Garmins uppdatering av kartor StreetPilot har upphört

ldjoha

New member
En varning till alla som funderar på en Garmin GPS för motorcykel. Jag har en StreetPilot III. Sista uppdatering av kartor till den var aug 2008. Nu får jag svaret att dom har slutat uppdatera till den modellen. Jag gav över 10000 för den 2004 med alla tillbehör och dyra minnen. 4 år senare uppdaterar dom inte kartor. Köp inte nån dyr Garmin då dom inte underhåller produkterna!:mad:
 

TheGungner

Member
Jag köpte min ännu dyrare (nästan 16000kr i början på 2003, det kostar att vara bland de första.....)Inte kul att läsa, även om den har några år på nacken fungerar den kanonbra. Har den både i bilen och på MC och trots tokregn på den fortsätter den att fungera.

Får väl börja titta på något nytt om nått år.
 
Last edited:

ldjoha

New member
Jag köpte min ännu dyrare (nästan 16000kr i början på 2003, det kostar att vara bland de första.....)Inte kul att läsa, även om den har några år på nacken fungerar den kanonbra. Har den både i bilen och på MC och trots tokregn på den fortsätter den att fungera.

Får väl börja titta på något nytt om nått år.

Ja men köp ingen Garmin. Köp nåt billigt så man inte blir förbannad när dom slutar tillverka..

Garmin har nåt nytt som heter Lifetime. Nedan finns en Googleöversättning av den engelska texten. Dom lovar ingen livstid där inte..

Om du köper en nüMaps Lifetime ™ prenumeration (säljs separat), kommer du få upp till fyra (4) kartdata uppdateringar per år, när och om sådana uppdateringar finns tillgängliga på Garmins hemsida, för en (1) kompatibla Garmin-produkt tills produktens livslängd löper ut eller Garmin inte längre får kartdata från sin tredje parts leverantör, beroende på vilket som är kortast. De uppdateringar du får under abonnemang kommer att uppdateras till samma geografiska kartinformation ursprungligen fanns med din Garmin-produkt när den ursprungligen köpt. I vissa fall kan din Garmin-produkt finns inte tillräckligt med minne som återstår för dig att ladda en uppdatering till samma kartdata ursprungligen fanns med din Garmin-produkt, i vilket fall måste du antingen (a) Välj Begränsat kartinformation täckning för dina uppdateringar , eller (b) köps separat ett microSD-kort eller ett SD-kort (som gäller för din Garmin-produkt) och ladda alla eller en del av den kartinformation för din uppdateringar till kortet och sätter i kortet i microSD-eller SD-kort slot i din Garmin-produkt. Garmin kan avsluta din nüMaps Livstids prenumeration när som helst om du bryter mot villkoren i detta avtal. Din nüMaps Livstids abonnemang kan inte överlåtas till annan person eller annan Garmin-produkt.
 

fbg

New member
Hej på er
Bli inte förargade nu , men jag köpte ett tiotal papperskartor 2001,
och dom fungerar ännu.:rolleyes:
 

Axman

New member
Det är bra om man är medveten att om "livstid" när det gäller elektronik är helt enkelt så länge som produkten tillverkas och möjligtvis till garantin gått ut för de sista som tillverkats. Vilket kan vara allt från en lång tid till ingen tid alls om produkten floppade.
 

ldjoha

New member
Det är bra om man är medveten att om "livstid" när det gäller elektronik är helt enkelt så länge som produkten tillverkas och möjligtvis till garantin gått ut för de sista som tillverkats. Vilket kan vara allt från en lång tid till ingen tid alls om produkten floppade.

Det innebär att man bara skall köpa dom billiga versionerna. Ingen idé att satsa på nåt dyrt då. Uppdateringarna har kostat 75 USD varje år. Man tycker att det borde vara en affärsidé bara den eftermarknaden..
 

fbg

New member
Har dom blivit uppgraderade nyligen??? ;)

Behövs inte , jag får väl säga som en polare sa när don tjatade på
honom för att han hade så gamla kartor, och gänget hade kört lite
galet ,: " Det kan väl hända att kartan är gammal, men dom har väl
för fn inte flyttat på stan":D
Ha DE
 

ldjoha

New member
Behövs inte , jag får väl säga som en polare sa när don tjatade på
honom för att han hade så gamla kartor, och gänget hade kört lite
galet ,: " Det kan väl hända att kartan är gammal, men dom har väl
för fn inte flyttat på stan":D
Ha DE

Du har en poäng där ;) Med en GPS vet man aldrig var man är på kartan. Har tom sovit över på ett hotell i Tyskland som jag inte har en aning om vad staden hette äns. Om jag åtminstone haft kvittot kvar. :cool:
 

fbg

New member
Du har en poäng där ;) Med en GPS vet man aldrig var man är på kartan. Har tom sovit över på ett hotell i Tyskland som jag inte har en aning om vad staden hette äns. Om jag åtminstone haft kvittot kvar. :cool:

Nackdelen med kartor är ju att man får ju ha med några stycken, vi är ofta
i Europa . Men fördelen att man är på hela tiden för att inte köra för djäkla
galet, också är det skoj att sitta på kvällarna ibland och planera resväg
med hjälp av kartan ,men smaken är som baken.....
HA DE:D
 

TheGungner

Member
Nackdelen med kartor är ju att man får ju ha med några stycken, vi är ofta
i Europa . Men fördelen att man är på hela tiden för att inte köra för djäkla
galet, också är det skoj att sitta på kvällarna ibland och planera resväg
med hjälp av kartan ,men smaken är som baken.....
HA DE:D

Det jag gillar med GPS också är att den snabbt kan visa närmsta
-verkstad
-restaurang
-bensinstation
-sevärdheter
-köpcentra
-hotel/ motell
osv.
Det blir lite krångligare om man bara kör med "vanlig" karta tex 1:50000
 

mudder

Member
Det jag gillar med GPS också är att den snabbt kan visa närmsta
-verkstad
-restaurang
-bensinstation
-sevärdheter
-köpcentra
-hotel/ motell
osv.
Det blir lite krångligare om man bara kör med "vanlig" karta tex 1:50000
Den talar också om exakta koordinater där man är, vilket kan vara bra om man behöver hjälp.
 

hamre

Member
Det innebär att man bara skall köpa dom billiga versionerna. Ingen idé att satsa på nåt dyrt då. Uppdateringarna har kostat 75 USD varje år. Man tycker att det borde vara en affärsidé bara den eftermarknaden..

Använder Nokia 5800 Mobiltelefon som navigator, gratis kartor, gratis uppdatering. Hela världens kartor är gratis att uppdatera när du vill!
Så jag bara undrar varför köpa nån navigator som kostar att uppdatera?:confused:
 

hamre

Member
För att de inte tål regn och kraftiga stötar?

Jag har min mobil-gps i fickan, behöver inte utsätta den för varken väta eller stötar! Lyssnar på instruktionerna via blåtand i hjälmen.
Sen finns det ju Nokiamobiler som ttål det mesta ex. regn damm stötar.
 

Triumph int

New member
Att köra utan anvisningar gör ju att du endast kan följa de stora genomfartslederna.
Att sitta och titta efter destinationsort eller vägnr gör att körningen blir mer riskabel
och att du inte kan se på nått annat än vägen.

Min bästa erfarenhet gäller en husvagnsresa som gick ända in i centrum i Amsterdam
och Bryssel samt utkanten av London.
Jag hade två barn med och att begära kartläsning var inte möjligt. Men har du en GPS
som säger hur du ska köra och vilken fil du ska välja då är det inga problem.

Jag är en kartfanatiker som alltid har kartor med i bil och på mc, men GPS är ett hjälpmedel
som jag inte kan vara utan.

För även om jag har full koll på kartan så vet jag ibland inte precis vart jag är. Det är inte roligt att
vara vilsen på europasemester när klockan börjar bli sent och det är fullt på hotell efter hotell.

Har du då en GPS så visar den vägen till nästa hotell, så varför detta motstånd mot GPS.
Jag har inte alltid GPSen på, bara när jag behöver den.
 

badpitt

New member
Att köra utan anvisningar gör ju att du endast kan följa de stora genomfartslederna.
Att sitta och titta efter destinationsort eller vägnr gör att körningen blir mer riskabel och att du inte kan se på nått annat än vägen.

Det går utmärkt att köra utan röststyrning, själv kör jag med en Garmin 60 Cx, den har inte röststyrning, den är väldigt vanlig i gruskretsar. Det blir som att köra efter en karta enda skillnaden är att kartan "rullar" och visar var du befinner dig.

Jag tycker det är tråkigt att så många inte har fattat vitsen med GPS, på MC är det en höjdare, du kan sitta hemma i soffan och planera alla spännande vägar du vill provköra, sedan ritar man upp en rutt som man överför till GPSen.
Det ger långa turer på små vägar som man annars inte skulle hitta/våga testa.
Skall man göra en motsvarande tur med karta måste man stanna många gånger för att kontrollera var man är, ändå blir det fel. Fel = man kommer ut på stora tråkiga vägar.
 
Top