Chopperbyggarn
New member
För att slippa de elaka vibbarna från en 4-cyl
och de störande vibbarna från en twin
så finns ett alternativ, köp en trippel
Ja varför inte? En gammal choppad Trident är en kul maskin!
Anders.J
För att slippa de elaka vibbarna från en 4-cyl
och de störande vibbarna från en twin
så finns ett alternativ, köp en trippel
Ni som redan är "frälsta", på er biter ingeting
Men jag tror att det var nått skumt med XS 750/850,
nån annan vet kanske mer om den.
För att slippa de elaka vibbarna från en 4-cyl
och de störande vibbarna från en twin
så finns ett alternativ, köp en trippel
jag har för mig att även Moto Guzzi använder sig av Lucas? Är det dålig kvalité på Lucas delarna?
//Amir
Hej,
Ni som har erfarenhet av gamla engelska motorcyklar som bsa, norton och så vidare, det jag har hört här och där är att de vibrerar mkt. Hur mkt av detta är sant? Det jag menar hur illa är det, jag har själv ingen erfarenhet av att köra gamla engelska motorcyklar men gamla engelska enstånkor tilltalar mig.
Går det att köra en längre sträcka med utan att man själv eller cykeln havererar?
Amir
Frågan just nu saknar ju behovsanalys. ALLA hojar och motorkonfigurationer är bra, för någon.
För bekvämlighetsskäl (vilket i sig är lågt prioriterat för mig) föredrar jag faktiskt tvinnar före fyror. Just för att en twin är HELT vibrationsfri. De "skakar" !
Enstånkor (men moderna såna, enduro, motard etc) har en rå, härlig gång. Men där får man ju diskbråck om man skulle åka längre transportsträckor.
Fyror har (OM de har vibrationer) det där jobbiga "surret" i sig som gör att det sticker i fingrar och fötter. MKT värre än lite skak i styrändarna som det kan bli på en twin.
Till er som ororar er för körbarheten längre sträckor pâ
gamla engelska järn.
Se "On any Sunday", framför allt den första.
Där ser man hur otroligt stryktâliga meskiner det är. Det är bara vi moderna människor som blir oroliga för nâgra droppar olja och lite mekaniskt skrammel.
Gamla maskiner var på sätt och vis bättre för dom var mekbara på ett annat sätt än nutidens. Inte en massa elektroniskt shit som är omöjligt att fixa utefter vägen om det krånglar.
Det är precis så jag tänker när jag bygger ihop en hoj för långresor, ingen elektronik förutom laddningsregulatorn, brytarspetsar (kräver underhåll) men funkar ihop med bilkondensatorer,biltändspolar o alla typer av tändkablar o tändstift (med rätt värmetal). I övrigt minimalt elsystem. För nästa resa tänker jag tillverka en svingarm i stål istället för den i aluminium jag har nu så det räcker med pinnsvets som finns i varje by om jag skulle köra sönder tex ett stötdämparfäste etc.
Mer underhåll efter vägen med med detta tankesätt men större chanser att reparera fel som uppstår efter vägen.
Nu tänker jag på resor framförallt i länder där man inte kan ringa efter bärgningsbil som kör hojen till närliggande märkesverkstad.
Anders.J
Kanske OT från ämnet men.Anders, du som är berest(vet inte hur man stavar detta ord) har du aldrig känt dig otryggt i de länder som du har rest till eller fått obehagskänslor eller ngt som skrämt dig? Det kanske är jag som är en fegis samt lite väl försiktig. Jag vet inte.
//Amir
Det där "on any Sunday" har jag hört nämnas förr. Vad är det för film? Är det dokumentär eller en film?
//Amir