Frågor om lack

Mathias

Active member
För ca 1-2 år sedan lackerade jag om min hoj. Lackeraren som gjorde det har jag inte kontakt med så jag tänkte fråga om det här med "vattenslipning, han sa något om det men jag kommer inte ihåg. Ska man göra det eller skita i det??
Med tanke på att det gått så lång tid.
Vad är fördelar ev nackdelar.
 

Mr_Hayabusa

Moderator
Vattenslipning ....

Hej Mathias.
God fortsättning på det nya året. . . .

Vattenslipning..... . eller våtslipning som är samma sak.

Det är ju så att det gör man när man ska lackera saker.
Vattenslipning är att föredra då slipdamm inte fastnar på det fina
slippappret som är gjort för just våtslipning.

Varför man använder det är att man kan gå ner i kornstorlek på pappret
till tex P1200 eller finare.

Då får man en fin yta att lackera på som blir blank & slät utan en massa
sliprepor som syns.

Om lackeren nu sa så som du beskrev det kan det vara så att
han inte lyckades helt fullt ut med lackeringen av din motorcykel.
Det vill säga om det blev någon rinning eller apelsinliknande yta eller dammkorn eller dyl i lacken.
Det är enda orsaken till att han kan tänkas sagt så.

Skulle fallet vara så , så måste du först förvissa dig om att det finns klarlack
så det räcker att slipa lite på det utan att det går igenom till basfärgen.
Förutsättningsvins om det är 2 eller 3 skikts lack.
En solid enkel färg som inte är klarlackad fungerar också att slipa lite OBS LITE gäller för endera.

Men det är lätt att misslyckas om man inte gjort det tidigare.
Använd våtslip-papper minst med korningheten P1600 eller högre P2000
Sedan får man köra med lite rubbing & där efter polera med vax.

Det är tidsödande & man bör vara petig & noggrann .

Är det inget fel på lacken & du är nöjd så skippa det helt då det inte behövs.

Det är klurigt att lackera motorcykel detaljer då det är så mycket vinklar & vrå, luftintag ,ventilationshål med mera.
Det är väldigt svårt att få det 100% bra även för en väl erfaren lackerare.



Mvh Mats Mattiasson Webmaster SMC BLEKINGE
 
Top