farligt att köra motorcykel??

HkanB

New member
Lösnummerförsäljningen är allt...

Över 57000 anmälda misshandelsfall i Sverige hittills i år!!!!
Och så säger de att det är farligt att köra motorcykel??!!!!!
Vad i helv**e har det tagit åt Sverige??

http://www.metro.se/nyheter/skolstart-da-blir-fler-misshandlade/EVHlik!0RNsNEwETrRAI/

MC-döden säljer bättre!

Lite mer seriöst dock:
Och ur ett politiskt perspektiv är motorcyklister mer lätthanterliga än den genomsnittlige -i flera avseenden utmanade och alltför ofta påverkade- misshandlaren.

Det politiska och sociala priset för att ha och driva en nollvision inkl. mörkertal för misshandel finns det ingen som är villig att betala.

Vad det gäller farligheten så är siffrorna i statistiken tragiskt stora, så stora att de blir just bara statistik. Det är på flera sätt lättare att engagera sig i ett 30-tal omkomna mc-förare.

Men vem vill betala kostnaden för bara säg 100 eller 1000 misshandelsoffer?

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nu gör jag ett personligt inlägg från hjärtat, baserat från min bakgrund som socialarbetare och inte enbart som SMC-tjänsteman! Detta har jag nämligen funderat på en tid sedan tre kvinnor mördades av sina män under bara några få dagar i början av juli. Samtidigt omkom ett antal MC-förare vilket fick stor uppmärksamhet.

Det är som kvinna farligare att vara gift/sambo än att köra motorcykel. Hittills i år har ingen kvinna dött som kört/åkt motorcykel. Däremot har sju kvinnor mördats hittills under 2012 av sin make/sambo/eller ex. Antalet mördade inom äktenskapet/eller av sitt ex under 2000-talet överstiger med råge de kvinnor som omkommit i samband med MC-körning.
www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/

TMax500

Member
Intressant vinkling, Maria. Ger perspektiv, samtidigt som den ger en (obehaglig men nyttig) påminnelse om ett stort problem.

Mudder har onekligen också en poäng i sitt inlägg!

OT: jag gissar att en bakgrund som socialarbetare kan vara rätt så användbar i en intresseförening som till vissa delar består av envetna människor med starka viljor! ;)

Last edited:

iceaway

New member
Det är som kvinna farligare att vara gift/sambo än att köra motorcykel. Hittills i år har ingen kvinna dött som kört/åkt motorcykel. Däremot har sju kvinnor mördats hittills under 2012 av sin make/sambo/eller ex. Antalet mördade inom äktenskapet/eller av sitt ex under 2000-talet överstiger med råge de kvinnor som omkommit i samband med MC-körning.
www.aftonbladet.se/nyheter/dodadekvinnor/

Finns det statistik över könsfördelningen för de som omkommer i motorcykelolyckor? Jag har letat, men bara lyckats sortera på antingen kön, eller färdsätt.

Kraftfull

New member
Det vore kanske intressant att göra jämförelser med andra aktiviteter av liknande karaktär som vi ägnar oss åt. Hur farligt är det att köra motorcykel och man jämför med att t ex vara ute i fritidsbåt?

Syftet är naturligtvis inte att frånhända oss från att ta vårt eget ansvar när det gäller olyckor och hur vi kör i trafiken, men debatten blir ganska onyanserad om vi hela tiden ska behöva vara ett legitimt offer för journalisters nyhetstorka.

iceaway

New member
Mmmm, det här med den dolda smällen innanför hemmets s.k trygga bo
är än mer skrämmande att det inte skrivs mer om detta vedervärdiga dåliga beteende.

Jag tycker knappast att det saknas artiklar om våld i nära relationer i tidningarna. Däremot är det förvånande att det i princip alltid handlar om "mäns våld mot kvinnor" när det visats i forskning att våld i nära relationer är relativt jämt fördelat mellan könen, dvs våld av kvinnor mot män är lika vanligt som av män mot kvinnor.

påK-en

New member
Det vore kanske intressant att göra jämförelser med andra aktiviteter av liknande karaktär som vi ägnar oss åt. Hur farligt är det att köra motorcykel och man jämför med att t ex vara ute i fritidsbåt?

Syftet är naturligtvis inte att frånhända oss från att ta vårt eget ansvar när det gäller olyckor och hur vi kör i trafiken, men debatten blir ganska onyanserad om vi hela tiden ska behöva vara ett legitimt offer för journalisters nyhetstorka.

Jag har barn och barnbarn som sysslar med ridning, har en känsla av att den sysselsättningen ger större risk för skador än motorcykelåkningen, kanske inte när det gäller dödsfall - men i övrigt.

Nu jämför jag med den riskkategori jag själv tillhör - har körkort, registrerad icke stulen hoj, inte drogpåverkad och kör oftast inte extremt mycket för fort.

Last edited:

Ove 60+

Active member
Detta har jag nämligen funderat på en tid sedan tre kvinnor mördades av sina män under bara några få dagar i början av juli. Samtidigt omkom ett antal MC-förare vilket fick stor uppmärksamhet.

Det är verkligen något att fundera på, allt är relativt.

Att bli mördad är fullkomligt livfarligt, inget mer med det. Men att köra motorcykel är inte riktigt accepterat i tidningskretsar, lite suspekt och nästan kriminellt. Där finns det med automatik en syndabock utsedd och kan man göra lite skandaltouch på det hela så har man lyckats.

Kraftfull

New member
Apropå detta med MC-olyckor där det är en person som saknar körkort/Inte äger hojen/är påverkad=Extremt beteende har SMC idag öppnat denna sida med ett snabbt axplock av kända artiklar från 2012: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete-...eende/Typiska-olyckor-p-g-a-Extremt-beteende/

Jag tycker detta är oerhört bra initiativ! Det är på tiden att man särskiljer olyckor med t ex stulna hojar som körs av drogpåverkade förare från de olyckor som det övriga kollektivet drabbas av. Spontant kan man ju undra om den här typen av olyckor undviks genom fler förarprov (tredje körkortsdirektivet) och högre förarprovsavgifter... :confused:

Bansaie

New member
Jag har barn och barnbarn som sysslar med ridning, har en känsla av att den sysselsättningen ger större risk för skador än motorcykelåkningen, kanske inte när det gäller dödsfall - men i övrigt.
Så är det och det finns även statistik på det.
Tidningen Bike tog upp det för ett antal år sen.
http://www.bike.se/nyheter/sakrare-att-kora-mc-an-att-rida-2827

Även SMC hade en blänkare om det.
http://www.svmc.se/smc/Nyhetsakriv/2007/Ridning-farligare-an-mc-korning/

Och BBC har en lite utförligare artikel med lite statistik och hänvisning till källan
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/north_yorkshire/6481099.stm

Jag tycker knappast att det saknas artiklar om våld i nära relationer i tidningarna. Däremot är det förvånande att det i princip alltid handlar om "mäns våld mot kvinnor" när det visats i forskning att våld i nära relationer är relativt jämt fördelat mellan könen, dvs våld av kvinnor mot män är lika vanligt som av män mot kvinnor.

En man som blir slagen av sin fru är inte direkt intresserad av att offentliggöra detta faktum. D.v.s. här finns säkert ett mörkertal som vi inte har den blekaste aning om hur stort det är. På andra hållet finns givetvis också ett stort mörkertal, dock så är det inte lika skamligt att tala ut om att man blir slagen av sin man. Givetvis är bägge tilltagen helt oacceptabla!

Ridning . Dottern har ägnat sig åt denna sport i varierande grad under de senaste 10 åren. Det är väldigt hög riskexponering/skadefrekvens i denna fritidsgren. Dock har jag med glädje accepterat det eftersom mycket annat är mer riskfyllt eller negativt. Dessutom är hon ju intresserad av detta, inte av MC innehav. (Hon åkte gärna med en sväng då hon bodde hemma.)

Som jag sagt för länge sedan i en annan tråd (för att hänga på Ove60) – Det är livsfarligt att leva, man kan dö av det!

/Peter

Last edited:

Kjell-Anders

New member
Att köra hoj är inte ofarligt, en bekants bekant kolliderade med en bil i somras och är ännu inte hoplappad. Tränar f n med gåstol för att förhoppningsvis på sikt återfå alla motoriska funktioner.
Att köra hoj är inte jättefarligt heller, bara ibland... Man kan ju aldrig gardera sig mot allt här i livet, är det så att man verkligen tycker om något får man ju väga för och emot och sträva efter att minimera riskerna.

Ett bra sätt att minska riskerna med mc-hobbyn är att köra så lite som möjligt på allmän väg. Det är ju ändå inte speciellt skoj. Bättre att satsa på bankörning, företrädesvis i SMC:s utmärkta regi, där får man verkligen lära sig att behärska sitt fordon och dessutom minskar behovet av att gasa på allmän väg.

Marie

Banned
Det är egentligen inte farligt att köra motorcykel, i synnerhet inte om man älskar att elda på i 200 på Autobahn.

Händer det något i den hastigheten så får räddningstjänsten samla ihop mig med kvast och skyffel. DET upplever jag inte som farligt, det farliga är om de där knivglada jepparna på plåsterhotellet får fatt i en... <brrrr>

OH-

Member
.............
Ett bra sätt att minska riskerna med mc-hobbyn är att köra så lite som möjligt på allmän väg. Det är ju ändå inte speciellt skoj. Bättre att satsa på bankörning...

Visst, många av mina bästa MC-upplevelser har varit på enskild väg, så där kan jag personligen hålla med dig :tummenupp

Men, allvarligt talat, hur kan man vara så trångsynt och så kapitalt oförmögen att se hur många olika sätt det finns att njuta av MC-körningen?
Du och ett relativt fåtal tycker det är givande att endast utveckla körtekniken på asfalt. Andra vill glida iväg på fikatur med kompisarna eller köra 160 mil landsväg på 24 timmar. För mig personligen är banor (asfalt eller enduro) nånstans där jag tränar min förmåga och skaffar nya kunskaper men utdelningen kommer i form av mer glädje och mindre strul på väg upp till Fort Jaffrau, genom surhålen i Murudalen Öst eller lite mer flyt nedför Stilfserjoch.

Vi accepterar riskerna och tar kostnaderna med MC-körningen för att vi upplever den mer än väl uppvägs av glädjen vi får ut. Tar man bort glädjen för en motorcyklist så spelar det ingen roll hur liten risken blir, den är ändå inte värd att ta. Uppmana gärna folk att prova bankörning men acceptera att många aldrig kommer att se den som mer än möjligen ett medel för att nå andra mål.

Avarage

New member
En man som blir slagen av sin fru är inte direkt intresserad av att offentliggöra detta faktum. D.v.s. här finns säkert ett mörkertal som vi inte har den blekaste aning om hur stort det är. På andra hållet finns givetvis också ett stort mörkertal, dock så är det inte lika skamligt att tala ut om att man blir slagen av sin man. Givetvis är bägge tilltagen helt oacceptabla!

Ingen av ovanstående offer som blir utsatt för misshandel (tilltag låter i mina öron mer som en pojkstreck än som våldsbrott men jag förstår hur du menar) vinner på att få ut uppgifter i media och skamkänslor drabbar alla som blir utsatta innanför hemmets sk. trygga vrå då det är något som inte andra råkar ut för. Dvs. "i vårat hem sker något onormalt"! Om man som offer sedan "väljer" att stanna kvar i förhållandet är det ännu lättare att ta på sig skulden då man från dåligt insatta människor ibland kan få höra kommentarer "skylla sig själv". Man elle rkvinna är i detta avseendet knappast relevant.

Avarage

New member
Det är egentligen inte farligt att köra motorcykel, i synnerhet inte om man älskar att elda på i 200 på Autobahn.

Händer det något i den hastigheten så får räddningstjänsten samla ihop mig med kvast och skyffel. DET upplever jag inte som farligt, det farliga är om de där knivglada jepparna på plåsterhotellet får fatt i en... <brrrr>

Nä, att dö är ju inte så farligt! För efteråt gör det ju inte ont...för dig själv! Något egoistisk syn bara! En följdfråga som uppkommer blir ju:
- Om det inte kan anses som farligt att dö...vad är då farligt?

Finns det värre saker, om man är egoistisk, att råka ut för än att dö? Säkert! Men det innebär inte att det kan anses ofarligt att dö.