Här finns en av de utredningar som gjorts:
https://www.regeringen.se/contentassets/2aeb62daac414aa88e2d06059426eb1f/agaransvar-vid-trafikbrott
Den säger bland mycket annat att:
"Enligt skuldprincipen kan straff bara ådömas den som har uppvisat ett klandervärt beteende i form av uppsåt eller oaktsamhet. Ett strikt ansvar – oberoende av uppsåt eller oaktsamhet – strider mot skuldprincipen och därmed mot de principer som svensk
straffrätt bygger på."
"De förenklade handläggningsregler som beskrivits ovan kan bara införas genom ändringar i rättegångsbalken, vilket kräver andra
överväganden än dem som omfattas av utredningens uppdrag. Sådana regler kan medföra en ökad effektivitet vid den inledande utredningen av trafikförseelser, men med en högre arbetsbelastning för domstolarna i ett senare skede. Om fordonsägaren lagförs utan att föraren identifieras, måste även beaktas svårigheterna med att tillämpa reglerna om körkortsingripande. "
Mvh,
Ingvar