Fråga om relä?

MEHall

New member
Halloj, precis registrerad och undrar om ni kanske vet något om det jag frågar om: ;)
Jag undrar om ni vet om det existerar relän som kan slå om till en annan krets när spänningen eller strömmen minskar i den första kretsen?:confused: :rolleyes:


:cool:
 

tersan

New member
Halloj, precis registrerad och undrar om ni kanske vet något om det jag frågar om: ;)
Jag undrar om ni vet om det existerar relän som kan slå om till en annan krets när spänningen eller strömmen minskar i den första kretsen?:confused: :rolleyes:


:cool:
Är det inte just det reläer gör? Beror lite på hur du kopplar, ev behöver du ett växlande relä för att få rätt funktion.

Om du beskriver lite närmare vad det är du försöker göra eller vilket problem du har, så kan nog någon klura ut en lösning... :)
 

MEHall

New member
Vad jag vet så slår de på eller växlar när styrström tillförs och jag menade tvärt om på sätt och vis.
Vad jag ville ha för funktion är att ström ligger på en krets hela tiden när styrström tillförs reläet och att det växlar krets när styrströmmen bryts.

42-134_m.jpg


Vad jag kan förstå så gör väl inte reläet på bilden det?


:cool:
 

dracer

New member
Vad jag vet så slår de på eller växlar när styrström tillförs och jag menade tvärt om på sätt och vis.
Vad jag ville ha för funktion är att ström ligger på en krets hela tiden när styrström tillförs reläet och att det växlar krets när styrströmmen bryts.

42-134_m.jpg


Vad jag kan förstå så gör väl inte reläet på bilden det?


:cool:

jo om du kopplar din krets på 30 och 87 87a används inte

jordar 85 och styrström på 86

då går strömen genom din krets när du har + på 86 bryter du strömmen bryts din krets

vill du ha motsatt funtion använder du 87 a istället för 87
 

MEHall

New member
Svar nej! Det ska växla då styrströmmen bryts, men tydligen gör inte reläet på bilden det.
Får revidera min idé men orginalfunktionen i idén kvarstår. ;)
 

Zopilote

New member
Bilden du har lagt upp visar ett vanligt enpoligt växlande relä. När spänning ligger över spolen (85 & 86) så är 30 & 87 ihopkopplade. När du släpper spänningen på spolen, så kopplas istället 30 & 87a ihop.
Behöver du styra fler noder samtidigt, så finns det växlande reläer med fler poler att köpa.
För att krångla till det ytterligare, så kallas den relätypen på bilden "monostabil", d.v.s. att den har ett stabilt och ett påverkat läge. Det finns även "bistabila" reläer, där du byter inkopplad krets genom att vända på polariteten på spolen.

Om du beskriver vad det är du vill göra, kan jag säkert hjälpa dig med att skissa upp ett schema.

/Christian (bl.a. elektronikingenjör ;))
 

MEHall

New member
Aha, då har jag tydligen missupfattat hur relät på bilden fungerar.
Men det var bra att få veta hur det egentligen fungerar för då kan jag realisera min ide. ;)
Jag har en Honda CB 650 som det är elfel på, bland annat så laddar den inte.
Dessutom så är det avbrott och kortis i kabelstammen. Har införskaffat en kabelstam som jag ska montera i stället för den gamla. Eftersom den gamla kabelstammen ändå ska kasseras så tänkte jag bygga en egen där tändningen och eventuellt laddningen är mer separat än orginal.
Då kom jag på en gammal idé jag haft där man tillför ström separat till tändningen vid extrema kallstarter eller när laddningen upphör av någon anledning. :rolleyes:




:cool:
 
Last edited:
Top