Göteborg till Alicante i Oktober

16 Oktober tog jag färjan från Göteborg till Kiel. Jag hade ett fönster på en vecka att köra ner min BMW 1250 GSA från Göteborg till Alicante, Spanien. Kort tid för bra touring men hyfsad tid för transport. Kompromissrutten startade med autobahn genom Tyskland och därefter småvägar genom Alperna, agrala Frankrike, Pyrenéerna och vidare till soliga Costa Blanca. Hittade fina överraskningar i södra Tyskland och Frankrike, njöt av Alperna och Pyrenéerna. En stor bonus var höstens sprakande färger som färgade landskapet gult och rött. Har aldrig tidigare kört genom Europa på denna årstiden.
Häng med!

 

TMax500

Member
Härlig resa! Fint filmat. Du har fångat kurv- och fartkänslan väldigt bra och har bra en mix mellan sköna vägar, vackra vyer och fina byar. *like*

Får man komma med ett förslag? Tala gärna tydligare, rakt in i micken. Det är ibland svårt att höra vad du säger. Det kan bli lite "mumligt".
Ser fram emot nästa film!
 

Yxan

Member
HÄRLIGT - nu blev man ju sjukt ut-och-åka-sugen...
Trevligt sätt att vinterförvara hojen på (får jag förmoda)!
Instämmer tillfullo med detta; "En stor bonus var höstens sprakande färger som färgade landskapet gult och rött."
Säga va'man vill om våren när hojen ska ut och det spritter hårt i körtarmen... men jag hävdar att hösten är den överlägset bästa hojsäsongen!

Gjorde en liknade repa sommaren 2018 (av en händelse fyllde jag 50 just den sommaren, hehe).
Körde ned till Los Alcázares straxt söder om Alicante...
(i sektionen Travel, sid 3, finns lite bilder: Route des Grandes Alpes (FRA) juli 2018 / Spanien-Andorra juli 2018)

Hälsningar Mange
 
Var äntligen och hälsade på exilhojen och kunde njuta av solig vinterkörning i bergen ovanför Costa Blanca. Det fastnade lite på film också. Här kommer den första.


 
Då var flygen igång igen från Landvetter. Komplimenterat med ett negativt PCR-test var Spanien tillgängligt för en längtande nordbo. Perimeterkarantänen är fortfarande ett faktum. Man kan alltså inte korsa gränserna mellan de autonoma regionerna. Genom åren har mina resor för det mesta gått till Murcia och Andalusien med några kortare avstickare till andra provinser som tex Extremadura. Hus och MC finns strax söder om Alicante i provinsen Valencia - och mina körpolare bor i huvudsak i Murcia.
Trist att inte kunna köra med gänget, men oj vad många nya govägar jag hittat i provinsen Valencia. Nu har jag också hittat ett nytt gäng likasinnade offroadälskare; Moto Trail Alicante.
Bjuder på en liten snutt från vår första körning i påskhelgen:


Glad Påsk!:tummenupp
 
Top