Folksam vill kartlägga bilister...

nir_scorpio

New member
Nu börjas det:

"Försäkringsbolag ska få använda särskild utrustning i bilar för att mäta hur försäkringstagarna kör. Det har Datainspektionen slagit fast. Genom att till exempel se hur fort föraren kör kan bolagen på så sätt låta fartdårar betala en högre premie."
-- Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15591691.ab)

Lite mer info: http://blogg.aftonbladet.se/robertcollin/2012/10/folksam-blir-storebror-och-gud

Idag försäkringsbolag, i morgon...?
 

gundj

New member
Inget nytt, för 10 år sedan, drygt, innan det fanns navigatorer till vanligt folk var jag med i en utvecklingsstudie gällande aktiv kontroll av fordonshastighet, sändande stolpar, hastighetsdatabaser i bilarna osv osv.
Och redan då fanns det tankar om hur man skulle logga förarens beteende i trafiken, bl a genom näst intill momentan överföring av vissa saker via GSM eller aktiva system längs vägen.
Vi är snart där, och för min del får dom logga min färd.
Hustrun blev påkörd bakifrån vid ett trafikljus, idioten som körde på erkände på platsen med ångrade sig sär han skulle berätta för sin fru och påstod att vi hade rullat baklänges in i honom. Med en bra logg hade problemet löst sig självt.

Edit: Det som Per Ström skriver skall tas med en skopa salt, han skriver ju i egen sak och för att få in pengar, så det behöver ju inte vara rätt och riktigt, även om han ger sken myndighetsstöd.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Folksams projekt har en egen web; http://www.gront-ljus.se

iF tester på med en app, som reggar hur du kör i en testperiod - och om du är kör trafiksäkert enligt appen, riskerar du att bli erbjuden 25% discount på försäkringen..
 

Diversion

New member
Man kan lösa samma problem med ett par kameror på hojen för 399 SEK/st. och det bästa av allt, det är frivilligt.
 

Diversion

New member
Ändamålsglidning är i det närmaste oundviklig - bara en tidsfråga.

Det har jag sagt åt många jag känner när det gäller integritetsfrågor. Tyvärr är det så att svensken inte uppskattar sin frihet bara han/hon har lite pengar över i slutet av månaden och kan glo på zombietv. Uppvaknandet sker när det drabbar vardagen men då är det för sent.
 
Spelar det egentligen någon roll vad vi tycker? Vi kan tjata här i vår lilla ankdamm, men övervakningshyslobbyn är oerhört stark! Vem kan med gott samvete oponera sig emot de "goda" politiker som bara vill vårt väl. Vi i almogen har ju inte förmåga att förstå vårt eget bästa och skall därför kontrolleras och övervakas. För övrigt anser jag att det jag skrev i min tråd "säkerhetstjatet" passar in kusligt väl i denna tråd!

Lev i dag, i morgon kan det vara för sent!
 

Diversion

New member
Nej ur politisk synpunkt spelar det ingen roll, i synnerhet som en stor del av befolkningen faktiskt vill ha en kamera i röven med direktanslutning till departementet för mental hygien.

På ett personligt plan kan man lära sig så mycket om tekniken man kan och diskutera med likasinnade. Då finns möjligheten att i vissa fall gå runt övervakningen, det finns få tekniska lösningar som inte går att lura. Jag har inga som helst samvetsbetänkligheter på just den punkten.
 
Hej på er.

I min värld är det bara omskrivningar för integritets kränkande övervakning. Myndighets utövning av den värsta sorten:mad:.

Fascist och kommunist regimer har historiskt sett varit överdängare på sådana här ”förbättringar” avseende övervakning, det är ju näst intill fört i bevis! :D:D. Om det är en "KGB" uniformerad person eller kamera / GPS spelar ingen roll. Om nu sedan initiativet tas av ett försäkringsbolag så är det väl inte mycket bättre. Tror INTE på deras goda avsikter...

/Peter

PS verkar inte vara många som vill ha mer av "övervakning" - vi har redan för mycket.
 
Last edited:

Diversion

New member
"Men tänk på barnen!"

"Tänk på miljön"

"Är du emot säkerhet?"

Det är en smutsig debatteknik/retorik som går ut på att smutsa ned motståndaren och ibland insinuera att han/hon hyser åsikter som han/hon kanske inte alls gör. Man gör det genom att medvetet ge en starkt förenklad bild alt. dölja vissa saker. Då har man reducerat frågan till en svartvit bild där man måste välja det politiskt korrekta alternativ som ges. Jag är inte säker men jag tror faktiskt att det rent av finns ett namn på den tekniken.
 
Last edited:

HkanB

New member
Osnygga debattekniker...

Svårt att argumentera bort.
Men det är pedofilerna som ska ha "fotboja", inte vi som kör hoj/bil.

Det är just därför det räknas in bland osnygga argumentationstekniker tillsammans med halmgubbar, har du slutat att slå din...o.s.v

Ingår i samma kortlek med enbart jokrar som rasistkortet, feministkortet, klimatkortet m.fl hittas i. De spelas alla ut för demonisera den man inte klarar av att argumentera med på ett övertygande sätt...om man överhuvudtaget är ute för att argumentera och inte bara torgföra en åsikt så ljudligt som möjligt.

Grejen är att den är en fokusflyttande argumentationsteknik som har likheter med bl.a just halmgubben och det går inte att argumentera mot det. Den och liknande tekniker har McCarthy-liknande drag med skuld genom anknytning och association som främsta kännetecken...

Så förutom att de är snudd på omöjliga att argumentera emot så säger det väldigt mycket om den som använder sig av liknande tekniker...
De är dessutom en varningssignal om att det är dags att lämna debatten...för den är ingen sådan utan något helt annat.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Debatten är kompliceret och det finns en mängd olika aspekter - Som motorcyklister reagerar vi närmast med ett överlevnads instinkt och är strax emot! Troligen för att vi inte vill blåsas.. (igen, igen..)

I debatten, kommer i vanligt fall också ITS - Intelligenta Transport System och ISA - Intelligent Speed Adaption - System f. hastighetsanpassning, Trafikverkets ISA spec´s länk

Kolla gärna denna länk på dagens BBC - om hur det nu testas system som bland annat infattar möten med MC - vilket jag tycker är intressant - så även att man publikt nu erkänner i Tyskland att mötes olyckor bil - MC, är ett mycket stort problem.
 

Motormannen

New member
Så länge vi som kör lagligt får en STOR lättnad i premien också, så har jag inget emot att mitt försäkringsbolag övervakar mitt fordon. Övervakningen skulle ju kunna ske passivt, att så länge man kör lagligt ser de ingenting, men när man överträder hastighetsgränser och kör aggresivt poppar det upp hos bolaget.
 

Bansaie

New member
Så länge vi som kör lagligt får en STOR lättnad i premien också, så har jag inget emot att mitt försäkringsbolag övervakar mitt fordon. Övervakningen skulle ju kunna ske passivt, att så länge man kör lagligt ser de ingenting, men när man överträder hastighetsgränser och kör aggressivt poppar det upp hos bolaget.
Varför ska det poppa upp hos Bolaget över huvud taget?
Ska nått överhuvud taget registreras ska på sin höjd vara en Blackbox (färdskrivare) där det går att läsa ut i efterhand den gången det väl har hänt nått. Varför ska de alltid förespråkas övervakning i realtid?

Jag vet att du skrev att det "bara" skulle poppa upp när du körde "aggressivt" men det betyder att det poppar upp vid varje omkörning eller den gång du gasar upp för att klara dig ur en situation. Vet man inte omständigheten runt den "aggressiva" körningen kommer den oavsett vad alltid tolkas till din nackdel.

Ändamålsglidnings när prytteln väl är på plats i fordonet ska vi inte ens tala om.
 
Last edited:

challe

Member
Så länge vi som kör lagligt får en STOR lättnad i premien också, så har jag inget emot att mitt försäkringsbolag övervakar mitt fordon.

Är du inte väl naiv nu då? Övervakningen är väl till för att kunna öka kostnaden för de som inte kör lagligt, och dessa pengar ska väl betala för systemet. Alltså inga pengar över till någon STOR lättnad i premien för de skötsamma.
 
Top