Gängsallad i bromsok. Tips?

timm

New member
Gu'da' gott folk.

Själv bytte jag nyss hoj för att slippa laga utslitna saker .... så nu har man gott om tid till polarnas gamla hojar. :rolleyes:

Har fått äran att bl.a. byta gaffelolja på en Yamaha XJ900 diversion från -93. Den är tysklandsimporterad och körd året om, med allt slitage och salt-korrosion det innebär.

Då jag skruvade loss bromsoken upptäckte jag att gängorna i ett av oken var kass. Då gängan vid "toppen" på skruven var tryckt inåt, mot skallen, borde det inte vara jag som orsakat detta utan den som sist skruvade fast oket. Så dumt gjort, kan tyckas.

Det känns inte helt OK för mig att skruva tillbaks detta och se glad ut. Jag tänkte först försöka rätta till gängan med en gängtapp, men givetvis är det någon knas-stigning på gängan, så inget jag har passar.

Jag kan själv komma på följande alternativ:
1. Helicoil (får bli M-gänga i så fall)
2. Gänga upp och använda en lite större skruv (får bli M-gänga i detta alt. också)
2. Leta upp något begagnat på någon skrot (har dock inte hittat något alls hittills :( )

...eller har den samlade pöbeln några andra bra tips?

Kraven är att det ska vara billigt, funka och givetvis vara trafiksäkert. I övrigt behöver det inte se snyggt ut eller liknande.

Bifogar nån bild på eländet också, så ni riktigt kan gotta er.

Mvh Robban
 

Hayabuze

New member
Ser inget vidare ut det där..
M gänga har du nog redan men med finare stigning ex. M10x1 går att mäta på skruven avstånd mellan gängtoppar.
Tapp finns hos närmaste mekanisk verkstad om det nu är det rätta.
Gängbussning är ett alternativ till helicoil som kanske känns mera riktigt i detta fall ?
http://www.visab.info/pdf/66369.pdf
/Sören
 

Marie

Banned
För det första:

Det där på bilden är INTE någon Yamaha XJ900 Diversion, utan en XJ-900 F !!!!!!!!
(jag har haft två XJ-900 F så jag känner igen en sådan)

Letar du upp ett bromsok till en XJ-900 Diversion så passar det garanterat INTE!

Du skall leta efter ett ok till Yamaha XJ-900 F 1983-1994.

Rätt åtdragningsmoment för skruvarna till frambromsoken är förresten 35 Nm.
 
Last edited:

timm

New member
För det första:

Det där på bilden är INTE någon Yamaha XJ900 Diversion, utan en XJ-900 F !!!!!!!!
(jag har haft två XJ-900 F så jag känner igen en sådan)

Letar du upp ett bromsok till en XJ-900 Diversion så passar det garanterat INTE!

Du skall leta efter ett ok till Yamaha XJ-900 F 1983-1994.

Rätt åtdragningsmoment för skruvarna till frambromsoken är förresten 35 Nm.
Tack, Marie! Det där var ju tämligen bra info, om man säger så. Ägaren vet knappt själv vad det är han kör runt på, och det gör det ju inte lättare.

Slog upp uppgifterna i vägregistret och där står bara "XJ-900". Dock var det en -92a och inte en -93a som jag skrev tidigare.

--

Det där tipset om en kontramutter skulle ju göra det hela utomordentligt enkelt! Det får nog bli något sådant, under förutsättning att det får plats. Jag får nosa närmare på detta när jag sätter ihop det igen, men det låter ju lovande om Maries hoj hade en sådan "fix" tidigare.

Tack och bock för hjälpen, alla. :)
 

Marie

Banned
Det där tipset om en kontramutter skulle ju göra det hela utomordentligt enkelt! Det får nog bli något sådant, under förutsättning att det får plats. Jag får nosa närmare på detta när jag sätter ihop det igen, men det låter ju lovande om Maries hoj hade en sådan "fix" tidigare.

Jag bara konstaterar att den hade en sådan fix vid köpet, vilket jag upptäckte då jag hade isär "framvagnen" för att byta alla vätskor (däribland bromsvätska och gaffelolja).

Den "fixen" stod relativt högt på listan att åtgärda ordentligt (insatsgänga alt. beg. ok från skroten), men hojen stannade bara 5 veckor i min ägo före inlösen, så det blev aldrig gjort, och jag antar (hoppas) att skroten lät ett sådant ok gå direkt i "bingen"... (delorsak till olyckan var inte bromsoket, utan en annan "fix" jag inte hade observerat - bortkopplad sidostödskontakt :mad:).

På min nuvarande XJ-900 sitter oken monterade på "ordinarie" sätt (och sidostödskontakten är inkopplad och fungerar :p).

Förresten hittade jag direkt ok till hojen på bildelsbasen

Det bör passa om du använder slang och banjobult från hojen du skruvar på. (årsmodell 1983-1984 hade antinigningsframgafflar med en extra ledning från bromssystemet via dubbla banjo på en banjobult, men jag har absolut för mig att oken i sig är samma)

Kolla också med mc-skroten i Fleninge 042-204156. De hade beg. ok när jag frågade senast. Jag ville veta om jag kunde hitta stommar ifall mina egna skulle visa sig vara icke-renoveringsdugliga när jag skulle renovera dem enligt serviceschemat hösten 2008 (skall enligt schemat göras vartannat år, och är ganska nödvändigt om hojen körs vintertid i saltslask).
 
Last edited:

timm

New member
Topp, Marie! :)

Jag hittade en sats med tumgängade HeliCoil på jobbet. Ska be en kunnig kollega hjälpa mig att fixa till något som funkar ordentligt. Jag har använt insatsgängor tidigare, bl.a. i en gammal utombordsmotor och min erfarenhet är att de snudd på håller bättre än originalgängan.

Har precis delat gaffelbenen, men fått beställa bl.a. nya dammskydd, så det är gott om tid att klura ut något som fungerar bra innan jag ska/kan sätta ihop allt igen.
 

Ricken

Member
Jag hade satsat på helicoil eller nytt ok.
Genomgående bult och mutter känns sådär i magen.
 

Hayabuze

New member
Topp, Marie! :)

Jag hittade en sats med tumgängade HeliCoil på jobbet. Ska be en kunnig kollega hjälpa mig att fixa till något som funkar ordentligt. Jag har använt insatsgängor tidigare, bl.a. i en gammal utombordsmotor och min erfarenhet är att de snudd på håller bättre än originalgängan.

Har precis delat gaffelbenen, men fått beställa bl.a. nya dammskydd, så det är gott om tid att klura ut något som fungerar bra innan jag ska/kan sätta ihop allt igen.

Helicoil har enligt min erfarenhet en benägenhet att vilja lossna då hålen är genomgående och godset inte är speciellt grovt. Då man monterar ska gängan helst sluta innan den går igenom hålet eller innan botten i bottenhål för att man ska kunna bryta bort monteringsfläppen och att gängan som egentligen är en "spiral" ska sitta bra i sitt hål. Jag röstar på gängbussning i stål i detta fall med utändig/invändig gänga som monteras med låsvätska och körnslag i kanten.

/Sören
 

Marie

Banned
Det är alltid jobb med gamla hojar ..;)

Inte direkt min erfarenhet. Det är mycket jobbmed ALLA hojar. Service skall alltid göras, oavsett om hojen är ny eller gammal. Jag har köpt gamla hojar med hyfsat höga miltal (över 15000), och inte kan jag påstå att jag gjort särskilt mycket utöver service enligt schema - men det räcker såååå väl såååå...
 

timm

New member
Hej igen! :)

Ville bara droppa in en rad för intresserade och säga att problemet löstes med två M10 Helicoil. Originalgängan var någon slags fingängad Witworth, som det finns ett fantastiskt litet utbud av gängtappar till. :rolleyes:

Det funkade inte att sätta en kontramutter, åtminstone inte på den ena fästpunkten. Muttern skulle då ta i de skruvar som håller bromsskivan.

Gänginsatsen fick en kladd med gänglåsning innan den sattes i, så det i kombination med dess konstruktion borde hålla den på plats ordentligt.

Så här trevligt blev det:
 
Last edited:

Hayabuze

New member
Inte direkt min erfarenhet. Det är mycket jobbmed ALLA hojar. Service skall alltid göras, oavsett om hojen är ny eller gammal. Jag har köpt gamla hojar med hyfsat höga miltal (över 15000), och inte kan jag påstå att jag gjort särskilt mycket utöver service enligt schema - men det räcker såååå väl såååå...

Jo...det är som vanligt aldrig mer besvär än vad man gör det till själv.
I min lilla hörna på jordklotet blir det i allafall byten av hjullager styrlager och kamkedjor vilket naturligtvis är upp till var och en men inget JAG skulle vilja ha ogjort.
 

Marie

Banned
Jo...det är som vanligt aldrig mer besvär än vad man gör det till själv.
I min lilla hörna på jordklotet blir det i allafall byten av hjullager styrlager och kamkedjor vilket naturligtvis är upp till var och en men inget JAG skulle vilja ha ogjort.
Styrlager har jag givetvis bytt när det behövdes (det känns ju när det börjar bli hack i lagerbanorna), men det är ju inget jättejobb precis. Hjullagren har så här långt varit friska, dvs ej glapp eller missljud (och inget föreskrivet förebyggande byte finns i serviceschemat). Kamkedjan är inte nämnd i serviceschemat, så den får väl liksom på bilen vänta tills den rasslar.

Varför röra i sådant som fungerar felfritt och inte finns i serviceschemat? (men det följer jag å andra sidan strikt)
 
Last edited:

Hayabuze

New member
Styrlager har jag givetvis bytt när det behövdes (det känns ju när det börjar bli hack i lagerbanorna), men det är ju inget jättejobb precis. Hjullagren har så här långt varit friska, dvs ej glapp eller missljud (och inget föreskrivet förebyggande byte finns i serviceschemat). Kamkedjan är inte nämnd i serviceschemat, så den får väl liksom på bilen vänta tills den rasslar.

Varför röra i sådant som fungerar felfritt och inte finns i serviceschemat? (men det följer jag å andra sidan strikt)

Jag vet inte hur andra gör men har jag exempelvis kammarna ur för ventiljustering så finns det ju vissa fördelar att ta kamdrivningen också på en gammal hoj när man ändå håller på. I mekanikens underbara värld så föredrar i alla fall jag att veta att mina hjullager etc. är i toppskick snarare än att upptäcka att dom inte är det i nån vänsterkurva med skjuts och full packning. Vilket jag även provat i praktiken så jag vet att det alternativet är fulldåligt oavsett vad schemat säger. :cool:
 

Marie

Banned
Jag vet inte hur andra gör men har jag exempelvis kammarna ur för ventiljustering så finns det ju vissa fördelar att ta kamdrivningen också på en gammal hoj när man ändå håller på. I mekanikens underbara värld så föredrar i alla fall jag att veta att mina hjullager etc. är i toppskick snarare än att upptäcka att dom inte är det i nån vänsterkurva med skjuts och full packning. Vilket jag även provat i praktiken så jag vet att det alternativet är fulldåligt oavsett vad schemat säger. :cool:

Jo, det är ju klart, att om man måste plocka av kamaxlarna för ventiljustering så kan saken komma i lite annat läge. Men på mina hojar justerar man ventilerna utan att man plockar av kamaxlarna.
 
Top