Fler som väntar?

micke.r

New member
Leder väl in er på vilospår, men Taz är rätt på det.
www.sporthoj.com/forum/bandagar,kurser/2010 års bandagar med Actionpics.se

Ja, där har vi det (Tänkte den tanken också ;) )

Här kommer en "kort" förklaring på de olika arrangemangen. Du kanske redan har järnkoll, men då är det ju bara att hoppa över att läsa :rolleyes:

En "bandag" är något som arrangeras av ett företag eller privatpersoner. Det finns en STOR mängd olika arrangörer runt om i Sverige, och deras bandagar börjar komma ut eller har redan gjort det.

De kännetecknas oftast av att du, tillsammans med övriga deltagare, delas in i mindre grupper - ofta relaterat till hastighet. Till din hjälp så finns det föråkare, som försöker se till att ingen kör omdömmeslöst, samt hjälper till med spårval, farthållning och svarar på andra frågor.

I övrigt så är körningen ganska "fri" och du får sköta dig själv under dagen.

En kurs med SMC är en KURSDAG där du också kör ett antal pass på bana, indelat efter fart, men också efter vilket kurssteg du kör.

Här sker det utbildning eller coachning under hela dagen, och vanligtvis så är grupperna små (3-5 deltagare per instruktör), så feedbacken blir utförlig och personlig, efter varje pass..

På den här kursdagen gäller även vagnskadeförsäkringen, hos i princip alla bolagen, om olyckan skulle vara framme. (Det är dock ganska ovanligt)

Då det är en kursdag så ingår också saker som mat och frukt eller fika, vilket det sällan gör på en vanlig bandag

SMC kurser - avancerade kurser - arrangeras både av SMC Centralt samt av flera distrikt (ex Skåne, Blekinge, Halland, Västra Götaland, Värmland, Stockholm osv) och kallas både för sporthojskurs eller BKK (broms och kurv kurs eller bättre körkunskap)

Det är exakt samma kurs (förutom i Skåne förståss) men vänder sig till lite olika målgrupper..:cool:

De flesta kurser släpps nu före jul på www.svmc.se, förutom Skånes kurser som släpps 1 februari. Just Skånes kurser, brukar ta slut väldigt fort, så där gäller det att hålla sig framme. :eek:

Hängde du med ?? :D

Lycka till Lars, på antingen någon bandag eller förhoppningsvis på någon av våra kursdagar ;)

Lars J

New member
Hängde du med ?? :D

Tack för all förklaring, nu börjar så smått kronan ramla ner.
Vill så klart gå SMC kursdag, inte minst för att försäkringar gäller.
Känns bra oxå att kurser släpps snart o bokningsdag inte är samma sak.

Det känns viktigt att kunna utvecklas som förare, köpte ny cykel i sept. och den är nästan lite för brutal.:)

TKH

New member
Nu har Skåne gått ut med vilka dagar som det är kurs, kolla www.svmc.se/skane , översta nyheten (än så länge)
När jag tittar på dem så poppar frågor upp.
Jag kanske har missat något väsentligt någonstans.
Kanske kan du eller någon annan svara.
Antar att de alla, både BKK och SHK, har ett nummer framför som talar om att det är första BKK för säsongen osv.
Men när det gäller SHK så har jag hört att det finns olika steg. Nu finns det 2 SHK i listan (1 och 2 står det).
Det är väl då inte samma som att det är steg 1 och steg 2?
Om det INTE är steg 1 osv varför är det inte utskrivet vilket steg det är?
Får man ingen möjlighet från SMC Skåne att gå 4 steg på en säsong?
Jag vill gå alla stegen och helst planera in detta med eventuell semester men som det ser ut nu så är ju det omöjligt.
Vad händer egentligen?

Kristofer

New member
När jag tittar på dem så poppar frågor upp.
Jag kanske har missat något väsentligt någonstans.
Kanske kan du eller någon annan svara.
Antar att de alla, både BKK och SHK, har ett nummer framför som talar om att det är första BKK för säsongen osv.
Men när det gäller SHK så har jag hört att det finns olika steg. Nu finns det 2 SHK i listan (1 och 2 står det).
Det är väl då inte samma som att det är steg 1 och steg 2?
Om det INTE är steg 1 osv varför är det inte utskrivet vilket steg det är?
Får man ingen möjlighet från SMC Skåne att gå 4 steg på en säsong?
Jag vill gå alla stegen och helst planera in detta med eventuell semester men som det ser ut nu så är ju det omöjligt.
Vad händer egentligen?

Nummerna på SMC Skånes kurser har inget att göra med vilket steg det gäller utan bara vilket nummer kursen har. Lite olyckligt att informationen ang kursdatum kommit ut på Skånes hemsida före beskrivning av sporthojskursen gjort det.
Jag har pratat med berörd personal och närmare beskrivning kommer i början på nästa år (låter oerhört långt borta när man säger så :D).

Ghost79

New member
En fråga

Vissa av kurser som står utskrivna på SMC School har "SMC Väst" som markering, och vissa har det inte. Är det någon skillnad kursmässigt?
Jag tänker på SHK ( sporthojskurserna ).

Thundercat

New member
Vissa av kurser som står utskrivna på SMC School har "SMC Väst" som markering, och vissa har det inte. Är det någon skillnad kursmässigt?
Jag tänker på SHK ( sporthojskurserna ).

Det är inga skillnader då vi följer samma kursmanual (råd och riktlinjer).
Att det står SMC Väst bakom betyder att det SMC Västra Götaland som anordnar kursen.
Det kan dock skilja i upplägget, men teorin är samma.
SMC Väst SHK under 2010 är (till skillnad från 2009) riktad mot deltagare med sportmotorcyklar eller förare med mycket sportig körstil.

Niclas Hanzon

New member
Nummerna på SMC Skånes kurser har inget att göra med vilket steg det gäller utan bara vilket nummer kursen har. Lite olyckligt att informationen ang kursdatum kommit ut på Skånes hemsida före beskrivning av sporthojskursen gjort det.
Jag har pratat med berörd personal och närmare beskrivning kommer i början på nästa år (låter oerhört långt borta när man säger så :D).

Hejsan, berörd personal här, Niclas Hanzon från styrgruppen i BKK Skåne.

Jag ska börja med att be om ursäkt för att numreringen av våra dagar skapat förvirring. Precis som Kristofer beskriver så är det löpnummer på kursen.

Vi kör 6 st BKK-kurser, 1 st Tjejdag och 2 st SHK-kurser 2010.
Datumen för respektive kurs finns upplagda på SMC Skånes hemsida så att man kan gå in och planera redan nu ;)

Bokningen öppnar 2010-02-01 på SMC School (samma ställe som alla andra SMC-kurser på storbana i Sverige bokas).

När det gäller steg så är de beskrivna på SMC Schools hemsida.
För alla kurser utom SHK finns det steg 1-4 att välja på med ett undantag för SHK.

Förutsättningen för att kunna delta i SHK är att man tidigare utbildat sig i steg 1 & 2. Vi utbildar enbart i steg 3 och steg 4 på SHK i Skåne 2010.

Samtliga kurser beskrivna ovan körs på Ring Knutstorp i Skåne.

Hoppas att det suddade ut all eventuell osäkerhet kring vad som gäller för BKK Skånes kurser på Ring Knutstorp 2010.

Med önskan om en Gud Jul och ett härligt nytt mc-år till alla er som redan planerar för sin utveckling kommande säsong :)

Niclas

Ghost79

New member
Ok olika arrangörer men samma innehåll. Då är jag med =)
Ger båda arrangörskurserna rabbat hos Folksams SMC försäkring?

Ghost79

New member
Klockrent =) Ses den 2:e Maj ! Blir nog att göra en övernattning i närheten av Kinnekulle natten innan. Typ Götene eller nått.

Synes!

Last edited:

TKH

New member
Hejsan, berörd personal här, Niclas Hanzon från styrgruppen i BKK Skåne.

Jag ska börja med att be om ursäkt för att numreringen av våra dagar skapat förvirring. Precis som Kristofer beskriver så är det löpnummer på kursen.

Vi kör 6 st BKK-kurser, 1 st Tjejdag och 2 st SHK-kurser 2010.
Datumen för respektive kurs finns upplagda på SMC Skånes hemsida så att man kan gå in och planera redan nu ;)

Bokningen öppnar 2010-02-01 på SMC School (samma ställe som alla andra SMC-kurser på storbana i Sverige bokas).

När det gäller steg så är de beskrivna på SMC Schools hemsida.
För alla kurser utom SHK finns det steg 1-4 att välja på med ett undantag för SHK.

Förutsättningen för att kunna delta i SHK är att man tidigare utbildat sig i steg 1 & 2. Vi utbildar enbart i steg 3 och steg 4 på SHK i Skåne 2010.

Samtliga kurser beskrivna ovan körs på Ring Knutstorp i Skåne.

Hoppas att det suddade ut all eventuell osäkerhet kring vad som gäller för BKK Skånes kurser på Ring Knutstorp 2010.

Med önskan om en Gud Jul och ett härligt nytt mc-år till alla er som redan planerar för sin utveckling kommande säsong :)

Niclas
Jag förmodade att det var löpnummer men var tvungen att fråga.

Att SMC Skåne bara arrangerar SHK steg 3 & 4 i år tycker jag är riktigt dåligt faktiskt.
Jag förstår inte den filosofin SMC Skåne har när man å andra sidan vill få in
nya medlemmar i organisationen. Kurserna var ju det som lockade mig.
Jag är ny sedan i somras. Dock var allt fullbokat när jag väl hade köpt mina hojar och gått med i SMC.
Nu talar ni om för mig att det inte finns möjlighet alls via SMC Skåne 2010 att delta i någon SHK.
Kan man få en förklaring på detta? Bör vara en bra en.

Lotek

#82 Superbike
Jag förmodade att det var löpnummer men var tvungen att fråga.

Att SMC Skåne bara arrangerar SHK steg 3 & 4 i år tycker jag är riktigt dåligt faktiskt.
Jag förstår inte den filosofin SMC Skåne har när man å andra sidan vill få in
nya medlemmar i organisationen. Kurserna var ju det som lockade mig.
Jag är ny sedan i somras. Dock var allt fullbokat när jag väl hade köpt mina hojar och gått med i SMC.
Nu talar ni om för mig att det inte finns möjlighet alls via SMC Skåne 2010 att delta i någon SHK.
Kan man få en förklaring på detta? Bör vara en bra en.

Inte för att försvara formuleringarna, men jag har nog förstått det enligt följande, fast jag kan ha fel, vilket jag iofs haft förr:

Det står väl ingenting om att du inte skulle kunna gå steg 1&2 på BKK-kurserna. Skillnaden mellan kurserna är såvitt jag vet, att på BKK är alla välkomna, medan på SHK skall du ha en sporthoj (vad är definitionen på en sporthoj förresten?). Innehållet är detsamma, men mer anpassat beroende på hojtyp(vilket det är ändå i grupperna på BKK).

Niclas Hanzon

New member
BKK vs SHK

Hej igen, anledningen till att endast köra SHK i steg 3 & 4 är att farten i hastighetsgrupperna i SHK kommer att bli högre än på våra BKK-kurser.

Förutsättningen för att som deltagare hålla en högre hastighet är att man lärt sig grunderna för mc-körning, i Skåne genom att gått BKK steg 1 & 2.

Vi har fyra hastighetsgrupper i BKK Skåne och det har såvitt jag minns inte hänt att någon deltagare varit för snabb för BKK vid sina första kursdagar.
Däremot har vi haft lite problem med stora hastighetsskillnader när vi blandat förstagångsdeltagare och deltagare som utbildat sig flera gånger.

Av den anledningen ger vi de snabbaste och mer erfarna deltagarna möjlighet till egna dagar genom SHK Skåne.

Har du
- gått SHK steg 1 & 2 någon annanstans i landet
- har en mc som inte begränsar hastigheten i kurvorna
är du också hjärtligt välkommen att anmäla dig på någon av SHK Skåne-kurserna när de släpps 2010-02-01.

BKK kan du anmäla dig till med vilken typ av mc som helst.

Hoppas det var svar på frågorna, med vänlig hälsning Niclas Hanzon

TKH

New member
Hej igen, anledningen till att endast köra SHK i steg 3 & 4 är att farten i hastighetsgrupperna i SHK kommer att bli högre än på våra BKK-kurser.

Förutsättningen för att som deltagare hålla en högre hastighet är att man lärt sig grunderna för mc-körning, i Skåne genom att gått BKK steg 1 & 2.

Vi har fyra hastighetsgrupper i BKK Skåne och det har såvitt jag minns inte hänt att någon deltagare varit för snabb för BKK vid sina första kursdagar.
Däremot har vi haft lite problem med stora hastighetsskillnader när vi blandat förstagångsdeltagare och deltagare som utbildat sig flera gånger.

Av den anledningen ger vi de snabbaste och mer erfarna deltagarna möjlighet till egna dagar genom SHK Skåne.

Har du
- gått SHK steg 1 & 2 någon annanstans i landet
- har en mc som inte begränsar hastigheten i kurvorna
är du också hjärtligt välkommen att anmäla dig på någon av SHK Skåne-kurserna när de släpps 2010-02-01.

BKK kan du anmäla dig till med vilken typ av mc som helst.

Hoppas det var svar på frågorna, med vänlig hälsning Niclas Hanzon
Nu blev det glasklart.
Men utan denna förklaring så var det tyvärr inte det.
Tack för den.
Då blir det förhoppningsvis BKK 1 & 2 i år.

TKH

New member
Lyfter tråden igen

pga av uppgifter som inte stämmer.

Det har ju blivit sagt lite överallt att SMC Skånes kurser skall släppas 1/2.
Så är dock inte fallet då det nyligen släppts en BKK för den 3/6 i Knutstorp.
Så ni som vill ha plats, håll ögonen öppna. Det kanske släpps fler innan 1/2.

Mathias

Active member
De ska inte släppas förren 1 feb, så bli inte förvånad om bokningen inte gäller.

(Nu är jag förvirrad?!?)

Babs

New member
Kurser SMC Skåne

Patrik hälsar att en miss i hanteringen med 3/6 har skett. Skånes kurser kommer som tidigare sagts.