Finlad-Norge

ClaesVaradero

New member
Hej

Vi är ett gäng som ska åka från Östersund tlll Kirkenes och Nordkap via Finlad.
Hur är det med boende på vandrarhen / Campingstugor, måste man boka i förväg?
Vi kommer att åka första veckan i juni.
Tacksam för tips.
Claes
 

Ole

New member
Claes Varadero - Finland - Norge

Hej Claes Varadero.
Att besöka Finland under sommarmånaderna, inte minst om man är en grupp på ett antal ekipage, förutsätter nog att resan är i detalj planerad och stugor bokade.
I och med bokningen av stuga/or kan även sauna bokas för rekreation efter en dag i sadeln. Annars kan den aktiviteten vara svåråtkomlig.

Att tälta funkar normalt utan bokning.

Gällande böter etc. känner Du kanske till att Finland har inkomstrelaterade böter. Det kan bli riktigt dyrt.

Sedan är trafik-kulturen inte närmelsevis av den kvalitet som i Sverige. I Finland går "störst först". Vid omkörning förvänta Dig inte automatiskt att Du bereds plats efter omkörningen. Blinkers är lika dåligt. Man skall vara tankeläsare.

Kanske att ta i en aning, men det är bra att vara "beredd" på överraskningar i trafiken.

Ha en trevlig tur och kör försiktigt.

MVH
// Ole
 

V Saarela

New member
Början av Juni är det ganska tomt på campingarna, ingen större risk att stugorna är slut. Vädret är väldigt varierande så det kan vara kyligt som tusan vid denna tidpunkt. Alltså....ta med ordentligt med kläder.

Jag har varit ganska många gånger där uppe i områdena. Jag bor ju helst i tält, men det har varit ett antal gånger även i stugor. Har aldrig bokat stuga i förväg.....även i högsäsong såsom Juli

Sen funderar man ju.....hur många pers är ett gäng? 3 pers.....30 pers? :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Är det som i norge, att det är "hytte" som gäller? Hur är finland kostnadsmässigt?

// Amir

Början av Juni är det ganska tomt på campingarna, ingen större risk att stugorna är slut. Vädret är väldigt varierande så det kan vara kyligt som tusan vid denna tidpunkt. Alltså....ta med ordentligt med kläder.

Jag har varit ganska många gånger där uppe i områdena. Jag bor ju helst i tält, men det har varit ett antal gånger även i stugor. Har aldrig bokat stuga i förväg.....även i högsäsong såsom Juli

Sen funderar man ju.....hur många pers är ett gäng? 3 pers.....30 pers? :)
 

cessan

New member
Hej !

Blir så nyfiken Kirkenes har det kommit upp på attraktionskartan ?
Hur går det till?
Själv kommer jag därifrån men det är långt bort och jag trodde bara man åkte dit vid släktträffar typ.
Jaaaaa jag tänkte själv åka dit i Juli mc men skickar nog den på biltåget genom finland .
Så gör min bror när han åker bil iallafall nu på senare tid .
Glöm inte titta till i Inariträsk skoltfolket .Väldigt spännande .Stanna gärna Nejiden kroa dom har stugor tältplats och fantastiskt laxfiske i älven .
/Cessan
 

V Saarela

New member
Är det som i norge, att det är "hytte" som gäller? Hur är finland kostnadsmässigt?

// Amir

Dyrare än i Sverige och billigare än i Norge. Med det är ju så att Sverige är ett billigt land att semestra i. Vi har ju vår Kalle Anka valuta nu så......
Hytte i Norge? Egentligen hyr jag sällan hytte. Döremot, är man flera pers så blir det ju billigare att dela stuga än att slå upp egna tält.

Hej !

Blir så nyfiken Kirkenes har det kommit upp på attraktionskartan ?
Hur går det till?
Själv kommer jag därifrån men det är långt bort och jag trodde bara man åkte dit vid släktträffar typ.
Jaaaaa jag tänkte själv åka dit i Juli mc men skickar nog den på biltåget genom finland .
Så gör min bror när han åker bil iallafall nu på senare tid .
Glöm inte titta till i Inariträsk skoltfolket .Väldigt spännande .Stanna gärna Nejiden kroa dom har stugor tältplats och fantastiskt laxfiske i älven .
/Cessan

Ja, inte får man väl speciellt ståpäls av Kirkenes?

Biltåg genom Finland? Intressant! Förmodar att du har koll på priserna. Vad kostar det genom Finland?(även bilpris)
 
Last edited:

cessan

New member
Dyrare än i Sverige och billigare än i Norge. Med det är ju så att Sverige är ett billigt land att semestra i. Vi har ju vår Kalle Anka valuta nu så......
Hytte i Norge? Egentligen hyr jag sällan hytte. Döremot, är man flera pers så blir det ju billigare att dela stuga än att slå upp egna tält.



Ja, inte får man väl speciellt ståpäls av Kirkenes?

Biltåg genom Finland? Intressant! Förmodar att du har koll på priserna. Vad kostar det genom Finland?(även bilpris)


jooooo man kan få ståpäls det kan va riktigt kallt där även på sommaren.
Men det är vackert där som oxå ger ståpäls midnattssol osv.
Biltåget går från Åbo eller Helsingfors man tjänar 115 mil på att ta det slutstation Rovaniemi sen är det nätta 52 mil kvar till Kirkenes.

250 Euro för bil och två personer helsingforstågen har kanon fina kupeer med egen dusch och WC sa min bror.
Vet ej kostnad för MC ./ Cessan
 

V Saarela

New member
jooooo man kan få ståpäls det kan va riktigt kallt där även på sommaren.
Men det är vackert där som oxå ger ståpäls midnattssol osv.
Biltåget går från Åbo eller Helsingfors man tjänar 115 mil på att ta det slutstation Rovaniemi sen är det nätta 52 mil kvar till Kirkenes.

250 Euro för bil och två personer helsingforstågen har kanon fina kupeer med egen dusch och WC sa min bror.
Vet ej kostnad för MC ./ Cessan

Det var ju ett sjyst pris. Dock så hänger jag inte med riktigt vad du vinner på detta(förutom slipper köra), dvs båt över osv.....?
 

cessan

New member
Det var ju ett sjyst pris. Dock så hänger jag inte med riktigt vad du vinner på detta(förutom slipper köra), dvs båt över osv.....?

Ähh jag tänker på egen del *SKRATT*
Jag har åkt denna väg så många ggr hem till Kirkenes den är dryg ser likadant ut överallt.
Knottöverfall så det va sjukt om man klev ur bilen.
Ville vi åka för att njuta tog vi norska vägen.
Men den va mycket längre och krokigare.
Därför blev det ord som tjänar mil *LER*
Du ser hur svar kan bli allt utirån egna erfarenheter och behov.
/Cessan:rolleyes:
 

ClaesVaradero

New member
Jag vet inte riktigt hur många vi blir men jag tippar på 6 pers.
Vi ska ha en träff nu vecka 11 där dom som ärintresserade ska vara med.
Dom har överlåtit planerandet till mig, vilken ära.
Kommer förbi dina hemtrakter Veijo :D.
Vi får väl hoppas på skapligt väder, allt måste väl kännas varmt efter den här vintern.
 

mudder

Member
Jag vet inte riktigt hur många vi blir men jag tippar på 6 pers.
Vi ska ha en träff nu vecka 11 där dom som ärintresserade ska vara med.
Dom har överlåtit planerandet till mig, vilken ära.
Kommer förbi dina hemtrakter Veijo :D.
Vi får väl hoppas på skapligt väder, allt måste väl kännas varmt efter den här vintern.
6 personer är dumt om ni planerar att bo i stugor, då de flesta hytter är 4-bäddars. För ekonomins skull är det då bättre att man är 4, 8, 12....osv. personer.
 

ClaesVaradero

New member
Det är nog av underordnad betydelse, då får vi ju mer plats (för att torka kläder).
Nej men det är ju sant men vi har sagt att dom som vill med åker med.
 

Jari69

New member
Min erfarenhet av Norge och Finland (kan dessa länder väl), är att du i början på Juni, inte behöver boka boende i förväg..
Lågsäsong och gott om stugor på de flesta håll, dock är det bra att ha kollat innan och med nummer till campingar m.m så att man kan ringa och kolla dessa under dagen (eller ringa och boka om man är sent ute en kväll (de flesta löser boendet då, ändå)), då det på enstaka populära campingar kan vara fullt.. Men som sagt har man tid och alternativ så löser det sig! ;-)
 
Top