Fossildrift, eldrift?

knuttekultur

New member
Hej!

Är jag hopplöst ute?
Jag kan bara inte få in i huvet att en mc som inte osar lite, lite kolväten och svedd olja är "på riktigt".
Minns min SR500.
Eldrivet är kanske - inte övertygad - miljövänligare och man sitter ju i en garderob om man inte ser att det är dit vinden blåser.
Nu yras det ju om saluförbud på bensin om typ 10-15 år.
Men måste precis allting nuförtiden vara:
Batteridrivet
Elektroniskt
Sensorförsett
Mjukvaruupdaterat?
Visst, det är jättebra på många sätt, jag är själv "i branschen" men i bland blir jag fnoskig på det.
 

IvanBoring

New member
Tja, att vara "hopplöst ute" för att man tycker som du visar nog mest på hur samhället håller på att utvecklas. Jag har också svårt att föreställa mig motorcyklar med eldrift, men om jag fortfarande kör mc om 10-15 år lär vara osäkert p.g.a. min ålder. Att det sedan lär bli mer elektrifierat råder nog ingen tvekan om men om det verkligen är rätt väg att gå kan man ju diskutera. Fast då börjar politik smyga sig in i diskussionen och det får man nog ta någon annanstans :p
 
Last edited:

jan-olovj

New member
Eldrift kan nog vara bra om man har hojen till att åka till jobbet men inte till att bara köra för det är långt ifrån alltid man vet var man hamnar, bensinmackar finns överallt nästan.
 

Ove 60+

Active member
:confused: Alla har snöat in på bensin eller el istället för att tänka i nya banor. Alternativ finns redan och fler kan komma. En vanlig kolvmotor kan köras på etanol, metanol och lite annat som gas t.ex. En del konvertering kan behöva göras
Vätgas är användbart som fordonsbränsle, antingen i vanlig motor eller omvandlat till el. i bränslecell.

Det viktiga som jag ser det är att om turen till kiosken råkar bli 50-60 mil extra, bara för det känns bra, är att det finns möjlighet att tanka längs vägen. Alltså viktigt att det blir något "vanligt" bränsle oavsett vad.

Jag tror att det kommer att dyka upp lösningar för det finns kreativa människor som kan hitta på. :tummenupp
 

Y62.se

Member
80% av all el i världen är fossil så att köra fordon på el är liten nytta för miljön.
 

roffe_s

Active member
80% av all el i världen är fossil så att köra fordon på el är liten nytta för miljön.

Njae, inte riktigt så. 2019 var ca 62% av all världens elproduktion baserad på fossila bränslen, resten förnybart. Av den totala energiproduktionen, d v s inklusive värme och transporter, utgjordes däremot 84% av fossila bränslen. Så att öka andelen el för transporter lär ju minska den senare siffran :)

https://ourworldindata.org/electricity-mix
 

StigB

New member
För min del är en elhoj i nuläget i stort sett oanvändbar med den korta körsträcka som man kan köra med den. jag har erfarenhet av andra elfordon och där har uppgivna körsträckor visat sig vara mycket teoretiska och antagligen uppmätta i laboratoriemiljö och är det lika dant med hojarna så blir den praktiska körsträckan allt för kort. Batterierna har inte gjort någon banbrytande utveckling på 130 år, de fungerar i stort sett på samma sätt även om en viss utveckling naturligtvis har skett.
Ska elfordonen bli intressanta så måste det komma ett helt annat lagringsmedia. Så när jag kan köra med en elhoj i 40 mil och sen ladda den på 5 min så visst då kan den bli intressant, dock så tror jag i nuläget mer på vätgasdrift.
 

Y62.se

Member
Njae, inte riktigt så. 2019 var ca 62% av all världens elproduktion baserad på fossila bränslen, resten förnybart. Av den totala energiproduktionen, d v s inklusive värme och transporter, utgjordes däremot 84% av fossila bränslen. Så att öka andelen el för transporter lär ju minska den senare siffran :)

https://ourworldindata.org/electricity-mix

Förnybart är inte koldioxidfritt och minskar inte andelen koldioxid i atmosfären. Det vi behöver om vi ska ändra på det är koldioxidfri energi och det finns bara ett fåtal källor till det.
 

roffe_s

Active member
Förnybart är inte koldioxidfritt och minskar inte andelen koldioxid i atmosfären. Det vi behöver om vi ska ändra på det är koldioxidfri energi och det finns bara ett fåtal källor till det.
Men fortfarande är siffran 62% och inte 80% baserad på fossila bränslen, det kanske vi kan enas kring? Din kommentar är sedan lite otydlig, till de förnyelsebara energikällorna hänförs normalt de energislag vars "rörliga" påverkan (när anläggningarna väl är byggda) på CO2-utsläppen är nära noll per kWh. Att det åtgår en mängd CO2 för att bygga samt demontera anläggningarna är korrekt, men det rörliga bidraget är nära noll. Den senare delen av första meningen tolkar jag som att Du avser energikällor som konsumerar redan befintlig CO2 i atmosfären och sådana energikällor är oerhört få (om ens någon kommersiellt gångbar källa av den typen existerar sett till en LCA). Där lägger Du ribban högt :)

Handen på hjärtat är det väl på detta viset:
- Det sämsta alternativet för energi avseende CO2 i atmosfären är tyvärr att fortsätta elda fossila bränslen, det ökar CO2-innehållet i atmosfären ytterligare.
- Det näst bästa är att använda energi från så kallade klimatsmarta eller förnyelsebara energislag, etablering och avetablering kan innebära en viss CO2-belastning på atmosfären men utsläppen /producerad kWh och därmed LCA ligger långt under de för fossila bränslen.
- Det bästa vore att hitta en process som snabbt, utan större risk, konsumerar det CO2 vi redan släppt ut i atmosfären. Som kan byggas och drivas till en för konsumenten rimlig kostnad.

Men där är vi inte riktigt än. Dock - bara för att steg 3 inte finns tillgängligt för konsumenten idag förhindrar det ju inte att vi, i avvaktan på mer forskning, väljer steg 2 i stället för steg 1 om så är möjligt. Det är ändå ett betydligt steg framåt i f t att fortsätta elda fossila bränslen. Tänker jag :)
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Intressant att följa debatten.

Själv, har jag en lite annan ingångsvinkel.
Jag vill ha en MC som är rolig och utmanande att köra. Min MC ska ge mig gott humör och körglädje. Mera avancerad är min världen egentligen inte, fast kan det samtidigt vara bra för miljö, så blir det en trevlig bonus.

Jag har provkörd el-hojer, och jag ändrade uppfattning på en nivå jag inte hade förväntat. För i ärlighetens namn, vart jag nog inte särskild positiv, innan jag provade på. Och vist är där delar som laddning, som ku vara bättra! Fast det kan priset vid bensin pumpen också gärna bli..

Vi ses på vägen, på 2 hjul..
 
Top