Var visserligen många år sedan jag körde hoj igenom Frankrike men jag kommer fortfarande ihåg att om man frågade vägen på engelska så fick man ett mycket artigt och utförligt svar på FRANSKA så nog är det många fransoser som kan engelska. Bland harley åkare så var det självklart att svara på engelska bland dom som kunde (gäller för övrigt även andra med lite mer internationella intressen)!
Kanske är det bättre att börja med att fråga på Spanska då artighets/hälsningsfraser är mycket viktiga även i spanskspråkiga länder...dessutom kanske det är mindre historisk "rivaltet" mellan spanska o franska än engelska o franska historiskt sett
Jag kan bara ett par ord franska men min fru kan lite mer...viktigt att försöka ta seden dit man kommer!
Om man kör genom nord tyskland så enligt mina erfarenheter så verkar det vara raka motsatsen...nästan inga artighetsfraser alls, dock svarar dom som kan engelska alltid på engelska.
Lycka till och försök att lära in några franska artighets/hälsnings fraser så blir det nog en trevlig resa!:tummenupp
Anders.J