Fundering kring er hemsida

Johan Jansson

New member
Hej!
Jag brukar vara inne på er hemsida ibland, mer och mer sällan. Det händer ju ingenting. Er uppdateringsfrekvens är nästan noll och jag undrar varför. Hur kommer det sig att andra tidningar som tex Bike kan uppdatera så ofta och tyvärr så är det nästa så att DN-Motor skriver mer om hojar än ni.

Jag tycker det är trist att ni är så dåliga på webben då jag verkligen tycker om hojar och allt som hör därtill.

Så min fråga är: Varför skriver ni inte på webben?
 

Maciej

New member
Bike, DN motor m fl är nyhetssidor som skall rapportera om allt möjligt inom mc världen medan SMC är en organisation som jobbar med olika saker rörande motorcyklismen och rapporterar om sånt de jobbar själva jobbar med eller är inblandade i på något sätt.
 

Johan Jansson1

New member
Bike, DN motor m fl är nyhetssidor som skall rapportera om allt möjligt inom mc världen medan SMC är en organisation som jobbar med olika saker rörande motorcyklismen och rapporterar om sånt de jobbar själva jobbar med eller är inblandade i på något sätt.

Jag tänkte mer på MC-Folket och inte självaste SMC.
 

Surikaten

New member
Ett bättre vägval

Jag tycker att Johan Jansson (och Johan Jansson1. Hur många är dom?) lyfter en bra fråga, den aktuella om webb versus tidning. Var själv nyligen med på ett hörn i en reklamfilm där en finsk tidning försöker vända på steken och slå ett slag för sin pappersversion, i kriget mot webbläsandet.

MC-Folket är nog lite stuck in the middle. Istället för att lägga ner tid på att plocka över och sortera delar av papperstidningen till en webbdel, vore det väl mer resursbesparande och tillmötesgående mot en kunskapstörstande läsekrets att använda webben som ett fullständigt arkiv.

Lägg då upp samtliga utgåvor av MC-folket som fullständiga PDF'er i tydliga årgångsavdelningar så man hittar vad man söker. Komplettera med en bra sökfunktion, fem artikeltips från redaktionen, samt de fem-i-topp mest besökta artiklarna i arkivet.

Detta skulle komplettera tidningen istället för att vara en skugga av den (till ingens nytta?). Alternativet, som nog trådstartaren skulle önska, är (antar jag) mycket mer personalresurser för en webbdel. Något tveksamt om det behovet finns.
 

Johan Jansson1

New member
Detta du skriver vore ju jättebra. Om man nu ska ha en hemsida så måste det ju hända något på den, annars slutar folk att gå dit.

Jag kollade lite på Bikes sida och de har sedan den 8/5 -09 skrivit 19 nyheter medan MC-Folket inte skrivit någon alls. Detta tycker jag visar att MC-Folket inte riktigt bryr sig om sin hemsida.

Jag tror att om SMC vill ha flera medlemmar så är inte detta rätt sätt att få dem på. Varför har Sporthoj blivit så poppis? Jag tror att det beror på att det händer en massa saker där. Alla nya hojåkare, och även gamla kan alltid lära sig något eller få hjälp av andra. Detta borde gå att få till även här, tänkt så många artiklar som måste ligga på en tidning som funnits så länge och tänk på alla län, klubbar och personer som kan bidra med texter, bilder och varför inte filmer. Det behövs nog bara "någon" som tar tag i saken och vore jag chef för SMC så skulle detta nog lite bra högt på priolistan.

Tack för mig
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
..Detta borde gå att få till även här, tänkt så många artiklar som måste ligga på en tidning som funnits så länge och tänk på alla län, klubbar och personer som kan bidra med texter, bilder och varför inte filmer. Det behövs nog bara "någon" som tar tag i saken och vore jag chef för SMC så skulle detta nog lite bra högt på priolistan.

Tack för mig

Det är jag som är "chef på SMC´s kansli" - och på min (vår) priolista, är det ganska mycket! En av dessa är att ha nytt på webben dagligen.

Dom som känner mig vett sannolikt att jag är ganska agressiv för att vi får till en "modern" IT struktur, härunder webb. Dom vett oxå att vi kämper med beskedliga resurser och en ekonomi som det är en match att få att gå ihop!

Organisationen (www.svmc.se) har i principå nästan dagliga nyheter, när det är/finns relevante nyheter, som rör SMCs verksamhet - och det är min uppfattning att vi ständigt blir mera aktiva på webben.

Medlems tidningen (www.mcfolket.se) har en lite annorlunda sits i förhållande till kommerciella tidningar, bl. a en väsentligt mindre budget (antal skribenter/personal). Syftet med tidningen är primärt att vara medlemsinformations kanalen. Och vist kan en del av detta flyttas eller köra parallelt på web, om resurser frigöres.

Jag tar för givet att tidningen själva kommer att kommentera i tråden - när dom är tillbaka från den store hoj test man har haft dom senasta 4 dagarna.

Nb.: Alltid bra med åsikter och konstruktiva förslag.
 

klys

New member
hemsidan

Det kan absolut bli bättre än vad det är idag. Och jag törs nog lov att det ska bli så. Vi jobbar också på arkivdelen och min förhoppning är att medlemmarna ska kunna läsa gamla upplagor av MC-Folket. Hur långt tillbaka vet jag dock inte i skrivande stund.
 

Johan Jansson1

New member
Vad bra! När tror du att det ligger ute! Jag tror att det är fler än jag som gärna läser om hojar.

Ditt svar är lite luddigt, du skriver att ni jobbar på en arkivdel och din förhoppning är att man ska kunna läsa gamla nummer. Om ni nu jobbar med en arkivdel så borde väl man kunna läsa gamla nummer av tidningen när det blir klart, annars vore det ju inget arkiv, eller tänker jag fel.
 
Last edited:

Johan Jansson1

New member
Medlems tidningen (www.mcfolket.se) har en lite annorlunda sits i förhållande till kommerciella tidningar, bl. a en väsentligt mindre budget (antal skribenter/personal). Syftet med tidningen är primärt att vara medlemsinformations kanalen. Och vist kan en del av detta flyttas eller köra parallelt på web, om resurser frigöres.

Ehh, detta vet jag inte om det stämmer. Om jag kollar på bikes hemsida så har de tre personer anställda, medan MC-folket är fyra. MC-Folket får vi i brevlådan 7-8 ggr/år. Bike kommer varje månad. :confused: Visst kan det handla om mindre budget men jag tror inte att det är hela sanningen. Det är något som inte stämmer med MC-Folket och deras arbetsinsats.
 

Petra

Super Moderator
Ehh, detta vet jag inte om det stämmer. Om jag kollar på bikes hemsida så har de tre personer anställda, medan MC-folket är fyra. MC-Folket får vi i brevlådan 7-8 ggr/år. Bike kommer varje månad. :confused: Visst kan det handla om mindre budget men jag tror inte att det är hela sanningen. Det är något som inte stämmer med MC-Folket och deras arbetsinsats.


Hej, jag tycker att Magnus är den som ska svara på din fråga, men han är på resande fot för att jobba på ett evenemang med SMC-Västernorrland denna helg, därför får du nöja dej med mitt svar så länge.

Det stämmer inte riktigt att vi är fyra som jobbar heltid på tidningen. Elving jobbar halvtid med SMC-travel. Jox sköter även kansliets layout av annonser, foldrar, reklamblad mm. Jag "blandar mig" en del i det politiska arbetet, mkt tillsammans med Maria Nordqvist... fast å andra sidan hjälper Maria mej med många grejer.

Äsch... så här är det: På rikskansliet är vi en liten personalskara som till viss del har väldans svårt att definiera våra uppgifter eftersom de ändrar sig konstant, beroende på vad som sker i MC-sverige för tillfället. Vi prioriterar för fullt, och nyheter på vår del av webben har, som du korrekt påpekar, inte hamnat högst på priolistan.

Jag ska försöka bli bättre på det!

edit: Jag håller med om att Bike har en bra webb, men du har lite fel i att de bara är tre som jobbar på tidningen.
 
Last edited:

Leif H..oj

New member
Hej, jag tycker att Magnus är den som ska svara på din fråga, men han är på resande fot för att jobba på ett evenemang med SMC-Västernorrland denna helg, ............


Det är riktigt. Magnus hade det svettigt ikväll.... omöjligt uppdrag att få upp Westbay Bob i Knausttrappan, men han körde i alla fall in hojen å vi har haft det väldigt trevligt ikväll. Det kom en del folk å pratade mc. I morron kommer 700 hojar in till gågatan å så ska vi slå rekord i fika. De blir naturligtvis underlag till kommande artiklar det Magnus kommer att få se här i Sundsvall.

Vi bjuder på en bild av flera hästar i trappan till Hotell Knaust.
 

Johan Jansson1

New member
edit: Jag håller med om att Bike har en bra webb, men du har lite fel i att de bara är tre som jobbar på tidningen.


Självklart är de fler som skriver för tidningen, men MC-Folket har ju också folk på sidan av som skriver så där är ju skillnaden ingen alls.

Helt enkelt så tycker jag att med så mycket folk och med så få tidningar som ska göras varje år så borde det helt enkelt vara bättre. Jag tror att om tidningen var bättre, lite mera som Bike, så skulle SMC ha fler medlemmar. Varför inte göra Bike till medlemstidning istället för trötta MC-Folket. Eller ännu bättre, ta de tidningar som finns och gör en blandning åt alla SMC:are. Lite från de bästa världar. Eller varför inte låta mig som medlem välja tidning. Tror säkert att en tidning är villig att gå med på en sådan deal om de får typ 10000 läsare till och skulle det skulle finnas någon "jätteviktig" smc information så finns den väl på nätet eller skicka ut något blad i den tidning jag valt.

Bara som en ide
 

klys

New member
arbetsinsats

Jag kan försäkra att MC-Folkets personal gör sitt yttersta för att servera er medlemmar så mycket material som möjligt. De som sett tidningen och läst den vet att vi gör vårt bästa. Och vi ska bli ännu bättre, det lovar jag. Men vi kommer aldrig att kunna konkurrera med de professionella web-sidorna. Vi har också ytterligare personer som skriver artiklar på frilansbasis i tidningen men de har inte betalt för att även skriva på weben. Hur många av de andra MC-tidningarnas anställda som skriver på weben respektive i papperstidningen ska jag låta vara osagt men jag upplever det i alla fall som de har mer resurser än MC-Folket. Men som sagt, vi ska bli bättre.
Och tanken med det nya arkivet är att man ska kunna läsa gamla nummer av MC-Folket på nätet.
 

Johan Jansson1

New member
Jag kan försäkra att MC-Folkets personal gör sitt yttersta för att servera er medlemmar så mycket material som möjligt. De som sett tidningen och läst den vet att vi gör vårt bästa. Och vi ska bli ännu bättre, det lovar jag. Men vi kommer aldrig att kunna konkurrera med de professionella web-sidorna. Vi har också ytterligare personer som skriver artiklar på frilansbasis i tidningen men de har inte betalt för att även skriva på weben. Hur många av de andra MC-tidningarnas anställda som skriver på weben respektive i papperstidningen ska jag låta vara osagt men jag upplever det i alla fall som de har mer resurser än MC-Folket. Men som sagt, vi ska bli bättre.
Och tanken med det nya arkivet är att man ska kunna läsa gamla nummer av MC-Folket på nätet.

Hej Klys
Du skriver att ni inte kan konkurrera med det professionella web-sidorna, vad är ni för något då? Någon slags oprofessionell bonntidning som inte betalar era skribenter för att även skriva på webben?

Det glädjer mig som läsare att du lovar att ni ska bli bättre. Det verkar bra för min och andras läsarframtid. Nu är det bara upp till dig att bevisa.

Din tanke med arkivet verkar lovande :rolleyes:

Min enda anledning att jag startade denna tråd är att jag önskar mer att läsa på er hemsida. Det är allt och se det som beröm då det vore värre om ni skrev och ingen ville läsa.
 

mikekop

New member
Jag tycker du gör en orättvis jämförelse med Bike. Helårsprenumeration på Bike kostar 439 kr för 10 nummer (inte 12 som du underförstått påstår). Medlemsskap i SMC kostar 350 (300 om du är medlem i en mindre klubb). Om du anser att MC-Folket ska bli mer som Bike, så frågar jag dig om du är villig att betala för det också? Rimlig medlemsavgift UTAN MC-Folket torde vara minst 175-220 kr, plussa på minst 350 kr för prenumeration på MC-Folket och vi är uppe i 550-600 kr i medlemsavgift till SMC.

Dessutom är Bike en del av ett förlag, vilket gör att mycket av webutvecklingen och kostnader för detta delas mellan flera tidningar.

Dessutom säljs Bike i flera nordiska länder, översatta visserligen, men med i princip samma artiklar, bara små lokala skillnader finns.

Man kan inte jämföra äpplen med päron...
 

SuperRetard

New member
Jag tycker du gör en orättvis jämförelse med Bike. Helårsprenumeration på Bike kostar 439 kr för 10 nummer (inte 12 som du underförstått påstår). Medlemsskap i SMC kostar 350 (300 om du är medlem i en mindre klubb). Om du anser att MC-Folket ska bli mer som Bike, så frågar jag dig om du är villig att betala för det också? Rimlig medlemsavgift UTAN MC-Folket torde vara minst 175-220 kr, plussa på minst 350 kr för prenumeration på MC-Folket och vi är uppe i 550-600 kr i medlemsavgift till SMC.

Dessutom är Bike en del av ett förlag, vilket gör att mycket av webutvecklingen och kostnader för detta delas mellan flera tidningar.

Dessutom säljs Bike i flera nordiska länder, översatta visserligen, men med i princip samma artiklar, bara små lokala skillnader finns.

Man kan inte jämföra äpplen med päron...


Äpplen eller apelsiner...

MC-Folket är som trådskaparen skriver "trött". Det görs omfattande och tidskrävande touringtester av krompråmar i var och varannat nummer. Jag kan däremot inte minnas sist jag läste ett nummer och fastnade för nån artikel om nån sporthoj, motard, geggmoppe eller nåt som faktiskt är kul. Det krävs lite körglädje, inspiration och humor för att få en sån artikel bra, men det är mindre tidskrävande än era långresetester.

Att Bike är betydligt mer professionell som tidskrift är ok. MC-Folket är en medlemstidning. Lite som att jämföra NT (Norrköpings Tidningar) och DN.. Bleknar i skuggan helt enkelt. Men det är ok, man får vad man betalar för. Däremot är det tråkigt att det är så FÅ artiklar av intresse, för ärligt talat är det mest reklam, och att inte få till en mer relevant budget när fördelningen av sidor ser ut så är också lite dåligt. Ny säljare till annonsavdelningen kanske?

Jag känner mest besvikelse över att tidningen till 99% fokuserar på målgruppen 55+ som kör Virago 250 och drömmer om fler fransar på styret.

SMCs medlemmer kör både sporthojar, motarder och annat som faktiskt rör på sig!
 

Johan Jansson1

New member
Dessutom är Bike en del av ett förlag, vilket gör att mycket av webutvecklingen och kostnader för detta delas mellan flera tidningar.

Visst, där har du rätt. Tidningar delar på utvecklingskostnader för webben. Som jag ser det så har MC-folket idag redan möjlighet att publicera på nätet (har redan kostat pengar). Vi får ju trots allt något att läsa ibland vilket är ett bevis på detta. Att sedan inte MC-folket har det senaste tekniken på webben stör inte mig utan det är frekvensen på skrivandet.

Andra tidningar kan dela på kostnaden för sin webbpublicering. Undrar vad MC-Folket har betalat för sin webbtidning?
 

Johan Jansson1

New member
Äpplen eller apelsiner...
MC-Folket är som trådskaparen skriver "trött". Det görs omfattande och tidskrävande touringtester av krompråmar i var och varannat nummer. Jag kan däremot inte minnas sist jag läste ett nummer och fastnade för nån artikel om nån sporthoj, motard, geggmoppe eller nåt som faktiskt är kul. Det krävs lite körglädje, inspiration och humor för att få en sån artikel bra, men det är mindre tidskrävande än era långresetester.

Jag håller med dig att det är lite väl mycket gubbhojar i tidning men nu är det webben vi snackar om och här står det nästan ingenting.

Starta en egen tråd så kan jag hålla med dig en gång till :)
 

Johan Jansson1

New member
Andra tidningar kan dela på kostnaden för sin webbpublicering. Undrar vad MC-Folket har betalat för sin webbtidning?


Jag hade ju hoppats på att Herr Klys skulle svara här men han hinner väl inte då han har alldeles för mycket "jobb" att göra.

Trist, jag som trodde det skulle vara högt i tak men tydligen inte.
 
Top