Garmin VS TOMTOM

Tomte

New member
Hej!

Börjar med att förklara mig lite såg att det fanns lite trådar tidigare om GPS men den som verkar mest relevanta var 2 år gammal (?), så då beslutade jag skapa en ny tråd just för nya tider det sker ständigt uppdateringar, tillkommer nya funktioner i enheterna.
Tänkte höra vad ni har för enheter, erfarenhet, upplever ni att det var värt priset?

Själv sitter jag ganska splittrad vad jag ska välja Tomtom har ganska bra priser på sin enheter men Garmin får väldigt mycket funktioner och får betala där efter.
Jag har egentligen bara 2 krav det är att jag själv vill kunna rita upp min egen rutt som jag vill köra och spara den i enheten.

Har även tittat lite att använda Android som GPS på hojen men eftersom jag inte hittar någon waterproof case till LG Nexus 5x på ebay så får man utesluta den idén.
 

BMW R90s

New member
Det finns två skolor Garmin eller TomTom.
Vill man göra rutter mera avancerat för att köra i skogen och på stigar är vad jag förstått Garmin att föredra.
Rutter från A till B så räcker TomTom länge.
Slingriga vägar som TomTom har är bra, man upplever helt nya vägar!
Googla gärna på uppdatering av Garmin, mycket problem har folk, men om det beror på okunskap
eller annat veta jag inte.
TomTom kopplar du in på din dator och uppdatering bara funkar:)
Nackdel med TomTom, du måste ha tillgång till en dator med programmet Tyre om du vill göra nya rutter under resans gång.
Om inte slå, in resans mål och välj slingra vägar så sköter TomTom resten.
Jag köpte en liten Lenovo laptop, ändå bra att ha för surf och mail.
 

wallstedtanders

New member
Tomtom är helt ok efter pris. Är nöjd med min rider 400.
Du kan göra rutter, som sagt välja slingriga vägar m.m.




Skickat från min iPad med Tapatalk
 

gundj

New member
Nu finns ju Garmin 276 igen, det är en utmärkt om än dyr burk.
TomTom har jag i ena bilen, svindyra kartuppdateringar men fungerar bra.
Kringprogramvarorna jävlas i samma omfattning för båda fabrikaten, men Garmin känns mer komplett.
 

Tomte

New member
Det finns två skolor Garmin eller TomTom.
Vill man göra rutter mera avancerat för att köra i skogen och på stigar är vad jag förstått Garmin att föredra.
Rutter från A till B så räcker TomTom länge.
Slingriga vägar som TomTom har är bra, man upplever helt nya vägar!
Googla gärna på uppdatering av Garmin, mycket problem har folk, men om det beror på okunskap
eller annat veta jag inte.
TomTom kopplar du in på din dator och uppdatering bara funkar:)
Nackdel med TomTom, du måste ha tillgång till en dator med programmet Tyre om du vill göra nya rutter under resans gång.
Om inte slå, in resans mål och välj slingra vägar så sköter TomTom resten.
Jag köpte en liten Lenovo laptop, ändå bra att ha för surf och mail.

Du träffade rätt där BMW R90s, kanske skulle ha nämt det i inlägget, jag är lite äventyrlig av mig och kör en offroad så vill gärna utöver slingriga vägar gärna ta mig ut i skogen..
OK, intressant en annan fråga om Garmin det här med TMC (Live tracking traffic, vad det nu hetter) som gör att man får real tid över trafik situation måste den uppkopplad mot en mobil/enhet som har mobilt bredband?

Tomtom är helt ok efter pris. Är nöjd med min rider 400.
Du kan göra rutter, som sagt välja slingriga vägar m.m.



Skickat från min iPad med Tapatalk

Dom verkar vara helt OK men en som aldrig har ägt vill gärna höra lite på erfarenhet helst positiva och negativa som du säger priserna verkar rimliga.

Nu finns ju Garmin 276 igen, det är en utmärkt om än dyr burk.
TomTom har jag i ena bilen, svindyra kartuppdateringar men fungerar bra.
Kringprogramvarorna jävlas i samma omfattning för båda fabrikaten, men Garmin känns mer komplett.

Hehe Jo tack såg den men var en aning dyr men som om jämför med Garmin Zumo så var det livstid kart uppdatering.
Ok, Den delen vet jag inget om att det krävs kringprogram för Garmin.
 

TMax500

Member
Har inte testat Garmin, men har en TomTom Rider (2013). Blir ibland oense med navigatorn om gränssnittet, hur jag lägger rutter etc. Men har känslan av att andra (hojvänner) som använder Garmin har ungefär samma besvär med sina gps:er...

Fast det har ju hänt mycket med nya modeller, funktioner och gränssnitt sedan 2013!

TomTom har numera något eget program ruttplaneringsprogram, som jag inte har testat. Borde kanske göra det? Det gamla, Tyre, var rätt mossigt. De funkade, men kändes lite som Windows 98. Däremot har de (gänget bakom Tyre) ett riktigt bra redskap i form av MyRoute App som jag numera gör alla mina rutter i. Och för sedan över dem till TomTom. Funkar bra!

När man väl är på vägen så gör TomTom ett bra jobb. Jag har inte testat rutter i terräng, utan håller mig på vägar. Någon gång har TomTom tyckt att jag skall ta en märklig genväg i spenaten (små grusvägar) men det är nog p g a bristande underliggande kartdata.

Jag skippade också idén om telefonen på styret. En riktig mc-gps tål vatten, vibrationer, kan användas med handskar, samt har (ett visst) stöldskydd. Att få allt detta till telefonen kändes som en svårare väg att gå.

Vet inte om du blev klokare av detta...?
 

Alexander76

Member
Sitter och försöker uppdatera min garmin just nu och det är ett rent helvete. Den började om efter 90 minuters "arbete". Rekommenderar INTE Garmin.

edit
Gick bättre på andra försöket, och då gick det också extremt smidigt. Koppla in, tryck på knapp och vänta.
 
Last edited:

Tomte

New member
Hmm intressant undrar vad som krånglar så mycket vad gällande uppdateringar, sedan läste jag något om missnöje med batteriet på Garmin är det någon som upplever det?
 

gundj

New member
Jag har både TOMTOM och Garmin och båda två kan strula en hel del vid uppdateringar. Man kan få göra om någon gång, Garmin oftast pga datorn tappar kontakten med enheten och TomTom verkar alltid ha serverproblem eller bekymmer med licensdatabasen.
Garmins kartuppdateringar ingår oftast i köpet. Tomtom kostar en hel del, jag köper vårt annat år.
TMC sänds på FM-bandet och kräver inget särskilt mer än att antennsladden är ok. Den sitter på strömsladden.
Det finns enheter med DAB också, den jag har i bilen är inget vidare i Sverige, ännu.
Garmin har Nuvi-link också där viss data går via mobil. Vet inte om det finns på Zumo.

Gå in i en butik och pilla på båda ,antagligen kommer du att gilla den ena bättre.

Glömde skriva att min senaste Garmin bilnavigator har väldigt dålig batteritid, de tidigare jag haft har haft riktigt bra batteri.
 
Last edited:

TMax500

Member
Kartuppdateringar som kostar? Jag betalar inte för mina. Alla uppdateringar ingår och brukar funka jättebra (via datorns usb-uttag).
 

Alexander76

Member
Hmm intressant undrar vad som krånglar så mycket vad gällande uppdateringar, sedan läste jag något om missnöje med batteriet på Garmin är det någon som upplever det?
Det gick bättre på andra försöket, ska inte svära på det men snapsen KAN ha haft en inverkan på hela processen :D
 

Alexander76

Member
Kartuppdateringar som kostar? Jag betalar inte för mina. Alla uppdateringar ingår och brukar funka jättebra (via datorns usb-uttag).
Det är inte alls ovanligt att man bara får ett vissa antal uppdateringar gratis. Det gäller att se till att det medföljer "livstids uppdateringar" när man köper sin apparat.

Förövrigt anser jag att de kan lägga av att ha egna kartor över huvud taget, skulle gå mycket smidigare att ha tex google maps som uppdaterade automatiskt varje gång man kopplade upp mot wifi.
 

Tomte

New member
Kartuppdateringar som kostar? Jag betalar inte för mina. Alla uppdateringar ingår och brukar funka jättebra (via datorns usb-uttag).

Det beror ju på vad du har för modell och hur erbjudandet såg ut vid köpet.


Såg att både Tomtom Rider serien och Garmin Zumo serien så var det livs tid gratis kartor, sedan när jag kollade lite på Garmin Montana 610 så får man betala för uppdateringar.
 

BrooklynS

Member
Använder man gratisprogrammet Furkot kan man göra rutter och spara ned dem i .gpx-format, dvs kan laddas direkt in i navigatorn. Smidigt!
 

Sangris

New member
Läser med intresse den här tråden. Jag är ny mc-åkare så jag har ingen erfarenhet av gps på hojen, men har haft det i bil i flera år.
 

Alexander76

Member
Jag är lite intresserad av att höra hur folk fäster sina navigatorer på hojarna. Följer det med sjyssta fästanordningar eller har ni någon form av tredjepartsfäste (typ ram mount)?
 

Tomte

New member
Jag är lite intresserad av att höra hur folk fäster sina navigatorer på hojarna. Följer det med sjyssta fästanordningar eller har ni någon form av tredjepartsfäste (typ ram mount)?

Själv har jag tittat lite på https://shop.touratech.se/gps-mounting-adapter-for-handlebar-clamp-for-triumph-tiger-800-800xc-800xcx-and-tiger-explorer.html
då jag kör en Triumph Tiger
Samt såg jag att Tomtom ska släppa en upp följare på sin rider 400 serie som heter 450 så kommer avvakta lite med gps köp och hålla ögonen på lite Recensioner på den.
 
Last edited:

TMax500

Member
Jag är lite intresserad av att höra hur folk fäster sina navigatorer på hojarna. Följer det med sjyssta fästanordningar eller har ni någon form av tredjepartsfäste (typ ram mount)?
Om du köper en mc-gps så följer det med fäste. Det är det som är en del av vitsen med att köpa en särskild mc-gps. Fäste, skaktålig, vädertålig, kan hanteras med handskarna på.
 

Skye

Kör Mycket!
Gjorde en egen lösning då jag ville ha GPS centrerad i synfältet och inte fäst på styret, då blicken fick vandra för mycket.

DSC_1006.jpg

http://varadero.skye.se/nytt-gps-faste/

Andra hojen fick bli en plåt som böjdes och bockades till

DSC_1946.jpg


DSC_1948.jpg
 
Top