Frankrike

800cc

New member
Hej allihop!Nån som har koll på hur det är att hoja runt i Frankrike?Tänker då tillgång och kostnad för boende,och om det här med att fransmännen inte vill prata engelska verkligen stämmer? nån franska kan jag inte...egentligen det som känns som lite viktigt,allt annat brukar ju lösa sig.
 

Cawwa

New member
Det beror förståss på var i Frankrike man menar. På restauranger-matställen är det inga problem alls. Finns säkert andra ställen också som jag inte kommer på nu. Tyvärr är vår erfarenhet att fransk servicepersonal är otroligt duktiga - på franska. Alltför ofta skakade vi på huvudet inför oförmågan att prata engelska eller att förstå teckenspråk. En, som jag tyckte, artig fråga "Parlevoz Englais?" Möttes av ett omedelbart NO samtidigt med näsvädring ... :)
Priserna då? Tja lite dyrare i sverige med mat men billigare att sova.
Men det finns så mycket att se längs Normandiekusten - ett måste helt enkelt. Fortsätt sedan gärna in i Norra Spanien så blir det mycket roligare OCH billigare.
 

anze

New member
Funderar på ungefär samma resa till sommaren..men efter att ha läst Skyes reseskildring kanske man skall tänka på nåt annat resmål. Lär ju inge vidare den resan...
 

TMax500

Member
Skye, det verkar som att ni i stort bara körde Europavägar ända till Bretagne. Var det kul körning, egentligen? (nej, jag försöker inte låta ironisk, utan menar precis det jag skriver)
Blev det inte tjatigt, eller svänger motorvägarna så att det ändå blir intressant körning - i kombination med "europeiska" hastigheter (inte 110 km/t alltså)?

Vad gäller själva Bretagne så har jag en positiv bild av att ha kört bil där i början av 1990-talet. (Bil, alltså, inte hoj. Visserligen en kurvglad röd Alfa Romeo, men likväl en bil:)) Trevligt, vackert, rätt lätt att hitta enkla billiga hotell. In på den lokala turistinformationen bara, och fråga efter något enkelt/billigt. God mat, inte alltför dyrt om man går till enkla krogar. Då var vi förstås där i halvsäsong (juni) innan fransoserna har semester och invaderar kusten. Gillade Bretagne!

Så var det det där med språket - engelska är verkligen inte deras främsta gren... Men folk är positiva och försöker så gott de kan att kommunicera.
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Ska nog ha mer än 8 dagar på sig för att kunna åka mer offside. Nu hamnade vi ju lite fel ändå och på krokiga vägar ibland.
Var som sagt en premiärtur för oss båda två och åren efter har vi åkt mer annorlunda. För oss gällde det att mata mil för att få lite lugn och ro i Frankrike.
Ändå är största minnet när vi hamnade helt fel i en liten by och deras miljöstation och det blev en lunch där.
 

Skye

Kör Mycket!
Funderar på ungefär samma resa till sommaren..men efter att ha läst Skyes reseskildring kanske man skall tänka på nåt annat resmål. Lär ju inge vidare den resan...
Träffade en Fransman i Italien som levt i Köpenhamn en längre tid. Så därför kunde vi prata.

Han sa bara kort. Varför åkte ni dit? Det regnar ju bara där..
Det var ju ändå en upplevelse och äventyr i sig.
 

V Saarela

New member
Har varit ett flertal gånger ner till Frankrike både med hoj och flyg. När jag tänker efter så har jag aldrig haft några kommunikationsproblem med dom. Men och andra sidan så har jag ju inte åkt dit för att snacka politik eller lösa världsproblem över en bärs med dom heller. Man är ju där som turist och gör sig förstådd på det man behöver för sitt resade.

Fastnade en gång t o m uppe på en bergsväg i ett av dessa berömda franska folkprotesterna, bara att gilla läget och vänta. Två vakter var o surrade en stund med mig....och dom babblade då på med engelska....bättre än jag iallafall :)

Så var det det där med språket - engelska är verkligen inte deras främsta gren... Men folk är positiva och försöker så gott de kan att kommunicera.

Tycker det var en bra sammanfattning :) Saknade bara ordet "hjälpsamma" också i den meningen.
 

Skye

Kör Mycket!
Dom kan om dom vill.. :p

Var inne på Mc Donalds i Saint Malo. Trodde att juice är ett franskt ord från början men eftersom jag uttalar det med engelsk accent förstod dom inte alls. Oraaaaaaaaaange blev det till slut för att få min juice.

Likaså när jag skulle köpa olja hos en liten lokal bensinmack. Var väl inga problem att handla men när jag sedan skulle ha en tratt blev det svårt. Fick gestikulera fram hur en tratt såg ut och så ordnade det sig också. Sedan blev mackägaren imponerad när han tittade på registreringsskylten och såg att den var från Sverige. La Suede fick han ut i ett halleluja moment och sa att det var långt, långt bort...

Så ska ni prata engelska. Härma polisen Crabtree i 'allo 'allo 'emliga armén så förstår dom lite bättre. Det är uttalet de inte riktigt hänger med på.
"I admit my Fronch cod be butter."
 

TinaS

New member
Är själv på väg ner i år och har bokat plats på tåget Hamburg - Narbonne för komma ner snabbt, hemvägen får ge sig beroende på vad som händer på vägen. Det är helt inviduellt vilket man väljer och man får känna efter vad man egentligen vill använda tiden till.

Jag har bara varit i de östra delarna samt Belgien, Luxenburg mm tidigare och håller med om att språket framförallt på landsbygden ibland kan vara en utmaning. Hamnade mitt i en cirkus en gång när skylten var helt obegriplig ;)
Det behöver dock inte vara något problem, händer och fötter fungerar överallt

Efter att ha kollat runt under vintern och pratat med dem som rest just i Frankrike så tror jag vi kan vara lugna bägge två, det skiljer sig inte nämvärt mot resten av Europa. Åk efter vädret och boka så lite som möjligt i förväg.

Även priserna ligger ungeför likadant, håller man sig utanför de mest exklusiva ställena så klarar man sig gott. Det dyrast stället jag råkat ut för är Nuburg (mitt i smeten 75 EUR) Jag har alltid tältet med men hittills har jag bara använt det i Sverige. Klassikern är att åka genom Europa som ett skållat troll och upptäcka att skåne är både fullt och dyrt. Då är tältet gott att ha ;)

Lycka till
 
Last edited:

Curre

New member
Bara bra att lära sig några fraser. Framför all glöm aldrig att hälsa innan ni försöker att komma längre. Väldigt viktigt i Frankrike med Godmorgon herrn/damen, goddag herrn/damen och godkväll herrn/damen. När ni kommit förbi det kan man smyga in parlez vouz Englais damen/herrn?
Jag bodde i Frankrike och de finns inget ofinare att bara klampa på med en fråga till dem, de upplever en som burdus. Lycka till, Bretagne är super upplevelse:tummenupp
 

Skye

Kör Mycket!
Ett viktigt ord och uttal att kunna. Måtå
Betyder motorcykel och säger du moto med engelsk accent.
No comprand.
Upplevt på senaste resan när jag fick bensinknas trots reservdunk och ynka 3 km till nästa mack. SOS fattade nada.

Nästa gång har jag Siri som tolk
 

Chopperbyggarn

New member
Var visserligen många år sedan jag körde hoj igenom Frankrike men jag kommer fortfarande ihåg att om man frågade vägen på engelska så fick man ett mycket artigt och utförligt svar på FRANSKA så nog är det många fransoser som kan engelska. Bland harley åkare så var det självklart att svara på engelska bland dom som kunde (gäller för övrigt även andra med lite mer internationella intressen)!

Kanske är det bättre att börja med att fråga på Spanska då artighets/hälsningsfraser är mycket viktiga även i spanskspråkiga länder...dessutom kanske det är mindre historisk "rivaltet" mellan spanska o franska än engelska o franska historiskt sett:confused:

Jag kan bara ett par ord franska men min fru kan lite mer...viktigt att försöka ta seden dit man kommer!

Om man kör genom nord tyskland så enligt mina erfarenheter så verkar det vara raka motsatsen...nästan inga artighetsfraser alls, dock svarar dom som kan engelska alltid på engelska.

Lycka till och försök att lära in några franska artighets/hälsnings fraser så blir det nog en trevlig resa!:tummenupp

Anders.J
 

choken

New member
Jag läste någonstans, just nu hittar jag inte var, att man i Frankrike är skyldig att medföra egen alkotest.
Har jag fått det om bakfoten, eller stämmer det?
 

gundj

New member
Det stämmer, inte nog med det, du måste ha två.
Du skall blåsa i en innan du kör efter att ha inmundigat något alkoholhaltigt och för att uppfylla lagkravet så måste du ju ha en till i fordonet.
Dom ska visst kosta 1 € eller nåt sånt.
 

800cc

New member
Var visserligen många år sedan jag körde hoj igenom Frankrike men jag kommer fortfarande ihåg att om man frågade vägen på engelska så fick man ett mycket artigt och utförligt svar på FRANSKA så nog är det många fransoser som kan engelska. Bland harley åkare så var det självklart att svara på engelska bland dom som kunde (gäller för övrigt även andra med lite mer internationella intressen)!

Kanske är det bättre att börja med att fråga på Spanska då artighets/hälsningsfraser är mycket viktiga även i spanskspråkiga länder...dessutom kanske det är mindre historisk "rivaltet" mellan spanska o franska än engelska o franska historiskt sett:confused:

Jag kan bara ett par ord franska men min fru kan lite mer...viktigt att försöka ta seden dit man kommer!

Om man kör genom nord tyskland så enligt mina erfarenheter så verkar det vara raka motsatsen...nästan inga artighetsfraser alls, dock svarar dom som kan engelska alltid på engelska.

Lycka till och försök att lära in några franska artighets/hälsnings fraser så blir det nog en trevlig resa!:tummenupp

Anders.J

une bière, merci,det ska väl räcka en bit :),åker imorrn,ska bli kul!
 

janric

New member
Nån som kan "ett rum för natten med frukost" på franska? Lär dig det!!
Svårt att trolla fram när man kört hela dan och är sent ute.:wink:
 
Top