Funderingar kring ev resa till England

TheGungner

Member
Ett antal frågor till er som kört till England.
Har en fundering att ta MC:n till dottern som studerar i Wolverhampton. Enligt ruttplaneringen är det 186 mil närmsta vägen (Danmark, tyskland, holland, belgien, frankrike, le tunnel, england). Tanken är att ta en övernattning längs vägen, hälsa på i tre dagar, och sedan dra hem igen med en övernattning. Tänkt åka i skiftet april/ maj.

Funderingar:
- Det blir mycket autobahn, är det värt att åka MC dit när det är mycket motorväg så lång tid. Är det "roligt" att köra motorväg så länge. Erfarenheter? (Alternativet är att flyga...)
- Ca 90 mil om dagen. Är det väl optimistiskt?
- Vädermässigt ganska osäkert vid denna period? Regn kan man härda ut men inte regn och kyla i 90 mil. Statistiskt sett ser det ganska bra ut....
- Andra funderingar/ tips från er som prövat England
 

Geggamoja

New member
Jag har tidigare:

- Kört till Göteborg
- Färja till Danmark
- Korsa Danmark bort till Esbjerg
- Färja till Harwich
(- korsat England till Liverpool och färja till Isle of Man)

Det här kändes rätt effektivt. Tråkigast var nog körningen i Danmark som bara var motorväg hela vägen. Men det går nog att lösa till något roligt det med.
 

namn

New member
Ny RoRo-linje Göteborg-England

2012/01/18. Kategorier: TRANSPORT

Nystartade rederiet North Sea RoRo öppnar en ny Ro-Ro linje mellan Göteborgs hamn och Killingholme, England med trafikstart den 24 januari.

Med linjen kommer kapaciteten för RoRo-gods mellan England och Göteborg att utökas kraftigt och bolaget kommer att göra tre turer per vecka med start den 24e januari. Logent kommer ansvara för all stuveriverksamhet i Göteborg samt vara agenter för linjen.

http://intelligentlogistik.se/archives/625
http://www.cisionwire.se/north-sea-roro

Jag har inte någon som helst kunskap om dom, vet inte om det Öht går att åka med dom som privatperson, men att fråga borde ju vara gratis och en Ro-ro färja är ju det ultimata för fordons trafik.

Kanske kan vara något?
 

Bob Sweden

New member
Funderingar:
- Det blir mycket autobahn, är det värt att åka MC dit när det är mycket motorväg så lång tid. Är det "roligt" att köra motorväg så länge. Erfarenheter? (Alternativet är att flyga...)

Jag gillar motorväg men det beror ju på hur van du är att köra långt och länge.
Ett lugnt stadigt tempo = du kan kika på lite annat under tiden = avspänt.
Lugnt = 120-140 i tyskland, mittenfilen alltså.

- Ca 90 mil om dagen. Är det väl optimistiskt?

För en tur om bara 2 dagar är det fullt genomförbart men det beror återigen på vanan och motivationen.
Är det lite strul i trafiken, pisigt väder osv, då är 90 mil LÅÅÅÅNGT!!
Men har du klart definierade mål (var du ska övernatta osv) och håller korta effektiva stopp så du får mycket rull per körtimma, då funkar det.
Men har du kört som mest 30 mil / dag innan, då ska du nog kanske tänka om lite...

- Vädermässigt ganska osäkert vid denna period? Regn kan man härda ut men inte regn och kyla i 90 mil. Statistiskt sett ser det ganska bra ut....

Räkna med regn, ha bra grejor som du vet funkar.
90 mil = 12 timmar totaltid. Det grejar du!

Åka hoj är kul, bara 90 mil per dag funkar!
Överplanera inte, bestäm "där ska jag övernatta" och sedan bara kör. Mackar finns det gott om, matställen likaså. Ta det som det kommer, vila en stund om det behövs, stressa inte men såsa inte bort en timma vid varje tankstopp.
Det kommer bli en minnesvärd resa så kör bara!

/B
 

Bighoj

New member
Min första undran är vad för slags hoj du kör.Jag kan tänka mig att du får det ganska jobbigt om du bara kört 30 mil i sträck förut.Det är ju inte bara milen som gäller utan tiden i sadeln.Att mer eller mindre behöva flåköra känns inte för mig speciellt njutbart.
3 dagar i England och sen på det som fan igen för att komma hem.
Allt funkar men allt kan också hända,jag menar du kanske måste stanna för någon olycka och du blir mer och mer stressad för att hinna komma fram i tid.Jag skulle tagit en övernattning till på nervägen och känt mig helt avslappnad och avstressad.En övernattning mer kostar ytterst lite extra men kan göra så att du kan njuta och slappna av på ett annat sätt.
Hur du än kommer göra hoppas jag att det blir en kanonresa.
 

Bob Sweden

New member
Vid närmare eftertanke (och koll på var Wolverhampton egentligen ligger ;-) är nog alternativet Esbjerg - Harwich intressantare faktiskt...

Nu beror det ju på var i landet du finns men du indikerade ca 180 mil så jag säger "Jönköping" för enkelhetens skull.

Dag 1:
Jönköping - Esbjerg, ca 62 mil, realistisk restid ca 8-10 tim om du tar det sakta och försiktigt.
Färjan till England går 18:45, du bör vara där en stund innan och ha lite marginal så drar du hemifrån vid 6-8 på morgonen så passar det även om du tar det lugnt på resan via Köpenhamn.

Ät gott (men dyrt...) på båten och sov sedan på väg till England.
Resan kostar säkert 3000 spänn men sparar dig minst 80 mil, en hotellnatt och en passage av Engelska kanalen så det blir inte så dyrt egentligen.

Dag 2: Ankomst Harwich 12:00.
Återstår ca 32 mil till Wolverhampton.
Du kommer alltså dit efter att ha kört "bara" 90-100 mil totalt, pigg och fräsch i vettig tid på kvällen = kvalitetstid även kvällen ankomstdagen.

Sedan har du tre dagar där innan du rullar hemåt.
Hemresan kan mycket väl gå en annan väg, att åka "fram och tillbaka" är trist ;-)

Förslag:
Dag 1 på hemresan:
Ner mot färja / tunnel, övernatta någonstans i England nära färjan. Du har gott om tid den dagen, se dig om, var turist när du ändå är där!

Dag 2:
Tidig start, ta en färja i "svinottan" eller en av de billiga morgonavgångarna på tunneln.
Kör sedan upp mot Bremen / Hamburg, det finns en hel del prisvärda hotell i Tyskland, leta efter de små familjeägda som ligger en bit från motorvägen. I princip varje lite större by har någon form av hotell, det kluriga är att hitta dom när man planerar, dom är inte direkt anslutna till Scandic om man säger så...

Dag 3:
20-30 mil till Puttgarden, därifrån tar det 6 timmar upp till Jönköping (1 tim färja, 2 tim Danmark, 3 tim Sverige).
Det blir den "längsta" dagen men å andra sidan väntar den egna sängen på dig när du kommer hem ;-)
Vägen är bra, när du är ur tyskland är det mycket ovanligt att det är några större problem i trafiken. Eventuellt undantaget Köpenhamn i rusningstrafik men det är ändå hanterbart.




Hmmm, blir ju res-sugen av det här planerandet. Inte bra ;-)

/B
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Pratat med North Sea RoRo som tyvärr bara tar långtradare. Plats för 12 personer i 6 hytter, tar ingen turisttrafik.
 

gundj

New member
Jag har tagit färjan Göteborg - Kiel flera gånger för vidare färd till Bremen.
Det funkar perfekt, man är framme kl 9 och så kan man välja om man vill köra autobahn eller mindre vägar västerut. Dock får man en liten färja på vägen vid Gluckstadt om man vill gena lite.
Längs vägen genom Tyskland och Holland finns det gasthaus i nästan varje liten krog, bara att stanna och fråga.
Billigast i Bremen är nog annars Etap hotel, finns för övrigt lite överallt.
 

TheGungner

Member
Tack för riktig bra svar!! Vilken research Maria, Bob sweden och namn!tack. Tack för övriga tips och råd gundj, Bighoj (min cykel är en Suzuki V-strom 1000cc) och gegamoja.

Bob Sweden, ganska nära gissat, bor i Vänersborg.
Jag har varit i Norge och kört ett antal gånger (skall dit runt 17 maj och åka, blir mycket hoj i vår:)) , men det går inte jämföra med motorväg. I Norge kör vi många timmar per dygn men där kör vi bara småvägar som inbjuder till aktiv körning. Alltså, att sitta många timmar i sadeln är nog inget problem. Har kört autobahn med bil ett antal gånger och jag tycker med den som med att åka SJ-tåg, den omedelbara charmen klingar ganska snabbt av....tänkte om det möjlighen var annorlunda med MC. Kanske bara skall åka ena vägen genom tyskland osv

Bob Sweden och geggamoja förslag med Esbjerg låter riktigt bra för ditresan. Och ta en annan väg hem, Kiel-Göteborg.

Planeringen är en del av nöjet.
Fick känslan av att fler blev sugna...:)
 
Last edited:

sannybo

Member
Har varit i England/Skottland ett antal gånger.
De flesta gångerna har jag åkt GBG-Fredrikshavn, ner genom Danmark och sedan Esbjerg-Harwich. Bekväm resa att komma till England, men färjan är otroligt tråkig tycker jag.
Kanaltunneln har jag också använt mig av. Mycket smidig överfart, men resan till/från Calais är väldigt långtråkig. Åker jag från Calais via broarna i Danmark har jag 165 mil hem till Alingsås, bara motorväg.
Förra året körde jag nonstop, med ett litet depåstop i Flensburg för att fylla upp packväskorna. :very_drunk:
Denna sommaren ska jag åka GBG-Kiel och sedan ca 60 mil till Hoek von Holland och därifrån till Harwich. Denna rutt har jag inte prövat förut, men ser lovande ut. Kommer till Kiel kl 9.00 på morgonen och färjan från Hoek von Holland går på kvällen, så jag har hela dagen på mig att köra ner dit.
Till Harwich kommer jag vid midnatt och om jag ska vila en stund eller åka norrut direkt får jag se när jag väl är på plats i England. Ska upp till Lake District och Yorkshire Dales så det kan vara gott att sluka lite mil på natten när trafiken är lite lugnare.
 
Top