Bilder från måndagens körning på Knutstorp finnes på www.slutartider.se (Klicka på knappen webshop).
Jag trodde att SMC skulle representera hur det ser ut i allmänhet, dvs alla deltagare och instruktörer är välkomna. I normala fall kör jag med öppen hjälm varför ska jag då använda en heltäckande hjälm på bana när det dessutom är säkrare att köra på bana än att köra i trafiken. Det vore enligt mitt förmenande ett hyckleri. Givetvis är jag medveten om skaderisken vid en eventuell omkullkörning men det är en rekommendation att använda en heltäckande hjälm och det är upp till varje deltagare resp instruktör att avgöra huruvida öppen hjälm används, precis som i trafiken.
.
Jag håller inte riktigt med eftersom dom dokument som smc school ger ut, där skriver man att hältäckande hjälm rekommenderas starkt. När man tar på smc instuktörväst, föråkarväst eller är funktionär då tycker jag att man kan ställa lite högre krav än på vanliga deltagare.
I Göteborg har den öppna hjälmen mer och mer försvinnit bland hd åkarna.
Moralens och formalias självutnämnde väktare slår till igen!Jag håller inte riktigt med eftersom dom dokument som smc school ger ut, där skriver man att hältäckande hjälm rekommenderas starkt. När man tar på smc instuktörväst, föråkarväst eller är funktionär då tycker jag att man kan ställa lite högre krav än på vanliga deltagare.
Det blir även en konstig situation för en deltagare som köper en integralhjälm innan kursen för att han läser ''rekommenderas starkt'' i kursdokumentationen. När han sedan kommer till kursen då står hans instruktör där med öppen hjälm. Naturligtvis skall en instruktör följa andemeningen i kursdokumentet särskilt i säkerhetsfrågor.
I Göteborg har den öppna hjälmen mer och mer försvinnit bland hd åkarna.
Då tror jag att man biter sig rejält "nånstans akteröver", och AK blir bara till för de redan frälsta. Skall man behöva skaffa annan hjälm - som man aldrig annars kommer att använda - så blir nytillströmningen till kurserna ÄNNU mindre än den är idag. Krånglet och kostnaden känns helt enkelt onödig och blir ett hinder.
Hur mycket aktier har du i en hjälmtillverkare som saknar öppna hjälmar på tillverkningsprogrammet?![]()
Jeeez... starta en hjälmtråd istället...
Jäkligt vassa bilder lennartk! :tummenupp