Fråga om A-kort "med begränsning"

Cyborg

New member
Tack för all tips! Har inte kollat här på ett tag då det inte direkt varit körväder här i Malmö...

Kineskonerna är ju perfekt, dom ska jag köpa ett par stycken.

Bulltoftaområdet, är inte det stängt/inhägnat? Vore ju onekligen kanon om man kunde köra sig trött där då jag bor nära.
Högskolan ska jag kolla, vet var du menar. Hade du målat markeringar på marken eller?
Någon anna som kört upp/ övningskört i malmö och vet bra platser att öva på? Tacksam för tips...

Jag tänkte låna skolans mellanklasshoj när jag tar lektioner. De tillåter mycket riktigt inte att jag har min egen. Har ännu inte bestämt mig för om jag ska köra upp på min egen (privat) eller på skolans. Beror på hur deras knarr är...
Jag tänkte ta lektioner på Värnhems MC-skola, någon med erfarenheter? De startar inte säsongen förrän mitten av mars, så jag har inte kört någon lektion än.

Tack igen för tipsen!

Mvh Linnea

Nu hänger jag inte med längre. Om du beslutar dig för att köra upp med körskolans motorcykel finns det ingen som helst anledning att ta ett begränsat A-kort. Tar du obegränsat får du köra din motorcykel och alla andra. Tror du kommer ångra dig en tid efter du tagit ditt körkort. Honda CB400 är ingen rolig motorcykel annat än för folk som vill uppleva en gammal hoj. Många säger att 2 år inte är så långt men det är det när du väl börjat, dessutom kommer din Honda göra tiden ännu längre.
 

twinflower

New member
Well... ingen som säger jag kommer ha Hondan för en evighet... :) Tror dock det är en bra hoj att lära sig på om man är totalt nybörjare och är en liten, tunn tjej i 50-kilosklassen och inte har en kappsäck full med stålar att köpa moderna cyklar för.

Visst, kör jag upp på skolans hoj kan jag lika gärna köra upp på tung och slippa två år med begränsat urval av hojar. Kör jag dock upp på min egen vore det ju synd om jag plötsligt skulle vara tvungen att skaffa en annan hoj. Har inte bestämt mig än.
Frågan var om man FICK köra upp för begränsat om man var över 20, även om jag såklart fattar att det låter bakvänt för en del!

Till Anders och alla er andra Malmöbor kan jag säga att SAABs gamla testbana används flitigt av en viss körskola, de har t.o.m sina koner utställda dagtid på såväl låg- som högfartsbana... Något jag upptäckte idag och därmed snikade till mig lite tjyvträning ;-)
 

Marie

Banned
Jag har bara en kommentar att göra: Mycket vill ha mera.

För mig tog det från mitten av oktober till mitten av februari att växa ur min första hoj, och då var det ändå fråga om en 72-hästars 600-kubikare....

Det tog alltså fyra vintermånader!

Sen har jag däremot funnit mig väl tillrätta med 900-1000 cc och cirka 100 kusar, och är fortfarande fyra år senare fullt nöjd.

Hästkrafter, vridmoment, cylindervolym och cylinderantal får man förvisso aldrig för mycket av, men det måste vara måtta på vad det får kosta också. Detta gäller både för bil och mc.

För mig är 100 hästar och 1000 cc på en radfyra vad avser mc, och 286 hästar och 4200 cc på en V8 vad avser bil, ungefär lagom. Alla fordonen är mellan 17 och 24 år gamla, så inte kostar jag på mig nytt.
 
Last edited:

anders_69

New member
Till Anders och alla er andra Malmöbor kan jag säga att SAABs gamla testbana används flitigt av en viss körskola, de har t.o.m sina koner utställda dagtid på såväl låg- som högfartsbana... Något jag upptäckte idag och därmed snikade till mig lite tjyvträning ;-)

OK, då har Håkan dragit igång verksamheten igen efter vinterdvalan. Jag var lite osäker på om det var i Mars eller April han tänkte börja igen.

Konerna lär stå där dagtid framöver de dagar han är där och kör.

/Anders
 

Cyborg

New member
Well... ingen som säger jag kommer ha Hondan för en evighet... :) Tror dock det är en bra hoj att lära sig på om man är totalt nybörjare och är en liten, tunn tjej i 50-kilosklassen och inte har en kappsäck full med stålar att köpa moderna cyklar för.

Visst, kör jag upp på skolans hoj kan jag lika gärna köra upp på tung och slippa två år med begränsat urval av hojar. Kör jag dock upp på min egen vore det ju synd om jag plötsligt skulle vara tvungen att skaffa en annan hoj. Har inte bestämt mig än.
Frågan var om man FICK köra upp för begränsat om man var över 20, även om jag såklart fattar att det låter bakvänt för en del!

Till Anders och alla er andra Malmöbor kan jag säga att SAABs gamla testbana används flitigt av en viss körskola, de har t.o.m sina koner utställda dagtid på såväl låg- som högfartsbana... Något jag upptäckte idag och därmed snikade till mig lite tjyvträning ;-)

I och med att du själv svävar från grundfrågan "Om man får köra upp för A med begränsning om man är över 20" kan du inte förvänta dig att alla strikt skall stanna kvar vid grundfrågan. Skulle det vara så skulle denna tråd enbart bestå av några Ja:n sedan var det slut......

Jag vet inte om jag bör påpeka att du tydligt klargjort att du INTE vill låna en hoj ifrån en körskola och sedan ändrar du dig mitti, visst "hänger" man med på dessa svängar......
 
Last edited:

extemp

New member
Hej!

Hade precis letat efter svar på likadan fråga!

Första delen, "att man får köra upp med A-begränsad, trots man är över 21" är besvarat, men det kanske har man förväntat.

Men vad VV säger är att:

"Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

- har haft behörigheten under minst två år

ELLER

- har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel. "



Om vi tänker så att jag tar körkort A-begränsad(!) nu i 22års åldern.

A) ska jag vänta 2 år tills jag får automatisk en uppgradering till A-obegränsad?

ELLER

B) får uppgradering till A-obegränsad direkt, pga att jag har fyllt 21 redan?

Jag tror att det är alternativ A), som är fallet, men vill vara säker ändå.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Gör dig själv tjänsten och ta tungt direkt istället.

Kör du alla övningar och klarar det med god marginal är det same same på proven iaf, trafiken är exakt detsamma så det behövs inte ens nämnas.

Du kan ändå vara ödmjuk och köra en mindre maskin ett par om du känner att det är vad du vill, men då har du iaf valet att ändra dig när som helst.

Sambon tog sin första körlektion idag, och hon kör (som på de flesta trafikskolor idag) på en uppborrad 600a. Skillnaden på vad som krävs av dig är alltså extremt marginell gällande uppkörningen. Du behöver ju inte direkt lägga varvtider på en värstinghoj, det är balans och bromsteknik det handlar om, och där spelar faktiskt inte den skillnaden så stor roll!

Ps. Lycka till ;)!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Om vi tänker så att jag tar körkort A-begränsad(!) nu i 22års åldern.

A) ska jag vänta 2 år tills jag får automatisk en uppgradering till A-obegränsad?

ELLER

B) får uppgradering till A-obegränsad direkt, pga att jag har fyllt 21 redan?

Jag tror att det är alternativ A), som är fallet, men vill vara säker ändå.[/QUOTE]

Det är alternativ A som gäller. Från och med 2013 då det nya körkortsprovet implementeras i Sverige blir det förmodligen ett prov mellan A2 och A.
 

extemp

New member
Tack för alla svar!

Att ta A-obegränsad direkt låter vettigt, det skiljer ändå inget i uppkörningen.. Men då dyker nya frågor upp.

Igen, citerar först VV:

"Krav på fordon som används vid körprov:

Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
- Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg."


Alltså, om jag har en, till exempel, Suzuki GS450 -81, som jag vill övningsköra och sedan även göra körprovet med. Den är ju 450cc, men 31kW och 0,163kW/kg. Hur ska VV klassa den?
 

Smedis

New member
Tack för alla svar!

Att ta A-obegränsad direkt låter vettigt, det skiljer ändå inget i uppkörningen.. Men då dyker nya frågor upp.

Igen, citerar först VV:

"Krav på fordon som används vid körprov:

Behörighet A (obegränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
- Motorns effekt får inte understiga 35 kW.

Behörighet A, (begränsad):
- Motorns slagvolym får inte understiga 375 cm³.
- Motorns effekt får inte överstiga 25 kW.
- Förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg."


Alltså, om jag har en, till exempel, Suzuki GS450 -81, som jag vill övningsköra och sedan även göra körprovet med. Den är ju 450cc, men 31kW och 0,163kW/kg. Hur ska VV klassa den?

Som icke godkänd iom att den inte är över 700cc och inte har mer än 35KW.
Den hojen är inte ens godkänd för A begränsad. (såvida den ej stryps och reggas om)
 
Top