Fler fångades i ATK under 2018

smcrobot

New member
Om man bortser från motorcyklisterna som utgör 9,2 procent av totala antalet registreringar så utgörs det största bortfallet av dem som inte kan bötfällas av bilister. Möjligheten att fota motorcyklar bakifrån diskuteras ständigt och det finns bara en lösning för att slippa den typen av idéer. Inför MC-säsongen 2019 ber  SMC därför motorcyklisterna att hålla hastigheten, även förbi ATK-kamerorn...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fler-fangades-i-ATK-under-2018/
 

F800ST

Member
Låt fota bakifrån, det är i sverige inte tillåtet att skicka böter på den som äger fordonet, man får endast bötfälla den som körde vid aktuella ögonblicket, dvs den som begick brottet. Man kan ju sätta en nummerskylt i klistermärkesformat fram, så länge ansiktet på föraren inte syns så kan de inte skicka ut böter.
 

Alexander76

Member
Varför vill man inte ha fotografering bakifrån? Hellre det än att tvinga MC att ha skylt fram som i vissa länder. Fartdårarna vill man ju helst ska åka fast också?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
I artikeln berättar SMC att förstudien som föreslog fotografering bakifrån bordlades av Polisen och Trafikverket. Att låta poliser söka upp personer som överskridit hastigheten förbi ATK är sannolikt alltför kostnads- och resurskrävande - särskilt som det inte går att bötfälla varken MC- eller bilförare som nekar till att ha kört när fotot togs.
Min personliga åsikt är att fler liv sannolikt skulle räddas om polisen lade dessa resurser på ökad närvaro på vägarna och punktmarkering av "återfallsförbrytare" som gång på gång kör bil/MC utan körkort påverkade av alkohol och/eller droger. Polisen har även möjlighet att beslagta deras fordon för att försvåra fortsatt körning.
Av 47 dödade på tvåhjulig MC under 2018 saknade 37% körkort för MC.
 

F800ST

Member
Vill se en stor ökning av trafikpoliser, eller ja, poliser generellt sett. Det är alltför många pärmbärare numer.
 

F800ST

Member
Kör någon full eller utan behörighet skall fordonet alltid tas i beslag på platsen, bärgas till en inhägnad där det ska stå i minst 30 dagar, sen får ägaren lösa ut det mot att böter samt förvaringskostnad är erlagd, hämtas det inte ut inom 14 dagar efter notifiering säljs fordonet på auktion och pengarna går till förebyggande arbete mot rattfylleri och olovlig körning. Är det en skrothög skrotas den.
Samma regler för oskattade och obesiktade fordon.

Skulle snabbt minska förmågan för folk att hålla på upprepat med denna skit på våra vägar.
 

Alexander76

Member
Kör någon full eller utan behörighet skall fordonet alltid tas i beslag på platsen, bärgas till en inhägnad där det ska stå i minst 30 dagar, sen får ägaren lösa ut det mot att böter samt förvaringskostnad är erlagd, hämtas det inte ut inom 14 dagar efter notifiering säljs fordonet på auktion och pengarna går till förebyggande arbete mot rattfylleri och olovlig körning. Är det en skrothög skrotas den.
Samma regler för oskattade och obesiktade fordon.

Skulle snabbt minska förmågan för folk att hålla på upprepat med denna skit på våra vägar.
Men då straffar du ju fordonets ägare och DET är absoluuuut inte bra, om du frågar vissa.
 

HkanB

New member
Men då straffar du ju fordonets ägare och DET är absoluuuut inte bra, om du frågar vissa.

Det ÄR absolut inte bra. Låtom oss straffa godtyckligt för vad andra göra? Hur svårt ska det vara, egentligen. Man ska lagföras för de brott och förseelser man begått, inte vad andra kan ha ställt till med. Om det sen gäller stöld eller fortkörning eller värre saker så säger än så länge vad jag vet svensk rättspraxis i praktiken just det; man ska stå för det man gjort. Inte vad andra gjort.

Men det är redan lite tjatigt och en upprepning av vad jag och många andra redan skrivit och det rätt många gånger.
 

Alexander76

Member
Det ÄR absolut inte bra. Låtom oss straffa godtyckligt för vad andra göra? Hur svårt ska det vara, egentligen. Man ska lagföras för de brott och förseelser man begått, inte vad andra kan ha ställt till med. Om det sen gäller stöld eller fortkörning eller värre saker så säger än så länge vad jag vet svensk rättspraxis i praktiken just det; man ska stå för det man gjort. Inte vad andra gjort.

Men det är redan lite tjatigt och en upprepning av vad jag och många andra redan skrivit och det rätt många gånger.
Du sa precis i ditt förslag att bilen skulle beslagtas i trettio dagar samt böter betalas osv. Det betyder att du är FÖR ägaransvar. Hur ska du ha det egentligen?
 

HkanB

New member
Du sa precis i ditt förslag att bilen skulle beslagtas i trettio dagar samt böter betalas osv. Det betyder att du är FÖR ägaransvar. Hur ska du ha det egentligen?
Jag tror nog att du behöver läsa lite bättre och ev. också något noggrannare...det var någon annan som skrev det, nämligen F800ST och inte jag.

Oaktat det så, om det är ägaren som tas på bar gärning knallfull eller meddelst andra kemikalier är seriöst olämplig så har jag inga problem med det.
Vad gäller "målvaktsfordon" så är kombon av 100+ registrerade fordon, medellös, oskattat, oförsäkrat en klockren markör för att göra något. Vad och hur är en annan och separat diskussion.
 
Last edited:

F800ST

Member
Enda ägaren behöver stå för och sedan kräva in är pengarna för förvaring, böter är ju iaf alltid personliga, man lånar väl inte ut sina fordon till kreti och pleti precis, sen så har man väl sina fordon påställda, besiktade och försäkrade.

Så exakt vart ligger problemet?

Har du lånat ut till någon som är onykter eller ej har behörighet har du ju medverkat till brottet.
 

F800ST

Member
Här finns lite intressant läsning om det hela: https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/agaransvar-vid-hastighetsovertradelse_GQ02T349

Lägger folk inte av med vansinnesfärderna på sina motorcyklar kommer detta införas i Sverige om vi har TUR, annars blir det betydligt tristare åtgärder som effektbegränsning eller annat hemskt som dom kan hitta på.

Som du ser har inte frågan drivits sen 2002, orsaken är den ändring i grundlagen som krävs, du hittar inte 2 regeringar under 2 mandatperioder dumma nog att göra det. Gissa hur poppis det parti och dess riksdagsmän blir som ens försöker straffa den som inte gjort något? inte för överträdelsen utan för att denna vägrar skvallre på sina vänner och bekanta, det är ju för bövelen stasi-metoder.

ps, som tillägg, nuvarande regering är dumma nog, så lyft inte frågan/motionen för deras ögon så slipper du den.
 

Alexander76

Member
Poängen var mest att systemet framgångsrikt används i andra länder. Om det finns en bättre lösning på problemet än ägaransvar så får folket här gärna komma med förslag.
 

HkanB

New member
Angiveri och/eller osämja och ett sluttande halt plan mot rättsosäkerhet.

Poängen var mest att systemet framgångsrikt används i andra länder. Om det finns en bättre lösning på problemet än ägaransvar så får folket här gärna komma med förslag.

Alltså, att något används framgångsrikt är inte nödvändigtvis det bästa argumentet för något. Det finns ett antal med både historiska och samtida exempel på det.

Frågan är dessutom om det "upplevda problemet" är av sådan art, storlek och angelägenhet att det ska föranleda avsteg från en av våra viktigaste och grundläggande rättsprinciper, personligt ansvar för handlingar.

Det du sedan den här diskussionen startade kreativt ignorerat är att en ändring på det här området mycket sannolikt skulle skapa ringar på vattnet och påbörja en resa mot ett väldigt mycket mindre och otrevligare Sverige rent rättsligt. Vad som i praktiken skulle vara ett prejudikat skulle-jag skriver så för att jag naturligtvis inte vet hur det skulle gå-sannolikt leda till liknande ändringar på andra områden där ägaransvar kan blir riktigt, riktigt trist.

Har man klivit över staketet en gång så är det mycket lättare nästa gång...man vill "komma åt" något som är svårt rättsligt idag att komma till snabbt avslut med. Och tror nog att ingen av oss vill dit och åt det hållet.
 

Alexander76

Member
Jag köper inte det där med "angiverisamhälle likt öststaterna" en enda sekund. Bara massa foliehatteri och undanflykter för att kunna fortsätta bete sig som en dåre i trafiken. Busar folk för mycket med sina hojar måste vi hålla koll på dem, på ena eller andra sättet. Föreslå gärna ett bättre sätt men "ändra inget" är inte ett alternativ tyvärr hur mycket "vi" än vill det.

Och personligt ansvar är PRECIS det vi kommer ha även i fortsättningen - som ägare av en hoj är DU personligen ansvarig för den, inte någon annan tjomme som du "faktiskt inte minns om han lånade hojen eller ej".
 
Last edited:

HkanB

New member
Så länge man inte själv råkar illa ut så...

Jag köper inte det där med "angiverisamhälle likt öststaterna" en enda sekund. Bara massa foliehatteri och undanflykter för att kunna fortsätta bete sig som en dåre i trafiken. Busar folk för mycket med sina hojar måste vi hålla koll på dem, på ena eller andra sättet. Föreslå gärna ett bättre sätt men "ändra inget" är inte ett alternativ tyvärr hur mycket "vi" än vill det.

Och personligt ansvar är PRECIS det vi kommer ha även i fortsättningen - som ägare av en hoj är DU personligen ansvarig för den, inte någon annan tjomme som du "faktiskt inte minns om han lånade hojen eller ej".

Klart du inte gör, köper det alltså. Det förstår jag. Det gör ingen, innan de själva hamnat i den Kafkaliknande sörja som vårt rättssystem i sina sämsta stunder kan vara. När det fungerar som det ska kan svensk polis och domstolar båda vara riktigt bra.

Du tar då också villigt på dig det personliga ansvaret för vad som händer med din bil under alla omständigheter? Oavsett vad eller ska vi börja med att räkna upp undantag där det kanske inte är fullt så kul med ett fullt ägaransvar? :confused:

Mest förundrad är jag dock över din tilltro eller kanske snarare din brist på -ser det ut som iaf- på sund misstänksamhet vad gäller betydelse- och ändamålsglidning och vilket är mest potentiellt oroande begreppsutvidgning...men vem vet du kanske har insikter som vi andra saknar? Det vore i så fall intressant att få del av dessa i stället för "för att kunna fortsätta bete sig som en dåre i trafiken"

Som flera föreslaget i andra sammanhang så vore det bra att få den ungefärliga tredjedel som dyker upp i olycksstatistiken, såsom varande utan behörighet, onyktra, påverkade m.m bort ifrån vägarna och ut ur statistiken. Det vore mycket intressant att se hur siffrorna i fartkamerorna skulle se ut efter det. För att inte prata om vilken genuin välgärning för trafikmiljön det skulle vara. Dessutom långt mycket viktigare än att införa ägaransvar för t.ex hastighetsöverträdelser vid fartkameror.

Intressant är att du insinuerar eller om man så vill lite snällare osubtilt antyder att de av oss som inte vill se ett ägaransvar bara argumenterar för det därför att "Bara massa foliehatteri och undanflykter för att kunna fortsätta bete sig som en dåre i trafiken."

Det finns antar jag de som finns på "min" sida av staketet här som objektivt sätt beteer sig mindre dåraktigt än vad du gör och så förstås en och annan som tyvärr faktiskt gör det. Men ditt påstående är fullt i klass med "Är du nykter idag?" och liknade klassiker.

Men det är onekligen en intressant argumentationsteknik du använder dig, den kvalar väl in någonstans mellan "ad hominem" och "halmgubbe".
För ingen kan väl vilja vara emot trafiksäkerhetsarbetet eller hur eller varför inte testa att försynt undra lite om "Nollvisionen".
Det funkar för det mesta lika bra som att förundra sig över hur beläggningen ser ut i våra fängelser. Kort paus innan tillmälena kommer farande.
Den, din argumentationsteknik som försöker dum- eller idiotförklara de som inte tycker som du löser ju ingenting för genom att säga något som kan svårligen tolkas annat än som: "Ni är dumma. Ni gör dumma saker så ni har fel", så lär vi inte nå någonstans alls.

Nu är det ju kanske tyvärr så att en och annan av de som inte tycker som du faktiskt är dumma, på riktigt alltså. :wink: Vad vet jag...:)

En sak vet jag nu tror jag. Dårskap mäts alltså i och kvalificeras av kilometer per timma? Från frisk och sund till dåre på bara 5 kilometer per timma eller vad nu fartkamerans dator behöver för väcka upp den i lådan inbyggda fotografen.
 
Last edited:

Alexander76

Member
"Den, din argumentationsteknik som försöker dum- eller idiotförklara de som inte tycker som du löser ju ingenting för genom att säga något som kan svårligen tolkas annat än som: "Ni är dumma. Ni gör dumma saker så ni har fel", så lär vi inte nå någonstans alls."

Det där håller jag inte med om - jag har inte idiotförklarat någon, jag kallade dem snarare oärliga :)

Det optimala vore högre polisnärvaro men annars då - hur får man bort dessa individer som kör för fort? Inte bara 5km/h för fort utan 150+ på 70-vägar. Och alltså LÅNGT ifrån bara knarkare eller behörighetslösa utan även folk som du och jag som ibland drar på för att det är kul? Vips så har man kört ihjäl sig själv eller någon annan.

Frågar du mig så handlar det om att välja den minst dåliga lösningen och jag tar ägaransvar ANY DAY över diverse andra alternativ som effektbegränsning eller GPS-spårning osv. Jag menar har du sett listan med presumptiva årgärder för att sätta dit MC? Det var någonstans här på forumet jag såg den och tro mig, den är diger.

Jag vill ha kvar min frihet och just nu är det ett gäng oåtkomliga busar som hotar den.
 
Top