Garmin VS TOMTOM

Lifan

New member
Känner mig besviken. Köper en dyr Tomtom Rider 410 GPS och upptäcker, att den är värre än Google Maps. En telefon är mycket bättre - man måste kunna hitta en hållare till telefon i stället.

Min kritik går på:

1. Rösten svår att förstå. Talar med ojämn hastighet.
2. På landet ser man oftast en karta utan namn eller kanske bara ett namn. Varför fattas namn, när det finns plats och namnet finns?
3. Tycker det är viktigt att känna fartgränser. Dessa är otroligt felaktiga. Det är helt obegripligt att data kan vara så felaktiga.
4. Stället där hastighetsgränsen ändras är oprecist, så att även där hastighetsgränsen är rätt blir det fel.
5. Rutten: Ofta helt åt skogen.
6. Det har även hänt, att den kommer till helt fel ställe. (Rätt nummer på vägen - fel väg)
7. Tänd-knappen är skitdålig.
8. Varningar kommer inte om den pratar samtidigt.
9. När man skriver är den plötsligt hel död. Sen efter någon sekund kommer bokstaven

Finns det inget bra överhuvudtaget? Jo, hårdvaran är OK - den sitter fint på motorcykeln. Men mjukvaran! Undrar om någon har tips, men nej - 3 tusen kronor har jag eldat upp, där jag skulle ha hittat en hållare till mobiltelefonen. Det första jag gjorde var att uppdatera - man hoppas ju alltid. Folk säger: Men det är ju komplext, men hur kommer det sig att min gamla GPS funkade så mycket bättre?
 

Alexander76

Member
Jag har haft viss framgång med mobilen som navigator (med google maps). Jag tog en sån generisk sugkoppsvariant från webhallen som egentligen är till för bilrutan, den sitter som berget på tanken. Nackdelen är att man behöver blicka ner mer än om den satt på styret, och att jag lär få den i bröstet/halsen om jag av någon anledning faller framåt mot tanken hehe. Fördelen är att man slipper "fula" fästen på styret, det går ju att plocka bort den på 3 sekunder och ta med hela skiten in. Och den var snorbillig jämfört med diverse dedikerade lösningar tex ram mount eller quad lock.

Min lur är vattentålig så jag behöver inget skydd på heller, vilket underlättar själva användandet av google maps.

Jo juste, man ska vara VÄLDIGT noga med att ha både tank och sugpropp rena från skit om man inte vill sabba lacken.
 

gundj

New member
Lämna tillbaka den!
Dåliga produkter ska reklameras.

Känner mig besviken. Köper en dyr Tomtom Rider 410 GPS och upptäcker, att den är värre än Google Maps. En telefon är mycket bättre - man måste kunna hitta en hållare till telefon i stället.

Min kritik går på:

1. Rösten svår att förstå. Talar med ojämn hastighet.
2. På landet ser man oftast en karta utan namn eller kanske bara ett namn. Varför fattas namn, när det finns plats och namnet finns?
3. Tycker det är viktigt att känna fartgränser. Dessa är otroligt felaktiga. Det är helt obegripligt att data kan vara så felaktiga.
4. Stället där hastighetsgränsen ändras är oprecist, så att även där hastighetsgränsen är rätt blir det fel.
5. Rutten: Ofta helt åt skogen.
6. Det har även hänt, att den kommer till helt fel ställe. (Rätt nummer på vägen - fel väg)
7. Tänd-knappen är skitdålig.
8. Varningar kommer inte om den pratar samtidigt.
9. När man skriver är den plötsligt hel död. Sen efter någon sekund kommer bokstaven

Finns det inget bra överhuvudtaget? Jo, hårdvaran är OK - den sitter fint på motorcykeln. Men mjukvaran! Undrar om någon har tips, men nej - 3 tusen kronor har jag eldat upp, där jag skulle ha hittat en hållare till mobiltelefonen. Det första jag gjorde var att uppdatera - man hoppas ju alltid. Folk säger: Men det är ju komplext, men hur kommer det sig att min gamla GPS funkade så mycket bättre?
 

Zopilote

New member
Känner mig besviken. Köper en dyr Tomtom Rider 410 GPS och upptäcker, att den är värre än Google Maps. En telefon är mycket bättre - man måste kunna hitta en hållare till telefon i stället.

Min kritik går på:

1. Rösten svår att förstå. Talar med ojämn hastighet.
2. På landet ser man oftast en karta utan namn eller kanske bara ett namn. Varför fattas namn, när det finns plats och namnet finns?
3. Tycker det är viktigt att känna fartgränser. Dessa är otroligt felaktiga. Det är helt obegripligt att data kan vara så felaktiga.
4. Stället där hastighetsgränsen ändras är oprecist, så att även där hastighetsgränsen är rätt blir det fel.
5. Rutten: Ofta helt åt skogen.
6. Det har även hänt, att den kommer till helt fel ställe. (Rätt nummer på vägen - fel väg)
7. Tänd-knappen är skitdålig.
8. Varningar kommer inte om den pratar samtidigt.
9. När man skriver är den plötsligt hel död. Sen efter någon sekund kommer bokstaven

Finns det inget bra överhuvudtaget? Jo, hårdvaran är OK - den sitter fint på motorcykeln. Men mjukvaran! Undrar om någon har tips, men nej - 3 tusen kronor har jag eldat upp, där jag skulle ha hittat en hållare till mobiltelefonen. Det första jag gjorde var att uppdatera - man hoppas ju alltid. Folk säger: Men det är ju komplext, men hur kommer det sig att min gamla GPS funkade så mycket bättre?

Kom precis hem efter en 18-milatur guidad av min Rider 410 och instämmer tyvärr inte alls i din kritik...
1. Inga problem med hörbarheten via Scala Rider. Har svensk röst som löser upp gatunamn och den funkar klockrent. Kritiken skulle i så fall vara att den läser lite väl mycket instruktioner på småvägar.
2. Vad är det du saknar? Vad byn man passerar heter står ju på skyltarna...
3. Har i princip aldrig upplevt att det felar med uppdaterad karta. Å andra sidan bryr jag mig sällan om vad det står på skyltarna när jag anpassar hastigheten. En 70-väg kan vara lämplig för allt mellan 40-150 km/h.
4. Se ovan. Visst, det kan släpa 50 meter mellan skyltar och GPS, men knappast ett ”fel” värt att anmärka på.
5. Tvärtom. Kurviga vägar-funktionen har gett en helt ny dimension till hojåkandet. Enda anmärkningen är i så fall att det ibland kan komma med lite grusväg trots att det valts bort. Å andra sidan funkar grusåkning med vilken hoj som helst så länge man anpassar tempot.
6. ??? Har aldrig hänt mig... Använder sällan denna gps för navigering till en specifik adress dock, men de gånger jag gjort det har det blivit rätt...
7. Var sitter tändknappen?
8. Använder inte varningarna, så ingen åsikt här. Har visserligen fartkameror inlagda, men åker sällan på så pass stora vägar att jag råkar ut för dem.
9. Aldrig hänt mig heller, har du fått ett måndagsexemplar?

Vad jag däremot skulle kunna kritisera är gränssnittet som är för plottrigt för att använda med handskar på. Knappar inte medan jag kör, men skulle vara skönt att kunna justera inställningar utan att behöva ta av sig högerhandsken vid stopp. Menyerna och funktionerna är inte helt logiska alla gånger heller, men sammantaget den bästa investeringen jag gjort för nöjesåkningen!
 

gunnar_g

New member
Jag har alltid använt Garmin i bilen, men till MC köpte jag en Tomtom Rider 400.
Garmins MC-Nav har jag inte testat.
Menyerna i Garmin upplever jag mer logiska samt kopplingen till internet med appen funkar bättre.
Karträttningar tycker jag Tomtom sprider snabbare.
Trafikinfon i Tomtom för *köer* är klart bättre. Olyckor har de båda med.

Så nu är jag ambivalent vilken som är bäst..
 

hamre

Member
Känner mig besviken. Köper en dyr Tomtom Rider 410 GPS och upptäcker, att den är värre än Google Maps. En telefon är mycket bättre - man måste kunna hitta en hållare till telefon i stället.

Min kritik går på:

1. Rösten svår att förstå. Talar med ojämn hastighet.
2. På landet ser man oftast en karta utan namn eller kanske bara ett namn. Varför fattas namn, när det finns plats och namnet finns?
3. Tycker det är viktigt att känna fartgränser. Dessa är otroligt felaktiga. Det är helt obegripligt att data kan vara så felaktiga.
4. Stället där hastighetsgränsen ändras är oprecist, så att även där hastighetsgränsen är rätt blir det fel.
5. Rutten: Ofta helt åt skogen.
6. Det har även hänt, att den kommer till helt fel ställe. (Rätt nummer på vägen - fel väg)
7. Tänd-knappen är skitdålig.
8. Varningar kommer inte om den pratar samtidigt.
9. När man skriver är den plötsligt hel död. Sen efter någon sekund kommer bokstaven

Finns det inget bra överhuvudtaget? Jo, hårdvaran är OK - den sitter fint på motorcykeln. Men mjukvaran! Undrar om någon har tips, men nej - 3 tusen kronor har jag eldat upp, där jag skulle ha hittat en hållare till mobiltelefonen. Det första jag gjorde var att uppdatera - man hoppas ju alltid. Folk säger: Men det är ju komplext, men hur kommer det sig att min gamla GPS funkade så mycket bättre?

Kan det vara handhavande fel? Känner inte igen nåt av det du klagar på!
 

Bob Sweden

New member
GPS, ett par reflektioner

Finns den perfekta GPS-enheten?
Svaret är enkelt: Nej.

Körde hyrbil från München till Poznan, en nyare bil från VW-koncernen, visade sig att den hade inbyggd GPS.
Hade även med en Garmin Nüvi 3490, frisk uppdatering.
De gånger dessa båda GPS visade samma aktuella hastighetsgräns var lätträknade...

Kört många 1000-tals mil med motorcykel under mycket varierande förhållanden i minst 22 olika länder.
Ofta(st) utan att ha någon som helst aning om var jag är utan förlitar mig helt och fullt på min GPS!
Kör sedan ett par år med en gammal Zumo 660, köpte den begagnad för ett par år sedan.

Är den snabb?
Näpp, inte en chans. Navigera i Wien eller London mellan höga hus (när kartorna envisas med att försöka rita upp byggnaderna i 3D...fungerar inte perfekt...)
Men funkar 99,5% av gångerna. Gott nog i min värld.
De sista 0,5%...jag fick ju se områden jag aldrig kommit till annars = i realiteten inget problem.

Är den lätt att hantera?
Njaaaa...tveksamt.
Men det fungerar. Gott så.

Har jag sett någon vinst i att byta ut den?
Uppenbarligen inte...eftersom den får hänga med!

Har jag kommit dit jag ska? Och hem igen?
Japp, nu senast 6 dagar i alpmiljö, avstickare söderut, in mitt i Marseille, snurra runt på Franska landsbygden.
Klockrent!
Jag kom både dit.
Och hem!
Underbar resa, lite varmt bitvis men det är knappast navigatorns fel...


Har det fungerat perfekt?
Jag skulle nu kunna orera om de (förvånansvärt få) gånger det INTE fungerat men väljer istället att fokusera på de tiotusentals gånger det FUNGERAR som avsett!
Är glaset halvfullt eller halvtomt...lite så.

Men jag antar att det är som vanligt, det går att hitta problem med alla tekniska system.
Vad är då mest konstruktivt tro, kräkas på ett internet-forum eller ta direktkontakt med tillverkaren...?

Vad jag tycker?
Kontakta tillverkaren.
Det är dom som kan se till att det blir förändring.


När jag inom ett år ska köpa ny GPS, vad kommer jag köpa då?
Två saker:
Vattentålig surfplatta i miniformat (för att köra gratis-appen WAZE)
Och sedan en Garmin MC-gps som jag får tag i till vettig peng. Ny eller begagnad spelar ingen roll bara den är minst en generation nyare än den enhet jag har nu.
Glöm det där med kopplingar till internet och annat, räcker gott med en GPS som säger till mig "-ta nästa vänster".
Ju lägre komplexitet desto större risk att skrotet fungerar. Lite så.


Kommer jag förvänta mig att allt ska fungera perfekt?
Alltså...jag kommer inte hålla andan... :rolleyes:
Men så har jag också arbetat med teknik och support i över 20 år nu...och ännu inte stött på en felfri produkt...så jag är väl lite luttrad kan man säga... :wink:


Slutsats:
Slappna av, kör hoj och ha det gott.
Det tänker iallafall jag fortsätta med!
 
Top