Foto från dubbeldagarna på Ring Knutstorp

CB_Tobbe

New member
Det är dålig stil att starkt rekommendera deltagarna att använda heltäckande hjälm samtidigt som en instruktör åker med öppen hjälm.

Det är en hjälm som flertalet arrangörer förbjuder sina deltagare att använda vid bankörning 2014. Den är inte ens välkommen hos mchk-r.
 

Hampe

Skriver massor!
Hej och välkommen till forumet, Lennartk!

Reggad för mer än 6 år sedan och första posten idag.
Hoppas det tar fart nu när du kommit igång.


Hampe
 

Jörgensen

New member
Jag trodde att SMC skulle representera hur det ser ut i allmänhet, dvs alla deltagare och instruktörer är välkomna. I normala fall kör jag med öppen hjälm varför ska jag då använda en heltäckande hjälm på bana när det dessutom är säkrare att köra på bana än att köra i trafiken. Det vore enligt mitt förmenande ett hyckleri. Givetvis är jag medveten om skaderisken vid en eventuell omkullkörning men det är en rekommendation att använda en heltäckande hjälm och det är upp till varje deltagare resp instruktör att avgöra huruvida öppen hjälm används, precis som i trafiken.

För övrigt tycker jag det är ett bra foto, tack Lennartk.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Jag trodde att SMC skulle representera hur det ser ut i allmänhet, dvs alla deltagare och instruktörer är välkomna. I normala fall kör jag med öppen hjälm varför ska jag då använda en heltäckande hjälm på bana när det dessutom är säkrare att köra på bana än att köra i trafiken. Det vore enligt mitt förmenande ett hyckleri. Givetvis är jag medveten om skaderisken vid en eventuell omkullkörning men det är en rekommendation att använda en heltäckande hjälm och det är upp till varje deltagare resp instruktör att avgöra huruvida öppen hjälm används, precis som i trafiken.
.

Jag håller inte riktigt med eftersom dom dokument som smc school ger ut, där skriver man att hältäckande hjälm rekommenderas starkt. När man tar på smc instuktörväst, föråkarväst eller är funktionär då tycker jag att man kan ställa lite högre krav än på vanliga deltagare.

Det blir även en konstig situation för en deltagare som köper en integralhjälm innan kursen för att han läser ''rekommenderas starkt'' i kursdokumentationen. När han sedan kommer till kursen då står hans instruktör där med öppen hjälm. Naturligtvis skall en instruktör följa andemeningen i kursdokumentet särskilt i säkerhetsfrågor.

I Göteborg har den öppna hjälmen mer och mer försvinnit bland hd åkarna.
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag håller inte riktigt med eftersom dom dokument som smc school ger ut, där skriver man att hältäckande hjälm rekommenderas starkt. När man tar på smc instuktörväst, föråkarväst eller är funktionär då tycker jag att man kan ställa lite högre krav än på vanliga deltagare.

I Göteborg har den öppna hjälmen mer och mer försvinnit bland hd åkarna.

Där tycker jag att du är ute och cyklar.

Hjälmen i fråga är godkänd för det den används till i detta fallet, och högre krav än så skall väl ingen kunna ställa. Att SMC *rekommenderar* en sak är just en *rekommendation* och inte ett krav.
Som jag ser det finns det inte minsta anledning att skilja på kursdeltagare och instruktörer i det fallet.

Och vad avser HD-åkare så får man väl vara glad om de använder hjälm ö.h.t. och inte försöker få dispens p.g.a. mjäll.... :wink:

För min egen del skulle jag hellre sluta köra mc än ta på mig en icke öppningsbar hjälm.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jag försökte - lite vackert så där, med min erkänt diplomatiska stil att hinta om det olämpliga i att pissa på "Lennartk"s parad.

Nu får jag bli t y d l i g istället:

Vill någon diskutera hjälmanvändande på olika arrangemang så är det bara att starta en tråd om just det och skriva det ämnet i rubriken.
Det går alldeles utmärkt att hänvisa till denna tråden och skriva "jag såg en bild på någon som körde med en hjälm jag tycker"....

Vad som däremot inte är okay är att göra skit av en förstapostares inlägg och tråd där han vill visa/sälja bilder från en dag på bana.
Det handlar om vanlig artighet och hyfs, om man bara kan förmå sig att se på något utifrån. Sig själv.





Hampe
 
Last edited:

HkanB

New member
Jag håller inte riktigt med eftersom dom dokument som smc school ger ut, där skriver man att hältäckande hjälm rekommenderas starkt. När man tar på smc instuktörväst, föråkarväst eller är funktionär då tycker jag att man kan ställa lite högre krav än på vanliga deltagare.

Det blir även en konstig situation för en deltagare som köper en integralhjälm innan kursen för att han läser ''rekommenderas starkt'' i kursdokumentationen. När han sedan kommer till kursen då står hans instruktör där med öppen hjälm. Naturligtvis skall en instruktör följa andemeningen i kursdokumentet särskilt i säkerhetsfrågor.

I Göteborg har den öppna hjälmen mer och mer försvinnit bland hd åkarna.
Moralens och formalias självutnämnde väktare slår till igen!
Det är lagligt om än kanske mindre fiffigt att åka med öppen hjälm. Måste SMC sponsra alla sina funktionärer och instruktörer med heltäckande kruka i partifärger och logotyp för att du skall bli nöjd?

Funktionärer, alla sorters är frivilliga entusiaster, de flesta av dem i alla fall, och...bättre eller sämre så skall man ha tvång på heltäckande hjälm för funktionärer så är det en organisationsfråga och inte ett personligt val. Precis som valet av väst inte är personligt utan framtaget för att vara enhetligt!

Alltså, du måste ha Sveriges, om inte världens största blöta filt tillhands, mest hela tiden. Minsta lilla tecken på entusiasm och framåtanda och #%¤&"(!" där är den blöta filten igen. Du är förmodligen den som skulle kunna ha flest motioner till årsmötet, av alla, alla kategorier. Kommer vi att få se dig och höra dina motioner där? Tror knappast det, men överraska oss gärna!

Det finns för det mesta en strimma av hopp och öppning för möjlighet i det du skriver men du vänder, snudd på alltid, det till något som är angeläget att undvika, låta bli eller något annat som...man inte skulle vilja göra. Jag har skrivit det förut och skriver det nu igen...vad är du ute efter, vad vill du åstadkomma, egentligen?
 

CB_Tobbe

New member
Det handlar inte om några våta filtar. Det handlar om att instruktören är en '' bit'' av smc school och det är kursdokumentet också. Jag anser att instruktörer skall ställa sig bakom smc school s rekommendationer åtminstone i säkerhetsfrågor, speciellt som dessa ligger helt i linje med svemo och fim regelverk.

Det bästa vore att ändra regelverket så att heltäckande hjälm blir ett KRAV vid avancerade kurser på storbana. Öppen hjälm skall bara acepteras på grundkurser. Det handlar även om att visa fb att smc school tar säkerhetsfrågan på allvar om dom skall fortsätta att stödja smc kurser med försäkringsskydd.
 

Marie

Banned
Då tror jag att man biter sig rejält "nånstans akteröver", och AK blir bara till för de redan frälsta. Skall man behöva skaffa annan hjälm - som man aldrig annars kommer att använda - så blir nytillströmningen till kurserna ÄNNU mindre än den är idag. Krånglet och kostnaden känns helt enkelt onödig och blir ett hinder.

Hur mycket aktier har du i en hjälmtillverkare som saknar öppna hjälmar på tillverkningsprogrammet? ;)
 

CB_Tobbe

New member
Då tror jag att man biter sig rejält "nånstans akteröver", och AK blir bara till för de redan frälsta. Skall man behöva skaffa annan hjälm - som man aldrig annars kommer att använda - så blir nytillströmningen till kurserna ÄNNU mindre än den är idag. Krånglet och kostnaden känns helt enkelt onödig och blir ett hinder.

Hur mycket aktier har du i en hjälmtillverkare som saknar öppna hjälmar på tillverkningsprogrammet? ;)

Jag har sett ett antal integralhjämar efter bancrasher som funktionär inklusive min egen efter ha blivet ''torpederad'' . Dom var inga skönheter framtill (bågen toralt söndersskrapad, viseret bortslitet). Vad gäller nytillskottet av deltagare så är skillnaden marginell med eller utan krav på heltäckande hjälm.

Ser du några moppeungar som kör i öppen hjälm ?? Nej jag ser inga, dom kör med crosshjälm eller med vanlig integralhjälm.

Skall man enbart följa lagen som marie m.fl förespråkar, då skall all personlig skydds utrustning förutom hjälm flyttas från ''skall'' listan till ''rekommendera'' listan...
 
Last edited:
Top