Jag ser inte problemet då jag kör på vägar utan vajrar...
Det kunne jo hende at vingleidioten kom motgående. Da ville wire-rekkverk, eller helst en annen midtdeler, "saved your bacon".
Jag ser inte problemet då jag kör på vägar utan vajrar...
Det kunne jo hende at vingleidioten kom motgående. Da ville wire-rekkverk, eller helst en annen midtdeler, "saved your bacon".
Hur vill jag bli skjuten - med kula eller med hagel? Om en mötande kommer över på min sida vill jag nog helst att han kommer utan en svärm av räckes- och bildelar i följe. Då har jag en chans att göra just vad jag fått göra flera gånger under åren - ta hjälp av diket. Tyvärr hindras man på många ställen numera av att man sätter upp den livsfarliga kosmetikan kanträcken istället för att hålla vägområdet fritt.
Hjälp! Du får absolut inte ta detta personligt, eller på fel sätt, eller, eller, eller...
...men du dundrar in med bredsladd på minerad mark här;
jag fick för en del år sedan klart för mig att jag hade en för mig sedan tidigare okänd tvillingbror.
Uppvaknandet förklarar en del konstiga saker som hänt i mitt liv - denna killens leverne har liksom rört sig koncentriskt kring mitt och där vi nästan stött på varandra tidigare har kaos och världens undergång legat ruskigt nära till. Tänk materia/antimateria som möts i en reva av rums-tidsväven...? Bad news, alltså.
Men, han är ändå min bror så jag kan inte förneka honom.. Jag får finna mig i att behöva kliva in ibland och styra upp en del situationer, släta över och ursäkta. Han är också bra att skylla på om jag själv för en gångs skull dabbar mig...
Så, VBK - jag förstår precis hur du menar, men måste för formens skull avvisa denna fiktiva "brorförfrågan". Jag har fullt upp med att försöka överleva den jag redan... ...fått. :slagen:
Delämnet däremot, det är kontroversiellt och en av anledningarna till att jag drar mig för att agera handledare, och egentligen även undviker att alls ta upp det. Hur tusan skall man rättfärdiga en sådan körstil inför andra...?
Hursomhelst - det funkar för mig och tydligen även för somliga mer. Det är däremot inget jag vill rekommendera.
Reservationslöst. Till alla. Alltid.
Hampe
Känner inte att beslutande myndigheter/personer har riktigt koll på det här med lämplig hastighet alla gånger och det kan slå lite åt andra hållet med.
Hisingen / Göteborg, Svankällevägen- Backeredsvägen.... skyltad 70-väg. Prova själv om ni vill, jag tyckte 30 såg spännande ut på vissa ställen.
Visserligen lite utanför trådämnet men kräver kommentar (och inte första gången ämnet kommer upp):
Det är förarens ansvar att hålla rätt fart. Skyltarna anger INTE rätt fart utan bara en övre gräns för farten som man inte får överskrida även om man bedömmer att högre fart är lämplig.
Trafikförordning (1998:1276)
Hastighet
14 § Ett fordons hastighet skall anpassas till vad trafiksäkerheten kräver. Hänsyn skall tas till väg-, terräng-, väderleks- och siktförhållandena, fordonets skick och belastning samt trafikförhållandena i övrigt. Hastigheten får aldrig vara högre än att föraren behåller kontrollen över fordonet och kan stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som han eller hon kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
15 § Utöver andra fall som anges särskilt skall förare hålla en med hänsyn till omständigheterna tillräckligt låg hastighet
1. inom tättbebyggt område,
2. när sikten är nedsatt på grund av ljus- eller väderleksförhållandena,
3. vid övergångsställen eller andra platser där gående korsar vägen,
4. där korsande fordonstrafik kan förekomma,
5. i skarpa kurvor,
6. vid backkrön och andra ställen där sikten är skymd,
7. vid risk för bländning,
8. vid möte med andra fordon på smala vägar,
9. vid halt väglag,
10. när fordonet närmar sig en spårvagn, en buss eller en skolskjuts som stannats för passagerarnas på- eller avstigning,
11. när fordonet närmar sig barn som uppehåller sig på eller bredvid vägen,
12. när fordonet närmar sig kreatur på vägen,
13. där vägarbete pågår,
14. förbi en olycksplats, samt
15. vid smutsigt väglag där det finns risk för att någon annan trafikant utsätts för smutsstänk.
16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
17 § Inom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 50 kilometer i timmen.
Om det är motiverat av hänsyn till trafiksäkerheten, framkomligheten eller miljön får kommunen meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten inom ett tättbebyggt område eller del av ett sådant område ska vara 30 eller 40 kilometer i timmen.
Utom tättbebyggt område får fordon inte föras med högre hastighet än 70 kilometer i timmen (bashastighet).
Trafikverket får meddela föreskrifter om att den högsta tillåtna hastigheten på en väg ska vara 80, 90, 100 eller 110 kilometer i timmen.
Bestämmelser om hastighet på motorväg finns i 9 kap. 1 §.
I terräng gäller bestämmelserna i första, andra och tredje styckena endast vid färd med motordrivet fordon. Förordning (2010:144).