.............
Ett bra sätt att minska riskerna med mc-hobbyn är att köra så lite som möjligt på allmän väg. Det är ju ändå inte speciellt skoj. Bättre att satsa på bankörning...
Visst, många av mina bästa MC-upplevelser har varit på enskild väg, så där kan jag personligen hålla med dig :tummenupp
Men, allvarligt talat, hur kan man vara så trångsynt och så kapitalt oförmögen att se hur många olika sätt det finns att njuta av MC-körningen?
Du och ett relativt fåtal tycker det är givande att endast utveckla körtekniken på asfalt. Andra vill glida iväg på fikatur med kompisarna eller köra 160 mil landsväg på 24 timmar. För mig personligen är banor (asfalt eller enduro) nånstans där jag tränar min förmåga och skaffar nya kunskaper men utdelningen kommer i form av mer glädje och mindre strul på väg upp till Fort Jaffrau, genom surhålen i Murudalen Öst eller lite mer flyt nedför Stilfserjoch.
Vi accepterar riskerna och tar kostnaderna med MC-körningen för att vi upplever den mer än väl uppvägs av glädjen vi får ut. Tar man bort glädjen för en motorcyklist så spelar det ingen roll hur liten risken blir, den är ändå inte värd att ta. Uppmana gärna folk att
prova bankörning men acceptera att många aldrig kommer att se den som mer än möjligen ett
medel för att nå andra mål.