Från en annan värld.

Hampe

Skriver massor!
Nej, men i vart fall från en annan tid.
http://www.youtube.com/watch?v=5Clsml93bFs&feature=related

Känn in det lugna, pedagogiska tempot som är angeläget att alla skall hänga med och förstå vad som sker. Det är bara 25 år sedan, men det finns fortfarande folk i drift som påstås heta "Ragge"... :D

Man kan raljera hur mycket som helst över färg och form, men handen på hjärtat - en god del av befolkningen hade Trafikmagasinet som en av veckans (månadens...?) TV-höjdpunkter - och det som avhandlades i programet på kvällen diskuterades ingående på arbetsplatserna runt om i det gamla DDR-Sverige dagen därpå.

Och jag är övertygad att det gjorde nytta!
Då, när man fortfarande ansåg att männsikan var bildbar och att kampanjer och påminnelser hade en effekt. När man fortfarande försökte få bilföraren att bli lite, lite bättre och förstå sitt sammanhang.

Nä, allt var sannerligen inte bättre förr. Men allt var inte kass heller!


Hampe
 

Hansi

Skrivit för mycket
Tycker dom visar en sak vid 4.45 och sedan säger något annat vid 4.50 men det kanske bara är jag som är fredagstrött...
 

Hampe

Skriver massor!
Tror det ligger ett klipp där - jo, man hade just börjat med sådant i den gamla ång-TVtiden!

Jag tror Hr Fogel drog en hel massa andra bra alternativ till att dra över vägen och kvadda hojåkare; "Att stanna intill mittlinjen" som han säger först är egentligen ganska riskabelt, att "stanna invid vägkanten" är marginellt säkrare för bilisten. Att bara köra vidare, vända på ett säkert ställe och komma in från "rätt håll" - alltså köra en ofarlig högersväng klipptes säkert bort det med, så som varandes "omständigt", kan tänka...

Man ville ju ha snabba, rappa TV-produktioner på den tiden... *solskensleende*


H

Edit, Jo tusan - det är ett tydligt hack där; Han varnar verkligen bilisten för att stanna ute på vägen, men det viktiga påpekandet har man faktiskt klippt bort - det är bara rester kvar av det. Hmmm... man hade alltså en programtid att ta hänsyn till då med...
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Intressant film!
Även om jag har min fulla lagliga rätt att på huvudled köra om framför avtagsvägar så avstår jag från att göra detta om än så liten avtagsväg.
Det var mycket nära att sluta lika dant som för motorcyklisten i filmen en gång i slutet på -90 talet och då handlade det om en infartsväg till privathus. Så brådis är det inte att man måste köra om framför avtagsvägar.:)

Anders.J
 

Bansaie

New member
Gäller dock att den som ska svänga visar det tydligt så man har en chans att anpassa sig. Det är ju inte alltid avtagsvägen är så lätt att se, och kanske speciellt för den som ligger bakom.
Jag fick lära mig på körskolan en gång i tiden att en bra regel när man ska svänga av en väg är: "Blinka först, bromsa sen"
Tyvärr så är det ju inte alla som kör efter den.
 

Cyborg

New member
*burr* trafikmagasine plus 80-tal.... men det är ändå en intressant situation.
Vad är det för hoj Ragge kör förutom att det är en 2-takts KTM? har aldrig sett någon sådan vägreggad varken ute i trafiken eller på blocket.
 

Hampe

Skriver massor!
*burr* trafikmagasine plus 80-tal.... men det är ändå en intressant situation.
Vad är det för hoj Ragge kör förutom att det är en 2-takts KTM? har aldrig sett någon sådan vägreggad varken ute i trafiken eller på blocket.

250 GS 1980 /-82 däromkring. På den tiden ett (inte alltför populärt) alternativ till Husqvarna i enduroskogarna. Dom led dels av sin importör, dels av att dom var alltför hårda i sin fjädersättning på den tiden vi fortfarande hade bökenduro i Sverige - dom krävde massa fart och attack för att fungera i fjädringen. Högt inre motstånd i gaffeln, yxig och bökig i låg fart.
Men framförallt var Husqvarna en bättre hoj, och hade en fungerade reservdelshållning. Finns det någon som har ett sådant här härke kvar i fungerade skick så lär han eller hon nog hålla på det...

Här är en härlig exposé från den tiden innan KTM hade funnit färg, form och riktning: http://www.vintagedirtbikeparts.net/VintageKTMPhotos.htm

För filmen är det ett knasigt val av hoj ur en pedagogiskt synvinkel - själv sitter jag och väntar på att Ragge "på sin stora motorcykel" skall ledsna på fånen som slickar mittlinjen och helt sonika dra förbi i diket som vilken vettig männscha som helst, men han spelar efter reglerna, inför kameran.
Däremot är det helt rätt hoj att använda för ett sådant där stunt som kommer i slutet - det är lätt att "komma fri" från en hög endurohoj i en sådan situation. Helt klart något att tänka på för dom som sitter nedbäddad i sina glidare...


Hampe

Ingen som reagerar på Mazda 818 Estate Wagon som får agera offerlamm?
-76a ser det ut som. Den är liksom ändå mer ovanlig idag... :D


Edit!
Årsmodell 1982 och Fordonsstatus: Avställd (1994-10-21) enligt bilreg.
Old soldiers never die, they just fade away...

Mazdan har för övrigt hunnit bli en VW Taro - som man kanske inte skall ha för mycket hopp på heller: Besiktningsuppgifter
Besiktningstermin: 2005-09-01 - 2006-01-31
Senast godkända besiktning: 2004-12-20


Vägmätarställning, km: 250969
 
Last edited:
Top