fotkoppling och handväxel

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Bortsett från Harley och indian hojar, känner ni till gamla hojar som har fotkoppling och handväxel som inte är alltför dyr i inköp?

Mvh

Amir
 

DearHunter

New member
Menar Du en sådan här?

123675509720.jpg



:D ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Snarare hojar som dkw nz 500, rödmyra, svartmyra mm. Tyvärr har dessa handkoppling men det kanske går att bygga om till fotkoppling. Helst ska den klara vettig tempo. Amir
 

DearHunter

New member
Snarare hojar som dkw nz 500, rödmyra, svartmyra mm. Tyvärr har dessa handkoppling men det kanske går att bygga om till fotkoppling. Helst ska den klara vettig tempo. Amir

Vad är det för vits med fotkoppling mer än nostalgi ?

Det finns ju halv och helautomater för rel billig peng. Misstänker att det kostar en del att ''modifiera'' hojen efter dina önskemål. Den kanske även måste godkännas av transportstyrelsen.

Jag gillar att finlira med kopplingen när jag glider mellan köerna....mer känsla med handen än foten och vissa kör ju hoj i slalompjäxor ser det ut som :)
Här har vi en annan som gillar att finlira. Undrar om han har ABS ? :D

1050-half-bike.jpg
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Jag har haft automat och handväxlade mopeder och vill även testa fotkoppling och handbäxel. Ovanlig och häftig konstruktion med mera. Tycker det är häftigt med fordon som är krävande att köra :)

Sen minskar det belastningen på händerna.
 

jansandstrom

New member
Suzuki Burgman

Köp den för då slipper du växla överhuvudtaget. :D
Har ingen koppling men du kan växla manuellt med tummen :p om du nu vill det.
Eljest är det bara att gasa på så sköter den sig helt automatiskt.
 

Chopperbyggarn

New member
Vad är det för vits med fotkoppling mer än nostalgi ?

Enligt dom lärda så är människan generellt sett en nostalgisk varelse....har själv handväxel o fotkoppling på min favorithoj.:)

Nostalgi är väl underbart!:)

Amerikanska Polisen körde med handväxel o fotkoppling betydligt längre än civila...en anledning jag har läst är att man ansåg sig kunna använda revolvern under mer kontrollerade former (vänsterhanden) under körning...

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Anders, jag har också hört detta men jag undrar om det också kan underlätta användandem av polismicken?

Mvh

Amir
 

Chopperbyggarn

New member
Amir, om du ska hitta en hoj med fotkoppling och handväxel inom din budget så tror jag att du måste titta på Amatörbyggda/Ombyggda mc o i synnerhet dom med bilmotor då du har störst chans att hitta detta här.
Vanligaste lösningen är Jockey shift och Suicide clutch...inte tankväxel och kopplingsvagga som på polis hojarna.

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Tack för tipset. Det jag själv är inne på är hojar som dkw nz 500 och sb 500. Enligt teknisk data så ska den vara gid 115 km/h vilket räcker gott och väl för att hänga i trafikrytmen. Den har handväxel men tyvärr handkoppling. Om jag skulle kunna modifiera den till fotkoppling enligt tå/häl konstrultion skulle det passa mig. Om jag inte minns fel så ligger prisbilden för en dkw nz 500 mellan 30000-40000 kr om inte jag blandar ihop det med en annan hoj. På så sätt får jsg både tvåtakt och fotkoppling och handväxel i en och samma hoj.

Mvh

Amir
 
Last edited:

DearHunter

New member
En av anledningaran till att man inte har en handväxel idag är att det är mycket smidigare och säkrare att växla med foten och koppla med handen.
Ska Du fippla med handen varje gång Du växlar så är det opraktiskt i stadstrafik.

Båda händerna på styret ;)
 

Chopperbyggarn

New member
Tack för tipset. Det jag själv är inne på är hojar som dkw nz 500 och sb 500. Enligt teknisk data så ska den vara gid 115 km/h vilket räcker gott och väl för att hänga i trafikrytmen. Den har handväxel men tyvärr handkoppling. Om jag skulle kunna modifiera den till fotkoppling enligt tå/häl konstrultion skulle det passa mig. Om jag inte minns fel så ligger prisbilden för en dkw nz 500 mellan 30000-40000 kr om inte jag blandar ihop det med en annan hoj. På så sätt får jsg både tvåtakt och fotkoppling och handväxel i en och samma hoj.

Mvh

Amir

Låter som att du kommer att få bygga om lite. Ombyggnad behöver inte bli så dyr om du gör det själv eller med hjälp av någon kompis. Du ska se att det löser sig Amir!

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Det förekommer två typer av kopplingspedaler: En av "tå modell" som fjädrar tillbaks av sig själv.
Den andra "tå-häl" modellen som sitter orginal på Harley (även Indian om jag minns rätt) och som har inbyggd fjäderförspänd friktions lamell och stannar i frikopplat läge. Harley:man frikopplar med hälen och trycker på driften med tårna. Den senare lösningen fanns kvar på polis motorcyklarna långt in på 70-talet...inte bara i USA utan även i Mexico mfl latinamerikanska länder samt länder i Mellan Östern och Sydost Asien.

Ombyggnadssatser till båda lösningarna tillverkas fortfarande i USA till nyare hojar (främst Harley) och nu finns även hydauliska kopplings pedaler att köpa.

Det här en kopplingslösning som helt enkelt inte vill dö ut.

Anders.J
 
Last edited:

DearHunter

New member
Det förekommer två typer av kopplingspedaler: En av "tå modell" som fjädrar tillbaks av sig själv.
Den andra "tå-häl" modellen som sitter orginal på Harley (även Indian om jag minns rätt) och som har inbyggd fjäderförspänd friktions lamell och stannar i frikopplat läge. Harley:man frikopplar med hälen och trycker på driften med tårna. Den senare lösningen fanns kvar på polis motorcyklarna långt in på 70-talet...inte bara i USA utan även i Mexico mfl latinamerikanska länder samt länder i Mellan Östern och Sydost Asien.

Ombyggnadssatser till båda lösningarna tillverkas fortfarande i USA till nyare hojar (främst Harley) och nu finns även hydauliska kopplings pedaler att köpa.

Det här en kopplingslösning som helt enkelt inte vill dö ut.

Anders.J

Jasså, så de görs fortfarande.... Trodde att det var utdött!
Men utvecklingen tyder på att vi får fler och fler modeller med automatväxel och automatkoppling. Så det blir till att växla med tummen (eller stortån för vissa ;) om de får bygga om som de vill)
 
Top