Funderingar kring en mjuk framgaffel.

pikeman59

New member
Har en Dr 800 med en alldeles för mjuk framgaffel. Bottnar inte vid hårda inbromsningar men komprimeras ihop ordentligt när man kör hårt. Behöver göra min gaffel mer stum eller stabil om man så vill.

Gaffelolja är bytt (10w enl. spec.) med std. luftspalt och fjädrarna (orginal ) är uppmätta och ligger väl inom rekommenderad längd. Vad ska jag börja med, tjockare olja, mindre luftspalt, distanser eller alltihop? Progressiva fjädrar
är ett alternativ men vad kan jag göra med det jag har? :confused:
 

Zopilote

New member
Tjockare olja ökar dämpningen, både kompression och retur. Problemet är att du kan få fenomenet att gaffeln "packar ihop sig" för att den inte hinner fjädra ut när det kommer flera gupp efter varandra. Mindre luftspalt kan resultera i blåsta tätningar, så det skulle jag inte heller rekommendera. Ett par (lagom långa) distanser ökar förspänningen och kan kanske hjälpa en aning i ditt fall om du inte vill satsa på hårdare fjädrar.
 

UglyJazz

New member
Åtgärd...

Hårdare fjädrar brukar göra susen.
Dom kan ha rätt längd, men ändå inte "jobba rätt".

Beroende på kroppsvikt och hur långt fram man brukar sitta så kan man ta hårdare ändå.
Man kan ta lite hårdare än man tror att man behöver.
Tror inte att du ska ha progressiva eftersom den ändå aldrig bottnar, utan du ska ha mer action från början...

Jag har bytt på ett flertal av mina hojar och efter ett par byten blev jag mer än nöjd. Har ännu inte tagit för hård fjäder, men det KAN bli stötigt då...
 

Igge

New member
Jag är lite fräck och lånar tråden lite.
På vilket sätt påverkas hojen av justering av förspänning fram? Grusväg i första åtanke
 

Bengt Allevad

New member
Jag är lite fräck och lånar tråden lite.
På vilket sätt påverkas hojen av justering av förspänning fram? Grusväg i första åtanke

Här kommer min syn på ökad förspänning:


Du laddar ju fjädern med en motriktad kraft i förhållande till "ihopfjädring".

Du får ett mindre nedhäng=med ändrad chassigeometri i vissa lägen och en något sämre rörlighet i framgaffeln.
Därtill större risk för top-out vid "negativa" gupp. Laddnigen exploderar!
Sålunda bör du öka på returen en smula.

Concl.:
Öka hellre fjäderkonstanten så den passar ekipagets totala vikt:)
 
Last edited:

mats757

New member
Ökad förspänning, men distanser, gör bara hojen högre, men fortfarande lika mjuk.
Det är BARA ökad fjäderkonstant, hårdare fjäder, som kan bättra på situationen.
Då får du en lika hög hoj från början, alltså bibehållen styrgeometri, men den fjädrar inte ihop lika mycket vid gupp/hopp/hård inbromsning.
Skillnaden kommer att bli avsevärd med riktiga fjädrar.
Progressiva fjädrar är ett konstigt påfund som inte har på en normal hoj att göra. (Kanske på en hoj där man skjutsar ibland och ibland inte.)

Om jag inte missminner mig så har DR väldigt mjuka fjädrar från början.

Mats
 

pikeman59

New member
Ökad förspänning, men distanser, gör bara hojen högre, men fortfarande lika mjuk.
Det är BARA ökad fjäderkonstant, hårdare fjäder, som kan bättra på situationen.
Då får du en lika hög hoj från början, alltså bibehållen styrgeometri, men den fjädrar inte ihop lika mycket vid gupp/hopp/hård inbromsning.
Skillnaden kommer att bli avsevärd med riktiga fjädrar.
Progressiva fjädrar är ett konstigt påfund som inte har på en normal hoj att göra. (Kanske på en hoj där man skjutsar ibland och ibland inte.)

Om jag inte missminner mig så har DR väldigt mjuka fjädrar från början.

Mats

DR 800:an har extremt mjuka fjädrar fram.
Efter att ha pratat med min Suzukiexpert så ska jag nog börja lite lugnt med lite tjockare olja och minskad luftspalt så får vi se vad vi hamnar.
Tack för alla tips.
//Sven
 
Top