin lagt in en ny vägsnutt i Portugal, en ny motorväg i Polen, eller missat att kommunen byggt en rondell för 5(!!) år sedan i kommunen där jag jobbar?

Jag kör ju ändå mest mellan Knäckebrohult och Degdala, och den dag jag inte hittar rätt där, då ska jag nog inte köra alls... :rolleyes:

Den stora fördelen med GPS på långturer (Ironbutt) är ju alla intressanta (och egentligen helt meningslösa) data man kan få reda på. Snitthastighet och annat spännande är kanske inte meningen med livet, men precis som med många andra tekniska nymodigheter så sätter det lite guldkant på tillvaron.

Men å andra sidan, vad vet jag, jag har ju bara kört lite knappt 2000 mil på hoj i 9 länder i år.
Och gissa vad: Jag kom hem ändå, TROTS kartor från 2003.

Nej, Garmin har inte uppdateringar till min enhet heller, men vet ni vad: Det tänker inte jag få magsår av.

Hojja lugnt .

/B
 
Last edited:

AndersX

New member
attachment.php


Lite blidtext så meddelandet blir tillräckligt långt
 

HMR

New member
Det finns en del missuppfattningar i några av inläggen ovan.
Det helt korrekt att Garmins gamla kartformat inte längre underhålls. Men OBS att Map Reverse Converter inte kan skapa kartor i gamla formatet. Det bara organiserar om kartorna för att passa äldre versioner av ruttplaneringsprogrammet Mapsource.

Att senaste kartversionen är så stor så att den inte ryms i de GPS:er som bara har 2GB internminne är inget praktiskt problem. Man kan dela upp kartan mellan internminnet och ett extra minneskort som bara kostar några tior.

Att uppgradera kartan i en urgammal SP3 hade i alla händelser inte varit en bra ide. Bättre att köpa en ny Nüvi 500 som är väldigt mycket bättre än SP3 men som inkl karta inte kostar mycket mer än ett par kartuppdateringar. Nu är det inte så att en äldre Garmin alltid är sämre än nyare. T ex är bil-GPS:en Nüvi 760 bra mycket bättre än alla senare modeller. Den bästa offroad MC-GPS som tillverkats, Garmin 276C med systermodeller 278 & 478, kom redan 2004. Denna 7 år gamla konstruktion dominerar idag helt bland grusbusar.

Själv köpte jag en SP3 för "halva priset" 2002. Dvs jag betalade 10000 kr då! Men tre år senare köpte jag en 276C för 8000.-. Nu har jag en 278 köpt för 4000.-. Dagens bästa GPS för asfaltåkarna, Zumo, kan man köpa för neråt 4000.-. En enklare basic MC-GPS som Nüvi 500 får man för 2500.-.

Läs gärna de dokument som finns här Bl a lite inköpstips och jämförelser mellan olika GPS-modeller. Där finns även länkar till TYP-filer som gör att vägnätet syns tydligare på de flesta av Garmins GPS:er.
 
Last edited:
B

Batman

Guest
Tänk så många fina papperskartor man får för så många tusenlappar...... ;)

och tänk vad många nya människor man får prata med när man "tvingas" stanna och fråga efter vägen:D
det här använder jag nu:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445871

http://www.louis.de/_100e6ff012b817...=912&list_total=5&anzeige=0&artnr_gr=10025499

http://www.bikertech.de/webshop/index_e.htm
jag använder gps:en när jag kör buss el. lastbil och med ovanstående tillbehör kan jag ha den på bågen, den har filanvisningsfunktion
 

Hasse-VTX

New member
En GPS behöver inte ha de nyaste kartorna, hur ofta byggs det nya vägar skulle inte vägen finas med visas man bara till en annan man kommer rätt förr eller senare det är det som är bra med gps tycker jag. man kan ta en avstickare om man önskar utan att man behöver stanna titta på kartan, man kan planera in vägval o tankställen innan man åker som alla vet blir det inte fler bensinstationer längs vägarna jag har fått uppleva vägar som jag aldrig skulle ha kört utan GPS, jag kör med en Garmin ZUMO är hel nöjd
 
Top